پرشین خودرو | دلیل گسترش هزینه عده ای خودروهای داخلی

پرشین خودرو: اختلاف هزینه کارخانه و مارکت عده ای خودروهای داخلی این ایام به کاملا به اوج رسیده است.

به نوشته پرشین خودرو با استناد به گفته جهان اقتصاد، صاحبنظران اعتقاد دارند ریشه اصلی این موضوع، در تیراژ پایین این تولیدات نهفته است.آن طور که فعالان مارکت عنوان می‌کنند، هم اینک خودروهایی مانند ساندرو استپ وی، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۰۸، سمند سورن توربو شارژ، دنا پلاس و به علاوه از طرف دیگر پراید ۱۱۱، با اختلاف هزینه ای فاحش درمقایسه با نمایندگی، در مارکت ارائه می‌شوند.
با این شرایط، اختلاف هزینه کارخانه و مارکت ساندرو استپ وی به حدود ۸ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۰۸ نیز ۲۵ میلیون تومان بیش از هزینه رسمی، در مارکت آزاد فروخته می‌شود.با نگاهی به اسم خودروهای موردنظر، به روشنی واضح می‌شود که همگی یا در تیراژی پایین به تولید می‌رسند یا خبرهایی مبنی بر حذف آنها از خطوط تولید خودروسازان پخش شده است. به جز پراید ۱۱۱ که انتشار خبر حذف آن، دلیل اصلی گسترش هزینه این کالا است، دیگر خودروهای نامبرده جزو تولیدات با کیفیت داخلی به‌شمار می‌روند و اتفاقا تیراژ هیچکدام جوابگوی تقاضای موجود برای آنها نیست.
با این وجود عدم نظارت شورای رقابت بر هزینه بیشتر این خودروها نیز دلیلی بر اختلاف نرخ کارخانه و مارکت آنها شمرده می‌شود، ولی باید گفت سخت اصلی به تیراژ پایین‌شان برمی‌گردد. در حقیقت نظام ارائه و تقاضا در مارکت این نمونه خودروها از تعادل ضروری دارا نیست و از همین رو ضعف ارائه در مقابل تقاضا، خود را در شکل گسترش هزینه (به‌خصوص در مارکت آزاد) و فاصله گرفتن از نرخ رسمی نشان می‌دهد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دسته‌بندی نشده

برچسب‌ها: