مقایسه کیا کادنزا با هیوندای گرنجور + هزینه و مشخصات

در محدوده ۱۹۰ میلیون تومان در مارکت ایران; کیا کادنزا یا هیوندای گرنجور؟ هزینه آزرا گرنجور ۲۰۱۶ ،آزرا گرنجور ۲۰۱۴ ،بررسی کیا کارنز

با تحریم‌های اجرا شده وکاهش نسبی ورود سدان‌های گرانقیمت اروپایی از سال ۹۲ به کشور، اکنون دیگر این سدان های کره‌ای هستند که از آنها می توان تحت نام برندهای نسبتا لوکس و گران مارکت یاد کرد.

در حقیقت اگر تا چند سال قبلی مرسدس، تویوتا و ب ام و با هزینه ای تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان مطرح ترین سدان های گرانقیمت و نسبتا لوکس مارکت بودند اکنون این کادنزا، اپتیما، سوناتا، جنسیس و یا آزرا هستند که با برنامه هایی عامه پسند، سطح خوب ابزارهای و خدمات گسترده بعد از فروش جای آنها را گرفته اند. گرچه هیوندای و کیا در ایران به خاطر تجربه حرفه ای واردکننده خود خیلی وقت است که توانسته اند جای پایشان را در مارکت محکم کنند با اینحال موفقیت آنها در بازارهای بین المللی نیز بر کسی پوشیده نیست. دو نمونه از تولیدات آنها هم که حدود سه چهار سالی است به مارکت داخلی عرضه شده و رقیبان خود را در رده سدان های نیمه لوکس به مساله کشیده اند، هیوندای گرنجور و کیا کادنزا هستند که نوشته پایین مقایسه ای است بین دو ورژن از مدلهای وارداتی این دو …

 

کیا k7 یا کادنزا ورژن تولیدی از کانسپت KND-5 کیا به شمار می آمد که در کنفرانس سئول به نمایش درآمده بود. این خودرو که در سال ۲۰۰۹ جانشین اپیروس گردید، سدانی بود فول سایز برپایه پلتفرم تیپ N کیاموتورز که از نقطه نظر ظاهری هیچ وجه اشتراکی با نسل قبلی خود یعنی اپیروس نداشت. اگر اپیروس به دید عده ای یک کپی از مرسدس و یا به زعم عده ای دیگر یک رونوشت از برنامه های کلاسیک انگلیسی خوانده میشد کادنزا کالایی بود با تغییری همه جانبه از جانب سرتیم دیزاین کیا تا به نحوی نمایش دهنده تغییر رویه کیاموتورز در تولید تولیدات جدیدش باشد.

کابین کیا کادنزا 2013

گرچه برخی ها صحبت از وجود مشابهت هایی بین این خودرو با تولیدات ولوو کرده اند با اینحال درواقع کادنزای حال حاضر را باید کالا نگاهی پخته و مستقل از جانب یک طراح آلمانی دانست که رد پای آنرا در دیگر نمونه های تازه این تولیدکننده از قبیل سورنتو، سراتو، اپتیما، اسپورتیج هم میتوان دید. نکته ای که با این وجود تا حدودی در باب آزرا نیز صادق است. اگر تولیدات هیوندای در نسل های قبلی خود هیچ شباهتی با یکدیگر نداشتند، تولیدات تازه آنقدر به هم مشابه شده اند که از آنها بتوان تحت نام عضوی از یک خانواده یاد کرد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__1.jpg

آزرای تازه با اینحال قبلی از این‌که نسبت به نسل قبلی خود ظاهری بطور کلی پیشرو یافته از لحاظ کیفی، سطح ابزارهای و حتی ابعاد نیز تغییراتی را به خود دیده است تا نظر خریداران- بویژه خریداران آمریکایی – را به خود جلب کند. در دیزاین کادنزا، دماغ یا پوزه ببرمانند ’tiger nostril‘ آن‌که امضای تیم تازه دیزاین کیاموتورز در تمامی تولیدات کیاست، واضح ترین خصوصیت قابل ذکری است که دیده می شود. خطوط بدنه هم به شکلی دیزاین شده است که با ضریب آیرودینامیکی ۰.۲۹ بیننده اتاقی بطور کلی آیرودینامیک در این نمونه هستید. موضوع دیگری که در دیزاین کادنزا دیده میشود برداشت خالقانه ای از دیزاین نوارهای LED در چراغ های خودروست که به زیبایی هرچه بیشتر آن منجر شده است. موردی که با این وجود در آزرای تازه نیز به خوبی قابل دیدن است. در چهره کادنزا درجلو ترکیب چراغ های LED با جلوپنجره و در عقب ترکیب ویژه چراغ های خوشه ای LED -که اتفاقا بی مشابهت به آئودی A4 نیست- با اگزوزهای دوبل و محل نصب پلاک، مهمترین شاخصه هایی هستند که شخصیت آنرا شکل میدهند. در طرفین با اینحال ارتفاع خوب بدنه و خطوط زیبای کاراکتر الینCharacter line حرف اول را میزنند.http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__2.jpg

دقت داشته باشید که باوجود کوتاه شدن طول کادنزا درمقایسه با اپیروس، فاصله بین دومحور آن گسترش طول داشته است که با استفاده از تعلیق جمع وجورتر در عقب قادر اید بیننده فضایی حجیم تر و دلبازتر در داخل درمقایسه با نمونه قبل باشید. فاصله ای که حدودا یکسان با فاصله بین دومحور آزرای تازه است. در طرف دیگر هم نسل تازه آزرایی را می بینید که با عرضه در سال ۲۰۱۲، حداقل ۳ سال جوانتر از کادنزا است.
هیوندای در تعریف از دیزاین نسل تازه این نمونه، آنرا الهام گرفته شده از پرنده ای دانسته که در حال پرواز در آسمان است. این خودرو هم شبیه برادرخوانده اش حاوی شاخصه هایی از دیزاین است که ضمن بهروز کردن چهره اش، نشاندهنده رویارویی با عضوی از این خانواده میباشد یعنی فرم جلوپنجره و چراغ ها مانند دیگر عضو های خانواده هیوندای است. گرنجور مانند اکثر خودروهای تازه -بویژه آلمانی ها- به وفور از لامپ های LED در درون چراغ های نسبتا بزرگ خود استفاده کرده است تا به زمان روشن بودن وچهره ای ویژه از خود به نمایش بگذارد. دیزاین شیشه عقب در آن نوآورانه بوده و توجه به شیشه در ستون های C به دلبازترشدن محیط عقب خودرو اضافه است. آزرای تازه برخلاف کادنزا درمقایسه با نسل قبلی خود از ابعادی بزرگتر دارا است تا راحتی بیشتری برای سرنشینان ممکن سازد. در جلوی خودرو برخلاف کادنزا هیچ شباهتی مابین آن با نسل قبلی خود نمی بینید با اینحال در عقب سعی شده است تا بهره برداری از چراغ یک تکه به نحوی یادآور نسل قبلی آن باشد. فاصله بین دومحور در هردو با هم برابراست با اینحال در مقایسه کلی، آزرا علی رغم ابعاد کمی کوچکتر به دلیل نوع دیزاین که دارد و بزرگ بودن اجزایی از قبیل چراغ ها و یا دیزاین صندوق عقب، کمی بزرگتر و لوکس تر به نظر می آید.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__3.jpg

با این حساب لازم است بگوییم که کادنزا با پوزه ببر مانندش چهره ای داینامیک تر و آزرا چهره ای لوکس تر و به قولی خریدار پسندتر دارد. داخل کابین و سطح ابزارهای پیشتر بررسی این دو و وقتی که درب کادنزا را باز کرده و وارد کابین می شوید با فضایی روبرو می گردید که نمایش دهنده نگاه نوآورانه کیا در دیزاین تولیدات جدیدش است. آنها از این روی و به جهت هماهنگی با برنامه بیرونی خودرو، داشبورد را به گونه ای مواج و شناور دیزاین کرده اند تا همراه با جزئیاتی چون پنل برجسته ادوات، فرمان چندکاره، استیل خشدار کنسول میانی و نورپردازی داخل، فضایی گرم و در عین حال لوکس ایجاد کرده باشند. ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دو قسمتی، دوربین عقب، صندلی های برقی تهویه دار، کروز‌کنترل، سنسورهای پارک و باران و بسیاری دیگر از ابزارهای رفاهی و ایمنی مانند پشت مجموعه اکتیو شونده زمان تصادف، آینه های تاشوی برقی و گرم‌کن دار وچراغ های اتوماتیک، بخشی از امکاناتی هستند که بسیاری از آنها به روش استاندارد بر روی خودرو نصب میشوند. متریال مورد بهره برداری در آن نه به اندازه لکسس EX با اینحال در حدی مطلوب ارزیابی میشود و از این حیث برتر از آزرایی است که در عده ای قسمتها از پلاستیک نامرغوب استفاده کرده است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__4.jpg

همانطور هم که اشاره شد با این‌که طول آن درمقایسه با اپیروس کوتاه تر شده با اینحال گسترش ۴۵ میلیمتری فاصله بین دومحورش باعث شده است که حجم داخلی به شکل قابل ملاحظه ای گسترش یابد ضمن این‌که محیط صندوق نیز با ۴۵۱ لیتر حجم به خوبی نیاز یک خانواده را در مسافرت برآورده می‌کند. امتیازی که آزرا نیز از آن دارا است و با ۴۶۱ لیتر حجم حتی فضایی بیشتر از کادنزا در دست صاحب خود قرار میدهد. وقتی که وارد کابین آزرا می شوید برخالف نمونه جنسیس که کنسول وسط به گونه ای سنتی تر دیزاین شده است، داشبوردی مدرنتر خواهید دید که با مشابهت به داشبورد سوناتا پر از خطوطی است که ظاهر آن را شلوغتر از داشبورد کادنزا میکند. نکته ای که در باب این خطوط لازم است بگوییم کشیدگی و علاقه آنها به پنل مرکزی داشبورد است که منجر به معطوف شدن نظرها به این بخش میشود. فاصله بین دو محور آن نیز همانگونه که قبلتر هم گفته شد برابر با کادنزا بوده و همین مسئله باعث میشود که با گسترش حجم داخل کابین -درمقایسه با نسل قبلی- بیننده فضایی حجیمتر در داخل خودرو باشید. سرنشینان خودرو در هر دو ردیف عقب و جلو با فضایی ‌کافی برای سر و پا روبرو هستند که این می تواند به دلیل همان فاصله گفته شده بین دو محور و ارتفاع خوب خودرو باشد. سطح ابزارهای آن حدودا برابر با کادنزا است با اینحال در عده ای جزئیات از قبیل تجهیز به محفظه خنک نگهدارنده مواد غذایی مجهزتر از آن است.

http://www.khodrobank.com/Reviews/81194_15068921_1339494472728692_8782770457850353066_o%20(Copy).jpg

از ابزارهای قابل ذکر دیگری که در قسمت ایمنی به کمک راننده می آید میتوان به سیستم تراکشن کنترلTCS، سیستمVSM، سامانه OCS، و ترمز کمکی BA اشاره نمود که ایمنی زیادی را برای آن بهمراه دارد. بااین توصیف در باب کابین داخلی آزرای تازه لازم است بگوییم که کیفیت نسبتا مطلوب، محیط جادار، نورپردازی داخل ومحیط آرام از محاسن قابل ذکری است که باید به آن اشاره نمود.

مضاف بر اینکه آرگونومی هر دو در حدی مطلوب ارزیابی می شود و صرف نظر از سلایق شخصی، محیط داخلی کادنزا را باید ساده و زیباتر از آزرایی توصیف کرد که مانند همه برنامه های شرقی شلوغ تر دیزاین شده است. عملکرد رانندگی در همان ابتدا وقتی که پشت فرمان آزرا نشسته و حرکت خود را شروع می‌کنیم، آرامش و راحتی داخل اتاق که نتیجه عایق بندی خوب و تعلیق خوب می باشد، نخستین چیزی است که به نظر می آید. تعلیقی که در جلو مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله انتخاب شده است تا علیرغم سنگینی فرمان همراه با رینگ های ۱۸اینچی خودرو به زمان عبور از پیچ ها حرکت های پیچشی اتومبیل را مهار کند. آزرای تازه درمقایسه با نسل قبلی خشک تر شده با اینحال همین خشکی از جهت دیگر باعث می شود تا اتومبیل حرکت خود را با چسبندگی نسبتا بیشتری بر مسیر ادامه دهد. این راهم نباید فراموش کرد که این اتومبیل درمقایسه با کادنزا از تعلیق ضعیف تری دارا است و مانند سوناتا به زمان عبور از مسیرهای پردست انداز درمقایسه با نسل قبلی خود ضربه های بیشتری را جذب می‌کند.

هیوندای آزرا 2013

درآزرای تازه با این که تعلیق خودرو به روشنی برای سواری راحتتر دیزاین شده با اینحال هندلینگ چندان زیادی ارائه نمی شود. نکته منفی دیگر در خصوص ورژن های وارد شده به کشور ما کندی و تنبلی موتور ۳ لیتری آنهاست که به ویژه در طرف دیگر موتور ۲۸۵ اسبی کادنزا بطور کلی به چشم می آید. با این‌که موتور توانمند کادنزا حداقل ۵۰۰ سی سی حجیم تر از آزرا است و قویتر بودن آن دور از فکر نیست با اینحال ولی باید گفت انتظارمان از موتور ۲۵۰ اسبی هیوندا بیشتر از عملکردی است که از خود نشان میدهد. این موتور با گریز از مرکز نسبتا پایین تر میزان شتاب چندان مطلوبی از خود برجای نمی گذارد. در طرف دیگر با اینحال کادنزایی قرار دارد که از موتور قوی تر خود بیشترین سود را برده است.

موتوری که حتی ممکن است این تصور را پیش بیاورد که بیشتر با سدانی اسپرت روبرو هستید تا یک نمونه لوکس. تاجایی‌که حتی ممکن است عده ای به اغراق از این خودرو به مانند یک ب ام و دیفرانسیل جلو یاد کنند! با تمام این حرفها کادنزا سدانی لوکس است که رفتار آن بیشتر به رفتار یک لکسوس قوی شده می ماند تا یک ورژن از سدانی اسپرت. در حقیقت میتوان گفت آرامش و نرمی اتاق و رفتار حرکتی کادنزا اگر به اندازه یک لکسس ES نباشد، خیلی هم کم از آن نیست.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__7.jpg

گیربکس ۶ سرعته آن با توانایی تعویض دستی به خوبی با موتور هماهنگ شده و با ضرایبی که از آن دارا است امکان گاز دادن در هر دنده ای را برای راننده ممکن میسازد. هندلینگ آن در شهر و بزرگراه های داخل شهری خوب است با اینحال احساس چندان خوبی به راننده ای که قصد به مساله کشیدن اتومبیل در جاده ها را دارد، نمی دهد. با این حساب از امتیازات برجسته کادنزا باید به موتور قوی، مصرف سوخت فرضیه آل پایین ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، دیزاین دلنشین، محیط خوب داخل کابین و ابزارهای لوکسی اشاره نمود که تهیه آن را برای مبلغی که برایش پرداخت میشود، توجیه پذیر میکند. در طرف دیگر از نقاط ضعف آن هم باید به سبکی فرمان و احساس نه چندان خوب از فرمان پذیری خودرو و به علاوه از طرف دیگر هندلینگی اشاره نمود که با تعلیقی حدودا شبیه به آزرا خیلی فرضیه آل به نظر نمی رسد با اینحال به هرحال از آزرا خوب است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9163__8.jpg

در کل و در یک نتیجه گیری نهایی از سواری با هر دو خودرو، رفتارهای دینامیکی آنها را باید نزدیک به هم تصور کرد و اگر فردی در خرید بین این دو مردد باشد باید به خواست شخصی خود رجوع کند و با اینحال اگر سدانی با ظاهری لوکس تر، تجهیزاتی بیشتر و مارکت دست‌دوم بهتر میخواهد سر وقت آزرا و در صورتی که وسیله نقلیه ای قویتر میخواهد در جستجوی کادنزا برود.

موقعیت مارکت :

آزرا و کادنزا نمونه ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در مارکت دست‌دوم ها از فروش بسیار خوبی دارا هستند که در لحظه نگارش این خبر (شهریور ۹۶) کادنزا و هیوندای گرنجور در محدوده ۱۶۵ تا ۱۹۵ میلیون تومان در مارکت به فروش می‌رسند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,