پرشین خودرو | زیباترین خودروی جهان +عکس ها

پرشین خودرو | زیباترین خودروی جهان +عکس ها

پرشین خودرو: به نظر‌ی بسیاری از صاحبنظران، خودروی تیپو ۳۳ استرادل از آلفارومئو، دلنشین‌ترین دیزاین تاریخ این صنعت را بهمراه دارد.

به نوشته پرشین خودرو، برند آلفارومئو بیش از ۱۰۶ سال قدمت دارد. این تولیدکننده غیر از تولید نمونه‌های گوناگون جاده‌ای در طول تاریخ، فعالیت وسیعی در جهان موتوراسپرت داشته است. تنها سه سال بعد از افتتاح کارخانه، اولین نمونه مسابقه‌ای این برند راهی پیست شد تا عزم جدی آلفا برای حضور در رقابت‌های اتومبیل‌رانی، در رفتار ثابت شود.

 سال‌های ۱۹۶۰ اوج شهرت و اقتدار آلفارومئو در مارکت جهانی و جهان موتوراسپرت شمرده می‌شود. پلت‌فرم تیپو ۳۳، در ابتدای این دهه دیزاین شد تا یک سوپراسپرت موتور میانی در عقب با قابلیت‌های آیرودینامیک محشر باشد. تا سال ۱۹۷۷ نمونه‌های متفاوتی از تیپو ۳۳ ساخته شد که صرفا کاربری پیست داشت و با این وجود افتخارات فراوانی برای آلفارومئو به‌دست آورد.

 

ورژن‌ی استرادل از تیپو ۳۳ که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، تنها خودروی سری ۳۳ شمرده می‌شود که با قابلیت حرکت در جاده‌های عادی دیزاین شد. واژه‌ی استرادل در زبان ایتالیایی به خودروهای جاده‌ای اطلاق می‌شود و با استناد به سنت آلفارومئو، نمونه‌های مسابقه‌ای که استانداردهای شهری روی آن‌ها پیاده شده باشد، با لقب استرادل شناخته می‌شوند.

بیش از ۵۰ سال از دیزاین تیپو ۳۳ استرادل می‌گذرد، با اینحال بازهم دلنشین و مدرن به ذهن خطور میکند. ممکن است از لحاظ هواداران آماتور خودروهای کلاسیک، این نمونه مشابهت‌هایی به فراری ۲۵۰ داشته باشد، با اینحال باید قبول کرد پختگی آلفارومئو در دیزاین این نمونه، فراتر از فراری‌های آن وقت است. ظاهر بخش جلو بسیار هوشمندانه به ذهن خطور میکند و آیرودینامیک بسیار خوبی دارد. چراغ‌های اصلی نیز خلاقانه و بزرگ‌تر از سبک معمول خودروهای کلاسیک دیزاین شده‌اند. در نمای جانبی هم خطوط بدنه و انحنای آن، فراتر از دهه‌ی ۶۰ میلادی است.

 

آلفارومئو تیپو 33

مدب تیپو ۳۳ استرادل، از دیدگاه علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای کلاسیک و کلکسیونرها، بی تردید یکی از زیباترین خودروهای تمام ادوار است. این خودرو به وسیله فرانکو اسکالیونه دیزاین شد که بیش از ۲۰ سال برای آلفارومئو، فراری، لامبورگینی و فیات کار کرد و حتی در تولید نیسان اسکای‌لاین نمونه ۱۹۶۳ نقش داشت.

شاهکار تیپو، منحصر به دیزاین بدنه نیست و پیشرانه آن هم در تاریخ خودروهای اسپرت جهان، ماندگار است. یک موتور ۸ سیلندر V شکل با زاویه‌ی ۹۰ درجه برای این خودرو مقرر کرده شد که با ۲ لیتر حجم، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گریز از مرکز ۲۰۰ نیوتن‌متر ممکن می‌کرد. در این پیشرانه بیشترین قدرت در دور موتور ۸۸۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گریز از مرکز در دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این خودرو ظرف ۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و نهایت سرعت آن به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن خالص این خودرو، حدود ۷۰۰ کیلوگرم و نهایت دور موتور آن ۱۰ هزار دور بر دقیقه است.

 

آلفارومئو تیپو 33

تنها ۱۸ ابزار آلفارومئو تیپو ۳۳ استرادل بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ ساخته شد که اکنون ۱۰ ابزار در شرایط خوب هستند. این نمونه یکی از لوکس‌ترین خودروهای تاریخ است و امروزه بیش از ۱۰ میلیون دلار ارزش کلکسیونی برای آن تخمین زده می‌شود؛ در چنین موقعیتی در سال‌های واپسین، هیچ مالکی حاضر به فروش این جواهر ارزشمند نشده است. در سال ۱۹۶۸، تیپو ۳۳ استرادل حدود ۱۷ هزار دلار هزینه داشت که حدودا ۸ تا ۱۰ برابر یک خودروی استاندارد خانوادگی در آن وقت بود.

 

آلفارومئو تیپو 33

سایتهای اینترنتی

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس