۹۵ درصد مارکت خودروی افغانستان در اختیار تویوتا

مدیرعامل میز افغانستان در سازمان پیشرفت تجارت با تاکید بر لزوم توجه به مارکت افغانستان تحت نام بازاری ماندگار اظهار کرد: هم اینک سهم ایران از مارکت خودروی این کشور صفر است، چرا که صادرات خودروی ایران استراتژی مناسبی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد.

محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با ایسنا، به عرضه توضیحاتی پیرامون موقعیت صادرات و واردات افغانستان پرداخت و گفت: مارکت افغانستان برای ایران بازاری ماندگار است که باید به آن توجه خاصی داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۱.۵ تا سه میلیون افغانی در ایران سکونت دارند، شرح داد: این مردم سود خود را برای خانواده‌شان در افغانستان می‌فرستند یا جنس‌های ایرانی را برای خانواده خود تهیه می‌کنند. وانگهی در شرایطی مانند تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالی، این کشور انتخاب مناسبی برای انجام صادرات شمرده می‌شود.

ایران از افغانستان چه می‌خرد؟

مدیرعامل میز افغانستان در سازمان پیشرفت تجارت با بیان اینکه در افغانستان تولید چندانی برای صادر کردن به ایران نیست، اضافه کرد: بر همین اساس صادرات این کشور به ایران در اغلب موارد به تولیدات زمینه کشاورزی و گاه سنگ‌های کار نشده و مرمر و تراورتن محدود می‌شود که رقم آن در مقایسه با صادرات ایران به افغانستان بسیار پایین شمرده می‌شود.

جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه بخش زیادی از صادرات افغانستان به ایران به تولیداتی مانند کنجد مرتبط می‌شود، ادامه داد: به علاوه از طرف دیگر در موارد متعدد بیننده صادرات میوه‌های افغانستان به ایران هستیم و انار، سیب‌، انگور یا چلغوز از این کشور وارد ایران شود که این تولیدات در بسیاری موارد ارگانیک بوده و کیفیتی خوب دارند.

مارکت افغانستان درحال آب رفتن

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان به علاوه از طرف دیگر عنوان کرد: در  سال جاری ما به اهداف تعیین شده‌ در زمینه صادرات رسیده و ممکن است پنج تا شش درصد درمقایسه با مدت شبیه به سال قبل افزایش داشتیم با اینحال باید توجه داشت که در این سال‌ها به دلیل کاهش کمک کشورهای مختلف، مارکت کوچک شده و حفظ سهم قبلی در این مارکت کاری دشوار شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال جاری برآورد میشود صادرات به افغانستان بالاخره پنج درصد درمقایسه با سال قبلی تغییر داشته باشد، اضافه کرد: با استناد به نزدیکی فرهنگی دو کشور نوع مصرف افغان‌ها با کشور ما سازگارتر بوده و غیر از آن با استناد به هزینه‌های حمل و نقل کمتری که برای ایران و پاکستان می باشد، رقابت در این مارکت برای کشورهایی مانند چین سخت‌تر می‌شود بر همین اساس اکنون در زمینه‌هایی مانند مواد غذایی، لوازم برقی یا شوینده ما جزو صادرکننده‌های اصلی این کشور به شمار می‌رویم؛ با وجود این که در زمینه پوشاک مارکت این کشور دست چین است.

مدیرعامل میز افغانستان در سازمان پیشرفت تجارت به علاوه از طرف دیگر عنوان کرد: اکنون بازارهای متعددی برای صادرکنندگان ایجاده شده و با استناد به اینکه افغانستان اوضاع خاصی داشته و امکان دارد در آن هزینه کالای صادراتی درمقایسه با دیگر کشورها، کمتر باشد عده ای صادرکنندگان اقبال کمتری درمقایسه با این کشور نشان می‌دهند با اینحال به هر حال باید توجه داشت که مارکت افغانستان بازاری ماندگار شمرده شده و سالیانی دور در تماس با ایران بوده است.

۹۵ درصد مارکت خودروی افغانستان در اختیار تویوتا

جوانمرد قصاب در جواب به سوالی پیرامون موقعیت صادرات خودرو به افغانستان گفت: اکنون مارکت خودروی ایران استراتژی مدونی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد و با استناد به اینکه هزینه‌های ما در این زمینه منطقی نیست سختی های متعددی در این راه ایجاد می‌شود. اکنون واردات خودروی افغانستان از ایران صفر است و توصیه ما آن است که برای ورود به این زمینه بر صادرات قطعات تمرکز شود، چراکه بیش از ۹۵ در صد مارکت خودروی افغانستان در اختیار تویوتا قر ار دارد و در چنین شرایطی تولیدکنندگان خودروی ما قابلیتی برای رقابت نخواهند داشت. با این وجود باید توجه داشت که از خودروهای تویوتا نیز حدود ۸۰ درصد آنها جزو خودروهای فرسوده این کمپانی شمرده می‌شوند.

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان در قسمت پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: ضروری است ما در زمینه تولیدات پتروشیمی نیز مکان خاصی در این کشور داشته و تغییر نگرش دهیم، چرا که باید تولیدات صادراتی ما از سمت مواد ابتدایی به تولیدات حاوی ارزش اضافه تغییر کند بر همین اساس در اردیبهشت ماه سال جاری نخستین کنفرانس افغان پلاست را در این کشور برگزار کردیم که با استناد به استقبال خوب صورت گرفته قرار بر آن است که دومین کنفرانس نیز بهمن ماه سال جاری در زمینه پتروشیمی، مواد پلاستیکی و صنایع مربوطه برگزار شود.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو