کدام یک خوب است؛ کراس‌اوور یا شاسی بلند؟

اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که خودروهای شاسی بلند (SUV) تحت نام نمونه‌هایی که با توجه به تراک‌ها و پیکاپ‌ها ساخته شده بودند، تحت نام خودروهای قابل تردد در خیابان و قابل استفاده برای مسیرهای شهری در معرض مردم قرار دریافت کردند. اندکی بعد و به منظور استفاده ساده تر در جاهای کوچک شهری و نیز کاهش مصرف سوخت و بالا بردن کارایی، خودروهایی با ابعادی کوچک‌تر از شاسی بلندها ساخته شدند و کراس اوور یا CUV اسم دریافت کردند. امروزه این رده از خودروها به یکی از پرطرفدار‌ترین سگمنت‌ها مبدل شده‌اند و درصد فراوانی از مارکت خودروها در دست آنهاست همزمان با اینکه گمانه زنی می شود در سال‌های آتی بر تعداد نمونه‌های شاسی بلند و کراس اوور و نیز بر شهرت و فروش آنها اضافه شود.

هم اینک کراس اوورها فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کنند و در ابعاد متوسط، کامپکت و ساب‌کامپکت نبض مارکت را در دست دارند. بدین جهت، مقدار فروش شاسی بلندها تحت تاثیر قرار گرفته و از تعداد و فروش این نوع خودروها کاسته شده است. همچنین خریداران شاسی بلندهای بزرگ را بیشتر به منظور حرکت در مسیرهای آفرود و یا گشت و گذار در طبیعت انتخاب می‌کنند و خرید یک کراس اوور را برای استفاده روزمرده ترجیح می‌دهند.

شاسی بلند یا SUV چیست؟

بیشتر شاسی بلندها با بهره برداری از معماری تراک‌ها و با توجه به ساختار آنها ساخته می‌شوند تا دستیابی به بالاترین میزان استحکام و توانایی اعتماد ممکن شود. به علاوه از طرف دیگر شاسی بلندها پیوسته ۴ در دارند و بدنه آنها با عنوان «دو تکه» شهرت دارد. در سالیان واپسین، مهندسان تفاوت فراوانی را بر روی شاسی بلندها اعمال کرده‌اند تا بر عملکرد و لوکس بودن آنها بیفزایند با این وجود اولین تولیدات، چیزی بیشتر از یک تراک با کمی تفاوت ظاهری نبودند. از نمونه خودروهای حال حاضر حاضر در این سگمنت می‌توانیم به چیپ رانگلر، شورولت تاهو و شورولت سابربن اشاره کنیم.

در اینگونه خودروها معمولا قدرت به چرخ‌های عقب انتقال می یابد با این وجود سیستم چهار چرخ متحرک هم پیوسته تحت نام یک آپشن در معرض خریداران قرار دارد. با این وجود لازم است در اینجا یادآوری کنیم که بهره برداری از سیستم چهار چرخ متحرک نسبتا خوب است به ویژه در جاهای صعب العبور و سکونت‌گاه‌های برفی چراکه خودروهای دیفرانسیل عقب در چنین شرایطی دچار لیزخوردگی و عدم تعادل می‌شوند. همچنین ورژن‌های چهار چرخ متحرک (از نوع ۴WD) ضرایب دنده پایین‌تری دارند که این خصوصیت به حرکت در مسیرهای آفرود و نیز خارج شدن از گل و لای و برف یاری مینماید.

برای شاسی بلندها معمولا موتور ۶ سیلندر از نوع توربو و یا تنفس طبیعی ارائه می‌شود همزمان با اینکه در نمونه‌های فول سایز با توانایی حمل بار تا حداکثر وزن ۴.۵ تُن، موتورهای ۸ سیلندر تنفس طبیعی هم در معرض قرار می‌گیرد. در عرصه مصرف سوخت شاسی بلندها از رقیبان کوچک خود عقب می‌افتند و به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، عموما مصرف بالایی دارند.

در طول سالیان قبلی هندلینگ و کیفیت رانندگی در شاسی بلندها افزایش فراوانی داشته با اینحال باز هم در این عرصه از کراس اوورها عقب هستند و کراس اوورها در این عرصه هم اجرای مناسب تری عرضه می‌کنند. شاسی بلندهای فول سایز در مسیرهای شهری به سختی قابل کنترل هستند و به ویژه در زمان پارک و پارک دوبل در اینگونه جاهای، استفاده کننده خود را دچار سخت می‌کنند. همچنین ممکن است رانندگی و نشستن در این نوع خودروها برای سرنشینان کوتاه قامت چندان دلپذیر نباشد چونکه ارتفاع رانندگی آنها بالا است (مخصوصا در خودروهایی با لاستیک و چرخ‌های بسیار بزرگ). بی تردید راحتی سرنشینان در این نوع خودروها فاکتور بسیار مهمی شمرده می‌شود و وجود خصوصیت‌ها و آپشن‌های فراوان در کابین، مسافرت مرفهی را برای سرنشینان ممکن می‌آورد.

کراس اوور یا CUV چیست؟

همزمان با اینکه بیشتر شاسی بلندها، تراک‌هایی با پوستین نو هستند، کراس اوورها خودروهایی متمایز با ظاهری آراسته‌تر به شمار می‌روند. چراکه از ساختار متمایز و منحصر به فردی برای تولید آنها استفاده می‌شود و تنها از حیله کوتاه کردن ارتفاع یک شاسی بلند و به کار گیری مجدد از معماری تولید آن استفاده نشده است. کراس اوورها ارتفاع پایین‌تری دارند و بدین جهت در چندین بخش در مقایسه با شاسی بلندها عملکر بهتری دارند. ورود و خروج از خودرو، هندلینگ و تسلط، حرکت نرم‌تر و عملکرد کلی از نمونه این موارد هستند. ابعاد کراس اوورها بسیار متغیر است و از نمونه‌های بزرگ با سه ردیف صندلی مانند هوندا پایلوت تا کراس اوورهای ساب‌کامپکت مانند بیوک انکور و کامپکت از قبیل فورد اسکیپ در معرض هستند. به علاوه از طرف دیگر یک کلاس از این خودروها مسیر خود را به مارکت باز کرده که کراس اوورهای اسپرت را تشکیل می‌دهد مانند پورشه ماکان و جگوار F-Tempo.

یکی از شیوه‌های مهم تشخیص کراس اوور، بهره برداری از ساختارها و پلتفرم‌های ممتاز است و اینکه نمونه‌های دیفرانسیل جلو و سیستم چهار چرخ متحرک برای آنها قابلیت خرید دارند. توزیع کشش در این خودروها معمولا ۵۰ – ۵۰ است یعنی ۵۰ درصد در جلو و ۵۰ درصد در عقب. گریز از مرکز زیادی هم به روش هوشمند بین چرخ‌ها تقسیم می‌شود تا از سُرخوردن خودرو جلوگیری به کرد. با این وجود در عده ای خودروها از قبیل ب ام و X3، قدرت بیشتری به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود تا حس اسپرت بودن را به راننده القا کند.

درست است که بسیاری از خودروسازان سیستم چهار چرخ متحرک از نوع AWD را برای محصولاتشان در معرض خریداران قرار می‌دهند، با اینحال حقیقت این است که این سیستم تنها برای افرادی ضروری است که در جاهای برف خیز و یا در ارتفاعات زندگی می‌کنند چراکه اساسا همان سیستم دیفرانسیل جلو، از پس وظایف در جاهای شهری و مسیرهای معمولی برمی‌آید.

یکی از ضعف‌های کراس اوورها در طرف دیگر خودروهای شاسی بلند، ظرفیت پایین کشش و حمل بار آنهاست که باتوجه به نوع بدنه و هدف تولید آنها اتفاقی منطقی است. همچنین کمتر خودرو کراس اووری را می‌بینیم که توانایی آفرود بالایی داشته باشد که از دلایل آن، می‌توانیم به عدم بهره برداری از سیستم ۴*۴ و ضرایب بالای دنده اشاره کنیم. با این وجود در این بین کراس اوورهایی وجود دارند که با بهره برداری از سیستم AWD افزایش یافته و سیستم توزیع هوشمند کشش، توانایی‌های آفرود خود را بالا برده‌اند مانند جیپ رانگلر، جیپ کامپس، جیپ رنگید و فورد اکسپلورر.

بیشتر کراس اوورهای کامپکت و متوسط، به روش استاندارد با موتورهای ۴ سیلندر ارائه می‌شوند تا مصرف سوخت پایینی داشته باشند. با این وجود موتورهای ۴ سیلندر توربو و ۶ سیلندر هم برای علاقه مندان به خودروهای اسپرت در معرض است. از این حیث با وزن پایین و موتورهای متوسط، مصرف سوخت کراس اوورها در حد معقولی است و از این منظر اجرای مناسب تری در مقایسه به شاسی بلندها دارند با این وجود لازم است بگوییم که در مقایسه با سدان‌ها و کوپه‌ها بازهم بازنده هستند.

چرا باید یک شاسی بلند (SUV) بخریم؟

استحکام بالاتر، محیط داخلی بیشتر، توانایی‌های آفرود محشر، محیط بار بیشتر، و موقعیت بالاتر قرارگیری راننده و سرنشینان، از نمونه خصوصیت‌هایی هستند که یک SUV را بهتری می‌دهند. این دسته از خودروها معمولا از موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر سود می‌برند و بدین جهت، قدرت کشندگی بالایی دارند. بسیاری از آنها سه ردیف صندلی دارند که برای خانواده‌های پرجمعیت، خصوصیت بسیار خوبی است و همراه با همه این خصوصیت‌ها، از راحتی، ایمنی و آپشن‌های فراوان نمی‌توان چشم پوشید.

اگر قصد خرید یک خودروی SUV را دارید، از وجود سیستم ۴WD مطمئن باشید و به دلیل وجود ضرائب دنده پایین، به سادگی قادر به طی مسیرهای آفرود هستید. همچنین در صورت نیاز به کشیدن بار و یا گیر افتادن در برف و گل و لای، نگرانی نخواهید داشت.

چرا نباید یک شاسی بلند (SUV) بخریم؟

SUVها به دلیل ساختارشان، ابعاد و وزن بسیار بالایی دارند و در زمان رانندگی حس کُند بودن را به شما القا می‌کنند. به علاوه از طرف دیگر بزرگ‌تر از آن هستند که در جاهای شهری بتوان به سادگی جای پارک برای آنها پیدا کرد. وجود سیستم چهار چرخ متحرک برای یک خودروی شاسی بلند امری ضروری است که گاهی اوقات برای سفارش دادن آن، باید مبلغی مازاد بر هزینه خودرو پرداخت کنید. در عین حال، هزینه تعمیرات ممکن آنها هم بیشتر است و مصرف سوخت بالاتری هم دارند. در مقایسه با کراس اوورها، برچسب هزینه ای بالاتری نیز در طرف دیگر شما قرار خواهند داد. هم اینک گزینه‌های کمی برای شاسی بلندها در مارکت می باشد چراکه تقاضا برای آنها کاهش یافته است.

در هر حال، بسیاری از خانواده‌ها یک شاسی بلند را به دلیل محیط بیشتر در عقب، و نیز برای حمل وسایل، گزینه بهتری می‌دانند.

چرا باید یک کراس اوور بخریم؟

ارتفاع رانندگی بالاتر از خودروهای سواری، کارایی و ایمنی بیشتر از سواری و کوپه‌ها، و در عین حال راحتی در رانندگی، ابعاد پایین‌تر، شتاب و هندلینگ بهتر در مقایسه با شاسی بلندها و راحتی پارک کردن در معابر شهری، یک کراس اوور را از هر جهت به گزینه‌ای فرضیه‌آل مبدل می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید که در این کلاس، خودروهای اسپرتی از قبیل پورشه ماکان هم یافت می‌شوند. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم می‌توان گفت کراس اوورهای کامپکت و ساب‌کامپکت برای خریداران جوان و مجرد و جدید متاهل‌ها گزینه مناسبی است و در مقایسه با خودروهای کوچک، به بهانه هایی چون کابین بزرگ‌تر، محیط بار بیشتر و دید بیرون خوب‌تر، انتخاب بهتری به ذهن خطور میکند. این نکته را هم در نظر بگیرید که کراس اوورهای متوسط، معمولا سه ردیف صندلی دارند و برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه خوبی هستند.

کراس اوورها عموما به روش دیفرانسیل جلو هستند و گاهی سیستم چهار چرخ متحرک به روش استاندارد و یا به روش آپشن در معرض هستند. این مسئله هم بستگی به ابعاد و کارایی خودرو دارد که در صورت وجود سیستم AWD، هندلینگ آن در اوضاع سخت و برفی بهتر خواهد بود. عده ای نمونه‌های AWD، به سیستم کنترل کشش پیشرفته هم تجهیز می‌شوند تا توانایی‌های آفرود خودرو بیشتر شود.

خریداران معمولا قادر اند کراس اوور خود را به خصوصیت‌های مختلف تجهیز کنند از نمونه سیستم معلومات و سرگرمی، وای فای داخلی برای اتصال دیوایس‌ها به شبکه جهانی وب، و نیز تازه ترین سیستم‌های ایمنی. گزینه‌های متعددی برای خرید یک کراس اوور در معرض هستند و روزبه‌روز بر تنوع و تعدد آنها هم اضافه می‌شود. همچنین باتوجه به هزینه‌های خوب آنها هنوز مارکت گنجایش بسیاری برای کراس اوورها دارد.

چرا نباید یک کراس اوور بخریم؟

اگر در جستجوی توانایی کشیدن یک قایق و یا تریلر هستید، و یا وسایل بزرگ و سنگین دارید، سر وقت یک کراس اوور نروید. همچنین اگر علاقه مند به آفرود سواری و یا ساکن جاهای برقی هستید، خوب است یک شاسی بلند انتخاب کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که کراس اوورهایی با ظرفیت شبیه به با یک خودروی سواری، هزینه بالاتری را طلب می‌کنند. ذکر این نکته هم ضروری است که این ایام خودروسازان در جستجوی کاهش هزینه سدان‌های خود هستند و همین مسئله، ارزش خرید آنها را در مقایسه با کراس اوورها بالا می‌برد.

بالاخره باید بگوییم که خانواده‌های حاوی فرزندان کوچک، انتخاب یک مینی ون را ترجیح می‌دهند چراکه در موارد مختلف، رضایت یک خانواده را برطرف می‌کند. برای خرید یک خودروی شاسی بلند، باید به نیازهای خودتان توجه کنید و با نگاهی به موارد مطرح شده، بهترین تصمیم را بگیرید

منبع: جی اس ام

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو