نگاهی به کیت‌های تنظیم ارتفاع در خودروهای اپتیما ،جنسیس ،تویوتا جی تی۸۶

نگاهی به کیت‌های تنظیم ارتفاع در خودروهای اپتیما ،جنسیس ،تویوتا جی تی۸۶

نگاهی به کیت‌های تنظیم ارتفاع در خودروهای تازه

سیستم تنظیم ارتفاع پنوماتیک ،فروش کیت تنظیم ارتفاع ،تنظیم ارتفاع خودرو با ریموت ،هزینه کمک بادی قابل تنظیم ،دکمه تنظیم ارتفاع سانتافه ۲۰۱۶ ،ارتفاع سوناتا از سطح زمین ،تنظیم ارتفاع دستی پراید ،کیت گسترش ارتفاع

در این خبر به روند تیونینگ سه ابزار از خودروهای مارکت میپردازیم تا ببینیم به چه سبک و با چه راهی به این شکل و شمایل درآمده اند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9662__0.jpg

در این خبر  به روند تیونینگ سه ابزار از خودروهای مارکت میپردازیم تا ببینیم به چه سبک و با چه راهی به این شکل و شمایل درآمده اند. جنسیس کوپه، تویوتا GT86 و کیا اپتیما، سه وسیله نقلیه ای هستند که مورد بررسی قرار گرفته اند. هر سه این خودروها تجهیز به کیت تنظیم ارتفاع و متعلقات دیگری هستند که پیشتر به آنها می پردازیم. به دفعات دیده ایم که در خودروهای معمولی، برای دلچسب جلوه دادن چهره خودرو و فرمانپذیری بهتر، از فنرهای کوتاه یا بریده شده استفاده میشود.

بهره برداری از فنرهای کوتاه شده صدمه فراوانی به قسمت جلو بندی خودرو وارد میکند و اغلب در طول مسیر حرکت خودرو قسمت پایین آن به سطح زمین برخورد کرده و دلیل بوجود آمدن آسیبهایی مانند ترکیدگی باک بنزین، شکستگی و ترک خوردن کارتر روغن و... میشود. بریدن فنر یا تغییر آن کار ساده و ارزان هزینه ای است بدین جهت بیشتر انسانها دست به چنین کاری میزنند، با اینحال نوع دیگری از سیستم تعلیق در سال های واپسین در کشور بین علاقه مندان به این سبک خودرو جا باز کرده که در آن دیگر خبری از فنر لول نیست، حتی از کیسه های هوا به اسم “بَگ” استفاده میشود.

بگ ها از لاستیک فشرده ساخته شده اند که در صنعت به الاستیک مشهور هستند. به این نوع کمک فنرها و سیستم تعلیق، بادی یا پنوماتیک گفته میشود. بگ ها دقیقا به جای فنر نصب شده و داخل آن به وسیله کمپرسور هوای پر فشار تزریق میشود. با باد شدن آنها خودرو بالا آمده و از سطح زمین فاصله میگیرد، به علاوه از طرف دیگر با تخلیه باد به وسیله یک سوپاپ یک طرفه می توان ارتفاع خودرو را درمقایسه با زمین به طرز دلخواه کنترل کرد. با این شیوه دیگر از سواری خشک و آسیب رساندن به جلو بندی و قسمت زیرین خودرو خبری نیست.

26ww24n1w23q24rnb1qs.jpg

اخیرا، کمپانی های فراوانی شروع به تولید این قطعه کار آمد کرده اند و حتی کمپانی های بزرگ کمک و فنرسازی از قبیل کمپانی D2 به ساختن این نوع کمک ها اقدام کرده است؛ به طرز مثال در خودروی اپتیما از سری کیت تنظیم ارتفاع کمپانی کِی اسپرت استفاده شده که پایین سری کمپانی D2 است. از نمونه برندهای مشهور دیگر، تولید کننده کمک های بادی کمپانی “آکیو اِیر” است که سری های مورد بهره برداری در خودروی جنسیس و تویوتا تولید این کمپانی است. اپتیمای مورد نظر ما یکی از خودروهایی است که تجهیز به سیستم تعلیق پنوماتیک شده است. کد اتاق این خودرو در سیستم کیا موتورز کا۵ است که روی در صندوق از آن گفته شده است. لوگوی دیگری به جای لوگوی کیا در برخی از نقاط خودرو نصب شده که نشانگر آرم نخستین مجموعه از تولیدات این کمپانی در سال ۱۹۴۴ است. در نمای بیرونی خودرو از در محفظه موتور و در صندوق عقب تا قاب آیینه، تاپ اسپویلر و به علاوه از طرف دیگر پخش‌کننده هوا میتوان قطعات فیبرکربنی را دید که به روش تکمیل از کمپانی سیبون آمریکا تهیه شده است .

1uyk5p9xqllfdzuz1ed.jpg

چراغ جلو بطور کلی دست ساز بوده و در کاسه چراغ از نوارهای نیم دایره ای از نوع پلکسی در آن استفاده شده که در شب، نمای زیبایی دارد و تاثیر آن در عضلانی تر جلوه دادن خودرو چشم گیر است. روی گلگیرهای جلو و بر روی سپر عقب از نوارهای نورانی استفاده شده که در اختیار به نمونه لوکس اپتیماست. رینگ و لاستیک ها از برند REBS و نمونه آر اس انتخاب شده اند. کفش های ۱۹  اینچی این خودرو در جلو از لاستیک هایی با عرض ۲۲۵  میلیمتر و ارتفاع ۴۰ میلیمتر تشکیل شده اند. در محور عقب هم لاستیک های ۲۳۵ میلیمتر با ارتفاع ۴۰ میلیمتر وجود دارند. سر وقت کیت تنظیم ارتفاع میرویم. همان شکلی که که در بالا گفته شد این سری در اختیار به کمپانی کِی اسپرت است. در هر چرخ یک بگ دو قلو می باشد که توانایی دارد ارتفاع دو چرخ جلو با هم و دو چرخ عقب را با هم به طرز یکسان تنظیم کند. رفتار تزریق باد به وسیله کمپرسور انجام میشود، به این شکل که با فشردن دکمه از روی کنترل از راه دور برای بالا آمدن خودرو هوا با فشار زیاد وارد بگ ها شده و به طرز دلخواه ارتفاع جلو و عقب خودرو را تنظیم میکند، با اینحال وقتی در حال حرکت هستیم، راننده از نمایش دهنده داخل اتاق برای تنظیم ارتفاع خودرو استفاده میکند. این نمایش دهنده، فشار هوای محبوس در بگ ها را گزارش میدهد و از روی آن می توان تشخیص داد که خودرو در چه موقعیت ارتفاعی قرار دارد.

 

rbaxu7zkc9pjaj0km63r.jpg
سر وقت خودروهای بعدی میرویم. هر دو خودروی جنسیس و تویوتا جی تی ۸۶ از کیت تنظیم ارتفاع آکیو ایر نمونه “سوییچ اسپید” استفاده کرده اند که بطور کلی نحوه کارش مانند سری مرتبط به اپتیماست و تنها برندها و کمپانی های تولید کننده آنها دارای اختلاف هستند. اختلاف آنها را میتوان در کنترل از راه دورشان دانست که هر چرخ به طرز جداگانه در سه سرعت زیاد، متوسط و کم بالا و پایین می روند. رینگ های ۱۸ اینچی مورد بهره برداری در تویوتا تولید کمپانی “اف آر دیزاین” است که در جلو از لاستیک های ۲۱۵  میلی متری و ۳۵ میلیمتری (ارتفاع) استفاده میکند. برای محور عقب هم از لاستیک های ۲۱۵ میلیمتر با ارتفاع دیواره ۴۰ میلیمتر استفاده شده است. در جنسیس، از رینگ های تولید کمپانی اس آر استفاده شده است. کیت تنظیم ارتفاع این خودرو هم بطور کلی شبیه به تویوتا بوده و باز هم در سه سرعت مختلف هر چرخ جداگانه قابل تنظیم است. بهره برداری از سری های ارتفاع با وجود این سال هاست که در دنیا رواج دارد، با اینحال در ایران اخیرا مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.

هفته نامه ایران خودرو

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس