مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ + تصویر

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ + تصویر

از ورود ساندرو به مارکت ایران قریب یک سال میگذرد و خریداران ایرانی هم با استناد به‌سابقه ذهنی خوبی که از تندر ۹۰ یا همان داچیا لوگان داشتند استقبال نسبتا خوبی از این نمونه داشته اند. با اینحال باید دید رنو ساندرو که در مارکت خود فرانسه و اروپای غربی با اسم داچیا ارائه میشود، در طرف دیگر ۲۰۶ رقیب کهنه کار خود چه خصوصیت هایی دارد که در همین مدت کوتاه ارائه آنرا مبدل به یک خودروی پرطرفدار مارکت کرده است؟!

گزارش پایین نگاهی است مقایسه ای بین این خودرو با ۲۰۶ تیپ ۵ که حداقل هنوز رقیبی جز چینی ها را مقابل خود نمی‌بینند.

ساندرو مقرر شده بود همزمان با تندرو ۹۰ ارائه گردد که با روی کار آمدن دولت قبلی و تحریم های اجرا شده طرح آن تا سال قبلی مسکوت ماند. با شرایطی که اکثر خوانندگان ما مطلع هستند نمونه مونتاژ شده در ایران نیز نسل اول از همان ساندرویی است که در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ساخته شده و نمونه های پایه و فیس لیفت شده آن در کشورهای رومانی، برزیل، کلمبیا، مراکش، آفریقای جنوبی و روسیه در خط مونتاژ قرار داشته است. در سال ۲۰۱۲ نیز نسل دوم آن با چهره ای بطور کلی دگرگون شده به روی خط تولید رفت که با سیاست های در پیش گرفته شده رنوپارس همان ورژن ابتدایی وارد مارکت کشورمان شده است.

نمای بیرونی:

خریداران ایرانی بعد از ۱۵ سال از مشاهده چهره ۲۰۶ در خیابانها خسته و جذابیتی دیگر برای آنها ندارد و همین نکته هم باعث شده تا ورود هر خودروی تازه ای در رده نسبتا کم بهای را جشن بگیرند! چنین سطحی از توقع دلیل شده که حتی چینی ها هم از این مارکت تشنه بی نصیب نمانند و ممکن است که بخشی از فروش خوب ساندرو هم بدین جهت باشد. در حقیقت تازه بودن این خودرو همراه با عوامل دیگری چون مشهور بودن خودروساز و هزینه خوب پایین ۵۰ میلیونی آن باعث شده تا بیننده فروش خوبی از آن باشیم.

با اینحال با تمام این حرفها چهره ساندرو در طرف دیگر ظاهر تکراری ۲۰۶ به چه نحو ارزیابی میشود؟! با اینکه ساندرو حداقل در مارکت ما تازه است با اینحال بواقع خودروی خیلی زیبایی شمرده نمی گردد. در حقیقت به توجه به این‌که از این خودرو در کنفرانس فرانکفورت ۲۰۰۷ معرفی شده با اینحال سبک دیزاین و استایل بدنه آنرا باید چند سالی عقب تر از لحظه ارائه‌اش دانست. با این توصیف باید ادعا نمود که ۲۰۶ دیزاین شده در سال ۱۹۹۸ (صرف نظر از تکراری بودن چهره اش) هنوز هم دلرباتر و زیباتر از ساندرویی است که در سال ۲۰۰۷ به مارکت ارائه شده است.

دیزاین ساندرو حاصل همفکری و هم کاری طراحان مرکز تکنوسنتر (Technocentre) رنو در پاریس با مراکز منطقه ای آنها در برزیل و رومانی بوده و بدنه ساده و به دور از هرگونه هیجان آن نشان از محافظه‌‌کاری رنو در دیزاین این خودرو برای مارکت کشورهای در حال پیشرفت داشته است. در حقیقت رنو در دیزاین ساندرو بیشتر از آن که به زیبایی آن ارزش داده باشد کارامد بودن را مدنظر داشته است. با این حساب در قسمت دیزاین باید امتیاز بالاتر را با اختلافی جزیی به ۲۰۶ بدهیم که باوجود کهنه شدن برنامه، بازهم از خودروی ساندرو زیباتر است.

داخل کابین:

کابین ساندرو نیز در مقایسه با ۲۰۶ حاوی نکات زیادی است. دیزاین این بخش از قبیل بیرون خودرو ساده با اینحال در عین حال کارامد مقرر کرده شده است. داشبوردی از نوع پلاستیک خشک که بسیار ساده بوده و عمده اختلاف آن با داشبورد L90 به دو رنگ بودن آن خلاصه میشود. در این بخش دیزاین داشبورد ۲۰۶ بازهم چشم نوازتر از ساندرو است. ضمن این‌که برخلاف تصورمان از لحاظ سطح ابزارهای نیز بهتری را در ۲۰۶ یافتیم آنجاکه نبود امکاناتی چون سنسورهای دنده عقب، تنظیم دستی چراغ های جلو، نشانگر درجه دما، تهویه اتوماتیک و قفل شدن اتوماتیک دربها به زمان حرکت به خوبی خود را نشان میدهد.

رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

با اینحال امتیازات برجسته داخل کابین ساندرو به محیط جادار سرنشینان، محیط حمل بار و تسلط خوب راننده بر فرمان به زمان رانندگی برمیگردد. در ساندرو ارتفاع بلندتر (۱۵۳۴ میلیمتری) خودرو در طرف دیگر ارتفاع ۱۴۲۶ میلیمتری ۲۰۶ و اختلاف محسوس ۱۴۳ میلیمتری فاصله بین دو محور آن با پژو (۲۵۸۸ در طرف دیگر ۲۴۴۵ میلیمتر) فضایی جادار برای سرنشینان مهیا نموده است تا با راحتی نسبتا بیشتری از ۲۰۶ درون خودرو جای بگیرند. این جاداری که امتیاز برجسته ای برای خودروهای این رده شمرده میشود به محیط حمل بار نیز تسری یافته است در ساندرو با حجم ۳۲۰ لیتری از صندوق روبرو هستید همزمان با اینکه ۲۰۶ تنها ۲۴۵ لیتر فضا برای حمل بار در اختیارتان میگذارد. مضاف بر این امکان خواباندن سهل و راحت صندلی ها از روش اهرمی کارامد که در گوشه چپ صندلی عقب تعبیه شده محیط حمل بار آن را به ۱۲۰۰ لیتر گسترش می‌یابد. نکته قابل توجه دیگری در فنی و سواری ساندرو است که ساندروی AT در نظر ما به دلیل سود گیری از گیربکس ۴ سرعته تیپ ترونیک در همان ابتدا از ۲۰۶ تیپ ۵ پیشی میگیرد. در حقیقت با عدم تولید ۲۰۶ تیپ ۶ (اتوماتیک) که به دلیل تحریم‌ها از خط تولید خارج شده است بهترین گزینه در این رده از خودروها رنو ساندرو خواهد بود که قبلتر در تندر ۹۰ اتوماتیک امتحان خود را بخوبی پس داده است.

کابین رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

با این وجود گفتن این موضوع در اینجا لازم است که با آمدن ۲۰۷ و قرار گرفتن آن همراه با لیفان X50 و برلیانس اوضاع برای ساندرو کمی نبردی تر خواهد شد که به این مسئله بعدا خواهیم پرداخت.

خوانندگان همیشگی ما توجه داشته باشند از آنجایی که قصد ما در این مقاله تنها مقایسه بین ۲۰۶ و ساندرو است لذا هیچ صحبتی از X50 و برلیانس-که با استناد به هزینه رقیبان اصلی ساندرو هستند- نکرده و مقایسه آنها را به زمانی دیگر در آتی موکول می‌کنیم با اینحال قبلی از این مسئله  سواری ساندرو را در سطح شهر و مسیرهای پردست انداز بواسطه استفاده از تعلیق نرمتر و محیط جادارتر برای سرنشینان راحت تر از ۲۰۶ ارزیابی می‌کنیم.

موتور K4M 6.6961 لیتری (۱۵۹۸سی سی) ساندرو با ۱۰۵ اسب بخار از جهت عددی در طرف دیگر TU5 صد اسبی ۲۰۶ ممکن است ۵ اسب ضعیف تر باشد با اینحال دست‌یابی به حداکثر گریز از مرکز ۱۴۸ نیوتن متری در دورهای کمی پایین تر آن دو را همپای یکدیگر می‌کند. مصرف سوخت ۲۰۶ تیپ ۵ مطمئنا بدلیل استفاده از گیربکس دستی از ساندروی اتوماتیک کمتر است با اینحال از آنجایی که قبال رانندگی طولانی مدت با ۲۰۶ اتوماتیک در سطح شهر را نیز داشته ایم باید بگوییم که مصرف سوخت حقیقی ساندروی اتوماتیک حدودا همپای ۲۰۶ اتوماتیک تقریبا ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که در مسیرهای پرترافیک و خیابان های پرفراز و نشیب تهران تا حدودی منطقی به ذهن خطور می کند.

مصرف ترکیبی آن نیز ۷.۶ لیتر مطرح شده که با استناد به اوضاع گفته شده و نوع سوخت موجود در کشور میانگینی تقریبا ۷.۵ لیتر برای آن ثبت میشود. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان در پژو ۲۰۶ و ساندرو هم دارای اختلاف می باشد و از این حیث بهتری از آن ساندرو است. در قسمت استاندارد آلاینده ها و ایمنی نیز هر دو در اوضاع حدودا برابری قرار دارند، هر دو بر اساس مطرح کمپانی مطابق با استاندارد یورو ۴ بوده و هر دو نیز در آزمایش های یوروان‌کاپ نتایجی نزدیک به هم را ثبت کرده اند. ۲۰۶ در ایمنی بزرگسالان ۴ ستاره و ساندرو ۳ ستاره ایمنی یوروان‌کاپ را کسب کرده اند که با این وجود در این آزمایش ها ساندرو در نگهداری از کودکان نیز توانسته ۴ ستاره ایمنی به چنگ آورد. ساندرو در آزمایش تصادف برای سرنشینان جلو در قسمت سر نتیجه ای خوب ثبت کرده و در دیگر بخش های بدن در حدی پذیرفتنی ظاهر شده است.

در رده خودروهای نسبتا کم بهای، ۲۰۶ تیپ ۵ حدودا ۳۸ میلیونی علیرغم نزول کیفی بطور کلی محسوسی که دارد به دلایل متفاوتی از نمونه دیزاین بدنه و فراوانی قطعات و گستردگی خدمات بعد از فروش (ایساکو) ، بهترین گزینه است با اینحال ولی باید گفت اگر در جستجوی سواری راحت تر، گسترش سرمایه، چهره تازه و اعتبار برند در مقابل چینی های ۵۰میلیونی این رده هستید، مطمئنا ساندرو انتخاب برترتان خواهد بود.

رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس