مقایسه پژو ۵۰۸ با رنو تلیسمان ؟

با برچیده شدن تحریم های اقتصادی، فرانسوی‌ها جلوتر از بقیه به اولین شریک های تجاری خودروسازان کشورمان مبدل شدند و به سرعت جای پاى خود در بازار خودروى کشور را تثبیت کردند. از تاسیس کمپانی مشترک ایران خودرو-پژو (ایکاپ) گرفته تا هم کاری سیتروئن با سایپا و عقد پیمان رنو با کمپانی گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو). حضور گسترده فرانسوى‌ها در بازار ایران تا بدان حد بوده که در اکثر رده‌ها بیننده رقابت نزدیک آنها با یکدیگر هستیم.

به طرز مثال اگر در رده کراس‌اوورها رنو با کپچر و داستر حضور دارد پژو نیز با ۲۰۰۸ بدنبال کسب سهمى از بازار است و در رده هاچبک‌هاى شهرى بیننده رقابت ۲۰۷ با ساندرو هستیم. در رده سدان هاى خانوادگى نیز اگر رنو با معرفی تلیسمان پایش به خیابان ها باز شده در مقابل خود پژو نمونه ۵۰۸ را معرفی کرده که وعده حضور آن به وسیله ایران خودرو در سال تازه داده شده است. اینطور گفته میشود که رقابت سخت این دو با یکدیگر که از خیابان هاى پاریس شروع شده در کوچه پس کوچه هاى تهران ادامه خواهد داشت تا خواست و انتخاب خریداران ایرانى هم به وسط این مجادله خیابانى کشیده شود!

قضاوت نهایی را به آتی و زمانی موکول میکنیم که بتوانیم هر دو خودرو را رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

تابستان قبلی تلیسمان را جداگانه مورد ارزیابى قرار دادیم با اینحال در نوشته پایین ضمن معرفى مجدد این دو خودرو می پردازیم به مقایسه این دو قبل رقابت آنها در بازار کشورمان:

تجربه نه چندان خوشایند پژو در تولید سدان متوسط ۴۰۷ و نمونه لوکستر ۶۰۷ ، این تولیدکننده را بر آن داشت تا دست به دیزاین و تولید یک سدان بطور کلی تازه بزند. برای بار نخست از ابتدا دهه ۹۰ اسم کالایی از پژو با کد ۵ شروع شد که از جهت ابعاد بین دو نمونه گفته شده فوق قرار میگرفت. تولید آن از سال ۲۰۱۱ و همزمان در ۳ کشور فرانسه، چین و مالزی کلید خورد و در همان سال نیز موفق به کسب عنوان بهترین سدان بزرگ خانوادگی اسپانیا گردید. پژو در سال ۲۰۱۱ و اندکی بعد از معرفی لوگوی ۳ بعدی خود این کالا را معرفی به بازار کرد و تنها بعد از یک سال از شروع معرفی این نمونه، فروش آن در چین به حدود ۲ برابر کشور مبدا رسید.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

همین نکته پژو را بر آن داشت تا با اعمال یک بازنگری ظاهری در سال ۲۰۱۵ موفقیت خود را ادامه‌دار کند. خروجی کار نیز یک کالا باوقار با خطوط و احجام هندسی حساب شده بود که ضمن حفظ اصالت پژو خودرویى دلنشین از آب سود. پوزه ای باریکتر با کاربری احجام ذوزنقه ای که ماندگارتر و شیک تر از ورژن پیشین شده است.

با این وجود قسمت کابین تفاوت عمده ای را درمقایسه با نمونه پیشین تجربه نکرده با اینحال علیرغم عمر ۶ ساله اش بازهم تازه، با کیفیت وجذاب بنظر میرسد. گفتنى است که نمونه ۵۰۸ معرفی شده در کنفرانس توانمندی های صنعت خودرو با اینکه از ویژگیهای تکنیکی نزدیک به هموطن تازه نفس خود سود مى‌برد با این وجود به نظر بسیاری بعلت خروجی قدرتى پایین تر از تلیسمان، بخشی از عملکرد خود را فدای ایجاد و خوی آرام فرانسوی اش کرده است. از طرف دیگر  با استناد به موفقیت تلیسمان، پژو نیز احتماال ۵۰۸ بازار ایران را با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو معرفی مى‌کند که با این وجود با بیشینه قدرت ۱۶۵ اسب بخارى و گریز از مرکز ۲۴۰ نیوتن مترى به شکل محسوسى ضعیف تر از تلیسمان و حتى رقیبان شرقى بازار می باشد. گفتنى است که این نیرو به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود که عملکرد نسبتا مطلوبى در انتقال قدرت از خود نشان میدهد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

در ۵۰۸ فاصله بین محورهای جلو و عقب ۲.۸۱ متر است که خود باعث ممکن شدن فضایی باز و راحت برای تمامی سرنشینان است. یک باک ۷۰ لیتری نیز برای این پیشرانه کم اشتها با متوسط مصرف سوخت ۵.۸ لیتر بطور کلی کافی بنظر می رسد تا براى سفرهاى طولانى (تا ۱۲۰۰ کیلومتر پیمایش) نیاز به مراجعه مکرر به پمپ بنزین نباشد که از این حیث اقتصادی تر از رقیبان شرقی خود به شمار می آید.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

در صورت وفای به عهد کمپانی، ۵۰۸ با قابلیت ها رفاهی و ایمنی قابل قبولی از قبیل رینگ های ۱۸ اینچی، چراغ های روشنایی در روز، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، سامانه stop/Start ،سامانه کنترل استقامت و کنترل حرکت در شیب، ۶ عدد ایربگ، سنسور و دوربین جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها بهمراه حافظه و روکش چرمی، کروزکنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مونیتور ۷ اینچی لمسی و سانروف توزیع خواهد شد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

توجه داشته باشید که ۵۰۸ در بازار چین و فرانسه یکى از خودروهاى موفق و پرطرفدار مردم بوده و موفقیت آن در بازار ایران مستقیما بستگى به هزینه گذارى حساب شده و منطقى از سوى کمپانی ایران خودرو دارد. همان شیوه موفقى که تلیسمان نیز در بازار ایران تجربه نمود. با این توصیف اگر پیش بینی‌ها پیرامون هزینه ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیونی درست از آب درآید، باید منتظر ورود یک بازیگر اصلی دیگر در کلاس سدان های متوسط  نیمه لوکس باشیم که با قیمتى کمتر مى‌تواند بخش قابل توجهى از سهم بازار را به مالکیت خود درآورد.

الهه زیبایی 
پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

چهارم مهر ماه ۱۳۹۵ تالار وحدت تهران میزبان معرفی نمونه تلیسمان رنو به وسیله نماینده ایرانى‌اش بود. محصولى که با ورودش به بازار اینطور گفته میشود که قصد تلافی قبلی و تغییر قواعد بازی را داشته است تا اوج نبوغ هنری و قابلیت های مهندسی خود را به رخ بکشد. در حقیقت آن گروه از منتقدانى که تا قبل از این دلخور از تولید لاگونای کسل‌کننده و لتیتود بی هویت بوده اند اکنون مى‌توانند بیننده سنت شکنى با جادویى باشند که رنو معرفی کرده است. در حقیقت تلیسمان به معنای طلسم، سحر و جادو عنوان با مسمایی است که رنو براى این سدان انتخاب کرده تا با تغییر زبان طراحى خود طلسم دلنشین نبودن محصولاتش را بشکند.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

با اولین نگاه به خطوط سیال و حساب شده، جلوپنجره عریض، چراغ ها و خطوط منظم افقی، چراغ های روشنایی در روز C شکل و لوگوی بزرگ و الماس گونه‌ى جلو، تصویرى توانمند و دلچسب از معنی دیزاین رنو به چشم می آید. همانطور که در درون کابین نیز یک دیزاین بطور کلی نوآورانه، شیک و در عین حال ساده و چشم نواز مقابل رویتان است که مهم ترین المان آن مونیتور ۸.۷ اینچی تبلت مانندی است که به پشتوانه سامانه نوین ارتباطی سرگرمی link2-R در میانه کنسول صاف و مسطح جلو جا خوش کرده است. ضمن اینکه مدد جستن از کارشناسان دایملر برای نظارت بر کیفیت تولید این کابین دلچسب نشان از وسواس رنو در کیفیت کالا خروجی دارد. بهره برداری از مواد ابتدایی مرغوب و با کیفیت در تولید کابین  به علاوه از طرف دیگر ارگونومی و راحتی کاربری ادوات داخلی چشم و تن سرنشینان را به این زودی ها خسته نمیکند.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

حجم پردازی های هنرمندانه اى که باید آن را مدیون طراح چیره دست رنو martot Alexis دانست. تلیسمان بر روی پلت فرم تازه CMF -که با هم کاری شریک تجاری اش نیسان دیزاین شده است- ساخته مى‌شود و این همان پلتفرمى است اکه در نسل پنجم کراس اوور Espace اسپیس (یا اسپس) بکار گرفته شده است. تلیسمان در بازارهای اروپایی با ۵ پیشرانه دارای اختلاف شامل دو نمونه بنزینی و سه نمونه دیزلی معرفی می شود که نمونه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۰ اسبی آن با اسم Tce200 برای ورود به وطنمان انتخاب شده است.

موتورى که بیشینه گریز از مرکز ۲۶۰ نیوتن متر را بوسیله یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه EDC با قابلیت تعویض دنده ها از پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال میدهد. با اینکه سیستم اختصاصى ۴control رنو در ورژن هاى وارداتى ایران نیست با اینحال این تولیدکننده مدعی است که این کالا اولین ساخته در این کلاس وسیله نقلیه ای است که به سامانه فرمان پذیری هر چهارچرخ شده است. تلیسمان به علاوه از طرف دیگر به سامانه ای Sense-Multi تجهیز شده که به وسیله کنترلری دوار از کنسول میانی کنترل مى‌شود. بنیادی که در حقیقت تغییردهنده عملکرد کلی خودرو از بخش فنی گرفته تا تنظیمات نورپردازی کابین میباشد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

با اینحال ویژگى مثبت دیگر تلیسمان در سود گیری این خودرو از سامانه Stop/Start است که باعث شده در سیکل ترکیبی مصرفى برابر با ۵.۸ لیتر داشته باشد. تلیسمان در قسمت ایمنی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از سازمان Ncap-Euro شده است و با تجهیز به بروزترین سامانه های ایمنی روز از قبیل کروزکنترل اکتیو، اخطار تغییر خطوط و تشخیص نقطه کور، سامانه تابلوخوان، هدآپ دیسپلی، نور بالای اتوماتیک و چراغ های گردشی هیچ کم و کاستی در این بخش نگذاشته است. قابلیت ها رفاهی ویژه این خودرو نیز شامل سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، تهویه مطبوع سه گانه، سیستم صوتی bose تجهیز به ۱۷ بلندگو و دو ساب ووفر، دوربین عقب، آئینه تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سامانه کمکی پارک، پرده برقی و اتولایت مى‌شود.

استقبال کم مانند خریداران ایرانی و هزینه نبردی تلیسمان باعث شد تا اولین محموله‌های وارداتی به کشور طی مدت لحظه کوتاهی در بازار معرفی میشود.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

نتیجه:

در انتهای باید گفت همه چیز برای انتخاب از میان این خودرو بستگی به قیمتگذاری پژو ۵۰۸ از جانب ایران خودرو دارد. چونکه در صورت قیمتگذاری پژو ۵۰۸ در محدوده ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون باید گفت که بخاطر موتور ضعیف‌تر و آپشن کمتر، بازار را به تلیسمان خواهد باخت با این وجود در صورت قیمتگذاری منطقی و چیزی تقریبا ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون میتواند بازار خودروهای سدان را در این محدوده هزینه ای از آن خود کند.
پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

– مهندس تورج مجلسی/ ماهنامه سرعت

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,