هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دلایل عمده نابودی باتری هستند

 با این وجود که فصل زمستان لحظه نسبتا رایج خراب‌شدن باتری خودرو است، با این وجود عده ای شواهد حاکی از آن است که باتری‌ها در تابستان بیشتر از زمستان خراب می‌شوند.

درست است که هوای خیلی سرد، اوضاع سختی را برای باتری رقم می‌زند، با اینحال هوای گرم به معنای حقیقی دلیل نابودی آن می‌شود. بدین جهت خوب است قبل از اینکه عازم یک مسافرت تابستانی شوید باتری خود را ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ کنید. نگهداری باتری در تابستان، درست به اندازه نگهداری آن در فصول سرد، مفید و ضروری است.

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دلایل عمده نابودی باتری هستند

باتری‌های اسید سربی طوری دیزاین شده‌اند تا در محدوده دمایی نسبتا وسیعی کار کنند، با اینحال عملکرد آنها در محیط‌های خیلی سرد و گرم نزول می‌کند. در دمای انجماد حدود ۲۰ درصد از ظرفیت باتری درمقایسه با حالت نرمال و وقتی که دما به منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد حدود ۵۰ درصد از ظرفیت باتری درمقایسه با حالت نرمال کاسته می‌شود.

با شرایطی که هوای خیلی سرد ظرفیت باتری اسید سربی را کاهش می‌دهد، دماهای بالا نیز در حقیقت ظرفیت باتری را گسترش می‌دهند. در حقیقت ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد درمقایسه با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد حدود ۱۲ درصد گسترش می‌یابد. با این وجود این گسترش ظرفیت باتری نیز بی‌ضرر نخواهد بود. با اینکه دماهای بالاتر ظرفیت باتری را گسترش می‌دهند دلیل کاهش عمر باتری نیز می‌شوند.

دلیل خرابی باتری خودرو در سرمای زمستان

سه عامل عمده‌ی موثر هستند که منجر به خرابی باتری خودرو در زمستان می‌شوند. این عوامل عبارتند از: کاهش ظرفیت باتری، برق فراوانی که موتور استارت از باتری می‌گیرد و برق زیادی که لوازم برقی از باتری می‌گیرند. (روشن‌ماندن چراغ‌های داخل خودرو برای لحظه‌های کوتاه سخت جدی ایجاد نمی‌کند.)

وقتی که خودروی خود را روشن می‌کنید موتور استارت برای چرخاندن موتور شدیدا جریان فراوانی احتیاج دارد. در اوضاع عادی باتری خودروی شما از این مسئله هیچ شکایتی نمی‌کند چونکه توانایی عرضه شدت جریان بالا در مدت لحظه کوتاه، یکی از نقاط قوت تکنولوژی بسیار قدیمی باتری اسید سربی است.

با اینحال یک باتری که مدت فراوانی از عمر آن قبلی است، امکان دارد در زمستان با مشکلات فراوانی روبرو شود و حتی اگر ظرفیت باتری با گذشت لحظه کاهش نیافته باشد، دمای صفر درجه یا پایین صفر درجه می‌تواند ظرفیت یک باتری بطور کلی نو را در حدی پایین بیاورد که نتواند شدت جریان لازم موتور استارت را تامین کند.

وقتی به ارقام حیاتی یک باتری نگاه می‌کنید، قدرت استارت باتری در حالت سرد به روش یک عدد بیان می‌شود که بیانگر میزان شدت جریانی است که باتری می‌تواند در حالت سرد عرضه دهد. هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می‌دهد که باتری ذکر شده می‌تواند درمقایسه با یک باتری که عدد پایینتری دارد، جریان بیشتری را تأمین کند. به عبارت دیگر، این باتری در هوای سرد که از ظرفیت آن کاسته می‌شود، اجرای مناسب تری خواهد داشت.

در عده ای موارد مخصوصا در هوای خیلی سرد، موتور استارت خودرو درمقایسه با حالت عادی نیاز شدیدا جریان بیشتری می یابد که سخت را حادتر می‌کند. سخت اینجاست که وقتی هوا سرد است غلظت روغن موتور بیشتر می‌شود علي الخصوص اگر از روغن موتور با درجه گرانروی ثابت استفاده کنید که درجه گرانروی متغیر برای هوای سرد و گرم نداشته باشد. وقتی غلظت روغن گسترش می‌یابد چرخاندن موتور پیچیده تر خواهد بود که درنتیجه دلیل می‌شود موتور استارت شدت جریان بیشتری مصرف کند.

رانندگی در زمستان نیز معمولا فشار بیشتری به باتری تحمیل می‌کند چونکه وقتی که ایام کوتاهتر و احتمال نامساعدبودن هوا بیشتر باشد بهره برداری از وسایل برقی مانند چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن‌ها گسترش می‌یابد که برق بیشتری مصرف می‌کنند. به علاوه از طرف دیگر فن بخاری نیز یقینا به طرز پیوسته روشن است.

در چنین شرایطی سیستم شارژ خودروی شما به‌سختی می‌تواند برق لازم خودرو را تامین کند، مگر اینکه دینامی با عملکرد بالا داشته باشید. از آنجایی‌که در این اوضاع به خاطر سردی هوا از ظرفیت باتری نیز کاسته شده است، عمر باتری کاهش پیدا خواهد کرد.

دلیل خرابی باتری خودرو در گرمای تابستان

با شرایطی که هوای سرد برای باتری مضر است، هوای خیلی گرم نیز در عملکرد باتری تاثیر منفی می‌گذارد. در حقیقت دمای خیلی بالا مستقیما دلیل کاهش عمر باتری می‌شود. وقتی یک باتری پیوسته در دمای مطلوب ۲۵ درجه سانتی‌گراد کار کند عمر آن درمقایسه با یک باتری که پیوسته در معرض دمای حدود ۳۳ درجه سانتی‌گراد قرار دارد، حدود ۵۰ درصد بیشتر است.

در حقیقت به ازای هر ۸ درجه گسترش دما درمقایسه با دمای کاری استاندارد ۲۵ درجه، عمر باتری نصف می‌شود. براساس گفته انجمن نگهداری از خودرو دو مقصر اصلی خرابی باتری‌ها گرما و شارژ بیش‌از‌حد هستند. وقتی مایع الکترولیت باتری در معرض حرارت قرار می‌گیرد احتمال تبخیرشدن آن بیشتر است و اگر مایع باتری پر نشود، این احتمال می باشد که آسیب جبران‌ناپذیری به باتری وارد شود. به‌همین‌ترتیب شارژ بیش‌ازحد یک باتری می‌تواند به طرز محسوسی عمر آن را کاهش دهد، به اجزای داخلی آن آسیب برساند و حتی دلیل ترکیدن باتری شود.

سالم نگه‌داشتن باتری در زمستان و تابستان

هر لحظه که باتری خودروی شما خارج از محدوده دمایی فرضیه‌آل چه در دمای انجماد یا در هوای داغ کار کند احتمال خرابی آن بیشتر خواهد بود. یک اقدام بسیار مهمی که در زمستان میتوانید انجام دهید این است که میزان شارژ باتری را حفظ کنید. یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه در اثر سرما به تدریج خراب می‌شود در شرایطی که یک باتری با شارژ کامل تا دمای حدود منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز آسیب نمی‌بیند. از اینرو اگر باتری اسیدی دارید، خوب است قبل از فرارسیدن سرمای زمستان تست ظرفیت باتری را انجام دهید، سطح مایع الکترولیت باتری را چک کنید و اتصالات باتری را از جهت داشتن علائم خوردگی ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ کنید.

با اندکی نگهداری و ممانعت میتوانید عمر باتری خود را در تابستان نیز گسترش دهید. ازآنجایی‌که یکی از عظیم ترین عوامل خرابی باتری حرارت است که دلیل تبخیر مایع الکترولیت می‌شود خوب است در فصل‌های گرم سال در بیشتر مواقع حواستان به سطح مایع الکترولیت باتری باشد. وقتی که سطح مایع باتری شروع به پایین‌رفتن کرد قبل از اینکه سخت جدی‌تری بوجود آید آن را پر کنید.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,