۳ نکته دانستنی پیرامون خودروها(سیستم مولتی پلکس،کنترل رانندگی ،پمپ بنزین)

۳ نکته دانستنی پیرامون خودروها(سیستم مولتی پلکس،کنترل رانندگی ،پمپ بنزین)

۳ نکته دانستنی پیرامون خودروها

سیستم مولتی پلکس که در برخی از خودروهای تولید داخل می باشد چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟

در هر خودرو بخش‌های برقی فراوانی می باشد که برای رساندن برق به آن‌ها نیاز به سیم‌کشی است. وانگهی این بخش‌های برقی معمولاً باید در اوضاع ویژه ای روشن شوند و بدین جهت هم باید سیستمی برای کنترل کارکرد آن‌ها در خودرو وجود داشته باشد. بدین جهت مدت‌ها است انبوهی از سیم‌ها در خودروها نصب می‌شود. این حجم زیاد سیم‌ها از یک‌سو اندکی به وزن خودرو اضافه می‌کند و وانگهی با گسترش ابزارهای رفاهی و ایمنی خودروها، حجم آن‌ها روز‌آپدیت بیشتر می‌شود. این حجم زیاد از سیم‌ها که به‌صورت دسته سیم‌هایی در قسمت‌های مختلف خودرو کشیده شده‌اند، عیب‌یابی بخش‌های مختلف را نیز با سخت مواجه می‌کنند و دلیل می‌شوند یافتن و رفع عیب یک بخش ویژه نیاز به طی مسیر سیم‌ها داشته باشد که پروسه‌ای لحظه‌بر است.

بدین جهت فرضیه بهره برداری از سیستم مولتی پلکس در خودروها مطرح شد. در این سیستم به‌طور ساده فرمان‌های ضروری برای کارکرد بخش‌های مختلف خودرو از یک مسیر مشترک عبور می‌کند با اینحال هر فرمان به‌گونه‌ای کدگذاری می‌شود که تنها همان بخش ویژه برای آن واکنش نشان دهد. به نوعی نمونه امکان دارد مسیر برق بوق خودرو با چراغ‌های جلو و راهنما و مه شکن مشترک باشد. وقتی راننده راهنما را اکتیو می‌کند، پیغامی در این مسیر مشترک به جریان می‌افتد که در طول مسیر خود از بوق و چراغ جلو و مه شکن هم عبور می‌کند با اینحال با استناد به آنکه کد پیغام با کد موردنیاز این بخش‌ها هماهنگی ندارد، هیچ‌یک از این بخش‌ها واکنشی به آن نشان نمی‌دهند با اینحال وقتی این پیغام به راهنما می‌رسد، راهنما کد موردنظر را شناسایی کرده و واکنش نشان می‌دهد. از این حیث عملاً می‌توان با یک سیم نیازهای تعداد فراوانی از مصرف‌کنندگان را برطرف کرد. از این حیث از یک‌سو حجم سیم‌کشی خودرو کاهش می یابد که حاصل آن کاهش امکان خرابی سیستم است. وانگهی عیب‌یابی این سیستم نیز راحت‌تر از عیب‌یابی سیستم‌های بنا شده بر سیم‌کشی سنتی است. با این وجود در طرف دیگر به دلیل پیچیدگی ساختاری این سیستم، تعمیرکاران سنتی توانایی تعمیرات آن را ندارند و بدین جهت با تعمیر غیراصولی بیننده خرابی در این سیستم خواهیم بود.

کنترل حالت رانندگی

کنترل حالت رانندگی

در آگهی بسیاری از خودروهای وارداتی عباراتی مانند «کنترل حالت رانندگی» یا «تنظیم موقعیت رانندگی» یا عباراتی مانند این را می‌بینیم با اینحال همه این‌ها به چه چیزی اشاره می‌کند؟

این سیستم را در خودروها میتوانید با دگمه‌ای به اسم Drive Mode مشاهده نمائید که با فشردن آن، موقعیت‌های متفاوتی بر روی صفحه‌نمایش خودرو به نمایش در می‌آید. هدف اصلی از نصب این سیستم آن است که بتوان تا حدی خودرو را شخصی‌سازی کرد به این معنی که راننده با استناد به اوضاع رانندگی خود بتواند خودرو را تنظیم کند. این تنظیمات در خودروهای مختلف شامل تفاوت در پارامترهای گوناگون است و هر موقعیت هم در خودروهای مختلف نامی دارای اختلاف دارد. به نوعی مثال در خودروهای اسپرت، بین موقعیت رانندگی شهری، رانندگی اسپرت یا رانندگی در پیست انتخاب می‌کنید با اینحال در خودروهای شهری و خانوادگی، انتخاب بین موقعیت نرمال، موقعیت اقتصادی یا موقعیت اسپرت است.

در خودروهای اسپرت و لوکس، با گزینش هر موقعیت پارامترهای فراوانی تغییر می‌کند که حتی شامل میزان نرمی و سفتی سیستم تعلیق یا میزان انتقال گریز از مرکز در دیفرانسیل و میزان آزادی ESP در پیچ‌ها می‌شود با اینحال در خودروهایی که به‌طور معمول وارد مارکت ایران می‌شوند، با فشردن این دگمه و انتخاب موقعیت دارای اختلاف، بین یک رانندگی عادی، رانندگی اقتصادی و اسپرت تغییر موقعیت خواهید داد. در موقعیت اقتصادی، واکنش پدال گاز کندتر است و دنده‌ها در دورهای موتور پایین‌تری تعویض می‌شوند تا مصرف سوخت کاهش بیابد. در موقعیت اسپرت با اینحال برعکس واکنش پدال گاز سریع‌تر خواهد بود و دنده‌ها در دورهای موتور بالا و گاهی سریع‌تر تعویض می‌شوند ضمن آنکه در برخی از خودروها، با این تفاوت، نورپردازی پشت آمپر هم تغییر می‌کند. درنهایت به‌طور پیش‌فرض موقعیت رانندگی نرمال انتخاب شده است و بسیاری از رانندگان این موقعیت را تغییر نمی‌دهند ضمن آنکه برای یک رانندگی اقتصادی یا اسپرت، با تنظیم میزان فشردن پدال گاز هم می‌توان تا حد فراوانی به نتایج یکسان رسید.

پمپ‌بنزین خودرو

در سیستم سوخت‌رسانی خودروهای تازه، پمپ‌بنزین خودرو درون باک نصب می‌شود تا از این حیث صدای ناشی از کارکرد آن در داخل خودرو از میان برود. پمپ‌بنزین در اصل یک DC Motor (یا به‌طور ساده‌تر یک آرمیچر) است که با دور موتور بسیار بالا به‌طور پیوسته کار می‌کند و همین مسأله دلیل گرم شدن آن می‌شود. پمپ‌بنزین با بنزین موجود در باک خودرو خنک می‌شود و بدین جهت به‌طور طبیعی مشکلی برای کارکرد آن بوجود نمی‌آید، با اینحال اگر میزان بنزین در باک خودرو پیوسته کم باشد، با استناد به اینکه این پمپ نمی‌تواند درون بنزین غوطه‌ور شود عملاً گرمای خود را از دست نمی‌دهد و طی لحظه گرم می‌شود. این موضوع ممکن است در زمستان و هوای سرد سخت‌ساز نشود، با اینحال در هوای گرم به‌مرور دلیل آسیب به DC Motor و درنهایت سوختن آن می‌شود. بدین جهت پیش نهاد می‌کنیم تا جاییکه شرایط اجازه میدهد اجازه ندهید باک خودرو خالی شود و پیوسته سطح مناسبی از بنزین درون باک داشته باشید.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس