هزینه و مشخصات پژو پارس LX پرفروش‌ترین کالا ایران خودرو

هزینه و مشخصات پژو پارس LX پرفروش‌ترین کالا ایران خودرو

سال‌های فراوانی از عمر صنعت خودروی ایران می‌گذرد و این صنعت در این سال‌ها فراز و نشیب‌های فراوانی راتجربه کرده است. ممکن است در دوران بعد از انقلاب اسلامی ورود پلت‌فرم‌های پژو ۴۰۵ و کیا پراید را بتوان به نوعی یکی از نقاط عطف این صنعت به حساب آورد،‌ به طوری که بعد از گذشت بیش از دو دهه، بازهم حجم انبوه تولید و فروش مشتقات این دو پلت‌فرم است که چرخ صنعت خودروی ایران را می‌چرخاند.

به نوشته کارستان با استناد به گفته عصر خودرو: در این سال‌ها برنامه‌هایی برای پیشرفت و آپدیت ظاهری (یا اصطلاحا فیس‌لیفت)تولیدات این دو پلت‌فرم مقرر کرده شده و به مرحله اجرا در آمده است با اینحال چیزی که اکثر صاحبنظران و علاقه‌مندان روی آن اتفاق نظر دارند این است که بی تردید «پژو پارس» موفق‌ترین وپذیرفتنی‌ترین فیس‌لیفتی بوده که در طول این سال‌ها از خودروسازان ایرانی دیده‌ایم.

وسیله نقلیه ای که در سال ۷۹ با اسم ابتدایی «پرشیا» و با اسم وسیله نقلیه ای لوکس و یک رده بالاتر از ۴۰۵ به مارکت معرفی شد و از همان ابتدا به نوعی یک خودروی دلچسب و خوش‌قیافه، جادار و با کیفیت فنی و عملکردی قابل توجه (درمقایسه با لحظه معرفی) موفق شد شهرت بالایی را برای خود دست و پا کند؛ محبوبیتی که تا به امروز نه تنها از آن کاسته نشده، حتی با استناد به عدم ورود خودروهای چینی به این رده هزینه ای از مارکت ایران به طرز جدی و معرفی‌نکردن تولیداتی تازه از طرف خودروسازان داخلی با برند ملی (یا معرفی کالایی مانند سورن که با بی‌توجهی کامل درمقایسه با یکی از جدی ترین  اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌های خریدار ایرانی یعنی زیبایی ظاهری خودرو، دیزاین و به مارکت معرفی شده است) روز به روز بر آن اضافه نیز شده است! جالب‌تر اینجاست که بدانید سهم تولید آن در خطوط تولید ایران خودرو حدودا با کل سهم تولید ۳ کالا با برند ملی این خودروساز (سمند،رانا و دنا) برابری می‌کند!

با این مقدمه سر وقت آزمون فنی ورژن LX پارس (تجهیز به پیشرانه TU5) که معرفی آن از سال ۱۳۹۰ شروع شده است و تا به امروز ادامه دارد، می‌رویم:

برادر ۴۰۵، بدل ۴۰۶!

برنامه ظاهری پژو پارس حاصل تزریق المان‌های دیزاین پژو ۴۰۶ روی پیکره  پژو ۴۰۵ است. برنامه جدی و با‌صلابت سری چراغ‌های گربه‌ای جلو و جلوپنجره شیر نشان و همینطور برنامه ورودی هوا و مه‌شکن‌های روی سپر جلو، ضربه‌گیر‌های مشکی رنگ شامل یک نوار کرومی (که ایران خودرو تا این لحظه علاقه‌ای برای بهره برداری از نمونه‌های همرنگ بدنه در نمونه‌های مجهزتر پارس مانند  ELX‌  از خود نشان نداده است) همراه با برنامه دوست‌داشتنی نمای عقب ذهن‌ها را به سوی پژو ۴۰۶ می‌برد.

با این وجود برخلاف ۴۰۵ و ۴۰۶ محل نصب پلاک به جای سپر عقب به صندوق عقب منتقل شده است.خطوط به‌کار رفته در نمای جانبی و عدم مشاهده خطوط برآمده و برجسته در این نما و همینطور ضربه‌گیرها یا زه‌های جانبی که در بالا به آنها اشاره شد دلیل می‌شوند تا پارس کهنگی و قدمت برنامه خود را فریاد بزند. با اینکه ۱۶ سال از عمر پارس می‌گذرد با اینحال تنها تغییر قابل توجه در نمای ظاهری آن در این سال‌ها برنامه تازه آینه‌های بغل (مجز به راهنما)است که از سال ۸۹ و تحت لوای نمونه سال به آن اضافه شده است. با این وجود به ذهن خطور می کند برنامه‌ای برای فیس‌لیفت پارس در جریان بوده که نهایی نشده است و بجای آن آن برنامه مقرر کرده شده، برای نمای جلویی وانت آریسان مورد بهره برداری قرار گرفته است! انتظار می‌رفت کارخانه تولید کننده در این سال‌ها از تفاوت حداقلی مانند بازنگری در گرافیک چراغ‌های عقب یا برنامه تازه قالپاق‌ها(برای تیپ معمولی پارس)دریغ نمی‌کرد.

ورژن‌های LX‌ و ELX پارس‌، برخلاف ورژن معمولی‌، از آنتن اکتیو سود می‌برند. خودروی مورد تست ما از رینگ‌های ۱۰ پره سود می‌برد با اینحال بهره برداری از رینگ‌های ۱۲ پره(موسوم به صلیبی)و نمونه ۵ پره دوبل نیز در پارس LX مشاهده شده است.
کابین و ابزارهای رفاهی

در سال‌های واپسین از جمله مهمترین ایرادات مونتاژی حدودا همه ‌خودروهای داخلی(به‌جز خانواده تندر ۹۰) رگلاژ نامناسب در‌ها بوده است با اینحال باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که در خودروی مورد تست ما هر چهار درب به سادگی و بدون سخت باز و بسته می‌شدند و رگلاژ مناسبی داشتند. با وجود این فواصل موجود بین عده ای قطعات در نمای ظاهری و داخلی خودرو بازهم تو ذوق می‌زند.

کابین پارس ال ایکس

اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی باعث خیر شد تا ایران خودرو دستی به سر و روی نمای داخلی ۴۰۵ و پارس بکشد. این جلو داشبورد برنامه تازه از سال ۹۳ به تدریج جای نمونه‌های قدیمی را روی نمونه‌های مختلف پارس اعم از معمولی(سال)، ELX و همین LX  گرفت. با وجود این کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین که از پلاستیک سفت و خشک در آن استفاده شده حتی درمقایسه با مواد و متریال به‌کار رفته در همان داشبورد‌های قدیمی هم چندان رضایت شما را جلب نمی‌کند با اینحال ضروری است بگوییم که جنس مواد استفاده شده در کابین و دکمه‌ها و ادوات کنترلی جلوداشبورد و دقت مونتاژ آنها درمقایسه با ورژن‌های ابتدایی این جلو داشبورد برنامه تازه که از کیفیت و دقت مونتاژ بسیار نازلی سود می‌بردند، پیشرفت نسبتا خوبی داشته است‌‌، هر‌چند که هنوزهم جای پیشرفت و بهترشدن دارد.

ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است که پارس‌های تازه و سورن ELX در بین فعالان مارکت خودرو به «داشبورد سوناتایی» مشهور هستند، با وجود این در بین تولیدات ایران خودرو تنها و تنها یک خودرو است که برنامه جلو داشبورد آن مشابهت بسیار فراوانی به  یکی از نسل‌های سوناتا دارد و آن هم دناست!

در قبلی صندلی‌های پارس ساده تر و دلبازتر بودند با وجود این صندلی‌های حال حاضر آنقدر‌ها هم بد نیستند. فرمان چهار‌شاخه خودرو خوشدست بوده و غیر از تجهیز به کنترلر‌های سیستم صوتی و بلوتوث(هندزفری)حاوی پوشش چرم نیز هست. این را هم باید اضافه کرد که دسته دنده ازطرحی اسپرت و جالب توجه سود می‌برد. برنامه تازه کیلومترشمار ساده و شکیل بوده با اینحال صفحه نمایش میزان پیمایش خودرو در صفحه کیلومترشمار در بدترین جای ممکن جانمایی شده است(پایین‌ترین نقطه بین کیلومترشمار و دورشمار موتور‌)و در صورت تنظیم ارتفاع فرمان و قراردادن آن در بالاترین حد ممکن این امکان می باشد که اگر بخواهیم جمع بندی کنیم از دید راننده محو شود.

کابین پارس lx

ارگونومی جلو داشبورد در کل خوب است و محیط سر وپا برای سرنشینان جلو و عقب پذیرفتنی است،با اینحال در کابین مواردی هم هست که حسابی توی ذوق می‌زند، مانند عدم تعبیه جالیوانی و یا نحوه ‌دیزاین و باز کردن زیرسیگاری جلو و همینطور کنسول وسط صندلی جلو یا اصطلاحا «Arm Rest»که به هیچ کدام از وظایفش به نحو احسن رفتار نمی‌کند، از آنجاییکه با استناد به ارتفاع پایینش استراحتگاه چندان خوبی برای دست راننده و سرنشین نیست و همینطور حجم چندان وسیعی برای نگهداری اشیا در دست شما نمی‌گذارد.

رودری‌های حال حاضر پارس ضعف ارگونومیک گونه‌های قبلی که محل قرار‌گیری دستگیره‌های در باشد را بازهم حفظ کرده‌اند. ای کاش طراحان رودری‌های عقب را با حوصله‌تر و با دقت بیشتر دیزاین می‌کردند تا برنامه آن ناقص به‌نظر نرسد. در آخر باید این را هم اضافه کرد که کیفیت برنامه چوب به‌کارگرفته شده هم چندان تعریفی ندارد. باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که لیست قابلیت ها پارس در مقایسه با قبل کامل‌تر شده است با وجود این هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی چون پوشش چرم صندلی‌ها که شهرت بالایی بین خریداران ایرانی دارد، حتی در لیست قابلیت ها تیپ ELX‌ قابل مشاهده است. در قسمت ابزارهای ایمنی و رفاهی پارس مواردی چون ۲کیسه هوای ایمنی‌، ترمز‌های جلو و عقب دیسکی تجهیز به سامانه‌های کمکی ABS وEBD، سامانه ضد‌سرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، پایین آرنجی صندلی عقب بهمراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل می‌شود.

پژو پارس تی یو 5

پشت فرمان شیر پیر

با شرایطی که گفته شد در تیپ LX  پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۸ اسبی TU5 جای پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ ۹۷ اسبی XU7 (که از تکنولوژی قدیمی‌تری سود می‌برد) را گرفته است. خودرو را استارت زده و شروع به حرکت می‌کنیم. قدرت و بازدهی خوب پیشرانه TU5 به روشنی تاثیر خودش را می‌گذارد و تیپ LX درمقایسه با ورژن معمولی پارس از کیفیت فنی و عملکردی بالاتری دارا است و غیر از اینکه در شتابگیری‌ها عملکرد قابل قبولی دارد‌‌، در سواری و حرکت هم سرحال و باطراوت احساس می‌شود‌.

ترمزها نیز عملکردی به موقع و خوب از خود به نمایش گذاشتند.ایزولاسیون و عایق‌بندی کابین پارس چندان خوب نیست و حتی در دورهای میانی صدای زیادی به کابین نفوذ می‌کند. پارس مثل سلفش ۴۰۵ از سواری نرم و هندلینگ و استقامت خوبی دارا است. هماهنگی جعبه دنده پنج سرعته دستی BE3 و پیشرانه فرضیه‌آل نیست با اینحال چندان بد هم نیست و در کل پذیرفتنی است. در مسئله مصرف سوخت هم LX درمقایسه با ورژن معمولی پرفروغ‌تر و بهینه‌تر ظاهر می‌شود و ارقام قابل قبولی از خود بر جای می‌گذارد.در این بین، نکته تعجب‌آور و صدالبته تاسف‌آور بهره برداری از لاستیک‌های چینی برای وسیله نقلیه ای داخلی است، آن هم در شرایطی که تایرهای ایرانی کیفیت و کارایی نسبتا بهتر و عمر بالاتری درمقایسه با این تایرهای چینی(که به واقع می‌توان آنها را متوسط رو به ضعیف ارزیابی کرد) دارند و با تعویض آنها با نمونه‌های ایرانی با کیفیت یا خارجی بیننده افزایش  واضح کیفیت سواری خودرو هستیم. به هر حال این کار حتی اگر با نیت کاهش هزینه‌های تمام شده باشد، باز هم قابل توجیه نیست.

با استناد به طی تنها ۲۳۰۰ کیلومتر با خودرو ممکن است برای قضاوت راجع به صداهای فراوانی کابین اندکی زود باشد با اینحال ضروری است بگوییم در روزهای بسیار گرم سروصداهایی از درب راننده به گوش می‌رسد و همینطور اگر خودرو را بدون گرم کردن و فورا بعد از استارت زدن به حرکت درآورید هرازگاهی صدایی باورنکردنی و غریب و ممتد برای مدت چند ثانیه از بخش عقبی خودرو به گوش می‌رسد. به ذهن خطور می کند سخت از لنت‌های ترمز عقب خودرو بوده و ایران خودرو نیز درصدد رفع این سخت برآمده است. اگر فاکتور «ایمنی» یکی از جدی ترین و اصلی‌ترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است خوب است تا سر وقت رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ اس‌دی بروید که از لحاظ کلاس‌بندی با پارس متفاوتند با اینحال از لحاظ هزینه ای به آن نزدیکند.

رینگ 10 پره پارس ال ایکس

در این دوره هزینه ای ممکن است منطقی‌ترین و در یک کلام بهترین انتخاب (کیفی، فنی‌، عملکردی و ایمنی‌) بازهم  رنو تندر۹۰ باشد یا سورن توربوشارژر هم با استناد به ویژگیهای تکنیکی‌اش انتخابی دارای اختلاف و مهیج کننده به حساب بیاید ولی باید گفت پارس پیر با اینحال خوش‌چهره بازهم جزو محبوبترین‌هاست و مارکت فروش آن در نمونه‌های نو و دست دوم از رونق بسیار خوبی سود می‌برد. به علاوه از طرف دیگر ضروری است بگوییم تیپ LX پارس درمقایسه با دیگر ورژن‌های پارس ارزش خرید بیشتری داشته و به ذهن خطور می کند در جلب رضایت مالکان هم درمقایسه با تیپ‌های معمولی و ELX موفق‌تر رفتار کرده است.

پارس ال‌ایکس در سال ۹۶ با دو کلاس ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ در ایران خودرو به تولید میرسد.

نوع موتور تی یو ۵
حجم موتور ۱۵۷۸ سی سی
تعداد سیلندر / سوپاپ ۱۶/۴
حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
وزن خالص ۱۱۸۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا صد ۱۳.۲ ثانیه
ظرفیت مخزن سوخت ۷۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ در ۱۰۰ کیلومتر
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر
هزینه کارخانه  ۳۷.۶ میلیون تومان
هزینه مارکت  بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون تومان

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس