چقدر به اتومبیل خود علاقه دارید؟

چرا ایرانیان درمقایسه با خودروی خود تا این حد تعصب بی‌جا دارند؟

تا اینجای کار دقت کرده‌اید که وقتی وارد یک بوتیک می‌شوید، اگر بر روی دریچه کولر هم دست بگذارید، فروشنده بیان می کند، آخ آخ دست گذاشتی روی بهترین کارم، من برای کل خانواده از این‌ها بردم، ببر اصلا ضرر نمی‌کنی!

بسیار محشر کمی عرصه را تغییر می‌دهیم، به نظر شما اگر همین امروز در خیابان جلوی یک راننده پراید یا حتی رنو ۵ قدیمی را بگیرید و از ایشان بپرسید که از ماشینش راضی است یا نه، به نظرتان چه جوابی می‌شنوید؟! اگر نگوییم ۱۰۰ درصد با این وجود ممکن است بتوان گفت که بیش از نیمی از پرسش شوندگان در جواب این پرسش می‌گویند: راضی‌ام، خوبه داداش، عالیه، می‌خوای بخری حتما بگیر! من خودم هم برای داداشم از همین گرفتم!

با اینحال به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟ بیایید تا کمی در باب تعصب ایرانیان بر روی خودروهای خود صحبت کنیم!

خودرو، وسیله مصرفی یا یک سرمایه ماندگار؟

در کمتر کشوری روی کره زمین و با این وجود ممکن است دیگر کره‌های موجود در کهکشان‌های دیگر، خودرو یک وسیله سرمایه‌ای شمرده می‌شود، اصلا کنار همین گوش خودمان، آلمان (کمی از گوشمان آن‌طرف‌تر با این وجود) خودروهای روز، تاریخ مصرف ویژه خود را داشته و کمپانی‌های تولید کننده بعد از گذشت مدت لحظه بهره برداری از آن‌ها، خود به خریداران توصیه می‌دهند که خودروی قبلی را تحویل داده و کالا تازه را با وام بی‌سود تحویل بگیرند!

در حقیقت خودرو مثل دیگر وسایل یک کالای مصرفی است که به مرور لحظه خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد! این یک منطق ساده است؛ با اینحال بیایید تا به این مسئله در کشورمان نگاه کنیم.

حتما شما خواننده عزیز هم لحظه خرید خودرو پیش خود این جملات را زمزمه می‌کنید: بسیار محشر یه ماشینی بخرم که خواستم بفروشمش ضرر نکنم؟! یا مثلا اینکه، چی بخرم که نزول هزینه نداشته باشد و بعدا موقع فروش دردسر نکشم و…

دلیل این جملات چیست؟

شرایط اقتصادی کشور ما، همراه با تحریم‌ها و با این وجود انحصار صنعت خودروسازی دلیل شده که طی سال‌های بعد از انقلاب، خودروهایی که ساخته شده و به مردم تحویل داده می‌شود، آن‌چنان تنوعی نداشته و صرفا با تعویض چراغ‌ها به روش سالانه، دلیل ذوق بسیار هم‌وطنانمان شود!

وقتی هنوز در خیابان پیکان‌هایی را می‌بینیم که قشر زحمت‌کش مسافرکش از آن استفاده می‌کنند، به سادگی متوجه می‌شویم که مردم کشور ما، اگر از این شرایط رضایت نداشته باشند، با اینحال به سادگی با آن کنار آمده‌اند. فی الحال در کشور ما، به دلیل اینکه شرایط اقتصادی اگر بخواهیم جمع بندی کنیم آتی مشخصی ندارد، اکثر خریداران خودرو در تلاش اند تا کالایی را تهیه کنند که بعد از چند سال ناگهان با نزول هزینه بالایی مواجه نشده و به اصطلاح ضرر نکنند.

Love-My-Car

در حقیقت همین شرایط اقتصادی نامشخص، دلیل می‌شود تا ناگهان طی یک دوره، پرایدی که تا یک ماه پیش مثلا ۷ میلیون تومان هزینه داشت، ناگهان به هزینه یک ماشین گران قیمت همان دوره یعنی ۲۰ میلیون تومان نزدیک شود! بسیار محشر در کجای دنیا، شما ناگهان میتوانید خودروی خود را که ۷ میلیون تومان خریده‌اید و چند سال هم از آن استفاده کرده‌اید، با هزینه ۱۲ میلیون بفروشید؟! بسیار محشر واضح است، ایران!

این ایام، خودروهای چینی مارکت، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتشان همین مسئله است؛ یعنی نزول هزینه! در حقیقت افرادی که سر وقت این تولیدات می‌روند، دل را به دریا زده و ذوق و شوق رانندگی و زندگی در لحظه حال را به آتی نامشخص خودروی خود ترجیح می‌دهند.

با اینحال دلیل تعصب بر روی خودرو، لحظه انتقاد چیست؟!

گاهی دوستان چنان نظراتی را برای ما می‌نویسند که به راستی لحظه خواندن آن‌ها دچار سرگیجه می‌شوم. به طرز مثال در نوشته ای با عنوان چند دلیل برای آنکه زانتیا نخریم، میتوانید کامنت‌هایی را مشاهده نمائید که همین امروز هیچ کدام از صاحبان خودروهای روزی چون X6 یا حتی پورشه و آئودی در باب خودروهایشان نمی‌گویند!

به عده ای از آن‌ها توجه کنید:

  • با سلام به همه دوستان، من ۶ سال زانتیا دارم، ماشین بسیار خوبی از جهت شتاب، سرعت، امنیت، مصرف بنزین و همه چی از ماشین‌های ایرانی و خارجی بهتر لطفا اول زانتیا سوار شید بعد اظهار نظر کنید به علاوه از طرف دیگر از مگان و کمری و ماشین‌ها کیا خیلی بهتره!
  • زانتیا رو باید با سیستم هیدرولیکش آشنا باشی و یه معلومات ابتدایی داشته باشی تحت این شرایط هست که متوجه میشی این ماشین خراب بشو نیست و چه حس و لذتی داره رانندگیش.
  • شما تا اکنون زانتیا سوار نشدی که اینطور نظر میدی
    من یک ساله که زانتیا نمونه ۸۷ دارم ماشین محشر نرم و پرشتاب و رانندگی لذت بخشی داره
    من دو روز مگان ۹۱ اتومات دو هزار دستم بود که حدود ۶۶ تومان قیمتش بود. با این وجود هر چی فکر کردم دیدم زانتیا خیلی سرتره
  • سلام آقا یونی که زانتیا سوار نشدین لطفا نظر ندین سال ۹۰ زانتیا ۸۷ام را فروختم ازاون وقت تاحالا ۱۵ تا ماشین عوض کردم هیچ کدوم مانند زانتیا نبود! سال ۹۴ زانتیا ۸۸ خریدم واقعا زانتیا لیاقت ۲۰ رو نداره، لیاقت ۲۱ رو داره! وقتی سوارش میشم تو جاده کسی به گردپاش نمی‌رسه. آقایی که می گی زانتیا زشته، لیاقت زانتیا سوارشدن نداری برو پراید سوار شو. در ضمن اگر شاسی بلند سوار هستی بگم با زانتیا همشو رد کردم!

و با این وجود صدها کامنت شبیه به دیگر که اگر همین الان وارد فروم‌های بوگاتی و لامبورگینی هم شوید، ممکن است شبیه به به آن‌ها را نبینید!

با این وجود زانتیا که وسیله نقلیه ای از رده خارج شمرده می‌شود، با اینحال به طرز مثال اگر به نوشته انتقادی شاسی بلند چینی S5 نیز نگاهی بی‌اندازید، دوستان صاحب خودرو جوری به نویسنده تاخته‌اند که انگار این کالا در کارخانه آن‌ها ساخته شده و به اسب پادشاه توهین گشته است!

اکنون اینکه یکی این وسط می‌آید و S5 رو با بی ام و X3 و X6 مقایسه می‌کند، بماند!

یکی از جدی ترین دلایل این تعصب بر روی خودرو را می‌توان به مسئله پیشین نسبت داد، یعنی ترس از نزول هزینه موقع فروش!

در حقیقت اگر پای صحبت عده ای از این دوستان بنشینیم، خواهیم شنید که آن‌ها با تعریف بسیار از خودروی خود، می‌خواهند تا ماشین‌شان دچار نزول هزینه نشده و لحظه فروش قادر باشند راحت از شرش خلاص شوند! همین مسئله دلیل می‌شود تا صاحبان خودرو در کشور ما، به دلیل خودخواهی و ترس از نزول هزینه، مشکلات خودروی خود را پنهان کرده و با بیان عده ای محاسن خودرو، همه اطرافیان را برای خریدش راضی کنند!

عده ای از این دوستان اعتقاد دارند که هرچه فروش این تولیدات بیشتر باشد، دیرتر از آب و تاب افتاده و خط تولید هم هیچ‌گاه جمع نخواهد شد. با این وجود تاریخ هم نشان می‌دهد که در کشور ما یک خودرو تا ۲۰ سال یا بیشتر هم می‌تواند تلاش نموده و با این وجود صاحبش هنوز هم از آن تعریف کند.

با این وجود، ذکر این مسئله در اینجا ضروری است که در هر کشوری، افرادی هستند که عاشقانه خودروی خود را دوست داشته و عشق آن را بر همه چیز ترجیح می‌دهند، افرادی که به خاطر عشق خود بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان خرج یک پیکان یا پراید می‌کنند، مردم محترمی بوده و عشق و علاقه‌شان قابل ستایش است؛ روی سخن ما در اینجا به اشخاصی است که با تعصب بی‌جا، باعث گمراهی سایرین می‌شوند!

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم اگر بخواهیم دلایل تعصب بی‌جا بر روی خودرو در کشورمان را تیتر وار بیان کنیم، می‌توانیم به نکات پایین اشاره نماییم:

  • شرایط اقتصادی نامشخص
  • مارکت نامتعادل و نامشخص خودرو
  • انحصار خودرو و عدم وجود تنوع بالا در تولیدات داخلی و وارداتی
  • نزول هزینه تولیدات
  • ترس از عدم فروش خودرو
  • ترس از عدم تولید خودرو در طول لحظه
  • اخلاق نادرست و عدم انصاف در بیان مشکلات و معایب خودرو

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,