۳ نکته دانستی در باب خودرو (آزمون تصادف ،گیربکس تیب ترونیک ،داغ شدن دیسک)

۳ نکته دانستی در باب خودرو (آزمون تصادف ،گیربکس تیب ترونیک ،داغ شدن دیسک)

۳ نکته دانستی در باب خودرو

در آزمون‌های تصادف، بخشی از جلوی خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانعی ثابت برخورد کرده. آیا در جاده وقتی‌که دو خودروی حقیقی با هم برخورد می‌کنند، شدت ضربه خیلی بیشتر از این نیست؟

هدف از برپایی چنین آزمون‌هایی بررسی موقعیت ایمنی خودروها در شرایطی است که عموم تصادف‌ها اتفاق می‌افتد و بدین جهت نمی‌توان انتظار داشت تمامی سرعت‌ها در چنین آزمون‌هایی پوشش داده شود، ضمن آنکه با ارزیابی توان خودرو در تحمل فشار در این سرعت، می‌توان ارزیابی نسبی از توان آن در تصادف‌هایی با سرعت‌های بالاتر هم داشت، با اینحال بالاخره همان‌گونه که گفتید، در تصادف‌های شدیدتر در نتیجهً نیروی وارد شده به شاسی ماشین بیشتر است و بدین جهت سطح آسیب‌ها گسترش می یابد، با این وجود به‌طور عمومی نمی‌توان وسیله نقلیه ای تولید که در تمامی سرعت‌ها بتوان در طرف دیگر تصادف از خود مقاومت نشان دهد، چراکه چنین ساختاری بسیار سنگین خواهد بود. در این عرصه توجه به یک نکته مهم ضروری است و آن عدد ۶۴ کیلومتر در این آزمون‌ها است.

همان‌گونه که عنوان شد در آزمون‌های ایمنی خودروی مورد تست به مانعی ثابت و سخت برخورد می‌کند. با توجه به ارزیابی EuroNCAP، برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابت مانند برخورد رو در روی دو خودرو است که هر یک با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند و یا برخورد یک خودرو با سرعت ۱۱۰‌کیلومتر در ساعت به وسیله نقلیه ای که متوقف شده است که رقم بالایی است. دلیل اختلاف در این اعداد آن است که در برخورد میان دو خودرو، بخشی از نیروی تصادف به دلیل شکست ساختار شاسی دو خودرو جذب می‌شود، با اینحال در برخورد خودرو با مانع سخت و ثابت، این شکست تنها در خودرو اتفاق می‌افتد.

تیپ ترونیک
تیپ ترونیک

رانندگی با خودروهای حاوی جعبه‌دنده اتوماتیک بسیار راحت‌تر و بی‌دردسرتر از خودروهای با جعبه‌دنده دستی است، با اینحال با این اوصاف مواقعی پیش می‌آید که می‌خواهید در کار جعبه‌دنده دخالت کنید و به میل خودتان تعویض دنده‌ها را انجام دهید. طبیعی است در یک جعبه‌دنده اتوماتیک عادی امکان این کار نیست، چراکه در اینجا، برحسب میزان فشار پای راننده بر پدال گاز و دور موتور خودرو است که دنده‌ها تعویض می‌شود.

همراه با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک معمولی، انواعی از جعبه‌دنده‌ها می باشد که در اصطلاح عمومی به آن تیپ ترونیک گفته می‌شود و در آن راننده می‌تواند با تغییر موقعیت دسته‌دنده، تا حد فراوانی کنترل تعویض دنده‌ها را در دست بگیرد و از این حیث می‌توان آن‌ها را به‌طورکلی جعبه‌دنده‌های اتوماتیک با توانایی تعویض دستی دنده‌ها دانست. این جعبه‌دنده‌ها معمولاً همراه با موقعیت D، موقعیت‌های + و – را هم درج کرده‌اند و از این حیث کفایت می کند در موقعیت D دسته‌دنده را به حالت دستی ببرید تا قادر باشید لحظه تعویض دنده‌ها را مدیریت کنید. تحت این شرایط با بردن دسته‌دنده به سوی +، دنده‌ها سبک‌تر شده و در موقعیت – دنده ‌سنگین‌تر می‌شود. با این وجود میبایست این موضوع را لحاظ کنید در این موقعیت هم سیستم کنترل جعبه‌دنده بطور کلیً مراقب است به موتور خودرو و جعبه‌دنده آسیبی نرسد و از این حیث اگر دور موتور خودرو بسیار بالا برود به‌طور اتوماتیک دنده را گسترش می‌دهد و یا اگر در معکوس دادن تأخیر کنید و دور موتور بسیار پایین بیاید به‌طور اتوماتیک معکوس می‌دهد.

واژه تیپ ترونیک با این وجود به‌طورکلی به‌تمامی این جعبه‌دنده‌ها اطلاق می‌شود، با اینحال در اصل عبارت انحصاری پورشه است و دیگر خودروسازان این سیستم را با اسم‌های دیگری می‌نامند.

داغ شدن دیسک ترمز

داغ شدن دیسک ترمز

در لحظه رانندگی در مسیرهای شیب‌دار کوهستانی، راننده ناچار است برای کاهش سرعت خودرو به‌طور پیوسته از ترمزها بهره ببرد و این مسأله بالاخره منجر به گسترش دمای بسیار زیاد لنت و دیسک ترمز می‌شود که حاصل آن بوی شدید است که در داخل خودرو هم حس خواهد شد. این بو در اصل ناشی از سوختن مواد تشکیل‌دهنده لنت است و نشان می‌دهد لنت توان تحمل دمای بیشتر را ندارد. در این اوضاع غیر از بوی نامطبوع، هشدار بزرگی راننده و سرنشینان را تهدید می‌کند، چراکه لنت داغ شده توان ترمزگیری کافی را ندارد و بدین جهت در صورت نیاز به توقف فوری، نمی‌تواند خودرو را متوقف کند، ضمن آنکه در درازمدت این کار دلیل ایجاد حباب‌های هوا در مسیر ترمز شده که توان ترمز را در حالت عادی نیز کم می‌کند. در این اوضاع بهترین کار آن است که به سیستم ترمز مهلت خنک شدن بدهید.

برای این منظور اگر اوضاع مسیر اجازه می‌دهد باید مدتی را با دنده‌سنگین و بدون ترمز زدن حرکت کنید، با اینحال برای ایمنی بیشتر پیش نهاد می‌کنیم در سریع‌ترین لحظه ممکن خودرو را متوقف کنید تا لنت و دیسک خنک شوند. برای جلوگیری از بروز این موقعیت تا جاییکه شرایط اجازه میدهد در مسیرهای شیب‌دار از ترمزهای پیوسته خودداری کنید و با دنده‌ سنگین برانید تا نیاز به ترمزها کاهش بیابد و در صورت نیاز هم ترمزهای مقطعی بزنید. بالاخره اگر با این موقعیت مواجه شدید برای خنک کردن دیسک و لنت به‌هیچ‌‌عنوان بر روی آن‌ها آب نریزید چون این کار بالاخره دلیل تاب برداشتن دیسک می‌شود.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس