پرشین خودرو | روزهای پاییزی مارکت خودرو فرا رسید

پرشین خودرو: همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز، مارکت خودرو نیز وارد دور جدیدی از رکود شد؛ با این وجود در تابستانی که گذشت، مارکت رونق چندانی نداشت با اینحال آنگونه که به ذهن خطور میکند با شروع مهرماه این مارکت از تب و تاب نسبی‌‌اش نیز افتاده است.

به نوشته پرشین خودرو، آن طور که فعالان مارکت می‌گویند، در یکی دو هفته آخر شهریورماه، همزمان با تازه ترین سفرهای تابستانی و به علاوه از طرف دیگر فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، خرید خودرو از تب و تاب می‌افتد؛ و تداوم این رکود به مهرماه منتقل می شود. با وجود این مارکت خودرو به روش معمول در فصل پاییز با رکودی نسبی در خرید و فروش مواجه است با اینحال با این اوصاف، روزهای محرم نیز در رکود حال حاضر بی تاثیر نبوده است. مسئله مهم دیگر اینکه به توجه به رکودی که در مارکت صورت گرفته است با اینحال هزینه‌ها ثبات خود را حفظ کرده‌اند و عدم تقاضا در مارکت روند کاهشی را رقم نزده است. به هر میزان هست، کنفرانس‌داران خودروی پایتخت اعتقاد دارند، رکودی که هم‌اکنون در مارکت خودرو شروع شده، یقینا تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت.
در شرایطی که مارکت خودرو در رکود به سر می‌برد با اینحال خودروسازان پیوسته با بهره برداری از شیوه‌های اعتباری، کم و بیش فروش خود را دارند. یکی از اتفاقات صورت گرفته طی هفته جاری این بود که ایران‌خودرو براساس مجوز شورای رقابت هزینه دو کالا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس سال خود را گسترش داد. حال آنکه به نظر صاحبنظران، مارکت کشش گسترش هزینه بیش از این را نداشته و ندارد.در حالی مارکت خودروهای داخلی با ثبات هزینه مواجه بوده با اینحال مارکت خودروهای وارداتی به‌دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش بازهم با تداوم گسترش هزینه مواجه است. این سایت از انتهای تیرماه امسال متوقف شد با این وجود جو روانی ناشی از این مسئله به گسترش هزینه‌ها در مارکت خودروهای وارداتی دامن زده است؛ حال آنکه فعالان مارکت تاکید دارند هم‌اکنون تقاضای چندانی در مارکت نیست.
ثبات هزینه در مارکت داخلی‌ها
با اینحال به مارکت برویم و ببینیم هزینه خودروها در هفته جاری چه نوسانی را تجربه کرده است. هم اینک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با هزینه ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این مسئله نشان از ثبات هزینه این کالا طی هفته جاری دارد. به علاوه از طرف دیگر نمونه صندوقدار این خودرو نیز هم اینک ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. از مارکت پژو ۴۰۵ هم خبر می‌رسد این خودرو با استناد به گسترش ۱۰۰ هزار تومانی خود، هم اینک هزینه ای برابر با ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. با این اوصاف با اینحال پژو پارس که از جانب ایران خودرو با گسترش هزینه مواجه بوده، گسترش ۳۰۰ هزار تومانی را به خود دیده است و هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با اینحال دیگر وسیله نقلیه ای که ثبات هزینه را طی هفته جاری تجربه کرده، رانا است؛ به گفته فعالان مارکت، این کالا هم‌اکنون ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
در بین دیگر خودروهای داخلی سمند EF7 نیز کماکان ۳۲ میلیون تومان هزینه دارد و دنا نیز ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. در بین انواع پراید نیز در هفته جاری تغییر هزینه ویژه ای رخ نداد، به‌نحوی‌که هم اینک پراید نمونه ۱۳۱ هزینه ای برابر با ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و پراید ۱۱۱ هم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از مارکت تیبا هم خبر می‌رسد که این کالا هم اینک هزینه ای برابر با ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خود می‌بیند. به گفته فعالان مارکت پارس‌تندر هم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود که این مسئله نشان از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی هزینه این خودرو دارد.
به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، هم اینک تندر-۹۰ نمونه E2 پارس‌خودرو هزینه ای برابر با ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته است؛ تندر اتومات با ثبت هزینه خود هم‌اکنون ۴۹ میلیون تومان هزینه دارد. ساندرو دنده اتومات نیز با ثبات هزینه ای که در مارکت داشته است هم اینک ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
تداوم گسترش هزینه وارداتی‌ها
آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، هم اینک به توجه به تداوم بسته بودن سایت ثبت سفارش، مارکت خودروهای وارداتی بازهم با گسترش هزینه مواجه‌اند. فعالان مارکت تاکید می‌کنند که با اینکه در روزهای ابتدایی بسته بودن سایت ثبت سفارش بیننده گسترش هزینه بسیار زیاد در مارکت خودروهای وارداتی بودیم، با اینحال بی‌اعتنایی دولت به این مسئله باعث شده است، شرایط به گونه ای پیش برود که به توجه به رکود سنگین بازهم هزینه‌ها روند صعودی داشته باشد.
به گفته فعالان مارکت، هم اینک برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد که این مسئله نشان می‌دهد خودرو موردنظر حدود دو میلیون تومان گسترش هزینه را تجربه کرده است. هیوندای توسان نیز دو میلیون تومان گران شده از این جهت هم اینک ۲۰۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ برای خرید النترا نیز باید ۱۵۷ میلیون تومان هزینه کرد که این مسئله از گسترش دو میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد.
وانگهی با اینحال کیا سراتو هم از گسترش هزینه‌ها در امان نبوده و سه میلیون تومان جهش را به خود دیده است. این کالا هم اینک ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما در هفته جاری ثبات هزینه را تجربه کرده، به نحوی که هم اینک ۲۰۸ میلیون تومان هزینه دارد. به گفته فعالان مارکت، لکسوس نمونه NX نیز با ثبات هزینه در در هفته جاری هم اینک ۳۷۵ میلیون تومان هزینه دارد.
به علاوه از طرف دیگر سانتافه هم به نوعی وسیله نقلیه ای که ۱۲ میلیون گسترش هزینه داشته، هم‌اکنون ۲۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با اینحال از مارکت کیا اسپورتیج خبر می‌رسد این کالا تغییر هزینه ویژه ای نداشته و هم اینک ۱۹۵ میلیون تومان هزینه دارد. تویوتا RAV4 هم با اینکه در هفته‌های دورتر گسترش هزینه ای شدید را تجربه کرد، ولی باید گفت چند هفته‌ای است در هزینه ۲۶۰ میلیون تومانی خود ثابت مانده و اینطور گفته میشود که بیش از این کشش گرانی ندارد. در بین دیگر خودروهای وارداتی با اینحال تویوتا نمونه CHR که به گفته خیلی‌ها هزینه ای غیر منطقی در ایران دارد، هم‌اکنون ۲۴۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به علاوه از طرف دیگر نیسان جوک نیز در نمونه فول خود ۱۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید نمونه ایکس تریل هم باید ۲۶۰ میلیون تومان هزینه کرد.

جهان اقتصاد

منبع

دسته‌بندی‌ها: دسته‌بندی نشده

برچسب‌ها: