مقایسه پژو ۴۰۵ SLX و رانا LX ؛کدام یک خوب است ؟

جریان معرفی‌های شتاب‌زده از دستاوردهای صنایع خودروسازی ایران، ماجرایی نیست که کسی از آن اطلاعی نداشته باشد. دستاوردهایی که اگر با اندکی صبر و تامل در زمانی خوب‌تر به همگان عرضه می‌شدند، موفقیتی دوچندان کسب می‌کردند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/12/11664__0.jpg

در بازه هزینه ای پایین ۴۰ میلیون تومان؛ اسم دو اعجوبه خودروسازان کشورمان می‌درخشد! یکی از این دو اعجوبه به قدری سودآور است که کمپانی پر افتخار ایران‌خودرو، هنوز حاضر به توقف تولید آن بعد از بیش از دو دهه نشده و خودروی دیگر در آن طرف، واژه ملی را یدک می‌کشد؛ انگار که مردم کشور ما کور بوده و فرق بین پژو ۲۰۶ صندوقدار را با برادر ناقص‌الخلق آن تشخیص نمی‌دهند! وسیله نقلیه ای که برای ارائه در کشور چین تولید و دیزاین شده بود! با این وجود چینی‌ها به قدری سریع افزایش کردند که کمپانی ایران‌خودرو فکر تولید خودرو در چین را فراموش کرد و با خود گفت: کجا بروم از ایران بهتر؟!

بله! خودروهای مطرح شده نگارنده؛ پژو ۴۰۵ و رانا هستند. دو وسیله نقلیه ای که به اجبار مبدل به یکی از گزینه‌های انتخابی خریدارن خودرو در بین اقشار متوسط و ضعیف جامعه؛ به ویژه در شهرستان‌ها و استان‌های کمتر پیشرفت یافته کشورمان شده‌اند.

۴۰۵ در نمونه‌های متفاوتی به تولید رسیده است. یکی از این خودروها به خاطر مخزن گاز مبدل به بمب متحرک شده و حدودا تولید آن متوقف شده است؛ دیگری نمونه GLX پژو ۴۰۵ و ابتدایی‌ترین کالا پژو است که دیگر کسی به آن نگاه هم نمی‌کند؛ با این وجود ایران‌خودرو زرنگی کرده و برای جلوگیری از توقف تولید آن برنامه کلید به کلید و امثال آن را راه‌اندازی کرده است که از توقف تولید این خودرو و چند خودروی داخلی دیگر جلوگیری نموده و پژوهای فرسوده را از رانندگان تاکسی گرفته و به جایش ورژن نو و تر تمیز را تقدیم آن‌ها کند. با توجه به این شرایط تنها نمونه SLX پژو ۴۰۵ و فیس‌‎لیفت شکست خورده ایران‌خودرو باقی می‌ماند که به خاطر پیشرانه TU5، رقیبی نزدیک برای رانا شده و ما را مجاب می‌کند که نگاهی گذرا و مقایسه‌ای بین دو خودروی ذکر شده داشته باشیم؛ پس پیشتر همراه چرخان باشید.

 

دیزاین بیرونی

نمونه SLX پژو ۴۰۵ از لحاظ دیزاین تعریف چندانی ندارد. در حقیقت دیزاین و شکل شمایل پژو ۴۰۵ بسیار قدیمی بوده و کارهای ایران‌خودرو برای زیباتر کردن آن، نتیجه معکوس داشته است؛ از این جهت واقعا می بایست از چه چیز نمونه SLX پژو ۴۰۵ در سال ۲۰۱۷ میلادی دفاع کرد؟

خودروی رانا هم که برای کسب سود از چینی‌ها دیزاین شده بود! از این حیث که ایران‌خودرو از تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار سرمست شده و قصد ورود به مارکت چین را کرد؛ با این وجود در چین خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار تولید می‌شد! از این جهت به جان ۲۰۶ صندوقدار افتاده و رانا ایجاد گردید؛ با اینحال این انتهای کار نبود و با توجه به دلایلی ایران‌خودرو از حضور در مارکت چین منصرف شد و با هزینه‌های فراوانی خط تولید رانا را در ایران افتتاح کرد!

در حقیقت اگر عاقلانه به تاریخچه ایران‌خودرو و دو خودروی ذکر شده نگاهی بی‌اندازیم؛ متوجه خواهیم شد که هر دو کالا برای خالی کردن جیب مردم ساخته شده و به هیچ عنوان بحث خودروی ملی و… مطرح نبوده است! در کل این شما و این هم عکس ها شاهکارهای ایران‌خودرو که هر روز در خیابان‌ها و جاده‌های کشور می‌بیند؛ قضاوت با خودتان!؟

دیزاین داخلی

پژو ۴۰۵ SLX به توجه به سعی و تلاش ایران‌خودرو باز هم قدیمی بوده و بهره برداری از تریم نخودی (به قول ایران خودرو بژ) چندان دلنشین نیست؛ بجای آن محیط داخلی رانا با الهام از ۲۰۶ دیزاین شده و همه چیز به خوبی سر جای خود قرار دارد.

از این جهت دیزاین داخلی رانا بهتر و دلنشین‌تر از ۴۰۵ SLX است؛ با اینحال اگر نیم نگاهی به ابعاد هر دو خودرو انداخته باشیم؛ متوجه خواهیم شد که ۴۰۵ SLX کمی بزرگتر و جادارتر از رانا بوده و سرنشینان راحتی بیشتری در آن دارند؛ از این جهت هر دو خودرو در این بخش حاوی نقاط ضعف و قوتی هستند که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. رانا درمقایسه با ۴۰۵ SLX نمره زیبایی را می‌گیرد و ۴۰۵ SLX نمره جاداری و راحتی سرنشیان را از آن خود می‌کند.

پیشرانه و ویژگیهای تکنیکی

هر دو خودرو از پیشرانه TU5 سود می‌برند؛ با این اختلاف که پیشرانه پژو ۴۰۵ SLX حدود ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گریز از مرکز دارد؛ با اینحال پیشرانه رانا حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گریز از مرکز دارد! تفاوتی باورنکردنی و حیرت آور به خاطر ایران‌خودرو!

پیشرانه مطرح شده پاسخ خود را پس داده و قابل اعتماد است. حداکثر سرعت پژو  ۴۰۵ SLX و رانا به ترتیب حدود ۱۹۰ و ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است. هر دو برای انتقال قدرت از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کنند. شتاب صفر تا صد رانا ۱۲ ثانیه و پژو ۴۰۵ SLX حدود ۱۳.۲ ثانیه است. هر دو خودرو حاوی استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. مصرف سوخت ترکیبی پژو ۴۰۵ SLX و رانا؛ به ترتیب حدود ۷.۵ و ۶.۹ لیتر بوده و گنجایش باک سوخت پژو ۴۰۵ SLX و رانا به ترتیب ۷۰ و ۵۰ لیتر است. در کل هر دو خودرو از لحاظ پیشرانه و ویژگیهای تکنیکی حدودا به یکدیگر مشابه هستند و اختلاف چشمگیری با یکدیگر ندارند؛ با اینحال وزن پژو ۴۰۵ SLX کمی بیشتر از رانا است و ممکن است همین مسئله در مسیر شتابگیری و حرکت این خودرو درمقایسه با رانا کمی سستی ایجاد کند.

قابلیت ها و ابزارهای

هر دو خودرو از ابزارهای و امکاناتی شبیه به با یکدیگر سود می‌برند؛ با اینحال قابلیت ها رانا کمی بیشتر از پژو ۴۰۵ SLX است. پژو ۴۰۵ SLX از ابزارهای و امکاناتی مانند: ترمز ضد قفل ABS وEBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، آیینه‌های جانبی برقی، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی و… سود برده و رانا به ابزارهای و امکاناتی نظیره ترمز ضد قفل ABS وEBD، شیشه بالابر برقی تمام درب‌ها، فرمان هیدرولیک،کیسه هوای راننده و سرنشین و… تجهیز است.

کلام آخر

پژو ۴۰۵ SLX با هزینه ۳۰,۸۷۳,۰۰۰ میلیون تومان و رانا با هزینه ۳۳,۳۸۹,۰۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شوند. هر دو خودرو از لحاظ فنی تا حد فراوانی به یکدیگر نزدیک هستند و تنها اختلاف موجود را می‌توان در زیبایی‌های تصویری و جاداری محیط داخلی خودروها دانست؛ با اینحال به لحاظ کیفیت رانا با گرفتن ۳ ستاره کیفی به ریش پژو ۴۰۵ SLX می‌خندد!

منبع: چرخان

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو