مقایسه رنو کولئوس با تویوتا RAV4 + هزینه و ویژگیهای تکنیکی

مقایسه رنو کولئوس با تویوتا RAV4 + هزینه و ویژگیهای تکنیکی

چند سالی است که در مارکت کشور، تب سواری گرفتن از خودروهای به اصطلاح شاسی بلند حسابی داغ شده است و هر روزه هم بر تعداد علاقه مندان به این سگمنت از خودروها اضافه می شود. اگر در ابتدای دهه ۸۰ معدود SUVهایی چون پاترول (که به آخر عمر خود رسیده بود)، کوراندو، رونیز و یا موسو در مارکت ایران برای خود بروبیایی داشتند با آزاد شدن واردات خودرو، خودروهای کره ای پیش از هرچیز و پس از آن هم آلمانی ها، چینی ها وفرانسوی ها دراین رده پایشان به ایران باز شد تا امروز با مارکت گسترده ای از شاسی بلندها روبه رو باشیم که سلایق و نیازهای متفاوتی را پوشش می دهند.

با این وجود پر واضح است که علاقه به SUVها تحت نام خودروهای چندمنظوره نه فقط نزد مردم ما حتی در تمام دنیا دیده می شود وهمین هم دلیل شده تا تمام خودروسازان حداقل یک یا دو خط تولید خود را به تولید این نمونه از خودروها اختصاص دهند تا جایی‌که حتی لوکس سازان مشهور انگلیسی چون بنتلی و جگوار و یا اسپرت سازانی از قبیل پورشه و مازراتی هم نمونه هایی برای ارائه در این رده دارند. با اینحال قبلی از این مسئله در مارکت بی ثبات این روزهای کشور که بیشتر از هرچیزی بیننده جولان دادن انواع کره ایها و چینی ها هستیم، مدلهای دیگری هم می بینیم که به اشتراک مدعیان همکلاسشان حرف هایی برای گفتن دارند. اتومبیل هایی چون تویوتا RAV4 که اعتبار کمپانی تویوتا را به یدک می‌کشد و یا کولئوسی که حاصل کار مشترک رنو ونیسان است. با چنین ذهنیتی سر وقت این دو کراس اوور مطرح مارکت کشور می رویم تا در مقام مقایسه هردو خودرو را به پایین بوته تست ببریم:

با اینحال قبل از پرداختن به اصل کلی تست با این پرسش مواجه هستیم که آیا کراس اوورها به جز ارتفاع بیشترشان از سطح زمین وجه اشتراک دیگری هم با خودروهای شاسی بلند دارند یا نه؟! در حقیقت این خودروها با ورود مزدا MPV به مارکت در سال ۱۹۸۹در کانون توجه خودروسازان قرار دریافت کردند. کراس اوورها برخلاف دیگر شاسی بلندها از شاسی مستقلی دارا نیستند و بر روی پلتفرم (شاسی) خودروهای سدان ساخته می شوند. این تکنولوژی باعث شده تا آنها برخلاف شاسی بلندهایی که سواری خشک و کوبنده ای در شهر نشان می دهند، اتومبیل هایی باشند با ظاهر و ارتفاع یک خودروی قدبلند با اینحال سواری یک سدان که امروزه در جهان خودروسازی آنها را با اسم کراس اوور یا CUV می شناسیم. دقت داشته باشیم که کراس اوورها از زیربندی مناسبی جهت گشت وگذار در اوضاع خارج جاده ای دارا نیستند و درواقع برای کسانی دیزاین شده اند که بیشتربه دنبال لذت بردن از قدوقواره بلند خودروی خود هستند تا عملکرد خارج از جاده ای آنها. با این توصیف این خودروها برخلاف SUVها که اکثرا به روش دیفرانسیل عقب ساخته می شوند، از سیستم محور جلویی سود می برندکه معمولا توانایی تغییر به ۴ چرخ را دارند. از انواع آنها هم می توان به لکسس RX350 بر روی پلت فرم کمری، نیسان مورانو بر روی پلت فرم آلتیما و میتسوبیشی اوتلندر که بر روی پلتفرم لنسر ساخته شده اند، اشاره نمود.

با اینحال در بررسی ابتدایی دو خودروی موردنظر به یک نکته دیگر هم باید توجه داشت و آن این است که کولئوس نخستین تجربه رنو در تولید خودروهای کراس اوور است و RAV4 حاصل تجربه طولانی تویوتا در تولید خودروهای شاسی بلند چند منظوره. با این وجود این نکته نباید باعث نگرانی مالکان کولئوس شود چراکه اگر رنو تجربه طولانی در تولید SUVها و کراس اوورها ندارد در عضو برای تولید از دانش و ابزارهای شریک تجاری اش نیسان سود برده و با بهره برداری از تجربه این تولیدکننده در تولید نیسان قشقایی و سود گیری از پلتفرم این خودرو، اتومبیلی ایجاد کرده که نسبتا بی نقص است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4840__0.jpg

درآن سوی میدان نیز تویوتا برای نسل چهارم راو۴ از پلت فرم MC خود مایه قرار داده است تا نواقص نسل قبلی را برطرف کند. َ RAV4 یکی از نخستین تولیداتی است که با توجه به خط مشی تازه کمپانی تویوتا دیزاین شده است و خطوط تیز، هیجان انگیز و تا حدودی اغراق آمیز آن درمقایسه با برنامه های ساده وبی آلایش این برند در قبلی به خوبی نقش آفرینی می‌کنند. در آن طرف کولئوس نیز با اینکه بازهم به برنامه های ساده و ماندگار پایبند است و حتی ممکن است در نگاه اول از جانب مخاطبین بی هیجان جلوه کند با اینحال اتومبیلی است که از زبان کوتاهی در قسمت محیط بار هم دیده می شود که باعث شده کولئوس با محیط ۴۶۶ لیتری درمقایسه با محیط ۵۰۶ لیتری RAV4 در دسته خودروهای نامناسب جهت سفرهای طولانی قرار گیرد. کولئوس حاضر در آزمایش از مدلهای وارداتی کمپانی پارس خودرو انتخاب شد که به صلاح دید! این کمپانی مانیتور و دوربین دنده عقب آن حذف شده و برای پرکردن جای خالی، کنترلر مرتبط به سیستم صوتی و یک جالیوانی گنجانده شده است که با این وجود در ازای دریافت دومیلیون تومان ناقابل مازاد هزینه خودرو، ابزارهای استاندارد این خودرو مجددا به صاحب باز گردانده می شود.

با اینحال نماینده ژاپنی حاضر در تست محیط مناسبتری جهت رفاه حال سرنشینان ویژه دیزاین رنو سود میبرد. درواقع خطوط سیال و پف کرده در پیکره این خودرو خطوطی است که دیگر در دپارتمان دیزاین دیگر برندها دیده نمی شود. با این توصیف و در یک جمله میتوان گفت که هر اندازه کولئوس متین و باوقار است، RAV4 به میزان مشابه خشن و گستاخ است! این اصل به طرز استادان های در داخل کابین دو خودرو هم رعایت شده است. در داخل کابین RAV4 از دیزاین مناسبی از جهت آرگونومی سود میبرد با اینحال کیفیت تولید آن در شان برندی چون تویوتا نیست و این در شرایطی است که اگر تودوزی داخل از نوع مارون (چرم مایل به قرمز) نباشد، وضع اسفناکتر هم می شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4840__1.jpg

تا به اینجای کار در قسمت دیزاین و کیفیت کابین، کولئوس برنده به نظر می رسد با اینحال وقتی قرار باشد که سرنشین عقب آن باشید موضوع کمی دارای اختلاف میشود و علی رغم سود بردن از بلندترین فاصله محوری در بین هم کلاسانش از نمونه خود RAV4، میزبان چندان خوبی برای مهمانان خود نیست. این خود تدارک دیده است تا برخلاف کولئوس مسافران این خودرو خیلی زود دچار درد و خستگی در ناحیه کمر و پا نشوند ضمن اینکه سهولت پیاده و سوار شدن از این خودرو به جهت دیزاین آرگونومیک یکی از امتیازات مثبت آن درمقایسه با کولئوس به حساب می آید. داشبورد کولئوس شلوغتر از RAV4 ترسیم شده است و رعایت علم آرگونومی و دسترسی به ادوات در آن دقیق تر ارزیابی می شود. با این حساب محیط بیشتر در داخل کابین RAV4 و دیزاین آرگونومیک داشبورد آنرا باید جزو مزیت های آن و کیفیت پایین تر را از نمونه ضعف های آن درمقایسه با کولئوس دانست. اگر با نشان رنو آشنایی چندانی نداشته باشید، به باعث ظاهر توانمند و رینگ های عریض ۱۸ اینچی تویوتا، تصور می‌کنید که کولئوس یارای رقابت با RAV4 را نداشته باشد، با اینحال خوب است قضاوتتان را موکول به انتهای این تست نمایید. تویوتا برای به خاک رساندن پشت حریف فرانسوی اش نماینده خود را به همان موتور ۲.۵ لیتری کمری تجهیز کرده است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4840__2.jpg

این پیشرانه با خروجی ۱۷۷ اسب بخاریش همراه با جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک با دوحالت (اکو و اسپرت) از لحاظ دستیابی به سرعت بیشتر در هر شرایطی از کولئوس با ۱۷۱ اسب قدرت پیش است. اختلاف قدرت و گریز از مرکز (۲۲۶ در طرف دیگر ۲۳۳ نیوتن متر) با اینکه از جهت عددی خیلی زیاد نیست با اینحال تویوتا با استناد به وزن کمتر به خوبی از خجالت کولئوس درمی آید. با اینحال این همه موضوع نیست چرا که در مبحث ایمنی و قدرت بازدارندگی این کولئوس است که بهتری خود را به RAV4 ثابت می‌کند. این خودرو در آزمون ترمزگیری از صد به صفر با ثبت لحظه ۲.۸ ثانیه ثابت کرد که ترمزهای حساس تری از تویوتا دارد. وقتی هم که هر دو کراس اوور به روی باسکول وزن‌کشی می روند، رنو سنگین تر نشان میدهد. این نقیصه نه فقط باعث کندی این خودرو در مقایسه با RAV4 شده است حتی باعث شده تا علیرغم قدرت کمتر پیشرانه، در مصرف ترکیبی سوخت حدود یک لیتر بیشتر از تویوتا طلب سوخت کند. به محض ورود به مسیرهای شهری که مملو از معضلات طبیعی و غیرطبیعی است با این پرسش مواجه می شوید که مهندسان تویوتا در زمان تولید RAV4 به چه موضوعی می اندیشیده اند؟ به‌کارگرفتن سیستم جناغی دوبل آن هم بر روی یک خودروی شهری باعث شده تا سواری این کراس اوور شدیدا خشک و خسته کننده جلوه کند و در طرف دیگر کولئوس با استناد به فاصله ی محوری بلندتر و بهره برداری از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب سواری نرم و راحتی تری را عرضه میدهد. فرانسوی ها به علاوه از طرف دیگر سعی داشته اند از مهندسی و تکنولوژی مورد بهره برداری خود در جهان فرمول‌یک سود کافی برده ودر کنار سواری نرم و خوب این کراس اوور، هندلینگ مثال زدنی هم برای آن رقم بزنند. به سوی یکی از مسیرهای پرتراکم شهر میرویم تا کنترل ابعاد و نحوه پارک دو خودرو را نیز بسنجیم.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/4840__3.jpg

پیش از هرچیز این گونه تصور میشد که کولئوس در نبود دوربین دنده عقب و عرض بیشتر بازنده این آزمون باشد با اینحال برخلاف انتظار با سود گیری از سیستم اخطار نقاط کور جانبی و سنسورهای جلو به انضمام فرمان برقی خیالتان از کنترل ابعاد خودرو آسوده می شود. مضاف بر این‌که به توجه به برقی بودن سیستم فرمان دو خودرو عملکرد فرمان کولئوس بهتر ارزیابی می شود و نصب دوربین دنده عقب به وسیله صاحب نیز نقاط کور را از بین میبرد. در انتهای باید اذعان کرد انتخاب خودروی برتر از بین این دو کراس اوور به توجه به خصوصیات مطرح شده کار چندان راحتی به نظر نمی رسد. اگر تویوتا غیر از ظاهر اسپرت خود حاوی عملکرد مطلوب پیشرانه و جعبه دنده، قفل دیفرانسیل، کنترل حرکت در سراشیبی، دو رفتار مختلف از رانندگی (اکو و اسپرت)، کروز کنترل، تماس از روش بلوتوث، صندلی های چرم و بسیاری قابلیت ها ریز و درشت دیگر است در طرف دیگر کولئوس ازکیفیت بهتر متریال، ایمنی بالا ، سواری راحت تر، قابلیت ها به نسبت بیشتر و هزینه ای ارزانتر دارا است که آنرا مبدل به رقیب خوبی برای راو۴ میکند. به باور نگارنده ضعف های کیفیتی ادوات داخلی، سواری خشک و با این وجود اضافه هزینه ۳۷ میلیون تومانی راو ۴نقاط ضعفی است که نمی توان از آن چشم پوشید. با این وجود بیاد داشته باشید که در مارکت منحصرپسند داخلی RAV4 با تکیه بر شهرت و اعتبار کمپانی از فروش بسیار بهتری بویژه در مدلهای دست دوم خود دارا است.

توجه شما را به جدول ویژگیهای تکنیکی دو خودرو جلب می‌کنیم :

wqxa8o903j7rvjbebgx2.jpg

* نشریه سرعت

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس