به چه نحو خودری چپی ، اتاق تعویضی و دور رنگ را تشخیص بدهیم ؟

به چه نحو بدانیم وسیله نقلیه ای قبلاً چپ شده است؟تشخیص تعویض اتاق ، خودرو ماشین دور رنگ یعنی چه ،مشکلات ماشین چپی ،تشخیص سالم بودن شاسی ماشین ،تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم ،تشخیص سالم بودن موتور ماشین ،معایب ماشین اتاق تعویض ،تشخیص تعویض بدنه خودرو

 امروزه تعمیر خودروها تنها از بحث نمایندگی‌ها خارج شده و تعمیرگاه‌های شخصی نیز این کار را انجام می‌دهند. با این وجود تا وقتی که خودرو در گارانتی باشد، تعمیرات آن به عهده نمایندگی بوده با این وجود در بسیاری مواقع حتی در لحظه گارانتی نیز آسیب‌های بدنه را گارانتی پوشش نمی‌دهد.

یکی از مهمترین آسیب‌هایی که می‌تواند یک خودرو ببیند، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است. تحت این شرایط خودرو به هر دلیلی اعم از خواب‌آلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج می‌شود. سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت می‌خورد، تحت این شرایط گفته می‌شود اصطلاحاً خودرو چپ کرده است، با اینحال خبر خوب اینکه بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با استناد به قابلیت ها محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی می‌کنند که تشخیص آنها از خودروی نو و سالم سخت به ذهن خطور میکند.

در این جاسعی داریم تا انواع معضلاتی که امکان دارد برای یک خودروی چپ کرده بوجود بیاید و یا در کل خصوصیاتی که یک خودروی چپ کرده دارد و می‌توان از روی آن این حالت را تشخیص داد، مورد تحلیل قرار دهیم.

نخستین نکته‌ای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون می‌شود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ می یابد. بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه می‌زند، اختلاف بسیار عمده‌ای با رنگی که مردم می‌کنند دارد. رنگ کارخانه طی مراحل ویژه ای به وسیله ابزار اتاق و یا سالن رنگ و سپس در برخی مراحل به وسیله مردم اجرا میشود.

اتاق بدنه خودرو درون حوضچه رنگ فرو رفته و سپس خارج می‌شود، سپس بالاخره در کوره‌ای که دمای آن بسیار بالاست، رنگ اتومبیل پخته شده و به روش یک لعاب درمی‌آید. با اینحال در بیرون و ترمیم و نقاشی خودرو به وسیله مردم، هیچ‌گاه رنگ خودرو، مانند رنگ کارخانه درنمی‌آید. دلیل تلرانس دست مردم و عدم یکنواخت بودن آن، در صورت حتی تجربه و مهارت زیاد باز هم کیفیت رنگ پاشیده شده به سادگی تشخیص داده می‌شود. به علاوه از طرف دیگر بعد از پاشیده شدن رنگ اتاق خودرو، به دلیل عدم کوره رنگ با دمای بالا رنگ پاشیده شده به هیچ وجه کیفیت رنگ کوره‌ای را پیدا نمی‌کند.

در مارکت، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ می‌شود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می‌دهند تا رنگ به سرعت خشک شود، با اینحال در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در حقیقت پخته می‌شود. رنگ پخته شده درست مانند لعاب بوده و بسیار مقاوم و دلچسب می‌باشد.

به طرز مثال، رنگ پخته شده در طرف دیگر خراشیدگی، ترک‌خوردگی و مات‌شدن بسیار مقاوم است. اگر دقت کرده باشید وسیله نقلیه ای که تصادف می‌کند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده به وسیله کارخانه باشد حتی به توجه به ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمی‌شود. با استناد به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است با این وجود رنگ هنوز باقی مانده است در چنین موقعیتی گفته می‌شود گریسی تعمیر می‌شود. رنگی که به وسیله خود مردم پاشیده می‌شود ارتباط قوی با بدنه خودرو نداشته و به سادگی جدا می‌شود. به علاوه از طرف دیگر اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمت‌هایی که به وسیله کارخانه قبلاً رنگ شده است اختلاف مختصری با قسمت‌هایی که فرد خودشً رنگ کرده است، دارد. تمامی‌این موارد را شما ممکن است نتوانید تشخیص بدهید با این وجود کارشناس رنگ به سادگی تشخیص داده و معین می نماید. چه فضاهای رنگ شده است.

نمونه دیگری از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار می‌گیرد، سقف خودرو است. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچک‌ترین ضربه، به سادگی تغییر شکل می‌دهد. اگر وسیله نقلیه ای کوچک‌ترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستون‌های سقف، شیب آن و حتی شکل آن به سادگی تغییر می‌کند. حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستون‌های وصل به آن نمایانگر تعویض آن می‌باشد. هیچ‌گاه تعویض سقف نیز بی ثمر انجام نمی‌شود. با این وجود تشخیص این امر نیز باید به وسیله کارشناس و مردم با تجربه انجام شود.

دیگر نکته‌ای که می‌توان از آن به واژگون‌شدن خودرو پی برد، پایین نوارهای دور درهای خودروست. در تمامی‌این بخش‌ها اثر پرس‌های قوی کارخانه بطور کلی واضح است. وقتی خودرو به وسیله مردم تعمیر می‌شود هیچ‌گاه اثر این پرس‌ها قابل مشاهده نیست و بطور کلیً از بین می‌رود. تنها در برخی مواقع جای این پرس‌ها به وسیله تعمیرکاران به روش دست‌ساز ایجاد می‌شود که باز هم نمی‌توانند مشابه کارخانه این رفتار را انجام دهند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/07/6542__1.jpg

نمونه دیگری از نقاطی که در خودرو بطور کلیً مشهود است، فاصله سر شاسی‌ها و نحوه بازسازی شاسی خودرو است. وقتی خودرو، روی چاله ویژه قرار می‌گیرد، اگر کمی‌فنی باشید میتوانید به سادگی بفهمید که جلوی خودرو و شاسی آن بازسازی شده است.  این مساله نمونه دیگری از نکات مهم است که اکثر صاحبنظران به آن دقت فراوانی دارند. در کل نقاط فراوانی وجود دارند که فرد می‌تواند از روی آنها به چپی بودن خودرو پی ببرد. با این وجود نقاطی که گفته شد جزء مهمترین نقاطی هستند که قادر اند به سادگی تشخیص داده شوند. با اینحال خودروهای چپی جدا از ظاهر در نحوه حرکت و رانندگی نیز مشکلاتی دارند که به سادگی تشخیص داده می‌شوند.

یکی از مهمترین آسیب‌هایی که می‌تواند یک خودرو ببیند، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است. تحت این شرایط خودرو به هر دلیلی اعم از خواب‌آلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج می‌شود. سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت می‌خورد، تحت این شرایط گفته می‌شود اصطلاحاً خودرو چپ کرده است

یکی از این مشکلات بحث جلوبندی و تنظیم فرمان در این خودروها است. حتی خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته‌اند، در این مساله سخت دارند. به طرز مثال شما وسیله نقلیه ای که قبلاً چپ کرده است و یا از جلو تصادف شدید داشته را تنظیم فرمان می‌کنید. سپس بعد از مدتی مجددا متوجه می‌شوید که فرمان خودرو به هم خورده است و خودرو اصطلاحاً گیج می‌زند. این نشان‌دهنده این است که شاسی خودرو از تنظیمات ابتدایی خارج شده و سخت‌آفرین است. در این اوضاع ممکن است بسیاری از تعمیرکاران با کارهایی مانند کشیدن شاسی، تنظیم آن و … برای مدتی خودرو را درست کنند با این وجود باز هم این عیب در خودرو بوجود می‌آید.

نمونه دیگری از عیوب خودروهای تصادفی و چپی، لاستیک‌سایی بوده که از عدم تنظیم جلوبندی می‌باشد. لاستیک‌ها از زوایای استاندارد خود خارج شده و با زاویه‌ای غیرعادی روی آسفالت حرکت می‌کنند. با این وجود از یک جهت ساییده شده و دچار سخت می‌شوند. وجود صداهای زیادی در خودرو، عدم درزبندی خوب، زنگ زدن برخی قسمت‌ها به دلیل عدم رعایت استاندارد ضروری و … همگی عیوبی هستند که در خودروهای واژگون شده بوجود می‌آیند. بهره برداری از این خودروها نیازمند تعمیر و نگهداری مداوم و مرتب است. به علاوه از طرف دیگر هزینه تعمیر و نگهداری آنها بالا بوده که به صرفه نمی‌باشد.  خرید این خودروها به نظر من اصلاً درست نبوده و در آتی مشکلات فراوانی را بوجود می‌آورند. با این وجود در در هفته جاری سعی شد تا با مشخصات این خودروها آشنا شوید تا قادر باشید آنها را تشخیص دهید.

 

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,