۱۵ وسیله نقلیه ای که گران شدند +هزینه پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند ،دنا ،تیبا

۱۵ وسیله نقلیه ای که گران شدند +هزینه پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند ،دنا ،تیبا

در نشست هفته پیش شورای رقابت، برای خانواده پراید و تیبا متوسط گسترش هزینه ۱.۲۵ درصدی و برای خانواده پژو و سمند متوسط گسترش هزینه ۲.۶۹ درصدی به تصویب رسید.

رضا شیوا مدیرعامل شورای رقابت یکی از شروط صدور این مجوز را برطرف شدن حاشیه مارکت خودرو عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه مارکت خودرو حذف شده است، گفت: در مارکت خودرو دلال بازی نیست، مارکت آرام است و مشکلات قبلی نیست.

در چنین شرایطی ست که که در حال حاضر در باب خودروهای با رنج هزینه کمتر از ۴۵ میلیون تومان (که به وسیله شورای رقابت هزینه‌گذاری می‌شوند) بیننده اختلاف هزینه دست کم ۱۲ نمونه خودرو در کارخانه و مارکت هستیم.

هم‌ اکنون پژو پارس LX کلاس ۱۵ با هزینه ۳۸ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان از جانب کارخانه ارائه می‌شود، در حالی‌ که هزینه این خودرو در مارکت ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و از این حیث بیننده اختلاف هزینه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در باب این خودرو هستیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز حاوی اختلاف هزینه حدود ۹۰۰ هزار تومانی در مارکت است، به‌ طوری‌ که با هزینه ۳۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در کارخانه ارائه می‌شود با این وجود در مارکت به هزینه ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خریداران ارائه می‌شود.

به علاوه از طرف دیگر پژو ۴۰۵ نمونه SLX حاوی حاشیه هزینه ای یک میلیون تومانی در مارکت است.

در باب سمند SE و به علاوه از طرف دیگر سمند EF7 نیز بیننده اختلاف هزینه یک میلیون تومانی در مارکت و کارخانه هستیم.

در باب اختلاف هزینه سایپا ۱۱۱ نیز لازم است بگوییم هم‌ اکنون هزینه این خودرو در مارکت ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه است و در باب تیبا SX نیز بیننده اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی در مارکت هستیم.

هزینه تندر ۹۰ نمونه E2 نیز در مارکت ۷۰۰ هزار تومان بالاتر از هزینه کارخانه است و این اختلاف هزینه در باب رنو ساندرو دنده‌ای به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اختلاف هزینه پارس تندر نیز در مارکت با کارخانه حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است به‌ طوری‌ که این خودرو در کارخانه ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و در مارکت ۴۲.۵ میلیون تومان ارائه می‌شود.

غیر از این ۱۳ نمونه خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با هزینه ۳۸ میلیون تومان در کارخانه به فروش می‌رسد همزمان با اینکه نرخ مارکت آزاد این خودرو با اختلاف ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

در باب پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نمونه V8 هم باید به نرخ کارخانه‌ای ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو و ارائه آن با حاشیه هزینه ای ۴۰۰ هزار تومانی در مارکت اشاره کنیم.

سعید مؤتمنی، مدیرعامل اتحادیه کنفرانس‌داران خودرو در باب اختلاف هزینه کارخانه و مارکت آزاد این خودروها گفت: خودروسازان باید به اندازه نیاز مارکت، خودرو ارائه کنند تا کمبودی وجود نداشته باشد و حاشیه هزینه ای تقویت نشود.

وی با بیان اینکه تصمیم واپسین شورای رقابت برای گسترش هزینه کارخانه‌ای تولیدات ایران‌ خودرو و سایپا تأثیری در مارکت خودرو نداشته است، اظهار داشت: مدیرعامل شورای رقابت عنوان می‌کند که این شورا موفق شده است دلال‌بازی و حاشیه هزینه خودرو در مارکت را جمع کند، با اینحال این‌طور نیست و هم اینک عده ای خودروهای داخلی با حاشیه هزینه بالایی در مارکت روبرو هستند.

مدیرعامل اتحادیه کنفرانس‌داران خودرو با برنامه این پرسش که چرا شورای رقابت و ابزار‌های نظارتی مانند سازمان پشتیبانی به این موضوع ورود نمی‌کنند؟ گفت: پژو پارس LX حدود ۹ ماه است که اختلاف هزینه بالایی را بین نرخ کارخانه و مارکت دارد، با اینحال کسی به این موضوع رسیدگی نکرده است.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان درمقایسه با هزینه و کیفیت خودروهای داخلی معترض هستند، گفت: اختلاف هزینه بین نرخ کارخانه و مارکت به ضرر مصرف‌کننده است.

به گفته مؤتمنی، خودروسازان مارکت خودرو را مدیریت می‌کنند و با کاهش ارائه خودرو به مارکت دلیل بالا رفتن هزینه‌ها در مارکت و تقویت حاشیه هزینه ای شده‌اند، در حالی‌ که اگر ارائه خودرو گسترش یابد، حتی امکان دارد هزینه خودرو در مارکت به کمتر از نرخ کارخانه نیز برسد.
منبع: فارس

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس