نکاتی مهم پیرامون استفاده بهتر از خودرو،فیلر گیری موتور چیست؟

نکاتی پیرامون استفاده بهتر از خودرو ،کامپوننت چیست ،مصرف بنزین خودروی خود را به چه نحو حساب کنیم،فیلر گیری موتور چیست،قفل فرمان خوب است یا قفل پدال

مصرف بنزین خودروی خود را به چه نحو حساب کنیم ؟

بهترین شیوه این است که یکدفعه باک خود را کامل پر کنید و در همان لحظه کیلومترشمار ثانوی خودرو (تریپ) را صفر نمایید. بعد از چند روز و طی چندین کیلومتر، در مراجعه بعدی به پمپ بنزین از نو باک را کامل پر نمایید و سپس مشاهده نمائید چند کیلومتر رفته اید و چند لیتر در دفعه دوم بنزین زدیده اید. عدد لیتر را بر مسافت رفته بر حسب کیلومتر تقسیم کرده و ضربدر ۱۰۰ نمایید. تحت نام مثال: تا لبریز شدن باک در دفعه دوم ۴۵ لیتر بنزین زده اید و مسافت ۵۲۰ کیلومتر تا آن لحظه رفته اید: ۸.۶=۱۰۰*(۵۲۰/۴۵). یعنی مصرف بنزین شما ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. مبنای محاسبه مصرف حقیقی و مقطعی در هر بازه زمانی اینگونه است. در نتیجه رقم دست یافته با رقمی که کارخانه در اوضاع آب و هوایی استاندارد مطرح می کند دارای اختلاف (معمولا بالاتر!) است.

قفل فرمان خوب است یا قفل پدال؟

اصولا هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند به موازات آن راههای خلاف نیز پیشرفت می کنند. حقیقت این است که هر دو قفل به وسیله سارقان حرفه ای قابل باز شدن هستند، با اینحال مزیتشان این است که روند سرقت را کندتر و احتمال رسیدن صاحب خودرو را بیشتر می کنند. خصوصا هم اینک که عابرین درمقایسه با صدای آژیر دزدگیرها بی اختلاف شده اند و اقدامی نمی کنند. قفل فرمان را می توان با کندن غربیلک فرمان و جاگزین کردن غربیلک دیگر از رده خارج کرد. با اینحال در باب قفل پدال به دلیل عدم دید ابتدایی از خارج از خودرو و سخت بودن عملیات قفل گشایی به وسیله دریل و غیره در آن محیط کم، اندکی بیشتر از قفل فرمان قابل اعتماد است. دقت کنید که هیچ کدام از این اقلام بازدارنده نیستند، حتی در بیشتر مواقع تنها تاخیر انداز هستند.

یکی از دوستانم بیان میکرد در پیچ های تند با پای چپ ترمز بگیریم و هم لحظه با پای راست گاز بدهیم. این کار چه فایده ای دارد؟ (پ.م از تهران)

این تکنیک در خودروهای دیفرانسیل جلو بی تاثیر است. به آن تکنیک LFB (Left Foot Braking) می گویند و ویژه خودروهای دیفرانسیل عقب است. به این صورت که ترمز با پای چپ باعث کمتر شدن سرعت چرخ جلو ، و فشردن پدال گاز با پای راست باعث بیشتر شدن سرعت چرخ عقب می شود و با این وجود ی این اختلاف سرعت، عقب خودرو علاقه پیدا می کند حول محور جلو بچرخد یا سر بخورد و اگر این تکنیک کنترل شده اجرا شود دلیل افزایش روش پیچیدن در پیچهای تند می شود. برای درک بهتر، مطالعه نوشته ” دریفت دقیقا چیست؟ ” در شماره دوم تخت گاز (دی ماه ۹۰ ) به شما توصیه می شود.

کامپوننت چیست ؟

کامپوننت ها نوعی بلندگوهای پیشرفته هستند که در سیستم های صوتی حرفه ای خودرو استفاده می شوند. این بلندگوها توانایی بالایی در تفکیک فرکانس و با این وجود شفافیت بیشتر در موزیک دارند. اگر فرکانس موزیک را به سه دسته کلی تقسیم کنیم، اجرای محدوده فرکانسهای متوسط و بالا را اجزای کامپوننت، و فرکانسهای پایین را ساب ووفرها بر عهده می گیرند. این کامپوننتها که از ابعاد ۱۳ اینچی به بالا در مارکت موجودند حاوی کراس اوور جداگانه بوده و تغذیه آنها از آمپلی فایر می باشد. به طرز خلاصه از ادواتی هستند که لذت شنیدن یک موسیقی با کیفیت را در خودرو صد چندان می کند!

به چه نحو مرغوبیت یا خلوص بنزین را تشخیص دهیم ؟

در درجه اول ظاهر بنزین پاسخگوی پرسش ماست. اگر از بنزین سوپر استفاده می کنیم باید به رنگ سبز و اگر بنزین معمولی می زنیم حدودا به صورتی رنگ متمایل باشد. در خودروهایی که کاتالیزور ندارند گاها با شنیدن صدای عطسه های ریز و ریپ زدن می توان پی بوجود درصدی آب در بنزین برد. احتراق ناقص، تغییر رنگ سر شمع ها، کم شدن کشش استاندارد موتور، آلودگی زیاد هوا و گسترش غیر طبیعی مصرف سوخت می تواند نشانگر عدم مرغوبیت بنزین باشد. یادآور می شویم که بهترین لحظه سوختگیری صبح زود یا انتهای شب است. سرما دلیل گسترش چگالی و عدم تبخیر سوخت می شود و در حقیقت با یک لیتراژ ثابت قادر ایم جرم بیشتری بنزین وارد باک کنیم.

فیلر گیری موتور چیست؟

فیلر گیری یکی از مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این رفتار (فیلرزدن) را انجام دهدهر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش اضافه می شود قطعاتی که در موتوربکار رفته اند در طرف دیگر حرارت انبساط پیدا می کنند که در زمان دیزاین موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتورتاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه تولید کننده با استناد به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها مقرر کرده است تا در زمان انبساط این فاصله پر شود و کار بازو بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در مقابل گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده دلیل سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی به وسیله کارخانجات تولید کننده اندازه گیری و مطرح شده و آن را با فیلر اندازه و تنظیم می کنند.

نکات ضروری برای فیلر گیری موتور

۱ شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری

۲ مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ ها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

۳ این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است

۴ شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری ازراه های مختلف

۵ تکمیل کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و مبدل فیلر در صورت نیاز

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,