مقایسه ۵ وانت پایین‌ ۴۰‌ میلیون تومان در ایران + تصویر و مشخصات

مقایسه ۵ وانت پایین‌ ۴۰‌ میلیون تومان در ایران + تصویر و مشخصات

مقایسه ۵ وانت پایین‌ ۴۰‌ میلیون تومان در ایران

محمد حقگو- مارکت خودروهای وانت چند سالی است که تنوع بیشتری به خود دیده و کمپانی های بزرگ خودروسازی کشور تا اینجای کار توانسته اند حدود ۱۰ نوع خودرو را در سال های واپسین به مارکت ارائه کنند. ولی باید گفت، روند تیراژ این خودروها نشان می دهد که خودروسازان کماکان خودروهای قدیمی تر و ارزان تر، را در برنامه تولید خود قرار داده اند که طبعاً بیانگر اقبال خریداران به این خودروهاست. در حال حاضر ارزان ترین وانت های مارکت سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، آریسان، نسل تازه مزدا (کارا)، زامیاد و تندر پیکاپ هستند که اتفاقاً پرتیراژترین خودروهای مارکت (بر اساس محاسبه شش ماهه انجمن خودروسازان) به حساب می آیند. از اینرو در گزارش امروز این پنج خودروی پرطرفدار و ارزان پایین ۴۰ میلیون تومان را بررسی می کنیم.

سایپا ۱۵۱؛ جمع و جور و خوب برای جذب بازار

ارزان ترین وانت موجود در مارکت، سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت با هزینه ای تقریبا ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. وسیله نقلیه ای که قسمت جلوی آن تفاوتی با پراید ۱۳۱ ندارد. اگر چه وزن بار مجاز این خودرو ۵۰۰ کیلوگرم مطرح شده، با اینحال بر اساس گفته های خریداران این خودرو باید مواظب بود که وزن بار آن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم نشود. چرا که زمان رد شدن از پیچ ها و سربالایی ها به دلیل دیفرانسیل جلو بودن این خودرو، سیستم تعلیق و سیستم ترمز این خودرو دچار اختلال می شود.

به علاوه از طرف دیگر به دلیل حذف محیط پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد.

از اینرو می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن مردم بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند . ولی باید گفت، این خودرو برای فعالیت های تجاری درون شهری از قبیل جذب بازار تولیدات بسیار خوب است. این خودرو در تابستان امسال موفق به کسب دو ستاره کیفیت شد که به نسبت هزینه و رقیبان خود، بسیار قابل توجه است.

آریسان، چند منظوره با قلب تپنده پیکان

نتیجه تصویری برای آریسان ایران جیب

آریسان در حال حاضر تنها وانت بار مخصوص کمپانی ایران خودرو است که از آن تحت نام جانشین وانت باردو (وانت پیکان) یاد می شود. این وانت حدود ۲۹ میلیون تومانی، از پلتفرم ۴۰۵ سود می‌برد و در ظاهر چیزی مشابه پژو پارس دیزاین شده است. آریسان، وانت بار بنزینی دوگانه سوز با پیشرانه مشترک با پیکان وانت سابق است که از حجم موتور ۱۷۰۰ سی سی با نهایت توان ۸۶ اسب بخار سود می‌برد.

به علاوه از طرف دیگر محیط داخلی این خودرو با دکوراسیونی مشابه پژو پارس (داشبورد تازه)، با این وجود با کیفیت تولید پایین‌تر درمقایسه با دیگر تولیدات ایران خودرو است. ایمنی بهتر در زمان تصادف، محیط جادار و آسایش سرنشینان از دیگر خصوصیت های اتاق آریسان است. با اینحال بارزترین مزیت بدنه آریسان دیزاین خوب محیط بار است. جانمایی مخزن گاز در پایین کفی بار، عمق بیشتر دیواره محیط بار، کوچک بودن برجستگی های دو چرخ عقب در اتاقک بار و بارگیری راحت، توانایی حمل بار این خودرو را به شکل قابل ملاحظه ای گسترش داده است. توانایی نصب اتاق های مختلف برای کاربری های دارای اختلاف نیز از دیگر خصوصیت های آریسان است.

زامیاد ۲۴؛ کارها بر زمین نمی ماند

92mnblwm09epzj5l7ys.jpg

این خودروی نوستالژیک (با قدمت پنج دهه) که قبلا با برند نیسان در مارکت ارائه می شد، ترسناک، نا ایمن، با ظاهر قدیمی، با اینحال در عین حال با استخوان بندی مستحکم، وسیله نقلیه ای است که بیشترین تیراژ تولید در نیم سال اول ۹۶ را مختص خود کرده است. زامیاد اگر چه به نسبت موتور خود، قدرت فراوانی ندارد، با اینحال به دلیل توان بارگیری بالا که حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم تا ۳۰۰۰ کیلوگرم را می توان با آن جا به جا کرد، هزینه نگهداری کم و پیچیدگی فنی ساده که تعمیر آن را راحت می کند، بیشترین توجه را برای زمینه های مختلف حمل ونقل داشته است . به طوری که تا اینجای کار این خودرو تحت نام خودروی باری، میکسر بتن، جرثقیل، خودروی یخچال دار، یدک کش، خودروی حمل مایعات، خودروی نظافت شهری و حمل زباله، حریق نشانی و … استفاده شده است. با همه این اوصاف در حال حاضر به دلیل کارایی ضعیف، صحبت ها برای از رده خارج کردن آن تا سال آتی می باشد. هزینه این خودرو بسته به گازسوز یا بنزین سوز بودن آن، حدود ۳۴، ۳۸ و ۴۰ میلیون تومان است.

مزدا؛ کارای پرتوان

نتیجه تصویری برای کارا ایران جیب

وانت های نسل مزدای ژاپنی که تولیدشان از وانت سه چرخ شروع شد و بعد ۱۰۰۰ و ۱۶۰۰ و بالاخره ۲۰۰۰ آن به مارکت آمد، قدمتی طولانی (تقریبا شش دهه) دارد.
ولی باید گفت از حدود چهار سال قبل که بخش مرتبط به تولید موتورهای وانت مزدای ژاپن به فورد آمریکا واگذار شد، تولید موتور آن به کمپانی DAE چین (شریک تجاری میتسوبیشی) واگذار شد.

از آن وقت این خودرو با حجم دو لیتری تحت عنوان کارا تولید می شود. کارا در مقایسه با نسل قبلی خود ارتقای فنی زیادی یافته است که از نمونه آن می توان به ۲۰ درصد توان بیشتر و ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتر اشاره نمود. این خودرو در دو نمونه تک و دو کابین خود که با هزینه های ۳۵ میلیون و پانصد هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارائه می شود، از ابتدای امسال، دومین وانت پرتیراژ داخل کشور بوده است. با این وجود بهمن موتور این خودرو را با حجم ۱۷۰۰ سی سی هم تولید می کند. در مقایسه با دیگر خودروهای رقیب هزینه ای، توان ۱۱۹ اسب بخاری این خودرو بیشترین است.

تندر پیکاپ، با کیفیت

این خودرو، تنها وانت سه ستاره است که در نوع خود، باکیفیت ترین وانت تولید داخل به شمار می آید. تندر۹۰ پیکاپ، میراث دار خودروی اقتصادی و با کیفیت تندر ۹۰ بوده و بسیار فرضیه‌آل برای کسانی است که در جستجوی یک خودروی کار، با این وجود خوب به منظور استفاده روزمره هستند. این کالا از پیشرانه مشترک با تندر۹۰ ساده با ۱۰۵اسب بخار قدرت سود می‌برد و به علاوه از طرف دیگر جعبه دنده آن نیز شبیه به تندر۹۰ است. از اینرو با استناد به وزن خالص کمتر این خودرو درمقایسه با تندر ۹۰ سواری، شتاب بسیار خوبی در این خودرو حس خواهید کرد. گنجایش محیط بار این خودرو ۸۰۰ کیلوگرم مطرح شده، با اینحال به خاطر شاسی مستحکم و پیشرانه توانمند، حمل بارهای سنگین‌تر از این وزن هم خیلی دور از فکر نیست. با این وجود باید به این مسئله توجه کرد که قرار دادن وزنه سنگین در محیط بار این خودرو، مثل سایپا ۱۵۱، با استناد به دیفرانسیل جلو بودنش امکان دارد کنترل خودرو را کمی دشوار کند. هزینه کارخانه تندر ۹۰ پیکاپ ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس