کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان کدامیک نزد ایرانیان پرطرفدار‌تر است ؟

کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان کدامیک نزد ایرانیان پرطرفدار‌تر است ؟

در حقیقت به رغم فروش بسیار خوب نسل قبلی دو خودروی کره‌ای توسان و اسپورتیج در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری با اینحال این توسان است که با گذر از نسل قبل بازهم موقعیت بسیار خوبی به لحاظ فروش در ایران را به ثبت رسانده و دور از چشم هم‌وزن‌های شرقی و غربی خود در ایران، می رود تا به پرفروش‌ترین خودروی مارکت ایران در کلاس خود در سال ۹۶ دست یابد.

فرادید، برای افرادی که در ایران توان خرید خودروهای لاکچری و لوکس هم چون مرسدس بنز، ب.ام.و یا پورشه را هرگز نداشته و بودجه خرید محدودی دارند، خودروی خارجی یعنی کیا و هیوندای. در حقیقت برای این قشر که به جدی در طرفداری از تولیدات کره‌ای معروفند سوار شدن به یک اتومبیل روز با خرید یک هیوندای یا کیای دلچسب و با این وجود پر آپشن شروع شده و در سطح بسیار فراوانی فراگیر شده است.

کیا-هیوندای که از سال ۲۰۰۵ پای در جاده جهانی شدن گذاشت و یکی به نعل و یکی به میخ تلاش داشت از روی دست بزرگانی مانند تویوتا، فورد یا آئودی خودروهایی خوب خریداران با بودجه محدودتر تولید کند، اکنون به آلترناتیو تویوتا، نیسان و پژو مبدل شده است.

در حقیقت گذشت روزگار و تلاش بسیار کیا هیوندای را به نقطه ای رسانده که بعد از ده سال پرشتاب این دو برند به انتخاب در ابتدا بسیاری از خریداران در بازارهای مختلف جهانی از نمونه مارکت ایران مبدل شده‌اند. بررسی مارکت هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل تازه این دو خودرو با اینحال خبر از تغییراتی در ذایقه ایرانیان می دهد.

a791du7pfkj955gpaim.jpg

در حقیقت به رغم فروش بسیار خوب نسل قبلی دو خودروی کره‌ای توسان و اسپورتیج در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری با اینحال این توسان است که با گذر از نسل قبل بازهم موقعیت بسیار خوبی به لحاظ فروش در ایران را به ثبت رسانده و دور از چشم هم‌وزن‌های شرقی و غربی خود در ایران، می رود تا به پرفروش‌ترین خودروی مارکت ایران در کلاس خود در سال ۹۶ دست یابد.

این خودرو که در چندین سطح و تریم تجهیزاتی در یک بازه هزینه ای گسترده از ۱۶۵ تا ۱۹۵ میلیون تومان در مارکت ارائه شده است، اولین عامل موفقیت خود را باید مدیون تعلل کیا در ارائه سریع نمونه اسپورتیج در ایران و نیز عدم حضور رقیبان قدر در این بخش از مارکت از برندهای هم‌رده دانست.

در عین حال شناور بودن هزینه این خودرو دلیل شده تا بسیاری از خریداران قادر باشند با بودجه‌های کمتر به خرید این نمونه مبادرت کنند همزمان با اینکه اسپورتیج بعد از یک ارائه ناموفق ابتدایی تنها در گونه فول آپشن آن هم با هزینه ای بسیار گزاف ارائه شد و با این وجود علیرغم کیفیت بسیار بالای تولید، نتوانست به اشتراک خریداران و نیز کنفرانس‌داران چندان پرطرفدار شود.

kolfzhn31m8ytoya9cb.jpg

دلیل دیگری که ممکن است باعث شد توسان به موفقیت چشمگیری در نسل دوم خود دست یابد این بود که دیزاین نسل تازه این نمونه شدیدا به سانتافه مشابهت داشت و این عامل دلیل شد تا بازهم بر روند شهرت این خودروی کره‌ای اضافه شود. استایل دلنشین این خودرو که به نحوی نمونه کوچکتر، اسپورت‌تر و در عین حال دلنشین تر سانتافه است، کاری کرد که بسیاری از علاقه مندان سانتافه که اندکی از چهره تکراری سانتافه خسته بودند به سوی دیگر خودروی گروه هیوندای رفته که هم هزینه کمتر و هم ظاهر جدیدتری دارد.

i7i6uuh682y1j7ue77iy.jpg

این میان اشتباهات خود اسپورتیج را نباید ندید. کالا پرفروش کیا که در نسل قبل اولین نشانه تغییر بزرگ این کمپانی موفق کره‌ای برای پای گذاشتن به بازارهای جهانی بود، بعد از یک تغییر و تحول گسترده در ظاهر، شدیدا از جانب منتقدین و فعالان زمینه خودرو طرد شد. عمده ایرادی که به اسپورتیج تازه وارد می شود در نحوه دیزاین دماغه جلو این خودرو بود که در عین هماهنگی با زبان دیزاین تازه کیا، نشانه‌های یک خودروی جوان‌پسند و جسور را در مقایسه با نسل قبل کمتر در خود داشت.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس