نگهداری از خودرو و خدمات های دوره ای خودرو

نگهداری از خودرو و خدمات های دوره ای

نکات بسیاری در باب تعمیر و نگهداری خودرو می باشد که به شما کمک می کنند یا کمی تجربه و چند ابزار ساده قادر باشند خودروی خود را سالم نگهدارید و در هزینه و وقتتان صرفه جویی کنید . مطالب پایین نکته های مهم نگهداری خودرو هستند . که رفتار به آنها دلیل می شود کمتر به تعمیرگاه مراجعه کنید و از هزینه های مضاعف تفاوت بنیادی نیز در امان بمانید .

روغن موتور

خدمات دوره ای بازدید و تعویض روغن موتور از مهمترین اولویت های نگهداری خودرو است . پیش نهاد می شود مقدار روغن به طرز مداوم بازدید شود و در صورتی که سطح روغن پایین تر از علامت min باشد ، حتماً مقداری روغن به آن اضافه کنید تا سطحش بین دو علامت روی گیج قرار گیرد . با این وجود توجه داشته باشید که زیاد بودن روغن نیز به موتور آسیب می رساند . برای چک کردن روغن باید خودرو را روی زمین صاف پارک و صبر کنید تا سرد شود . سپس مهم روغن را بیرون بکشید ، با دستمال آن را پاک کنید و مجددا در محفظه روغن قرار دهید و بعد از چند ثانیه مجددا آن را بیرون بکشید . اگر روغن بین دو خط بالا و پایین بود ، مقدار روغن خودرو شما خوب است . کم شدن روغن موتور یک امر عادی است و با توجه به استاندار تولید کنندگان خودرو معمولاً تا ۰.۵ لیتر در هر ۱۰ هزار کیلومتر طبیعی است ( با این وجود در خودروهای مختلف متغیر است ) .

اگر مصرف روغن غیر عادی باشد ، باید در نخستین مهلت به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید .

حتی وقتی از خودرو استفاده نمی کنید ، روغن موتور آن فاسد و خراب می شود . از اینرو لازم است به فاصله زمانی بین دو تعویض روغن که معمولاً کمپانی تولید کننده خودرو آن را تعیین می کند ، توجه کرد . به علاوه از طرف دیگر اوضاع کاری و نوع موتور در این لحظه مؤثر است . زمان تعویض روغن ، حتماً به سطح کیفی API و گریدویسکوزیته روغن مطابق با فصول سال توجه و از روغن های گفته شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید . اگر این کار را انجام ندهید ، غیر از فرسایش سریع و آسیب رسیدن به موتور خودرو ، امکان دارد خودرو از اوضاع گارانتی نیز خارج شود . در ضمن پیش نهاد می شود در بیشتر مواقع از یک نوع روغن موتور استفاده کنید ، چون تعویض پی در پی نوع روغن ، به دلیل اختلاف در فرمولاسیون آن ها امکان دارد دلیل واکنش شیمیایی و آسیب رسیدن به موتور خودرو شود .

فیلتر روغن

فیلتر روغن با استناد به پیش نهاد تولید کننده با هر بار تعویض روغن یا یکبار به اشتراک ، باید تعویض شود . این کار ضمن کاهش مصرف سوخت ، دلیل گسترش شتاب و عمر موتور خودروی شما می شود .

فیلتر هوا

از اثرات فیلتراسیون بد هوا می توان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی ، تخریب رینگ های پیستون ، کاهش شتاب ، گسترش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره نمود . از اینرو تعویض به موقع فیلتر هوا برای گسترش کارایی و بازده موتور ضروری است .

فیلتر سوخت

خراب شدن فیلتر سوخت ، اختلال در سوخت رسانی و حتی در مواردی قطع کامل مدار سوخت را بهمراه دارد . لحظه تعویض این فلیتر در جدول های خدمات و نگهداری خودرو واضح شده است .

تسمه ها

وقتی در موتور را باز می کنید ، چند تسمه می بینید . این تسمه ها را بعد از هر ۲۵ هزار کیلومتر بازدید و ترجیحاً هر ۵۰ هزار کیلومتر عوض کنید . ( با این وجود این مقدار در خودروهای مختلف دارای اختلاف است ) .

تسمه تایم

به لحظه باز و بسته شدن سوپاپ ها و زدن بارقه در کل انجام رفتار احتراق ، تایم موتور گفته می شود. برای انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ از یک تسمه استفاده شده که به تسمه تایم مشهور است .

این تسمه در کارکرد موتور نقش بسیار مهمی دارد . به شکلی که در صورت خرابی آن موتور آسیب جدی می بیند . خرابی سر سیلندر پیستون ها ، کج شدن سوپاپ ها و بسیای دیگر از مشکلات از مواردی هستند که در صورت از تایم خارج شدن موتور بوجود می آیند .

مهمترین عامل به هم خوردن تایم موتور ، پارگی تسمه تایم است وقتی این تسمه پاره می شود ، نسبت بین میل لنگ و میل سوپاپ بطور کلیً از بین رفته و نیروی میل لنگ به میل سوپاپ منتقل نشده ، با این وجود موتور روشن نمی شود . به علاوه از طرف دیگر به سادگی در نخستین لحظه پارگی تسمه سوپاپ ها کج شده و پیستون و سر سیلندر آسیب می بینند . پارگی تسمه تایم نیز مشکلات و دلایل مرتبط به خود را دارد .

نمونه دیگری از عیوبی که بسیار شایع است جدا شدن دندانه های تسمه است . وقتی جنس تسمه چندان مرغوب نباشد در اثر گذشت لحظه و با کارکرد دندانه های آن به سادگی کنده شده و نسبت میل لنگ و میل سوپاپ به هم می خورد . جابجا شدن این نسبت حتی به اندازه یک دندانه نیز دلیل به هم خوردن تایم موتور می شود .

با اینحال برای برطرف کردن عیوب اول و دوم باید چند نکته را رعایت کرد . برای جلوگیری از پارگی تسمه پیش نهاد می شود آن را حتماً در لحظه مطرح شده تعویض کنید . هزینه تهیه و تعویض یک تسمه بسیار کمتر از تعمیر موتور است .

اصلی ترین عاملی که دلیل پاره شدن تسمه تایم می شود بهره برداری از دوره های بالای موتور ، علي الخصوصً دورهای بیشتر از ۴۰۰۰ دور در دقیقه است که دلیل استهلاک سریع قطعات می شود بسیاری عادت دارند در مواقعی که هیچ نیاز به شتاب گیری سریع و زیاد نیست به موتور فشار بیاورند ، حرکت در بیشتر دنده ها را تا دور موتورهای بالا ادامه می دهند به شکلی که عقربه دور موتور به محدوده قرمز ( Pink line ) می رسد و در این اوضاع نه فقط تسمه تایم حتی تمامی قطعات موتور تحت فشار شدید قرار می گیردند . پس سعی کنید حتی الامکان از دورهای بالا در موتور استفاده نکنید .

دلیل دیگر که دلیل خرابی تسمه تایم می شود عدم بهره برداری از دنده خوب در سربالایی ها و عبور از روی سرعت گیرها می باشد . در سربالایی ها وقتی از دنده خوب استفاده نمی شود . فشار فراوانی روی موتور مخصوصا تسمه تایم وارد می کند . در سربالایی ها حتماً از دنده سنگین استفاده نمایید و از شتاب گیری های بی ثمر در این موارد نیز خودداری کنید .

دلیل دیگر که دلیل پارگی تسمه تایم می شود خرابی تسمه سفت کن است که در صورت گیرپاژ کردن آن دلیل کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد . زیاد سفت کردن تسمه که پیش از هرچیز دلیل خرابی تسمه سفت کن و بالاخره خرابی تسمه خواهد شد نیز یکی از عوامل پارگی تسمه می باشد . گاهی تمامی عوامل رعایت می شود فشار تسمه سفت کن ، رانندگی و بهره برداری از دنده خوب و … همگی در اوضاع فرضیه ال می باشند با این وجود باز هم تسمه پاره می شود در چنین موقعیتی ، عیب از خود تسمه است .

تسمه های نامرغوب امروزه بسیار دیده می شوند . این تسمه ها استاندارد نبوده و توان تحمل بارهای زیاد را ندارد . به سرعت مستهلک شده و پاره می شوند . برای خرید تسمه خوب پیش نهاد می شود با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید . بعد از خرید تسمه آن را یک بازدید کلی چشمی بکنید تا از وجود هرگونه شکستگی در سطح تسمه مطمئن شوید .

از قرار دادن آن در جای نامناسب مانند داخل جعبه و یا پایین چیز دیگر خودداری کنید این کار دلیل ترک خوردن تسمه می شود . دنده های تمامی تسمه را بنگرید . اگر سیم های مشابه نایلون مشاهده کردید از تسمه استفاده نکرده و آن را تعویض کنید و ممکن است تمامی این مواردی که گفته شد نصف یک عامل نیز تأثیر نداشته باشد .

رانندگانی بدون تنش مهمترین عامل است که ارزش آن قابل مقایسه با بقیه موارد نمی باشد . ممکن است اصلی ترین عامل در به هم خوردن تایم در تمامی خودروها ، رانندگی پر تنش است . تیک آف کردنهای مداوم ، رانندگی در دورهای موتور بسیار بالا و .. دلیل ایجاد بک رانندگی پر تنش می شود . با این وجود تمامی عیوبی که گفته شد ، در یک رانندگی پر تنش به سادگی نمایان می شود . حتی در صورت بستن بهترین تسمه تایم نیز با رانندگی این چنینی ، عمر تسمه تایم و تمامی قطعات کم خواهد شد .

لحظه تعویض یک تسمه تایم ۶۰۰۰۰ کیلومتر می باشد . در این میزان حرکت حتی اگر خودرو بطور کلیً هم بی عیب باشد تسمه تایم را عوض کنید و در کل لازم است بگوییم نقش این تسمه و نحوه کار آن تأثیرات فراوانی دارد . در قبلی به جای این تسمه از زنجیر استفاده می شد . امکان دارد زنجیر اطمینان بیشتری داشته و پارگی آن حدوداً غیر ممکن باشد با این وجود تولید صدای زیاد ، استهلاک بسیار بیشتر و وزن بالا ، دلیل شد که این تسمه جای زنجیر فلزی را بگیرد .

شمع ها

خدمات و نگهداری شمع ها که وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند ، اهمیت بینهایت زیادی دارد .

نوک شمع ها باید سفید رنگ باشد و اثری از دوده ، چربی و رنگ زدگی در آن ها مشاهده نشود . بارقه نامنظم ، استارت نامناسب ، شتاب کم ، احتراق ناقص ، لرزش در دور آرام موتور و دود آبی رنگ اگزوز می تواند نشانه معیوب بودن شمع های خودرو باشد . شمع ها را باید با نظر و پیش نهاد تولید کننده تعویض کرد .

گاز دادن بسیار یا کمتر از حد معمول ( مرده گاز ) ، هر دو عمر موتور را کم می کنند . برای خودروهای عادی ، دور موتور ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ خوب است .

مایع خنک کننده

ضد یخ در زمستان از یخ زدگی و در تابستان از داغ شدن بسیار موتور محافظت می کند. . به دلیل آنکه خواص این مایع با گذشت لحظه تغییر می کند ، پیش نهاد می شود سالی یکبار آن را تعویض کنید . آب مخزن را در شرایطی که موتور گرم است ، چک نکنید ، از آنجاییکه سطح آن بالا آمده و معیار شما دقیق نیست . هرگز وقتی موتور گرم است در رادیاتور را باز نکنید چون امکان دارد آب داغ به روش شما پاشیده شود . به علاوه از طرف دیگر امکان دارد هوا وارد رادیاتو شده و سیستم خنک کننده آن را دچار سخت کند .

آیا می دانید با عادت رانندگی خوب می توان عمر متوسط خودرو را تا مقدار فراوانی گسترش داد و از هزینه تعویض قطعات مصرفی در امان بود ؟

کفشک و لنت ترمز

عملکرد نامطلوب ترمزها یا روشن شدن چراغ اخطار آمپر می تواند نمایش دهنده لحظه تعویض کفشک ترمز در ترمزهای کاسه ای و لنت در ترمز های دیسکی باشد اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از ۵/۱ میلیمتر بوده یا سطحش روغنی شده باشد ، آن را تعویض کنید بعد از تعویض لنت ها خوب است مدار ترمز هواگیری شود چون اگر اینطور نباشد امکان دارد پدال ترمز سفت تر یا نرم تر از حد معول رفتار کند که امری خطرناک می باشد .

به خاطر داشته باشید اگر لنت ها استاندارد نباشند ، احتمال آسیب رسیدن به دیسک یا کاسه ترمز نیز می باشد . خرابی در دیسک که مواد سخت تری درمقایسه با لنت ساخته شده اند در ترمز های شدید می تواند دلیل لرزش در پدال ترمز و غربیلک فرمان شود و جلوی کنترل خوب خودرو را بگیرد ترمزها معمولاً گرد و خاک محیط را به سوی خود جذب می کنند ؛ بهترین راه برای تمیز کردن آنها آب سرد است . بعد از شست و شوی خودرو یا زمان رانندگی در جاده های خیس که دیسک یا لنت ترمز خیس می شود ، برای مدت مشخصی پا را به آرامی روی پدال فشار دهید تا سطح خارجی آن خشک گردد . به علاوه از طرف دیگر در کارواش قبل از شست و شو حتماً صبر کنید تا ترمز خنک شود چون اگر اینطور نباشد امکان دارد دیسک ترمز شما آسیب بیند .

روغن ترمز

روغن ترمز به طرز طبیعی رطوبت را جذب کرده و معمولاً بعد از دو سال حدود ۳ درصد آب جذب می کند . در ترمزهای شدید این آب بخار می شود و قدرت ترمزگیری را کاهش می دهد از اینرو هر دو سال یکدفعه یا بعد از طی کردن ۶۰ هزار کیلومتر باید مخزن آن تخلیه و روغن تازه در آن ریخته شود .

به علاوه از طرف دیگر نازک شدن لنت دلیل پایین آمدن جزئی سطح روغن می شود که این سخت با تعویض لنت برطرف خواهد شد . کم شدن مقدار روغن ترمز غیر عادی است و می تواند نمایش دهنده نقص در مدار ترمز باشد تحت این شرایط باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید .

باتری

تخلیه سنگین باتری در مواقعی که ابزارهای الکتریکی زمان خاموش بودن خودرو مورد بهره برداری قرار می گیرند ، دلیل فرسودگی تدریجی و خالی شدن شارژ باتری می شود . شارژ کم یا بسیار مجاز با دینام نیز به باتری آسیب می زند . به علاوه از طرف دیگر گرما و سرمای زیاد ، صفحات مثبت و شبکه های باتری را خراب می کنند . این امر ضمن کاهش کارآیی باتری ، فرسودگی زودرس آن را نیز بهمراه دارد . اکثر باتری های حال حاضر اتمی هستند و الزامی به کنترل مداوم سطح الکترولیت ندارند . لحظه تعویض آنها را نیز می توان از عدم کارایی و تغییر رنگ نشانگر آن تشخیص داد . این باتری ها معمولاً تا دوسال بدون سخت کار می کنند . زمان تعویض آنها دقت کنید توان ( آمپراژ) باتری تازه مطابق میزان پیش نهاد شده از جانب تولید کننده باشد .

اگر قصد دارید کاری در عرصه برق خودرو انجام دهید ، ابتدا باتری را قطع کنید . برای این کار ابتدا قطب منفی را جدا نمایید . حال اگر قصد دارید باتری را در بیاورید ، قطب مثبت را نیز جدا کنید . وقتی قطب ها را جدا کردید ، محل اتصال آن ها را تمیز کرده تا آلودگی مانع از اتصال جریان برق نشود . برای اتصال مجددا باتری ابتدا قطب مثبت و سپس قطب منفی بیننده بارقه ای باشید . این پدیده بطور کلیً عادی است و نگران کننده ندارد .

چراغ ها

اگر دیدید یکی از راهنماهای خودرویتان از دیگری تندتر روشن و خاموش می شود ، بدانید یکی از لامپ ها از کار افتاده است . راه دسترسی به لامپ در خودروهای مختلف دارای اختلاف است . زمان تنظیم نور چراغ ها باید توجه داشت که اگر این کار به طرز نادرست انجام شود ، خیره کنندگی بسیار ، اتلاف در میزان نوردهی و خستگی راننده را بهمراه دارد . چراغ های خودرو را حداقل یک مرتبه در سال وارسی کنید و برای ایمنی بیشتر ، در بیشتر مواقع چند لامپ یدک در جعبه داشبورد داشته باشید .

زمان تعویض لامپ به شیشه لامپ نو دست نزنید ، چرا که چربی دست شما روی آن می نشیند و وقتی که داغ شود دلیل ترک خوردگی اش خواهد شد .

برف پاک کن

تیغه های لاستیکی برف پاک کن بر اثر یخ زدگی ، گرما و سرمای زیاد دچار خشکی یا پوسیدگی می شوند و باید تعویض گردند . معیوب بودن تیغه های برف پاک کن غیر از تمیز نکردن شیشه و کاهش دید امکان دارد به شیشه ها نیز آسیب وارد نماید .

سیستم تعلیق

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم قادریم بگوییم سیستم تعلیق خودرو رابطه مستقیمی با کارایی سیستم ترمز ، سایش تایرها ، فرمان پذیری و لذت رانندگی دارد . تشخیص کمک فنرهای معیوب برای افراد زیادی از مکانیک ها نیز سخت است .

عدم امکان کنترل خوب در پیچ ها ، علاقه به انحراف از مسیر ، لرزش ، صدای غیر عادی جلوبندی و لرزش غربیلک فرمان می تواند نمایش دهنده خرابی کمک فنرها باشد و با موقعیت آشفته خیابان های موجود ، سیستم تعلیق و جلویندی نیازمند دوبار بازدید در سال می باشند . اگر سیستم تعلیق آسیب دیده و تعمیر نشود ، آسیب های جدی به شاسی خودروی شما وارد خواهد شد .

برای حفظ سلامتی سیستم تعلیق خودروی تان ، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کنید با این وجود به هیچ وجه روی دست انداز ترمز نکنید تا به خودروی شما ضربه فراوانی وارد نشود.

چرخ ها

میزان فشار باد داخل تایر تأثیر مستقیمی در میزان سایش آن دارد . برای نمونه در اثر کاهش فشار و کم باد شدن تایر ، بیننده سایش بیش تر قسمت های بیرونی تایر که با زمین در تماسند ، در مقایسه با قسمت های داخلی خواهیم بود. گسترش مصرف سوخت و گسترش گرمای ساخته شده در تایرها از دیگر عواقب کم بودن فشار تایرهاست . در صورت گسترش بسیار فشار نیز سطح مرکزی تایر در مقایسه با دیگر نقاط فرسودگی بیشتری پیدا خواهد نمود . بدین جهت است که تولیدکنندگان تایر پیوسته فشار خوب را تا حدی کمتر از فشار ماکزیمم درج شده روی دیوار تایر مطرح می کنند . در این فشار ، قدرت تایر در مقابل نیروی وزن ، اوضاع مختلف ترمزگیری و شتاب گیری بهینه می باشد .

غیر از تنظیم باد ، عمق آج لاستیک های خودرو را نیز باید در بیشتر مواقع بررسی و کنترل کرد . در داخل شکاف گل های لاستیک زائده هایی می باشد که نمایش دهنده مقدار مجاز بهره برداری از آج لاستیک هستند . برای پیدا کردن آنها ، روی کناره های لاستیک علامت هایی معمولاً به شکل مثلث حک شده است . تعویض تایر امکان دارد ابتدا کمی گران به نظر برسد با این وجود هزینه آن از یک تصادف بسیار کمتر می باشد .

برای اطمینان از خوب بودن فشار تایرها ، پیش نهاد می شود هر دو هفته یکبار ، وقتی که لاستیک ها سرد هستند ، فشار آنها تنظیم شود . تنظیم نکردن باد تایر بر مصرف سوخت ، فرمان پذیری و راحتی خودرو تأثیر منفی می گذارد و عمر آن را نیز کم می کند .

میزان فرسایش تایرها در دو محور خودرو ، بسته به نوع ، اوضاع استفاده و محور محرک خودرو دارای اختلاف است . به علاوه از طرف دیگر میزان سایش سمت داخل و خارج تایرها یکسان نیست . از اینرو جابه جایی تایرها به روش ضربدری ، غیر از ایجاد تعادل در میزان سایش کلی و گسترش عمر مفید آنها ، لحظه تعویض هر چهار لاستیک را یکسان می کند .

تنظیم موتور

هدف از تنظیم موتور یا تون آپ گسترش بازدهی و عمر موتور و کاهش آلودگی هواست . ترکیبات موجود در گازهای خروجی موتور برای محیط زیست مضر است و با تنظیم صحیح و به موقع موتور می توان از مقدار آلودگی هوا کاست .

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,