پرفروش ترین خودرو ها در مارکت ایران؟ + هزینه

پرفروش ترین خودرو ها در مارکت ایران؟ + هزینه

در سال‌های قبل، بازه هزینه ای کمتر از ۲۰ میلیون تومان پرحجم‌ترین بازه هزینه ای خودرو در کشور بود با اینحال به‌مرور و با گسترش بهای خودروها در ایران، بیننده خروج چندین عدد از خودروها از این بازه هزینه ای بودیم ضمن آنکه چندین عدد از خودروهای این رده به‌مرور از خطوط تولید خارج شدند تا عملا نمونه پایه سایپا ۱۳۱ (کیا پراید سدان) هم اینک تنها عضو این رده هزینه ای باشد. در چنین شرایطی ست که که قبل از این، غیر از دیگر نمونه‌های کیا پراید، در این رده هزینه ای بیننده حضور پژو روآ و MVM110 ۳سیلندر نیز بودیم که با این وجود ازنظر محاسبه تولیدی نمی‌توانستند تهدیدی برای خانواده کیا پراید باشند با اینحال بخشی از سهم مارکت در این رده را از آن خود می‌کردند ضمن آنکه در سال‌های دورتر، طیف تولیدات خانواده پژو و سمند نیز در همین بازه هزینه ای جای می‌دریافت کردند. با استناد به اوضاع موجود برآورد میشود این رده هزینه ای به دلیل احتمال گسترش بهای سایپا ۱۳۱ در سال آتی، عملا از مارکت ایران حذف شود و خریداران این رده هزینه ای ناچارند برای تامین خودروهای خود به مارکت دست‌دوم مراجعه کنند.

بازه هزینه ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان

اگر تولیدات خانواده پراید را به صورت تمام و کمال در اختیار به بازه هزینه ای کمتر از ۲۰ میلیون تومان بدانیم، بازه هزینه ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان را می‌توان در تسخیر پژو ۴۰۵ دانست که باوجود سال‌های فراوانی که از دیزاین و تولید آن می‌گذرد، بازهم یکی از پرفروش‌ترین تولیدات ایران‌خودرو است تا جایی که طی ۷ سال واپسین بیش از ۹۲۰هزار ابزار از این خودرو در کشور ساخته شده است. در این دوره هزینه ای بیننده ارائه خودروهای سایپا تیبا در دو تیپ سدان و‌ هاچ‌بک نیز هستیم؛ خودروهایی که با این وجود قدمت کمتری در مارکت ایران دارند با اینحال در همین لحظه توانسته‌اند به‌خوبی مارکت فروش را به دست آورند و به رقیبی توانمند در این دوره هزینه ای مبدل شوند.

از این حیث ایران‌خودرو در این دوره هزینه ای تنها یک نماینده دارد که آن نیز با توجه به شنیده‌ها در آینده ای زود خطوط تولید این کمپانی را ترک خواهد نمود و بعد از وقوع این موضوع، سایپا به سادگی می‌تواند یکه‌تاز این بازه هزینه ای باشد. وقوع این موقعیت را می‌توان شبیه به خروج پیکان از خطوط تولید ایران‌خودرو دانست؛ اتفاقی که جا را برای گسترش حضور پراید در بازه هزینه ای پایین در مارکت ایران باز کرد و در جستجوی آن ایران‌خودرو هیچ‌گاه نتوانست با خودروهایی چون آردی و روآ، سهم مارکت خود را بازپس بگیرد و عملا بیننده هستیم مارکت کمتر از ۲۰ میلیون تومان را به صورت تمام و کمال به رقیب خود واگذار کرده است.

حضور در این دوره هزینه ای برای خودروسازان دیگر بسیار دشوار خواهد بود چراکه برای ارائه خودرو در این رده هزینه ای نیاز به حجم بسیار بالایی از داخلی‌سازی است که مطمئنا در کوتاه‌مدت ممکن نیست. وانگهی خودروی ارائه شده باید در بازارهای جهانی نیز هزینه پایه پایینی داشته باشد تا بتواند با ورود به مارکت ایران و گذشتن از سد تعرفه‌های CKD، خود را در این دوره هزینه ای جای دهد با این وجود هم‌اکنون نیز نمونه ۴ سیلندر MVM110 در این دوره هزینه ای حضور دارد با اینحال توان رقابت با تیبا را ندارد.

از این حیث می‌توان پیش‌بینی کرد این بازه هزینه ای حداقل تا مدتی به صورت تمام و کمال در دست سایپا و ایران‌خودرو باقی بماند با این وجود نباید از نمونه‌های ارزان‌هزینه ای چون رنو کوئید گذشت؛ وسیله نقلیه ای که زمزمه ورود آن به مارکت ایران شنیده می‌شود و در صورت وقوع این موضوع در زمانی نه چندان دور ممکن است تغییراتی در این بخش از مارکت رخ دهد با این وجود پیمان کارگر، رئیس رنو پارس قبل از این تاکید کرده بود زمانی تقریبا ۲ سال تا ورود کوئید به مارکت ایران نیاز است و تا آن وقت یقینا بیننده گسترش هزینه‌ها در این دوره خواهیم بود. کوئید در صورت ورود به مارکت به سادگی می‌تواند عرصه را بر تیبا و پژو ۴۰۵ و اگر بخواهیم جمع بندی کنیم‌ هاچ‌بک‌ها و سدان‌های کلاس B تنگ کند و به دلیل استفاده از برند رنو، حتی می‌تواند خریدارانی از کلاس‌های هزینه ای بالاتر را نیز در دست بگیرد و از این حیث ورود آن به کشور را می‌توان یک اتفاق بزرگ برای مارکت خودروی ایران دانست.

بازه هزینه ای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان

بازه هزینه ای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی، هم اینک بیشترین سهم از مارکت خودرو ایران را در دست دارد و با این شرایط می‌توان این بازه هزینه ای را بهترین موقعیت برای ورود خودروهای تازه دانست. این بازه هزینه ای حدودا به صورت تمام و کمال در تسخیر ایران‌خودرو است که با تولیدات برند پژو و خودروهای ملی سمند، توانسته سهم عمده‌ای از این مارکت را از آن خود کند و سایپا تنها به خاطر تولید تندر۹۰ در پارس‌خودرو سهمی اندک در این دوره هزینه ای دارد. برندگان اصلی در این بخش از مارکت خودروهای رانا، پژو ۲۰۶ و سمند هستند که توانسته‌اند در ۸‌ماهه در ابتدا سال ۱۳۹۴، سهمی بیش از ۸۴درصد را در این دوره هزینه ای از آن خود کنند ضمن آنکه ایران‌خودرو با استناد به بازگشت نمونه پژو ۲۰۷i به خطوط تولیدی این کمپانی امیدوار است بتواند سهم بیشتری را در این دوره هزینه ای به چنگ آورد با این وجود حضور این خودرو می‌تواند بخشی از سهم مارکت پژو ۲۰۶ را کاهش دهد به‌ویژه آنکه در جستجوی کاهش کیفیت پژو ۲۰۶ در سال‌های واپسین، یقینا بخشی از خریداران ترجیح می‌دهند پژو ۲۰۷i را باوجود هزینه بیشتر تهیه کنند و این موضوع می‌تواند به محاسبه تولید پژو ۲۰۶ ضربه وارد کند. با استناد به حجم قابل‌توجه استقبال از خودروهای ارائه شده در این دوره هزینه ای می‌توان پیش‌بینی کرد خودروهای تازه وارد شده به کشور در صورت قرارگیری در این دوره قادر اند بیننده اقبال عمومی باشند؛ امری که با استناد به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از جانب خودروسازان داخلی در شراکت با شریک های بین‌المللی‌شان، احتمال فراوانی برای محقق شدن دارد. نکته قابل‌توجه در این رده هزینه ای، سهم مارکت اندک خودروهای چینی در مواجهه با رقیبان ایرانی است؛ امری که ممکن است بتوان بخشی از آن را به پشتیبانی‌های دولتی از دو خودروساز بزرگ کشور نسبت داد و از این حیث چینی‌های حاضر در این رده هیچ‌گاه مهلت عرض‌اندام در طرف دیگر دیگر خودروها را نیافتند و با استناد به آنکه پیوسته در حاشیه مارکت حرکت می‌کردند، عملا به دلیل تیراژ تولید پایین ناچار به خداحافظی از مارکت شدند. این تجربه نشان می‌دهد ورود به این رده هزینه ای به دلیل مقاومت‌های فراوانی که می باشد، برای خودروسازان مستقل دشوار خواهد بود.

پرفروش ترین خودرو ها در مارکت ایران؟ + هزینه

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس