چرا باید دوبار کلاچ گرفت؟

چرا باید دوبار کلاچ گرفت؟

سیستم کلاچ

به بیان بسیاری از کارشناس ها در امور رانندگی و کارکرد خودو ، در لحظه رانندگی و تعویض دنده یا شیفتینگ باید کلاچ خودرو را دوبار فشار داد که دلیل این پیش نهاد این است که وقتی شما بار اول کلاچ میگیرید ابتدا رابطه موتور خودرو با جعبه دنده (گیربکس) قطع می گردد و بعد از آن فشار از روی برآمدگی های روی حلقه برداشته شده و بدین ترتیب حلقه به حالت خلاص منتقل می گردد و وقتی که کلاچ را ول می کنید ، دور موتور به سرعتی متناسب تنظیم می گردد ، به عبارتی منظور از این سرعت همان دور موتور مطلوب است که با دنده بعدی که عوض نموده اید تطابق بهتری دارد و بدین ترتیب برآمدگی های بر حلقه و چرخ دنده گیربکس که برای دنده مورد نظر است با سرعت و نظمی یکسان می چرخد و بدین ترتیب این برامدگی ها با هم جفت می شوند و اکنون اگر برای بار دوم کلاچ را فشار دهید ، دنده ذکر شده با حلقه از نو درگیر می شوند.

در سیستم گیربکس چیزی بنام همراه ساز می باشد که دلیل می گردد قبل از جفت شدن برآمدگی های روی حلقه ، دنده و حلقه با هم رابطه برقرار نمایند و این موضوع به مدد این سیستم می شود قبل از درگیر شدن برآمدگی ها و چرخ دنده سرعت این دو با هم مطابق گردد و بدین ترتیب اصطحکاک همراه گردیده و بخش بیرونی حلقه بشکلی لغزش خواهد نمود که دنده با این برآمدگی ها بخوبی درگیر شوند.

با این وجود ضروری است بگوییم که هر برند خودرو سازی ملاحظات ویژه خودر را در دیزاین و معماری گیربکس ها و نحوه دقیق عملکر آن بکار می برد با اینحال نوشته گفته شده در بالا یک حقیقت کلی و با این وجود درست و با استاندارد بالاتری است ، استانداردی که ممکن است خیلی ها نه تنها اعمال نمی کنند حتی از آن حتی خبر هم ندارند.

حال که بحث فوق شد بد نیست نوشته ای مرتبط را با کلاچ گیری و تعویض اشتباه دنده بیان کنیم ، چیزی که ممکن است برای خیلی ها اتفاق افتاده و اکنون نگران سلامتی گیربکس خود هستند! علي الخصوص وقتی آن صدای گوش خراش و تهدید آمیز را از گیربکس می شنوند!

وقتی دنده خودرو خود را اشتباهی تعویض می کنید ( یا خوب جا نمیزنید) یک صدای بد و با این وجود نگران کننده گوش خراشی را خواهید شنید و با این وجود خیلی ها در چنین موقعیتی فکر می کنند که این صدا ، صدای ساییده یا خرد شدن دندانه های چرخ های گیر بکس است با اینحال اینطور نیست! حتی بدانید که در لحظه حرکت پیوسته تمام این چرخ دنده ها در حال حرکت چرخش و تعامل یا یکدیگرند و ابن صدا صداییست که برآمدگی های بر حلقه در تلاش هستند که خود را بر یکی از شیارهای روی چرخ دنده قرار دهند با اینحال بدلیل اشتباه راننده ، قادر نیستند!

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس