مقایسه هیوندای سانتافه و تویوتا RAV4 + نقاط ضعف و قوت

هیوندای سانتافه ۲۰۱۵

بی تردید می‌توان از نسل قبلی سانتافه، تحت نام یکی از پرفروش ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال واپسین یاد کرد. مدتی است که نسل تازه این شاسی‌بلند مطرح جانشین نمونه قبلی شده است. به دلیل سابقه خوب سانتافه و دیگر عضو های خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی بعد از عرضه، نسل تازه سانتافه که با کد اتاق ix45 شهرت دارد به ایران راه یافت تا موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند.

هیوندای، سانتافه تازه را در ۲ گونه اسپرت و معمولی(گرند) تولید می‌کند. نمونه اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از نمونه معمولی کمتر است. سانتافه‌های وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جانشین نسل قبلی سانتافه به شمار می‌آید. با این وجود فاصله محورها در نمونه معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و می‌توان آن را جایگزینی برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت. با این وجود از واردات این نمونه به ایران خبری نیست و با استناد به اینکه در امریکا تولید می‌شود، ورودش به ایران بعید به ذهن خطور میکند.

دیزاین ظاهری نسل تازه سانتافه درمقایسه با قبل به کلی دگرگون شده است و زبان دیزاین پیکره سیال پیروی می‌کند. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه مشابهت‌هایی با برادر کوچکترش یعنی ix35 خواهید شد. در تولید بدنه سانتافه تازه از فولاد کششی سبک‌تر استفاده شده که همین عامل گسترش مقاومت پیچشی درمقایسه با قبل را در پی داشته است.

به پیروی از دیزاین ظاهری تازه، دیزاین کابین هم در این نمونه به کلی دگرگون شده و سبک دیزاین کابین دیگر تولیدات تازه هیوندای مانند النترا و گرنجور را دنبال می‌کند. دیزاین کنسول جلو هماهنگ و زیباست، با اینحال تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول جلو کمی‌گیج‌کننده است. با این وجود ارگونومی‌ خوب کابین، دسترسی به همه آنها را راحت ساخته است.

کیفیت قطعات کابین درمقایسه با قبل گسترش چشمگیری داشته است و از این نظر چیزی از شاسی‌بلند لوکس هیوندای، یعنی وراکروز کم ندارد. تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این عرصه، قابل ستایش است. صندلی‌ها و روکش فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی راننده به روش برقی تنظیم می‌شود و به سیستم حافظه و گرمکن نیز تجهیز شده است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4804__0.jpg

از طرف دیگر با پرداخت مبلغی بیشتر صندلی‌های ردیف عقب هم تجهیز به گرمکن می‌شوند. نمایشگر۳/۴ اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی دارا است و نمونه ۸اینچی بهمراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای این نمونه قابل سفارش است. با این وجود مانیتور برخی سانتافه‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان با نمونه عادی تعویض می‌شود و در کمال تاسف در کشور با عنوان سفارشی ارائه می‌شود. نمونه دیگری از آپشن‌های جالب سانتافه، ترمز دستی برقی این خودرو است و در نمونه‌های سفارشی، سقف پانوراما زیبایی کابین را دوچندان می‌کند.

محیط کابین برای راحتی ۵ نفر بطور کلی خوب است. از طرف دیگر در کف صندوق بار دور صندلی تعبیه شده که با باز کردن آنها، دو نفر دیگر را نیز می‌توان در کابین سانتافه جای داد. روی ستون‌های عقب برای این ۲ صندلی نیز دریچه سیستم تهویه گنجانده شده است. از آپشن‌های تازه سانتافه در نمونه ۲۰۱۵، می‌توان به سیستم اتوپارک و سنسورهای فاصله‌سنج جلو اشاره نمود.

اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی‌ با پیشرانه ۵/۳ لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه تازه شوید، تا حدودی از این شاسی‌بلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر۵/۳ لیتری نسل قبلی، در این نمونه جایش را به یک پیشرانه ۴/۲ لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل دلیل شده تا بیننده شتاب محشر و تصویر العمل‌های سانتافه نسل قبل در ix45 نباشیم. از طرف دیگر گیرباکس ۶ سرعته این خودرو نیز با نگاه کاهش مصرف سوخت برنامه ریزی شده و از خصوصیت‌های اسپرت و معکوس‌های دلنشین در آن خبری نیست.

با اینحال از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق بندی کابین درمقایسه با قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در دیزاین سیستم تعلیق سانتافه تازه، راحتی سرنشینان بیش از قبل مورد استقبال قرار گرفته است و در ix45 خبری از تکان‌ها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی‌ دیده می‌شد، نیست.  فرمان در ۳ حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. از طرف دیگر با فشردن دکمه ECO ACTIVE همراه با فرمان، همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مصرف سوخت کاهش بیابد. سیستم HAC در عبور از سربالایی‌ها به کمک راننده می‌آید و در مسیرهای آفرودی، سامانه DBC اجازه نمی‌دهد دور موتور از حد ویژه ای بیشتر بالا رود.

سانتافه تازه از لحاظ ایمنی حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، بدست آورد. همان شکلی که که اشاره شد، مصرف سوخت پایین در این نمونه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و با تمام تمهیدات صورت گرفته، مصرف سوخت سانتافه تازه به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که برای یک شاسی‌بلند ۱۹۰۰ کیلویی رقم مناسبی است. سانتافه تازه رقبایی مانند میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و با کمی‌اغماض، تویوتا RAV4 را در طرف دیگر خود می‌بیند.

رقیبان داخلی و خارجی

Volvo XC60

Toyota RAV4

Kia Sorento

توصیه نهایی

این ایام سانتافه تازه به دلیل دیزاین جذابش، دلیل کمرنگ شدن رقیب دیرینه اش، کیا سورنتو شده است.سانتافه از لحاظ کیفیت سواری،محیط کابین و حتی توانایی طی کردن مسیرهای سنگلاخی،وسیله نقلیه ای خوب برای خانواده های ۵ نفره است. طیف متنوع آپشن های نصب شده روی سانتافه تازه ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ،‌به شما قدرت خرید با هر بودجه ای بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ میلیون را می دهد.


تویوتا RAV4

هدف تویوتا از عرضه نسل تازه RAV4 ، پر کردن خلا موجود میان تولیدات شهری خود بوده است. این خودرو کوچکترین شاسی بلند تویوتا لقب گرفتها ست و در بازارهای جهانی، در ۴ تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR ارائه میشود.

نمونه ۲۰۱۴ RAV4 ، نسل چهارما ین کراساوور پرطرفدار تویوتا به شمار میرود و با کدا تاق ۴ XA شناخته میشود. در نمای ظاهری، RAV4 چهره تندوتیز یک خودروا صیل ژاپنی را به نمایش میگذارد و زرقوبرق کراساوورهای کره ای را ندارد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4804__1.jpg

دیزاین ساده و جاافتاده RAV4 ، ماندگاری بیشتری را برایش به ارمغان آورده است، تا بعد از گذشت چند سال، از مد افتاده و کسل کننده نشود. وانگهی ارتفاع بیشتر درمقایسه با توسان و اسپرتیج همراه با بدنه عضلانی، دلیل شده تا ظاهر RAV4 بیشتر مشابه به یک شاسی بلند بیابانی باشد تا یک کراساوور شهری. با باز شدن درها و قرار گرفتن داخل کابین RAV4 ، با فضایی دلچسب، ساده و هماهنگ روبه رو خواهید شد. دیزاین کابین از سبک تازه تویوتا در دیزاین کابین دیگر خودروهایش پیروی میکند و بطور کلی ارگونومیک و چشم نواز است. در مدلهای فول آپشن صندلیها و فرمان با چرم مصنوعی دورنگ پوشانده شده اند تا زیبایی این بخش دوچندان شود.

به علاوه از طرف دیگر فرم دیزاین صفحه کیلومترشمار و کنسول جلو نیز در نوع خود ویژه و زیباست. یکی از مهمترین برتریهای RAV4 درمقایسه با رقیبان کره ای، محیط جادار و راحت کابین است. در صندلیهای جلو و عقب ا ین خودرو مشکلی از لحاظ محیط سروپا احساس نمیشود، با اینحال حالت نیمکت مانند صندلیهای عقب دلیل شده تا در پیچهای تند سرنشینان روی آن سر بخورند. صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده نفره را جواب میدهد و در صورت نیاز به محیط بار بیشتر، ۴ صندلیهای ردیف عقب نیز توانایی تاشدن دارند.

کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و از قبیل دیگر تولیدات تویوتا، به تداوم بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژهای شده است. با این وجود اگر سخت پسند و ریزبین باشید، میتوانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ برخی قطعات کابین و کیفیت نه چندان بالای قطعات پلاستیکی کابین بگیرید.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2013-Toyota-RAV4-Limited-cockpit.jpg

RAV4 تازه از قبیل دیگر تولیدات تویوتا،از فهرست قابلیت ها محدودتر درمقایسه با رقبا رنج میبرد و از لحاظ کمی، خریدار را از پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیونی ناامید میکند. به طرز مثال از سقف پانوراما و یا تنظیمات برقی صندلیها و سیستم گرمکن صندلیها درا ین خودرو خبری نیست. RAV4 تازه از یک پیشرانه سیلندر ۲.۵ لیتری ۴ VVTI دارا است که توانایی دارد ۱۷۷ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتنمتر گریز از مرکز تولید کند. که از این نظر با حجم موتور بیشتر درمقایسه با چندین عدد از رقبا، قدرت کمتری از آنها تولید میکند.

در سواری با RAV4 میتوان به خوبی تکانهای مسیر را داخل کابین لمس کرد و در برخی موارد میتوان سنگریزه های کف خیابان را نیز با آن شمرد! این سواری خشک، از یک تویوتای شاسی بلند ممکن نیست و از این نظر به هیچ عنوان با برادران بزرگترش مانند پرادو و لندکروزر قابل مقایسه نیست. به خاطر عایق بندی خوب کابین و کیفیت مطلوب مونتاژ قطعات، از سروصداهای زیادی در طول حرکت خبری نیست و اگر از برخی تکانهای سیستم تعلیق فاکتور بگیریم، در کل بیننده فضایی آرامش بخش داخل کابین RAV4 هستیم.

رقیبان داخلی و خارجی

BMW X3

Hyundai Santafe

Kia Sorento

توصیه نهایی

نسل قبلی تو وتا RAV4 به دلیل چهره ساده وبه دور از دیزاین مدرن زیاد مورد استقبال واقع نشد. نسل تازه بعد از سال ها توانسته با ظاهری بهتر و توانایی های فنی مناسبتر ارائه شود و اتفاقا از علاقه مندان پروپا قرص و فروش مطلوبی دارا است.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,