پرشین خودرو | اتمام ریل گذاری خط راه آهن همدان

پرشین خودرو | اتمام ریل گذاری خط راه آهن همدان

پرشین خودرو: راه آهن همدان – تهران از برنامه های چندین ساله استان همدان است که سود‌برداری از آن تا انتهای دولت یازدهم، از مهمترین وعده‌های دولت تدبیر و امید در سفر به این استان بود و اکنون با اتمام ریل گذاری، تا تحقق این وعده و شنیده شدن صدای سوت قطار، یک قدم بیشتر باقی نمانده است.

به نوشته  پرشین خودرو،  دولت یازدهم در شروع فعالیت خود در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه ایران، پیشرفت حمل ونقل ریلی را با مساله های متعدد روبرو کرده بود توجه ویژه خود را به عرصه حمل ونقل به ویژه خطوط ریلی معطوف کرد تا امکان سفر با قطار را برای عموم مردم ممکن و به ارتقای امنیت سفرها، حفظ محیط زیست، کاهش حوادث و تلفات جاده ای، افزایش گردشگری و کاهش بار ترافیک کمک کند.
پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی و گسترش خطوط راه آهن در حالی به سیاست جدی دولت تدبیر و امید مبدل شد که تحریم های اجرا شده علیه ایران این امکان را سلب کرده بود با اینحال با رفتار درآمدن برجام و باطل تحریم‌ها در عرصه حمل و نقل ریلی گشایش های فراوانی صورت گرفت و با اتصال همدان به راه آهن تهران، ملموس ترین دستاوردهای برجام برای مردم این استان رقم خورد.
راه آهن همدان – تهران که به دلیل تحریم های حاکم بر کشور و نبود امکان خرید ریل، بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود به برکت برجام جان از نو گرفت و هم اینک تکمیل است تا صدای سوت قطار را به گوش مردم همدان برساند.
برنامه راه آهن تهران – همدان به طول ۲۶۸ کیلومتر به روش یک خطه، با خصوصیت حرکتی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار باری دیزاین شده و برنامه ریزی شده است فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به ۲ ساعت کاهش دهد.

*** اجرا راه آهن همدان یکی از اعمال اثرگذار دولت یازدهم است

معاون امور عمرانی استانداری همدان گفت: یکی از اعمال اثرگذار و مهم در دولت تدبیر و امید برای این استان اجرا برنامه راه آهن تهران – همدان است.
محمودرضا عراقی اضافه کرد: برنامه های اثرگذار دولت تدبیر و امید برای گسترش ایمنی راه ها در جریان است و بازهم ادامه دارد .
وی ادامه داد: تا اینجای کار در دولت تدبیر و امید عوام فریبی وجود نداشته است و مدیران به تمام وعده های خود رفتار کرده اند چرا که دولت یازدهم نقد تولید کننده را پذیرا است و تخریب را نمی پذیرد.

***اتمام ریل گذاری راه آهن همدان با ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار، دستاورد مهم برجام

استاندار همدان گفت: اتمام ریل گذاری راه آهن همدان با اعتبار ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و افتتاح آن در روز دوشنبه هفته جاری با حضور ریاست جمهوری از اثرات مهم برجام است.
محمد ناصر نیکبخت اضافه کرد: ریل گذاری تمام طول مسیر محدوده استان همدان و ۲۰ کیلومتر از مسیر در استان مرکزی، بعد از برجام و گشایش های حاصل از آن و ورود ریل به کشور، انجام شده است.
نیکبخت ادامه داد: این خط راه آهن سال ۸۳ در سفر مقام معظم رهبری تصویب شد با اینحال در سالهای بعد از اولویت بنیادی دارا نشد و این در حالیست که در سال هایی که هم ارز بود و هم واردات ریل انجام می شد، راه آهن می موفق شد سود برداری برسد با اینحال در دوران تحریم ها، بسیار در انتظار ماندیم تا چه باید کرد.
وی تصریح کرد: وقتی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد از ۲۶۸ کیلومتر راه آهن ، تمام مسیر واقع در استان همدان و ۲۰ کیلومتر هم از استان مرکزی ریل گذاری نشده بود و کل این مسیر در دولت تدبیر و امید ریل گذاری شد.

استاندار همدان با بیان اینکه تحریم ها آنقدر ظالمانه بود که باید به عاملان استکبار و تحریم نفرین کرد اضافه کرد: از همه مهمتر تمام طول مسیر محدوده استان همدان بعد از برجام ریل گذاری شد و به محض تامین ریل برای پنج استان ، کار با جدیت شروع شد از آنجاییکه این ضرورت و اولویت دولت بود.
نیکبخت اظهار کرد: در تعطیلات نوروز تصور می کردیم کار تعطیل می شود با اینحال دیدیم که در طول ۱۳ روز تعطیلات نوروزی ۱۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شد و ریل گذاری این مسیر از ۷۰۰ متر در روز تا رکورد ۱۷۲۰متر در مراحل پایانی انجام شد.

استاندار با بیان اینکه دولت تدبیر و امید این برنامه را برای خود بسیار مهم دیده بود و با جدیت و اولویت پیگیری می کرد اضافه کرد: این مهم است که با همه شرایط اقتصادی در دولت تدبیر و امید به پنج استان ریل گذاری به میزان هر روزه پنج کیلومتر انجام شود و بی انصافی و بی لطفی است که عملکرد و خدمات دولت تدبیر و امید دیده نشود از آنجاییکه خدمات دولت مرتبط به نظام است.
وی اظهار کرد: بزودی راه آهن که از خواسته های دیرینه مردم همدان بود محقق می شود و آنچه نیاز استان است در تمام شهرستان ها در دست اقدام و اجرا خواهیم داشت.

***راه آهن همدان – تهران یکی از پنج برنامه بزرگ اقتصاد مقاومتی در کشور است

معاون تولید و پیشرفت راه‌آهن کمپانی تولید و پیشرفت زیربناهای حمل‌ و نقل کشور نیز در تازه ترین بازدید وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه از راه آهن همدان – تهران گفت: راه آهن همدان- تهران یکی از پنج برنامه بزرگ اقتصاد مقاومتی در کشور است که حاوی ۱۲ ایستگاه از نمونه چهار ایستگاه بزرگ ساوه، نوبران، فامنین و ایستگاه باری همدان است.
جبار علی ذاکری با بیان اینکه ایستگاه داخلی شهر همدان با اسم ایستگاه مسافربری افتتاح می شود اظهار کرد:خطوط ریلی همدان-تهران- سنندج نقش مهمی در پیشرفت خطوط ریلی غرب کشور دارد.

***ایجاد شهرهای ریل پایه، استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران

به اذعان مدیرعامل کمپانی تولید و پیشرفت زیربناهای حمل و نقل کشور اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و پنج برنامه مهم شبکه ریلی در سال جاری تکمیل سود برداری شده و خط آهن ۲۶۷ کیلومتری تهران – همدان یکی از این برنامه های مهم است.
خیرالله خادمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اینک ریل گذاری خط آهن تهران – همدان به انتهای رسیده است، ابراز امیدواری کرد: در آتی ای نزدیک خط آهن تهران – همدان و تا تابستان امسال خط آهن قزوین – رشت به سود برداری برسد.
وی تکمیل خط آهن کرمانشاه – ملایر به طول ۱۷۵ کیلومتر و مهاباد – ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر و میانه – بستان آباد به طول ۱۳۴ کیلومتر برای اتصال تبریز به این خط آهن را از اصلی ترین اولویت های دولت اطلاع داد که در سال جاری به سود برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشتر گفت: بعد از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور ، سه استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.
به گفته وی، پیشرفت شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران مبدل شده است.

*** رکورد ریل گذاری یک هزار و ۶۶۴ متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید

وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر واپسین خود به استان همدان با بیان اینکه رکورد ریل گذاری در کشور بسیار خوب است خاطرنشان کرد: رکورد ریل گذاری یک هزار و ۶۶۴ متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید و این اتفاقات خوبی بوده است.
عباس آخوندی گفت: حمل و نقل در ایران شدیدا خودرو محور و همه چیز متکی به آن است و اگر بخواهیم به سوی حفاظت از محیط زیست و ایمنی بیشتر برویم باید به سوی جهان ریل تغییر مسیر دهیم.
وی اضافه کرد: سهم حمل و نقل عمومی و ریلی در کل محدود است و در سال قبل بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله به خودروهای ایران اضافه شد و غیر از این ۱۲ میلیون موتور سیکلت نیز در ایران موجود است.
آخوندی این تغییر مسیر را کار ساده ای ندانست و گفت: تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی می خواهد و باید الگوها و رفتارهای ما هم تغییر کند.
وی اضافه کرد: شهرهای ما با ریل می بایست از نو آشتی کنند چرا که مردم ما اغلب در شهر زندگی می کنند و باید در نزدیکترین نقطه به ریل دسترسی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در عرصه حمل ونقل به نقطه ای رسیدیم که باید اتفاقات بزرگتری صورت بگیرد، گفت: نظام رفتاری و برنامه ریزی باید در ایران ایجاد شود تا بتوان از جاده به سوی ریل حرکت کرد که در طول مدت واپسین توجه خوبی به این مسئله شده است.

ایرنا

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس