۹ تکنولوژی تازه صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۷ چیست ؟

۹ تکنولوژی تازه صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۷

صنعت خودروسازی با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو است و جای تعجب هم نیست که بیشتر تکنولوژی های معرفی شده مرتبط به وسایل نقلیه اتوماتیک همراه با سیستم های برقی است. پیشتر به ۹ فن آوری برجسته و معرفی آن ها خواهیم پرداخت که ممکن است در روزگار نه چندان دوردستی بیننده بهره برداری از آن ها در عموم وسایل نقلیه باشیم.

سیستم کمکی فرمان بوش

برای دستیابی به سطح ۵ سیستم رانندگی اتوماتیک(وسیله نقلیه ای  با کنترل تمام اتوماتیک بدون بهره برداری از پدال و فرمان) سیستم ایمنی که در مواقع بحرانی به کار می آید به وسیله کمپانی شهیر آلمانی بوش ساخته شده است. پکیج مقرر کرده شده شبیه به به یک سیستم فرمان برقی معمولی است.

با اینحال به کمک ۶ موتور الکتریکی که به کمک دو مدار از هم جدا می شوند و کنترل کننده آن شامل دو برد و مدار جداگانه کنترلی کار می کند.

در حالت عادی، این دو مدار به روش هماهنگ باهم رفتار می کنند با اینحال سیستم این قدرت را دارد تا در شرایط اضطراری خودرو را به طرز کامل متوقف کند. در حقیقت می توان این سیستم را یک فرمان برقی تجهیز به سیستم اضطراری رانندگی اتوماتیک دانست.

بوش این سیستم را برای سال ۲۰۲۰ میلادی مقرر کرده است. در سالهای قبلی بود که نیز کمپانی بوش از یک ترمز برقی اضطراری معرفی کرده بود که احتملا بهمراه سیستم فرمان در سال ۲۰۲۰ میلادی قابل استفاده باشد.

این سیستم فرمان و ترمز حالتی ماژولار دارد و قابل استفاده در وسایل نقلیه مختلف است.

چرخ الکتریکی شفلر

در سال های قبلی ما چرخ های تجهیز به موتور برقی بسیاری را مشاهده کردیم. با اینحال توجه چندانی به این دست از موتورها نشده است، از آنجاییکه کیفیت سواری پایینی را معرفی می کنند.

با اینحال با استناد به تهدید بوجود آمده از سمت وسایل نقلیه اتوماتیک و بهره برداری از پیشرانه های کوچکتر برای به حداکثر رساندن محیط سرنشینان، خودروسازان مجبور به بهره برداری از چنین پیشرانه هایی خواهند بود.

انتظار مهمی که از این دست موتورها می رود در درجه اول نحوه عملکرد آن ها در سرعت های پایین است. چرخ برقی شیفلر به  چرخ دنده سیاره ای تجهیز است تا میزان دور چرخ را کنترل کند.

به علاوه از طرف دیگر یک ترمز هم در درون چرخ قرار دارد (این چرخ تجهیز به سیستم بازیابی انرژی در لحظه ترمزگیری است و ترمز معمولی در شرایط اضطراری یا وقتی که باتری ها کامل شارژ باشند استفاده خواهد شد).

به طرز معمول هر یک از این چرخ ها توانایی تولید قدرتی برابر با ۴۴ اسب بخار و ۲۵۸ پوند فوت گریز از مرکز را دارا هستند و حداکثر قدرت آن هم  تقریبا ۵۴ اسب بخار و ۵۱۶ پوند فوت مطرح شده است. این سیستم هم اینک برای یک پارچه سازی وسایل نقلیه تکمیل است.

اکسل برقی بوش

بوش از یک اکسل برقی ماژولار با قابلیت تطبیق پذیری برای مبدل قدرت در وسایل نقلیه تمام الکتریکی و یا هیبریدی چهارچرخ متحرک معرفی کرده است.

موتور این اکسل یک جعبه دنده ساده از نوع کاهنده سرعت است و یک اینورتر DC-AC همراه با آن قرار داده شده است. تنها با افزودن برق DC به وسیله باتری ها، می تواند بیش از ۲۰۱ اسب بخار آن هم تا حداکثر دور ۱۶۰۰۰ rpm قدرت تولید کند.

با اینحال این اکسل برقی در محدود کاری ۶۷ تا ۴۰۲ اسب بخار کار می کند. وزن آن تقریبا ۲۰۰ تا ۲۶۵ پوند است و تولید آن از سال ۲۰۱۹ شروع می شود.

سیستم هیبریدی شفلر برای جعبه دنده های دستی

قوای محرکه بسیاری از خودروهای هیبریدی تجهیز به سیستم بازیابی انرژی است تا میزان سود وری به حداکثر مقدار خود برسد. با اینحال تمامی این سیستم ها با کمک جعبه دنده اتوماتیک کار می کنند.

با اینحال شفلر یک سیستم تازه را دیزاین کرده که به وسیله یک کلاچ سیمی می توان هم از رانندگی به کمک ۳ پدال مخصوصا در خودروهای اسپرت لذت کافی را برد و هم در مواقع نیاز به کمک یک نیروی محرک برقی که تجهیز به یک ژنراتور و موتور الکتریکی در شفت ورودی است به بازیابی انرژی در لحظه ترمزگیری ها بپردازد.

صندلی تجهیز به سنسور های سلامتی Faurecia

سال قبلی از نمونه ابتدایی این صندلی در کنفرانس پرده برداری شد که تجهیز به سنسورهای فشار برای تشخیص ضربان قلب و همینطور میزان تنفس فرد بود. برای کنفرانس امسال این صندلی تجهیز به تعداد فراوانی از سنسور های خازنی در فرمان و همینطور بهره برداری از دوربین های متعدد شده است.

این سیستم توانایی بررسی حالت چشم ها، حالت چهره، سطح رطوبت، خمیازه و خصوصیاتی از این دست را دارد و به کمک یادگیری ماشینی به ارزیابی موقعیت راننده، بیماری های بالقوه، سطح استرس، خواب آلودگی و راحتی می پردازد.

سپس سیستم با تغییر نور دهی، صدا، تغییر دما، موقعیت صندلی، موقعیت تهویه و ماساژور صندلی در افزایش شرایط کمک خواهد نمود. بعد از این تفاوت از راننده پرسش خواهد شد که آیا از تفاوت بوجود آمده رضایت دارد یا نه. گرچه هنوز هیچ برنامه ای برای تولید انبوه چنین صندلی هوشمندی معرفی نشده است.

راه حل تازه بوش برای صفحه نمایش های لمسی

نمایشگر های لمسی استفاده شده در خودروها بسیار خوب هستند. با اینحال بیشتر انسانها برای کار با این نمایشگر در لحظه رانندگی مجبور می شوند تا چشمان خود را به نمایشگر خیره کنند و این می تواند خطرناک باشد. با اینحال بوش با فن آوری تازه با اسم NeoSense که بافت تازه ای برای صفحات لمسی به حساب می آید به لمس دقیق تر و راحت تر کمک می کند.

با لرزش بوجود آمده به هر دکمه مجازی این امکان داده می شود تا با حالتی لبه دار به نمایش درآید و یک حس زبری ویژه ایجاد کند. این دکمه های مجازی قادر به معرفی انواع بازخوردها در لحظه فشار دادن هستند. بدین گونه که بسته به میزان فشار می توانند با کمک امواج مافوق صوت حتی بدون لمس صفحه دستور را اجرا کنند.

در حقیقت بهره برداری از چنین سیستمی می تواند آتی نمایشگر های لمسی در خودروها که روز به روز بیشتر هم می شوند را ترسیم کند.

کنسول دارای اختلاف Faurecia

نمایشگر تجهیز به فن آوری بسیار بالای DecoVent که می تواند میزان درجه حرارت و یا سرعت فن های سیستم تهویه را با میزان روشنایی محیط به اطلاع مردم حاضر در اتاق خودرو برساند. برای رابط کاربری گسترده تر این تولیدکننده یک صفحه شیشه ای سیاه را مقرر کرده است که تمام تنظیمات ضروری را با هم ادغام می کند.

کنترل تمام لمسی و حتی دریچه های تهویه هوای لمسی. جنس این سطح مثل میباخ ها از سنگ مرمر نازک نیست و با یک سنگ مرمر خورد شده که با شیوه های تولید تازه یک سطح بستر شبیه به به سنگ مرمر  ایجاد می کند رو به رو هستیم و وزن محشر سبکی دارد.

اسپیکرهای گوریلا گلس و نمایشگر های خمیده Faurecia

کمپانی کرنینگ که با نمایشگر های ضد ضربه گوریلا گلس خود مشهور است با معرفی تکنولوژی های تازه پا به صنعت خودروسازی قرار داده است. با بهره برداری از صفحه نازک از شیشه گوریلا گلس می توان اسپیکرهای سیاه رنگی مثل تصویر تولید کرد.

به علاوه از طرف دیگر می توان نمایشگر های خمیده شکل با اشکال پیچیده نیز تولید کرد که نمونه کاربردی آن را می توان یک کنسول مرکزی تمام شیشه ای دانست

بادامک الکترومکانیکی شفلر

میل بادامک های استفاده شده در موتورهای احتراق داخلی سالیان سال است که نقش عمده ای را بازی می کنند و دچار یک تغییر تحول بنیادی نشده اند. با اینحال شفلر با معرفی یک بادامک الکترومکانیکی می خواهد موتورها را با یک تحول بنیادی رو به رو کند.

از مزایای آن می توان به سرعت بالاتر برای به حرکت درآوردن سوپاپ ها،قدرت بیشتر و همینطور تغییر بادامک ها در وقتی که موتور خاموش است به این منظور که با تنظیم آن ها شرایط فرضیه ال روشن شدن مجدد موتور را ممکن کند. به علاوه از طرف دیگر با کاهش فشار بر روی پمپ روغن دلیل کاهش میزان تولید Co2 می شود. بهره برداری از یک سیستم هیدرولیکی تازه لحظه بندی را افزایش می بخشد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,