پیکان ۸۰ میلیونی نمونه ۴۸ در ایران !

 گاهی اوقات چشم مان به چیزهایی می‌افتد که ما را با خود به قبلی می‌برد؛ به آن سالهای دور کودکی و نوجوانی و جوانی. روزگاری بی بازگشت و فراموش نشدنی. در بیشتر مواقع چیزهایی هست که با دیدن شان ناخودآگاه آه می‌کشید و در عرض چند ثانیه، تمام روزهای بد و خوب قبلی به رنگ سیاه و سفید از جلوی چشمتان می‌گذرد. حکایت امروز ما هم همان اتفاقی است که ما را با خود به چند دهه‌ قبل برد.هنوز بطور کلی از جلوی ویترین بزرگ و شیشه‌ای کنفرانس خودرو رد نشده بودم که در انبوهی از خودروهای لوکس و شاسی بلند نمونه بالا، یک نوستالژی از دهه چهل نظرم را جلب کرد.آرام و بی صدا با کوله باری از خاطرات سالهای دور، گوشه‌ای پارک شده بود و همنوعان هیبریدی و لاکچری خود را نظاره می‌کرد. تا به خودم آمدم بی اختیار داخل مغازه بودم و در مقابل میز مدیر کنفرانس که ایشان هم متوجه ذوق و شوق من از دیدن این خودرو شده بود.

فورا قبل از هر سوالی از جانب من پیش‌دستی کرد و با خنده گفت: «این پیکان نمونه ۴۸ هست و تنها ۳ هزار تا راه رفته. همچنین کامل دور رنگه و۹۰ درصد قطعاتش هم اصلیه. موتورش هم مانند ساعت کار می‌کنه؛ راستی سندش هم دست اوله”باورش کمی سخت بود که این پیکان بادمجونی رنگ، آنقدر تمیز و سر پا باشد، با اینحال به گفته صاحبش اصلاً تصادف نداشته و اکنون منتظر است تا یکی از کلکسیونرهای خودروهای قدیمی و کلاسیک به سراغش بیاید.

به گفته مدیر کنفرانس این خودرو ۸۰ میلیون تومان هزینه گذاری شده که با این وجود این تنها هزینه پایه آن است و ممکن است این رقم در صورت وجود خریداران متعدد، بالاتر هم برود.از ایشان پرسیدم مگر امکان دارد این خودروی قدیمی با این هزینه باورنکردنی، خریدار هم داشته باشد که فورا گفت: «عده ای از خودروهای اینچنینی اصلاً هزینه ندارند. تنها باید منتظر باشید تا طالب و عاشق حقیقی این خودروها پیدا شوند. آن وقت میتوانید با هزینه ای دلخواه و با این وجود پذیرفتنی آنرا به فروش برسانید. ما هم برای فروختن آن عجله‌ای نداریم، چون افرادی که عاشق این قبیل خودروها هستند خودشان به سراغمان می‌آیند.”

این پیکان، پلاک ملی و برچسب معاینه فنی هم داشت و این یعنی بدون سخت می‌توان با آن در شهر تردد کرد، با اینحال به گفته صاحب خودرو، چگونه می‌توان این نوستالژی دهه چهل را هر روز در تهران چرخاند و سالم نگهش داشت. جای این خودروی قدیمی، همانجایی است که تا اینجای کار توانسته اینچنین سالم و دلچسب بماند و برای کلکسیونرها دلبری کند.بد نیست بدانید قبل از اینکه چیزی به اسم پیکان درایران متولد و وارد خیابان‌ها شود، این خودرو مورد توجه مردم انگلیس و استرالیا بود. تا اینکه اولین ابزار از پیکان  ۱۰و نیم صبح روز ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۴۶ وارد خط تولید شد. جریان تولید پیکان که با زندگی روزمره بسیاری از ما ایرانیان عجیبن شده بود بالاخره در سال ۱۳۸۴ با تعطیلی همیشگی خط تولید به انتهای رسید تا این خودروی نوستالژی برای در بیشتر مواقع در گوشه ذهن ما ماندگار شود.اتفاقی که برای پراید هم باید پیش بینی کرد.این خودرو هم در نیمه دوم سال آتی کنار قرار داده می‌شود و خط تولید آن به دیگر خودروهای کم بهای خواهد رسید

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,