مقایسه ۳فرانسوی ؛رنو تلیسمان ، پژو ۵۰۸ و سیتروئن C6

مقایسه ۳فرانسوی ؛رنو تلیسمان ، پژو ۵۰۸ و سیتروئن C6

مقایسه ۳ خودروی فرانسوی لوکس در ایران

بعد از امضای برجام، بیننده ابراز علاقه تعداد فراوانی از خودروسازان مشهور دنیا برای ورود به مارکت ایران هستیم و در این بین فرانسوی ها با اسم شریک های قدیمی صنعت خودرو ایران گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و بدون اتلاف وقت، قراردادهای خود با شریک های ایرانی را امضا کردند. ورود رنو تلیسمان در ماه های واپسین را می توان با اسم اولین برگ برنده فرانسوی ها در مقابل رقیبان آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان دلیل شد تا دیگر رقیبان آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان دلیل شد تا دیگر خودروسازان فرانسوی نیز به تدریج نمایندگان خود در سگمنت سدان های نیمه لوکس را راهی مارکت کشور کنند، هم اینک ورود پژو ۵۰۸ قطعی شده و به احتمال قوی ابتدا سال ۱۳۹۶، بیننده حضور آن در مارکت کشور هستیم و احتمال معرفی سیتروئن C6 می پردازیم.

رنو تلیسمان؛ یک پیروزی بزرگ بعد از شکست‌های متعدد
سال های فراوانی بود که رنو (و به طرز عام، خودروسازان فرانسوی) در معرفی یک خودرو نسبتا لوکس ناکام بود و تولیداتی مانند ولساتیس، لتیتود و دو نسل از سفران، هر یک از دیگری در مارکت ناموفق تر رفتار می کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۶ رنو با معرفی نسل تازه سدان نیمه لوکس خود با اسم تلیسمان، باز هم نگاه ها را به سوی خود چرخاند. رنو با تغییر در تیم دیزاین خود و سود گیری از زبان دیزاین تازه، تلیسمان را دیزاین کرده که همین مسئله دلیل شده که اصلی ترین نقطه ضعف سدان های بزرگ قبلی رنو (یعنی نبود یک دیزاین گیرا و عامه پسند) به اصلی ترین نقطه قوت تلیسمان بدل شود.

درواقع طراحان رنو در دیزاین تلیسمان با استناد به نکات و بازی با خطوط و احجام، موفق به ایجاد یک چهره مدرن، باابهت و تا حد فراوانی عامه پسند شده اند. کابین تلیسمان نیز گرچه درمقایسه با ظاهر خودرو، دیزاین ساده تری دارد با اینحال وجود مواردی از قبیل دیزاین صندلی ها، مانیتور بزرگ سیستم R-Link، موس موجود در کنسول وسط، دوخت چرمی روی داشبورد و قطعات برنامه چوب با کیفیت مطلوب، حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل کرده و به آنان یادآور می شوند که در وسیله نقلیه ای لوکس قرار دارند.
از نقطه نظر فنی نیز تلیسمان با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو در مارکت ایران معرفی می شود که این پیشرانه با دارا بودن حداکثر قدرت ۱۹۰ اسب بخار و حداکثر گریز از مرکز ۲۶۰ نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، ضمن مصرف ۶.۲ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت را برای تلیسمان به ارمغان می آورد.

رنو تلیسمان

درواقع تلیسمان گرچه درمقایسه با اکثر رقبا، پیشرانه ای کم حجم تر دارد با اینحال به خاطر قدرت بسیار خوب پیشرانه و عملکرد مطلوب گیربکس دوکلاچه، رانندگی نسبتا لذت بخشی داشته و توانایی دارد بسیاری از رقبا را به سادگی پشت سر بگذارد. لیست تجهیزاتی تلیسمان نیز بسیار بلندبالاست و در آن کمبود مخصوصی را حس نمی کنید که اگر بخواهیم به چندین عدد از قابلیت ها نمونه فول آپشن (E3) تلیسمان اشاره کنیم قادر ایم از این موارد یاد کنیم: کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل + لیمیتر سرعت، تنظیم برقی صندلی های جلو بهمراه گرمکن و ماساژور، توانایی انتخاب حالت رانندگی (Drive Mode)، صفحه نمایش معلومات ضروری روی شیشه جلو (هدآپ دیسپلی یا HUD)، چراغ های جلو و عقب از نوع LED، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز دستی الکترونیکی، تهویه مطبوع دوگانه بهمراه فیلتر تصفیه هوا، سیستم چندرسانه ای بهمراه مانیتور لمسی ۸.۷ اینچی + ۱۲ عدد بلندگو، سیستم های ترمز EBD، ABS و BA سیستم کنترل استقامت الکترونیکی (ESP)، اتوپارک، سیستم کمکی توقف روی سطوح شیبدار، سیستم ضدلغزش، رادار نقاط کور، ۶ عدد ایربگ و… یکی از ایراداتی هم که به تلیسمان وارد است این است که محیط صندلی عقب آن برای یک سدان خانوادگی با این ابعاد، آنچنان جادار نیست علی الخصوص اگر فردی قد بلند قصد نشستن در قسمت وسط صندلی عقب را داشته باشد؛ کوتاهی سقف در این بخش خسته کننده خواهدبود.

ضروری به ذکر است که هم اینک تلیسمان موقتا در لیست فروش نگین خودرو قرار ندارد با اینحال در مارکت آزاد می توان نمونه‌های فول آپشن را با هزینه ای بین ۲۰۵ تا ۲۱۵ میلیون تومان تهیه کرد و اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید می توان سر وقت مدلهای E2 (که با این وجود این تیپ نیز در نوع خود آپشن های مناسبی دارد) رفت که بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیون تومان هزینه دارد.


پژو ۵۰۸؛ شیر بزرگ

بزرگترین سدان پژو که چندی قبل مجوز ورود به کشور از روش کمپانی مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) را کسب کرده و حتی مدلهای ابتدایی آن نیز به ایران رسیده اند، اولین بار در سال ۲۰۱۱ و با اسم جانشین پژوه ۴۰۷ وارد مارکت شد، سال ۲۰۱۵ نیز نمونه فیس لیفت آن معرفی شد. پژو در دیزاین ۵۰۸ سعی داشته تا یک پیکره نسبتا لوکس و با ابهت ظاهری قابل توجه را ایجاد کند و در عین حال از جاذبه های اسپرت نیز غافل نبوده است. با اسم مثال نمای کناری این خودرو بطور کلی نمایانگر یک سدان لوکس بزرگ است و در نمای جلو نحوه دیزاین چراغ ها و جلو پنجره، گربه سانی خشمگین را در فکر تماشاگر مجسم می سازد. همین رویه در داخل کابین نیز تکرار شده و مواردی از قبیل مانیتور بزرگ در قسمت میانی داشبورد و چینش کنترلرهای سیستم تهویه، نمایی لوکس داشته و در مقابل، وجود شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و نوع دیزاین صفحه نمایش دهنده ها، به این بخش، نمایی اسپرت می بخشد.

پژو 508
گفتن این مسئله در اینجا ضروری است که ۵۰۸هایی که برنامه ریزی شده است در ایران معرفی شوند. از نوع GT Line بوده که وجود مواردی از قبیل رینگ های ۱۸ اینچی و خروجی های دوگانه اگزوز، نمای اسپرت بیشتری را به آنها می بخشد. پیشرانه مقرر کرده شده برای ۵۰۸ در مارکت ایران نیز پیشرانه اسم آشنایی است، یعنی همان پیشرانه DS5 و DS6 که با حجم ۱.۶ لیتر و به کمک توربوشارژر توانایی دارد حداکثر قدرت ۱۶۵ اسب بخار و حداکثر گریز از مرکز ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند. ۵۰۸ با این پیشرانه و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز به ترتیب ۹.۵ ثانیه و ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
پژو 508

هنوز دقیقا واضح نیست که ۵۰۸ با چه سطحی از ابزارهای به مارکت می آید با اینحال در صورت وورد نمونه فول آپشن می توان آتی خوبی را برای آن متصور شد چونکه روی آن امکاناتی از قبیل سیستم تهویه ۴ گانه، چراغ های تمام LED جلو، سانروف، روکش چرم ناپا برای صندلی ها بهمراه گرمکن، سردکن و ماساژور برای صندلی های جلو، دی لایت، هدآپ دیسپلی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، کیلس استارتر، کروز کنترل، ۶ عدد ایربگ و… نصب است که اینگونه قابلیت ها بطور کلی باب میل خریداران ایرانی است. از جهت هزینه ای نیز هنوز بیننده اعلام رسمی هزینه از جانب ایران خودرو نیستیم با اینحال شنیده ها از هزینه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانب پژو ۵۰۸ حکایت می کند.


سیتروئن C6؛ از الیزه تا شائولین

نسل تازه سیتروئن C6 چندی است که معرفی شده و با این وجود هنوز تولید و فروش آن در دست به مارکت چین است. C6 چندین بار از جانب سایپا در کنفرانس های خودرو داخل کشور به نمایش قرار داده شده و احتمال معرفی آن بالاست. C6 از پلت فرم یکسانی با پژو ۵۰۸ سود برده و اشتراکات دیزاین فراوانی با آن دارد با اینحال اگر بخواهیم جمع بندی کنیم C6 نمایی لوکس تر از کالا پژو دارد و وجود مواردی از قبیل جلوپنجره بسیار عریض که به طرز زیبایی با  چراغ های جلو ادغام شده است و چراغ های عریض عقب، بر این لوکس بودن می افزایند.

سیتروئن C6

کابین C6 نیز با نیم نگاهی به خودروهای لوکس انگلیسی دیزاین شده و یک دیزاین تجملاتی و در عین حال کلاسیک را به نمایش می گذارد. C6 در مارکت چین با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۲۰۴ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر معرفی می شود که این پشرانه با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف حدود ۷.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را برای C6 به ارمغان می آورد. با این وجود امکان معرفی C6 با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو (یکسان با پژو ۵۰۸) نیز می باشد.

از جهت امکاناتی نیز C6 با استناد به ذات تجملاتی اش، کامل است و امکاناتی مانند سقف پانوراما و کنسول تجملاتی موجود در قسمت میانی صندلی عقب، آن را از پژو ۵۰۸ متمایز می سازند. هزینه C6 نیز هنوز نامشخص است با اینحال شنیده ها حاکی از هزینه حدود ۲۲۰ میلیون تومانی آن است که رقمی بسیار بالا است. با این وجود ویژه بودن و لوکس بودن نیز بهای ویژه خود را دارد.

در انتهای نوشته، اگر نگاهی اجمالی به هر یک از خودروهای مطرح شده داشته باشیم قادریم بگوییم که رنو تلیسمان در کل خودرو کم عیب و نقصی است و می تواند انتخابی خوب در نوع خود شمرده شود مگر آنکه در جستجوی حداکثر محیط کابین باشید و یا مارکت دست دوم خیلی برای شما علاقه مندان ارزش داشته باشد. پژو ۵۰۸ نیز وسیله نقلیه ای با قابلیت های حرکتی نسبتا خوب و ابزارهای کامل است که می تواند با تکیه  بر سابقه برند خود و سطح گسترده خدمات بعد از فروش، موفق رفتار کند به شرط آنکه هزینه گذاری آن منطقی و نبردی باشد، چونکه رقبا قدر هستند. بالاخره سیتروئن C6 هم شبیه اکثر تولیدات سیتروئن، وسیله نقلیه ای برای سلایق ویژه است و می تواند مورد پسند افرادی قرار گیرد که علاقه مند به سدان های فوق لوکس هستند با اینحال توانایی مالی ضروری برای تهیه این دسته از خودروها را ندارند

 

اسم خودرو و سال تولید

رنو تلیسمان نمونه ۲۰۱۷

پژو ۵۰۸ نمونه ۲۰۱۷

سیتروئن C6 نمونه ۲۰۱۷

نوع موتور

پرخوران توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

۱۶۱۸

۱۵۹۸

۱.۸ لیتر

تعداد سیلندر/ سوپاپ

۱۶.۴

حداکثر قدرت @ (hp) دور  در دقیقه

۱۹۰ @ ۶۰۰۰

۱۶۵ @ ۶۰۰۰

۲۰۴ @ ۶۰۰۰

حداکثر گریز از مرکز @ (Nm) دور در دقیقه

۲۶۰ @ ۲۵۰۰

۲۴۰ @ ۱۴۰۰

۲۸۰ @ ۱۴۰۰

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور متحرک

جلو

وزن خالص (Kg)

۱۴۴۴

۱۴۸۵

۱۵۹۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ (s)

۷.۷

۹.۵

۱۰

ظرفیت مخزن سوخت (L)

۵۱

۷۲

__

مصرف سوخت ترکیبی(L/100Km)

۶.۲

۷.۱

۷.۵

حداکثر سرعت (Km/h)

۲۳۷

۲۲۰

۲۵۰

طول × عرض × ارتفاع(mm)

۴۸۴۸×۲۰۸۱×۱۴۶۳

۴۸۳۰×۱۸۲۸×۱۴۵۶

۴۹۹۸×۱۸۴۰×۱۴۷۰

فاصله بین دو محور (mm)

۲۸۰۸

۲۸۱۷

۲۹۰۰

هزینه (میلیون تومان)

۱۸۹.۹

۱۷۰- ۱۸۰ (هزینه ممکن)

۲۲۰ (هزینه ممکن)

 

گروه آپشنی

رنو تلیسمان E3

پژو ۵۰۸ GT- Line

سیتروئن C6

مالتی مدیا

سیستم صوتی Bose تجهیز به ۱۲ عدد بلندگو، مانتیور ۸.۷۷ اینچی، بلوتوث، پورت های USB و AUX در هر دو  ردیف جلو و  عقب

AUX, USB, MP3, CD ۸ عدد  بلندگو، مانیتور لمسی ۷ اینچی

مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی

ایمنی

ترمز ABS+EBD، ترمز اضطراری اکتیو، کنترل استقامت الکترونیکی (ESP)، سیستم ضدلغزش پیشرفته، سیستم کمکی توقف روی سطوح شیبدار، اخطار دهنده نقاط کور، ۶ عدد ایربگ

ترمز ABS+EBD، سیستم ترمز کمکی (BA)، کنترل استقامت الکترونیکی (ESP)، کنترل لغزش(ASR)، کنترل استقامت خودرو در سر پیچ ها (CBC)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم هشداردهنده نقاط کور، ۶ عدد ایربگ

ترمز ABS+EBD سیستم  ترمز اضطراری، کنترل استقامت، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای

آینه و چراغ

چراغ های جلو LED، دی لایت، آینه های جانبی تاشونده برقی و تجهیز به گرمکن

آینه های جانبی تاشو برقی و گرمکن دار، دی لایت، سنسور نور، چراغ های جلو و عقب LED

دی لایت، آینه های برقی، چراغ های جلو و عقب LED

صندلی و فرمان

روکش چرمی فرمن، روکش چرمی صندلی ها، صندلی های جلو تجهیز به گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی های عقب تجهیز به گرمکن، تنظیم برقی صندلی های جلو

صندی های چرمی، صندلی های جلو برقی حافظه دار، فرمان برقی حساس به سرعت

روکش چرم ناپا برای صندلی ها، گرمکن، سردکن و ماساژور برای تمامی صندلی ها

سیستم تهویه مطبوع

اتوماتیک دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک چهارگانه (امکان تنظیم جداگان برای هر یک از سرنشینان عقب)

اتوماتیک چهارگانه

آپشن های رفاهی دیگر

کیلس استارتر، سقف پانوراما،کروز کنترل بهمراه لیمیتر سرعت، هدآپ دیسپلی، سنسورهای پارک جلو و عقب، اتوپارک، سیستم انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی

کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل بهمراه لیمیتر سرعت، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی، سنسور باران، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان

کیلس استارتر، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیق پذیر، رادار تابلوخوان، سیستم استارت/ استاپ

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس