مقایسه پژو ۲۰۷ با پژو ۲۰۸؛ کدام یک برتر است؟ + تصویر و ویژگیهای تکنیکی

جام جم آنلاین : علاقه مردم ایران به تولیدات خانواده پژو دیگر قدمتی تاریخی به خود گرفته و در سال هایی که مارکت خودروی ایران پر بود از تولیدات تکراری، پژوهای مونتاژ ایران پیوسته نبض مارکت را به دست می دریافت کردند.

خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ که به توجه به بی سود بودن از تکنولوژی و قابلیت ها روز دنیا، در حوض بی ماهی مارکت خودروی ایران جوان پسند و چالاک تلقی می شدند که به طرز مداوم و بدون کمترین تغییر و با این وجود با هزینه های گاه بالاتر از حد معمول در مقایسه با امکاناتی که داشتند به فروش می رفتند.

پژو ۲۰۷ از نمونه تولیداتی بود که ایران خودرو در سال های ابتدایی تحریم ها تصمیم به مونتاژ آن در کشور گرفت با اینحال با تشدید فشارها ارائه این خودرو در ایران دچار سخت شد. بعد از انتهای تحریم های بخش خودرو نیز قرار شد خط تولید فیس لیفت تازه پژو ۲۰۷ در ایران اجرا شود. در حقیقت کمپانی پژو به جای پرداخت غرامت، باز هم کلاه گشاد و تاریخ قبلی ای را بر سر خودروسازی ایران نهاد چراکه فیس لیفت تازه پژو ۲۰۷ آنچنان هم که تصور می شد تازه نیست و مرتبط به سال ۲۰۰۸ میلادی است و با این وجود هر دو نمونه قدیم و تازه از نوع ۲۰۷i هستند که در حقیقت ظاهر آن مشابه ۲۰۷ بوده و در باطن همان ۲۰۶ است!

در این نوشته تصمیم گرفته ایم تا پژو ۲۰۷ ایران خودرو را با پژو ۲۰۸ همان هاچ بک جذابی که پیش بینی می شود در سال های آتی پا به ایران بگذارد، مقایسه کنیم.

دیزاین خارجی

پژو ۲۰۷ در کلاس وسیله نقلیه ای هاچ بک قرار می گیرد و به لحاظ ظاهری مشابهت فراوانی به پژو ۲۰۶ دارد. با این وصف، چندان باورنکردنی نیست که این خودرو با استقبال خوبی مواجه شود. مردم ایران که بیش از یک دهه پژو ۲۰۶ را با ظاهری یکنواخت تحمل کرده بودند با ورود پژو ۲۰۷ که از قبیل ورژن ای فیس لیفت برای پژو ۲۰۶ به حساب می آمد به تهیه آن روی خوش نمایش دادند. با اینکه پژو ۲۰۷ در قسمت های جلوپنجره و چراغ های جلو تفاوت مثبتی دارد و از چهره ای خشن تر دارا است با اینحال در نمای جانبی یک تکرار یکنواخت از برادر قدیمی خود شمرده می شود. نمای عقب پژو ۲۰۷ نیز به جز چراغ های کمی برجسته تر و مه شکن های روی سپر حدودا تفاوتی با پژو ۲۰۶ ندارد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9204__1.jpg

وانگهی از سمت دیگر، پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ در کنفرانس خودرو ژنو عرضه شد. این خودرو به طرز متوسط ۱۱۰ کیلوگرم از پلتفرم پژو ۲۰۷ سبک تر است. اصلی ترین اصل دیزاین بیرونی هاچ بک ها جذابیت و نمای اسپرت و جوان پسند است که در ظاهر پژو ۲۰۸ به خوبی نمایان شده. این خودروی دلنشین و تهاجمی در مقایسه با پژو ۲۰۷ از انحنای بیشتری دارا است و طراحان به خوبی توانسته اند با برنامه لچکی شیشه جلو، قسمتی از آن را تا گلگیر جلو امتداد دهند و از ایجاد یک زاویه تند در بدنه جلوگیری کنند. این دیزاین بی مانند در همان نگاه اول نیز آیرودینامیک بودن خودرو را به خوبی نشان می دهد به طوری که ضریب درگ پژو ۲۰۸ نزدیک به ۰.۲۹ است که برای وسیله نقلیه ای در این کلاس رقم مناسبی شمرده می شود. در نمای روبرو، جلوپنجره و چراغ های برجسته با همراهی نوارهای کرومی ظاهری دلچسب و مدرن تر به خود گرفته اند و با رینگ های قرار گرفته در پایین خودرو نیز هماهنگی بیشتری دارند. در نمای عقب نیز چراغ ها در ترکیب با انحنای پایین درب صندوق عقب یک لبخند را در فکر تماشاگر تداعی می کنند.

ویژگیهای تکنیکی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9204__2.jpg

پژو ۲۰۷ از یک موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به حجم ۱۵۸۷ سی سی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گریز از مرکز ۱۴۲ نیوتن متر دارا است نیروی خود را با بهره برداری از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL4) انتقال می دهد. این گیربکس از معایب فراوانی مانند تاخیر و ضربه های شدید دارا است و بر طبق گفته بسیاری از رانندگان به موقع معکوس نمی دهد. با این وجود پژو ۲۰۷ در این بخش حرفی برای گفتن در مقابل رقیب خود ندارد. به علاوه از طرف دیگر این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارا است که در مقایسه با پژو ۲۰۸ چندان قابل توجه نیست.

وانگهی از سمت دیگر این آزمون، پژو ۲۰۸ در ۵ نمونه مختلف با پیشرانه هایی به حجم ۱.۲ و ۱.۶ توربو شارژر تولید می شود که از گیربکس های ۵ و ۶ سرعته دستی و خودرکار برخوردارند. غیر از این، پژو ۲۰۸ در تمام نمونه ها از مصرف سوخت بهینه تر در مقایسه با پژو ۲۰۷ دارا است و با استاندارد آلایندگی یورو ۶ در پرمصرف ترین نمونه تنها ۵.۵ لیتر و در کم مصرف ترین ورژن ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر می سوزاند. با این وصف نهایتا بدین شکل مطرح شده است که پژو ۲۰۷ تولیدی ایران چندان شانسی برای پیروزی در این آزمون ندارد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9204__3.jpg

کابین و دیزاین داخلی

در نمای داخلی پژو ۲۰۷ به جز یک تریم خاکستری و سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی چیز جدید و دلنشین دیگری مشاهده نمی کنید. در این بین با اینحال معایب فراوانی در باب این دیزاین مطرح شده است. نخستین ایراد که ممکن است تنها متعلق پژو ۲۰۷ تولید ایران خودرو است و به طرز حتم در تولیدات فرانسوی دیده نمی شود مونتاژ ضعیف و کیفیت پایین کابین این خودرو است به طوری که بسیاری از رانندگان از صدای جیرجیر داخل اتاقک گلایه دارند. افزون بر این، پژو ۲۰۷ را به سختی می توان حتی یک خودروی خانواده ۴ نفره دانست چراکه در قسمت عقب سرنشینان به دلیل محیط کم، چندان احساس راحتی نمی کنند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9204__4.jpg

با اینحال شرایط پژو ۲۰۸ بطور کلی دارای اختلاف است. جالب است که پژو ۲۰۸ با ۱۱۰ کیلوگرم کاهش وزن محیط بیشتری برای سرنشینان عقب ممکن کرده است. افزون بر این، حجم صندوق عقب این خودرو نیز از پژو ۲۰۷ بیشتر است (۲۸۵ – با صندلی تاشده). در بحث دیزاین کابین و قابلیت ها داخلی نیز تنها با یک نگاه ساده و بدون تخصص به زیبایی داخلی پژو ۲۰۸ پی خواهید برد. دیزاین دو رنگ، نمایشگری ۷ اینچی با فرم قرارگیری دارای اختلاف، دنده ای زیبا، خروجی های هوای برجسته و غربیلک فرمانی دلنشین به همراه یک پنل دلچسب و مدرن در پشت آن همگی یک سر و گردن از دیزاین داخلی پژو ۲۰۷ بالاتر هستند. قبلی از این، سیستم‌هایی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، برف پاک‌کن اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک، سامانه کمک پارک، دوربین دید عقب، ایموبلایزر، حسگر فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و رایانه سفری از دیگر قابلیت ها پژو ۲۰۸ شمرده می شوند که بسیاری از آنها در پژو ۲۰۷ یافت نمی شوند.

هزینه

هزینه پژو ۲۰۷ ورژن گیربکس دستی در حال حاضر در مارکت آزاد نزدیک به ۴۳ میلیون تومان ارزیابی می شود. در چنین شرایطی ست که که هزینه پژو ۲۰۷ گیربکس اتوماتیک تقریبا ۵۰ میلیون تومان است. بهای این خودرو در یک مقایسه با امکاناتی که در دست خریداران می گذارد چندان هم اقتصادی به نظر نمی رسد. به علاوه از طرف دیگر اگر گذارتان به تعمیرگاه ها افتاده باشد به طرز حتم از هزینه بالای قطعات پژو ۲۰۶ آگاهید و مژده اینکه این هزینه ها برای قطعات پژو ۲۰۷ بالاتر نیز خواهد رفت!

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/9204__6.jpg

سوی دیگر این میدان رقابت، پژو ۲۰۸ قرار دارد که در ۵ نمونه با هزینه های مختلف از ۱۵ هزار دلار برای ورژن پایه تا ۳۰ هزار دلار برای نمونه GTI (با موتور ۱.۶ توربوشارژر به حجم ۲۰۸ اسب بخار و گریز از مرکز ۳۰۰ نیوتن متر و شتاب ۶.۵ ثانیه) ارائه می شود. در این بین پژو ۲۰۷ با اینکه از پیشرانه ای قوی تر درمقایسه با نمونه پایه پژو ۲۰۸ دارا است با اینحال با استناد به استفاده از گیربکس ضعیف ۴ سرعته و با این وجود وزن بیشتر، از شتاب صفر تا صد کمتری دارا است به شکلی که شتاب مطرح شده به وسیله ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ عددی نزدیک به ۱۲.۶ ثانیه است؛ همزمان با اینکه شتاب صفر تا صد کیلومتر پژو ۲۰۸ در ورژن پایه با پیشرانه ای به قدرت ۸۲ اسب بخار و گریز از مرکز ۱۱۸ نیوتن متر ۱۲.۲ ثانیه مطرح شده است. در چنین شرایطی ست که که پژو ۲۰۸ مصرف سوخت بسیار کمتری درمقایسه با پژو ۲۰۷ دارد. با این وصف، ایران خودرو با تولید پژو ۲۰۷ باز هم کلاه گشادی بر سر خریداران خودروی داخلی قرار داده است.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,