پرشین خودرو | با انواع پیشرانه های خودرو آشنا شوید

پرشین خودرو: اساسی ترین بخش خودرو، موتور آن است و نیروی ضروری جهت حرکت اتومبیل با احتراق سوخت در داخل موتور و مبدل آن به نیروی مکانیکی تامین می‌شود.

به نوشته پرشین خودرو، اساسی ترین بخش اتومبیل، موتور آن است و نیــــروی ضروری جهت حرکت اتومبیل با احتراق سوخت (بنزین – گازوئیل – گاز) در داخل موتور و مبدل آن به نیروی مکانیکی تامین می‌شود.

موتور بنزین سوز

خودروهای که سیستم سوخت رسانی به روش کاربراتور داشته را ، بنزین سوز کاربراتوری می نامند ، این نوع از خودروها حاوی مزایا ی  پایین هستند:

۱- تعمیر بی توجه به لوازم الکترونیکی ویژه .

۲- سهولت در تعمیرات .

Three- هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم .

Four- هزینه تولید تمام شده کم تر به نسبت سیستم انژکتوری .

معایب این سیستم به شرح زیراست:

۱- احتمال خطا در تنظیم .

۲- از بین رفتن تنظیم موتور خودرو بعد از مدتی کارکرد .

Three- کارکرد نامناسب خودرو در سرما و گرما ، بسیار استاندارد .

Four- تنظیم بسیار سخت مصرف سوخت و سخت رسیدن به استانداردهای تولید کننده .

۵- تنظیم بسیار دشوار و سخت سیستم بارقه زنی در اینگونه خودروها .

عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم به وسیله قسمتی از بدنه کاربراتور به اسم ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا به وسیله سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد ( تند شدن سرعت مکش هوا در سیلندرها و بالاخره عبور جریان بیشتر از کاربراتور ) . در زمان عبور از ونتوری به دلیل کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا گسترش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که نسبتا از دیگر مقاطع کاربراتور بیشتر است . از اینرو با اینحال اگر سیستم انتقال سوخت به این بخش وصل شود ، سوخت مکیده شده و بعد از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .

موتور انژکتوری

 سیستم سوخت رسانی انژکتوری ، یکی از شیوه های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی می-باشد که در این سیستم ، سوخت به وسیله یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی ( انتقال دهنده های سوخت ) و ریل سوخت وارد می‌شود و از روش انژکتورها که در حقیقت نوعی شیر شمرده می‌شوند ( برای معنی بهتر یک سرنگ را در نظر بگیرید که با فشار مایع درونی محفظه خویش را با بیرون پاشش کرده و سوخت را به روش پودر مبدل می نمایند ) ، به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندرها ، به روش پودر شده تزریق نموده و از این حیث مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید .

ذات سیستم انژکتوری بر پایه استفاده بهینه از سوخت موجود ، مبدل سوخت موجود به بهترین درصد حجمی ترکیبی برای استفاده در خودروها می باشد .

مزایای سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب پایین است :

توزیع یکنواخت سوخت بین سلیندرها ، کاهش خام سوزی ، کاهش تولید گازهای خطرناک ، راندمان حجمی بالاتر موتور به دلیل حذف ونتوری ، کاهش ارتفاع موتور ، عدم نیاز به گرمکن ، شتاب گیری خوب-تر موتور، کاهش مصرف سوخت و اندازه گیری دقیق سوخت ، کارکرد خوب و تعمیر کمتر و نیاز بسیار کمتر برای تنظیم سیستم سوخت رسانی از مزایای شیوه تزریق سوخت به روش انژکتوری می‌باشد .

معایب سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب پایین است:

وجود قطعات حساس ، دقیق و پرهزینه ، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب شیوه تزریق سوخت می‌باشد .

انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری به ترتیب نسل به شرح پایین می باشد .

مکانیکی ( نسل اول )

سیستم Okay-Jetronic

الکترونیکی EFI

نوع L-Jetronic

نوع D-Jetronic

نوع Okay-Jetronic

نوع LH-Jetronic

سیستم MPFI

سیستم SPFI

سیستم GDI

سیستم انژکتوری شامل Three بخش می باشد ، که به ترتیب پایین است:

۱ . سنسورها : وظیفه سنسورها تجمیع معلومات خام برای انتقال به واحد کنترل الکترونیکی مرکزی یا همان ECU می باشد .

۲ . واحد کنترل کننده مرکزی یا همان ECU ، که معلومات تجمیع شده را بررسی کرده و به دستوراتی مبدل نموده که این دستورات برای اجرا به واحدهایی با اسم عملگر منتقل می شوند .

Three . عملگرها یا همان واحدهای رفتار کننده ، که این موارد به مانند انژکتورها که تزریق سوخت را بر عهده دارند ، تمام موارد برای کارکرد خودرو را به هر آنچه که ECU به آنها ابلاغ نموده ، انجام می دهند . در اصل خروجی سیستم انژکتوری همین عملگرها هستند .

انواع روشهای تزریق سوخت انژکتوری

نوع تک نقطه‌ای شامل : , TBI CFI

نوع تزریق مداوم

نوع تزریق دریچه مرکزی شامل : CPI و CPFI

نوع چند نقطه‌ای

نوع تزریق مستقیم

آشنایی با انواع موتور خودرو

 
موتورهای حاوی سیستم توربو شارژر

 توربو شارژر کمپرسوری است که با گسترش توان مکش هوای ورودی به وسیله موتور خودرو ، باعث احتراق بهتر سوخت و با این وجود گسترش قدرت موتور می‌شود . این گفته به اصطلاحی ساده تر یعنی اینکه ، این دمنده و یا کمپرس کننده ، کاری جز فرستادن هوای بیشتر به داخل محفظه احتراق انجام نمی دهد ، این حرکت بالاخره به بهتر شدن سیستم بارقه و بهتر شدن نوع احتراق ، مبدل گشته و این مهم دلیل گسترش راندمان حجمی موتور خواهد شد . این وسیله با کمک گازهای خروجی موتور کار می‌کند و بدون اتلاف انرژی فعالیت می‌کند . اکنون عده ای کمپانی ها برای اینکه حتی امکان دارد برای خروج گازها ، در مسیر خروجی ارزش بالایی دارا باشند ، از توربو شارژرهایی با توانایی بهره برداری از موتورهای الکتریکی استفاده می نمایند . در حقیقت توربو شارژر با نیروی حاصل از گازهای خروجی موتور رفتار می کند . معمولا از این سامانه در سیکل اتو و سیکل دیزل برای موتورهای احتراق داخلی استفاده می گردد .

 سیستمهای توربو ، تحت نام سیستم پرخوران و یا تنفس مصنوعی نیز شناخته می شوند . این اصطلاحات رایج در مجلات و مقالات بوده و هرکجا که این عناوین را دیدید ، به خاطر موتورهایی با سیستم توربو شارژر بیفتید .

 از لحظه اختراع موتور احتراق داخلی ، مهندسان خودرو ، عاشقان سرعت و طراحان خودروهای مسابقه در حال جست و جوی راه هایی برای گسترش قدرت آن بوده اند . یک راه برای افزودن قدرت ساختن یک موتور بزرگ تر است . با اینحال موتورهای بزرگ تر که سنگین تر و تولید و نگهداری آنها گران تر است در بیشتر مواقع بهتر نیستند . راه دوم افزایش احتراق و تخلیه بهتر گازها از محفظه احتراق بوده . برای اینکه بتوانیم از موتورهایی با حجم پایین تر ، بازده بهتر و خوب تری داشته باشیم ، بسیار راه های متفاوتی وجود داشته با این وجود این نکته نیز می باشد ، که هر مورد از موارد گفته شده ، باید در جایی خوب خویش استفاده گردد ، برای همین منظور یکی از راه های کم هزینه و خوب که با استقبال فراوانی به اشتراک خودرو سازان روبه رو گردیده است ، بهره برداری از حجم هوای ورودی خوب است و این مهم بوسیله توربو شارژر و سوپر شارژ میسر خواهد شد .

اصول کار کرد سوپر شارژرها بدین شرح است:

سوپر شارژر به هر وسیله ای گفته می شود که فشار هوای مکیده شده را به بیش از فشار جو می رساند . توربو شارژر ها هم از این روش استفاده میکنند . اختلاف بین این دو سیستم ، منبع انرژی آن ها است . توربو شارژر ها توان خود را از توربینی می گیرند که به وسیله ی جریان جرمی اگزوز به حرکت در می آید و یا در عده ای از نمونه ها از موتورهای الکتریکی نیروی خویش را تامین می نمایند ، با این وجود سوپر شارژر ها به وسیله ی تسمه یا زنجیر به روش مکانیکی از روش میل لنگ نیرو می گیرند ( مانند نیرو گرفتن کولر خودرو با این وجود به روش دائمی ) .

 

آشنایی با انواع موتور خودرو


موتورهای دیزلی ، توربو دیزلی

 خودروهایی که از سوخت هایی چون دیزل و سوخت ارگانیک بیودیزل استفاده می نمایند ، خودروهای دیزل گویند . اینگونه خودروها ، به دلیل نداشتن سیستم بارقه زنی و نیاز به هوای بیشتر ، اکثرا حاوی سیستم توربو شارژر نیز بوده و گاهی اوقات اینگونه خودروها را با اسم توربو دیزل نیز می شناسند .

اختلاف اصلی بین موتور های دیزلی و بنزینی

یک موتور بنزینی مخلوط هوا و سوخت ( بنزین اتمیزه شده ) را مکش می کند و آنرا متراکم می کند و بعد مخلوط را با بارقه مشتعل می کند . یک موتور دیزلی تنها هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند که این رفتار دلیل ایجاد فشار و گرما در مرحله ترکم می گردد و بعدا سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . این رفتار بوسیله یک انژکتور انجام می گردد که داخل محفظه احتراق قرار دارد . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا باعث مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود ، تنها نکته ای که تحت این شرایط می باشد ، تزریق سوخت کمی بیشتر از مدت لحظه عادی بوده که این تزریق سوخت تا وقتی که پیستون پایین برود ، ادامه پیدا می نماید .

نسبت تراکم موتور های بنزینی از ۱ به eight شروع شده و تا ۱ به ۱۲ ادامه دارد ، در چنین شرایطی ست که که نسبت تراکم موتور های دیزلی از ۱ به ۱۴ حدودا شروع شده و تا ۱ به ۲۵ نیز ادامه دارد . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده این خودروها شده است ، با این وجود در چنین شرایطی ست که که خودروهی دیزلی حاوی قدرت و گریز از مرکز بالاتری بوده و حاوی توان خروجی و سرعت بالایی نیستند .

محاسن اینگونه موتورها به ترتیب پایین است:

۱٫ حاوی گریز از مرکز مناسبی بوده و برای خودروهای تجاری خوب تر هستند .

۲٫ حاوی بازده بالاتر و آلایندگی کمتر درمقایسه با هم نوعان بنزین سوز و یا دوگانه سوز خویش دارند .

Three. هزینه های سوخت اینگونه موتورها ، پایین بوده و بسیار اقتصادی تر هستند .

Four. حاوی تعمیرات و نگهداری بسیار ساده تر درمقایسه با موتورهای دیگر هستند .

معایب اینگونه از موتورها به شرح پایین است:

۱٫ حاوی دور موتور پایین تر بوده و برای خودروهای سواری ویژه کمتر مورد استقبال قرار گرفته اند .

۲٫ حاوی سر و صدای بسیاری بوده و بدین جهت در نزد مردم از مکان پایین تری برخودار بوده است .

 

آشنایی با انواع موتور خودرو


موتورهای گاز سوز و دو دو گانه سوز

خودروهای دوگانه سوز به خودروهایی گفته می شود که موتور آن ها برای استفاده ۲ نوع سوخت دیزاین شده است ، تحت نام مثال وسیله نقلیه ای که توانایی بهره برداری از بنزین و گاز را یکجا داشته باشد ، دوگانه سوز گویند .

سیستم سوخت رسانی این خودروها ، با سیستم سوخت رسانی اول آن ها یکسان بوده و تنها با بهره برداری از تغییراتی جزئی و یا تعویض نمودن عده ای از قطعات سیستم سوخت رسانی با نوعی که برای هر دو نوع سوخت ، دیزاین شده است ، در اینگونه از خودروها مورد بهره برداری قرار می گیرد .

با این وجود در بیشتر موارد خودروهایی که با سوخت هایی چون ، بنزین و گاز طبیعی ( CNG ) و یا گاز مایع ( LPG ) ، رفتار نمایند را ، خودروهای دوگانه سوز می نامند . 

 محاسن این سیستم ها به شرح پایین است:

۱٫ آلودگی کمتر و دوستدار محیط زیست .

۲٫ سوخت ارزان و در معرض .

معایب این نوع از موتورها که موارد مهمی هستند ، به شرح زیراست:

۱٫ هزینه های تعمیرات نگهداری نسبتا بالا .

۲٫ تعمیرات دوره ای زیاد .

Three. خراب شدن سرسیلندر بعد از مدتی کارکرد .

Four. بازدهی موتور نامناسب .

۵٫ مصرف بیش از اندازه و طی مسافت کوتاه با یک مخزن بطور کلی پر از گاز درمقایسه با خودروهای بنزینی .

 
خودروهای هیبریدی

خودرو هیبریدی وسیله نقلیه ای است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت بهره میبرد . در بیشتر موارد از این اسم در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی ( معمولاً بنزینی و یا توربو دیزلی ) همراه با یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و به خودرو این توانایی را می دهد که تنها از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها همراه با یکدیگر بهره ببرد .

خودورهای هیبریدی می توانند از سیستمهای حرکتی دیگری نیز استفاده نمایند . این سیستمها شامل خودروهای گاز سوز ، دوگانه سوز و …. را شامل می گردد ، با اینحال بالاخره سیستم الکتریکی برای حرکت خودرو نیز درگیر خواهد شد ، این نوع سیستم ترکیبی برای حرکت یک خودرو را خودروی هیبریدی گویند .

باشگاه

منبع

دسته‌بندی‌ها: دسته‌بندی نشده

برچسب‌ها: