چرا برای خرید دنا باید تامل کرد؟! بررسی معایب DENA

چرا برای خرید دنا باید تامل کرد؟! بررسی معایب DENA

 جام جم آنلاین، دنا خودروی بظاهر ملی ایران که در سال ۱۳۹۳ پای به میدان پررقابت گذاشت؛ وسیله نقلیه ای که در نگاه اول ظاهری دلچسب دارد و موفق شد به‌واسطه این خصوصیت نسبی از بسیاری از رقیبان هم‌رده خود اندکی جلو بزند و راه را برای فروش هموار کند.

دیزاین این خودرو که مانند همه خودروهای دیگر تولید ایران، یا عیناً و یا بخش به بخش کپی‌برداری از خودروهای موفق خارجی است، ارث فراوانی از دیزاین‌های موفق دنیا برده است و ظاهر آن را به یک خودرو پذیرفتنی مبدل کند.

اگر بخواهیم نقاط ضعف این خودرو را اسم ببریم، می‌توان به موارد پایین اشاره‌کنیم:

دیزاین بدنه:

دیزاین بدنه این خودرو، قطعه‌قطعه هایی از خودروهای مختلف دنیا است! ممکن است همین مسئله باشد که ناهمگونی بخش جلو و عقب این خودرو را رقم می‌زند. نمونه بارز این ناهمگونی در سپرهای عقب و جلو قابل‌مشاهده است. به علاوه از طرف دیگر وقتی که از کنار خودرو را نگاه می‌کنید، بیننده کاپوت مانند خودروهای آمریکایی و صندوق عقبی قوس‌دار مانند سمند هستید. عدم هماهنگی چراغ‌های جلو و عقب را هم می‌توان به جمع ایرادات اضافه کرد. چراغ‌های عقب ترکیبی از نیسان تیانا و ب‌ام‌و است و چراغ‌های جلو هم چراغ‌های به کیا اپتیما مشابهت دارد که ممکن است بدین جهت ظاهر این خودرو کمی دل‌چسب شده است. از جهت دیگر اگر خودرو را از جلو با این وجود کمی مایل بنگرید، رگه‌هایی از میتسوبیشی لنسر را نیز در آن می بینید. اگر ایران‌خودرو می‌موفق شد بخش‌های مختلف بدنه را از ۲ خودرو بردارد، ممکن است ظاهر محصولش کمی منطقی‌تر و یکدست‌تر می‌شد!

دیزاین داخلی:

دیزاین داخلی این خودرو که از نمونه‌های نسل قبل کالا خودروساز کره‌ای برداشته‌شده، ظاهر بسیار زیبایی دارد و حس لوکس بودن خودرو را به سرنشینان القا می‌کند!! بااینکه دیزاین داخلی از نسل قدیم سوناتا کپی‌برداری شده، باید بررسی کرد کیفیت پلاستیک‌های به‌کاررفته در این خودرو به چه نحو است؟ در مقام مقایسه جنس پلاستیک به‌کاربرده شده، می‌بایست به کیفیت پایین این تولیدات اشاره نمود و می‌توان نمونه‌های این جنس پلاستیک، به‌خوبی در خودروهای چینی یافت می‌شود. اگر کیفیت این بخش از خودرو بیشتر می‌بود، در کاهش سروصدای اتاقک و با این وجود زیبایی بیشتر تأثیر مستقیم می‌داشت.

پیشرانه:

این خودرو به نوعی فیس لیفت خودرو سمند وارد مارکت شد. با اینحال به بهانه هایی نتوانست سمند را از دور خارج کند. دنا از شاسی سمند استفاده کرد و پیشرانه آن را در درون خود جای داد. پیشرانه‌ای که ب EF7 شهرت داشته و با چهار سیلندر، گنجایش ۱۶۴۵ سی‌سی را دارد. موتور این خودرو می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار تولید کند و با گریز از مرکز ۱۵۵ نیوتن متر، به نظر میرسدً موتوری پرقدرت است.‌ با اینحال وقتی که به‌شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو برمی‌خوریم، این ادعا به صورت تمام و کمال رد می‌شود. شتاب اعلامی این خودرو ۱۳.۵ ثانیه مطرح‌شده که با این وجود در آزمون‌های انجام‌شده این عدد هیچ‌گاه به پایین ۱۴ نیامده است. شتاب ۱۴ ثانیه به معنی وسیله نقلیه ای تنبل است که حجم موتور آن برازنده جثه آن نیست.

کیفیت مونتاژ:

چندین سال است که کیفیت قطعات و با این وجود کیفیت مونتاژ تولیدات ایران‌خودرو و سایپا محل انتقاد خریداران آن است. خودروهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین مونتاژ، ظاهری ناموزون دارند. با این وجود استانداردهای موردنیاز در دنا بهتر از بسیاری دیگر از خودروهای ایرانی است. با این وجود درزهای ناموزون هم به زیبایی خودرو لطمه می‌زند، و به علاوه از طرف دیگر بعد از مدتی به دلیل نزول قطعات، بستن درب‌ها دچار سخت می‌شود.

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق دنا و سمند، از یک خانواده است! این دو سیستم تعلیق به دلیل مشابهت، ایرادات مشابهی هم دارند. یکی از اشکالات اصلی این خودرو، ضربه‌های صندلی عقب است که از سیستم تعلیق تکراری نشات می‌گیرد. انتظار می‌رفت که وسیله نقلیه ای که بیش از ۴۰ میلیون تومان است، ایرادات تکراری را به نسل تازه منتقل نکند که متأسفانه این موضوع رخ داد.

هزینه:

هزینه دنا از نمونه ۱۳۹۳ که نخستین مجموعه تولید آن است، در حدود ۳۴.۵ میلیون تومان بوده و اکنون نمونه‌های صفرکیلومتر آن در حدود ۴۵ میلیون در مارکت معامله می‌شود.

اختلاف هزینه صفر دنا در مارکت و کارخانه در حدود ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان است که با استناد به تأخیر تحویل کالا، می‌توان به خرید حواله‌های کارتکس هم اندیشید.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس