مقایسه موستانگ شلبی با کامارو ZL1 + هزینه و ویژگیهای تکنیکی

مقایسه موستانگ شلبی با کامارو ZL1 + هزینه و ویژگیهای تکنیکی

کدام خوب است: موستانگ شلبی یا کامارو ZL1

نمونه‌های موستانگ از فورد و کامارو از شورولت، در بیشتر مواقع برای علاقه مندان خودروهای عضلانی آمریکا  جذابیت داشته‌اند. در این نوشته، به مقایسه‌ی خصوصیات قوی‌ترین ورژن‌ از این خودروها در ورژن‌ی سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

اگر شما از آن گروه افرادی باشید که قدرت پیشرانه و نهایت گریز از مرکز را جدی ترین مشخصه‌ی یک خودرو می‌دانند، مسلما کامارو ZL1 را برتر از موستانگ شلبی GT350R تصور خواهید کرد. با اینحال بیاد داشته باشید، به توجه به هزینه شبیه به موستاگ GT350R با ZL1، این خودرو بازهم یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های اسپرت تقویت‌شده در آمریکا است.

شاید دوست داشته باشید بدانید که از لحاظ عملکرد فنی پیشرانه، موستانگ شلبی و کامارو ZL1، دو طیف دارای اختلاف از علاقه‌مندان خودروهای اسپرت را جذب خود می‌کنند. پرقدرت‌ترین موستانگ حال حاضر، از نیروی محرکه تنفس طبیعی ۵.۲ لیتر و ۸ سیلندر سود میبرد که ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن‌متر گریز از مرکز دارد. در سمت دیگر، ZL1 از نیروی محرکه سوپرشارژ و اینترکولردار ۸ سیلندر و ۶.۲ لیتری سود میبرد که قدرت ۶۵۰ اسب بخار و گریز از مرکز ۸۸۰ نیوتن‌متر ممکن می‌کند.

در آزمون سرعت در مسیر مستقیم، شلبی GT350R ظرف ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در ۸.۶ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و حدود ۲۱ ثانیه بعد از حرکت، سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به دست خواهد آورد. کامارو ZL1 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳.۴ ثانیه لحظه احتیاج دارد، ظرف ۷.۴ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۱۸.۵ ثانیه لحظه می برد تا از حالت سکون به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت موستانگ شلبی GT350R، حدود ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت و بیشینه‌ی سرعت کامارو ZL1، نزدیک به ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت است.

رانندگی با چنین خودروهای پرقدرتی، برای مکان‌های توزیع بنزین هم دلنشین خواهد بود. متوسط مصرف سوخت در قدرتمندترین ورژن‌ی موستانگ، ۱۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ با اینحال برای کامارو ZL1 حدود ۱۸ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. GT350R، با اینحال اگر با سرعت ثابت در بزرگ‌راه تردد کند، حداقل مصرف سوخت ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بهمراه خواهد داشت؛ با اینحال ZL1 در شرایط شبیه به، حدود ۱۲ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. در ترافیک شهری، نهایت مصرف سوخت این موستانگ تا ۱۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گسترش پیدا خواهد کرد؛ در شرایطی که کامارو می‌تواند تا ۱۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف کند.

فورد موستانگ شلبی Ford mustang shelby gt350R

در نمای ظاهری، جذابیت شلبی GT350R اختلاف فراوانی با ورژن‌ی استاندارد موستانگ دارد. این نمونه، برای علاقه‌مندان رانندگی در پیست تکمیل شده است و از سپرهای اسپرت ویژه سود میبرد. رینگ‌های ۱۹ اینچ سیاه فیبر کربن و لاستیک‌های میشلن پایلوت، دیگر مشخصه‌ی ظاهری این خودرو هستند که همراه با بالچه‌ی عقب، ظاهر GT350R را کامل می‌کنند. در محیط داخلی، صندلی عقب این خودرو با یک نشیمن‌گاه بسیار سبک و ناراحت‌کننده عوض شده است که در چنین موقعیتی در کاهش وزن این خودرو تأثیر فراوانی داشته، این بخش را تا حد فراوانی غیر قابل استفاده کرده است. شلبی GT350R با صفحه نمایش لمسی ۴.۲ اینچ، سیستم‌های مدرن چندرسانه‌ای، ناوبری ماهواره‌ای و دوربین عقب معرفی می‌شود. این خودرو با آپشن‌هایی که ذکر شد؛ حدود ۶۸ هزار دلار هزینه دارد؛ با اینحال می‌توان ورژن‌ی استاندارد آن را به هزینه ۶۴ هزار دلار تهیه کرد. فراموش نکنیم، ورژن‌ی دیگری از موستانگ شلبی به اسم GT350، با هزینه ۵۶ هزار دلار قابل خرید است که با نیروی محرکه شبیه به GT350R، با اینحال با خصوصیات فنی پایین‌تر (مانند لحظه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۳ ثانیه) و آپشن‌های ویژه خود معرفی می‌شود.

کامارو  Chevrolet camaro Zl1 2017

نمونه ZL1 از کامارو، بیشتر در ناحیه‌ی سپر و کاپوت جلو با یک کاماروی ارزان‌هزینه دارای اختلاف است؛ چراکه از فیبر کربن در قسمت‌هایی از آن‌ها سود میبرد. این خودرو از لاستیک‌های سری ایگل F۱ تولید گودیر، روی رینگ‌های ۲۰ اینچ خود سود میبرد. از لحاظ تکنولوژی‌های مدرن به‌کاررفته در کابین و کنترل‌کننده‌های فنی، کامارو ZL1 برتر از موستانگ به ذهن خطور میکند. این ورژن از کامارو، هرزگردی چرخ‌های عقب را به خوبی کنترل می‌کند و با سیستم‌های الکترونیکی مدیریت گریز از مرکز، در پیچ‌های تند به کمک راننده خواهد آمد. صندلی‌های ZL1 خصوصا برای راننده،درمقایسه با موستانگ راحتی بیشتری بهمراه دارند؛ در چنین موقعیتی که مانند GT350R از برند مشهور ریکارو هستند. کابین این خودرو بطور کلی راضی‌کننده و سرشار از چرم است. صفحه نمایش عریض ۸ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای و انبوهی از آپشن‌های فنی و رفاهی، هزینه ۶۴ هزار دلاری کامارو ZL1 را توجیه می‌کنند.

فورد موستانگ شلبی Ford mustang shelby gt350R

برای افرادی که علاقه‌مند استفاده‌ی هر روزه از چنین خودروهایی هستند، رانندگی شهری با کامارو ZL1 بهتر از موستانگ خواهد بود و مسلما آپشن‌های رفاهی و صندلی‌های خوب این کالا، جذابیت فراوانی بهمراه خواهد داشت. بهره برداری از کلاچ و جعبه‌دنده‌ی دستی کامارو، برتر از شلبی GT350R ارزیابی شده است و همراه با فنربندی نرم‌، رانندگی طولانی مدت در جاده و ترافیک شهر را ممکن خواهد نمود. آپشن‌های فنی و رفاهی کامارو، بیشتر از کامل‌ترین ورژن‌ی موستانگ شلبی هستند و این امر، در درازمدت علاقه‌مندان این خودرو را راضی خواهد نمود. صدای نیروی محرکه موستانگ در چنین موقعیتی جذابیت ویژه خود را دارد، بیش از کامارو داخل کابین خودرو شنیده می‌شود.

کامارو  Chevrolet camaro Zl1 2017

باید قبول کنیم که حتی روی پیست هم کامارو ZL1 به خاطر نیروی محرکه قوی‌تر و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، برتر از GT350R رفتار می‌کند. با اسم مثال، امکان رفتن به دنده‌ی معکوس در حالتی که دور موتور پیشرانه را بسیار مجاز گسترش دهد، نیست. دریفت کردن و بریدن پیچ‌های تند در سرعت‌های زیاد، برای یک راننده‌ی غیرحرفه‌ای که پشت فرمان ZL1 نشسته‌ باشد، ساده‌تر از GT350R است و این امر، احتمال خروج از پیست و خطرهای ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

فورد موستانگ شلبی Ford mustang shelby gt350R

با اینحال دلیل فروش خوب GT350R چیست؟ جواب این پرسش در علاقه‌ی مردم به خودروهای ویژه با خصوصیات فنی اصیل نهفته است. اگر نگاهی به ورژن‌ها‌ی تقویت‌شده از برندهای گوناگون جهان داشته باشید، متوجه کمبود آپشن‌های فنی و رفاهی در آن‌ها خواهید شد. با اسم مثال، نمونه تایپ R از از هوندا سیویک که مدت فراوانی نمیگذرد که رکوددار نوربرگ‌رینگ در کلاس خودروهای دیفرانسیل جلو شده است؛ صرفا با جعبه‌دنده‌ی دستی معرفی می‌شود، در شرایطی که نمونه‌های استاندارد و بسیار ارزان‌تر از آن، با گیربکس اتوماتیک قابلیت خرید دارند. به ذهن خطور میکند کمپانی فورد و برند شلبی هم با استناد به سنت خود، سطح آپشن‌های الکترونیکی در موستانگ GT350R را محدود کرده‌اند تا یک رانندگی خالص و لذت‌بخش معرفی کنند. ممکن است بدین جهت، GT350R از نیروی محرکه تجهیز به تکنولوژی اکوبوست فورد برای رسیدن به قدرت بیشتر استفاده نمی‌کند تا با نیروی محرکه تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی، در مقابل سیستم سوپرشارژ کامارو ZL1 با امکان سفارش جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، قرار ‌گیرد.

در انتهای این نوشته، تماشاگر‌ی فیلم کوتاهی باشید که به مقایسه‌ی کامارو ZL1 با موستانگ شلبی GT350R، در شرایط حقیقی می‌پردازد.

دانلود با کیفیت

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس