مقایسه رنو تلیسمان با کیا اپتیما؟ + تصویر ،هزینه،مشخصات و قابلیت ها

مقایسه رنو تلیسمان با کیا اپتیما؟ + تصویر ،هزینه،مشخصات و قابلیت ها

 خودروبانک، در حقیقت بسیاری از خودروسازان مشهور که در بازارهای جهانی رقیب مستقیم هیوندای/کیا به حساب می آیند در کشور ما با وارداتی ناپیوسته و خدماتی نامشخص زمین بازی را به نفع رقیب خالی قرار داده اند با اینحال چند وقتی است که یک خودروساز فرانسوی (یا خوب است بگوئیم دورگه ژاپنی/فرانسوی) تصمیم گرفته که پردازش و پیش بینی ها را بر هم بریزد و با عرضه یک کالا جسور به مارکت کشورمان امپراطوری جومونگ را به چالشی سخت بکشاند با این وجود وقتی به شما بگوئیم که منظورمان از این رقیب تازه، رنو است یقیناً با خودتان می گوئید که این همه شلوغ کاری خودروبانک تنها برای یک رنو بود؟! همان رنویی که پیوسته در رده ی سدان های لوکس لقب بازنده را یدک کشیده؟ بله منظورمان همان رنوست.

  رنو تلیسمان یا کیا اپتیما ،هزینه رنو تلیسمان ۲۰۱۷ ،هزینه رنو تلیسمانE3 ،مشخصات رنو تلیسمان، هزینه کیا اپتیما ۲۰۱۷ ،مشخصات کیا اپتیما،  قابلیت ها رنو تلیسمان، قابلیت ها کیا اپتیما، معایب رنو تلیسمان، معایب کیا اپتیما

جدید این یکی در زادگاه هیوندای تولید می شود و از خیلی از آپشن های اروپایی اش هم سود ای نبرده! با اینحال با تمامی این صحبت ها زود قضاوت نکنید.

اتومبیلی که امروز برای رقابت تکمیل کرده ایم از بسیاری جهات با تولیدات قدیمی این خودروساز دارای اختلاف است و می توان امیدوار بود که شرایطی بطور کلیً دارای اختلاف با پدرانش را در کشورمان تجربه نماید.

ما هم امروز تصمیم گرفته ایم این کالا رنو یعنی تلیسمان را به جان یکی از موفق ترین کره ای های مارکت یعنی «کیا اپتیما» بی اندازیم تا ببینیم آیا این جدید وارد اروپایی می تواند از پس سدان پرطرفدار سال های واپسین کشور بر بیاید یا این یکی هم در مارکت ایران به سرنوشت فرانسوی های پرهزینه قبلی (مانند رنو سفران، پژو ۴۰۷ و سیتروئن C5) دچار خواهد شد. پس لطفاً در این بررسی با خودروبانک همراه باشید.

دیزاین ظاهری

وقتی که کیا نسل سوم اپتیما را عرضه نمود، کمتر کسی باور میکرد که چنین سدان زیبایی از یک کمپانی کره ای متولد شده باشد (اکنون کاری نداریم که طراحش اصلاً کره ای نبود!).

چهره کم نقص این کالا در حدی گیرا بود که می موفق شد حتی اتومبیل های گرانتر و برند های مشهور تر از خود را نیز به رقابت دعوت کند و چه بسا همین ظاهر دلنشین راه را برای موفقیت روز افزونش هموار نمود.

خبر خوب اینکه دیزاین محشر اپتیما در نسل های بعدی نیز به پیشرفت خود ادامه داد و اکنون که با بدنه جدیدش روبرو هستیم به هیچ وجه دلمان برای نمونه های قبلی تنگ نشده است.

جدید مهمان امروزمان که نمونه ۲۰۱۶ میلادی و نمونه (GT-LINE) می باشد حتی از قبل هم خشن تر شده و با چراغ های اخمو و جلو پنجره بزرگش نگاهی غضب آلود به ما می اندازد! کاپوت کشیده و سپر بطور کلیً اسپرتش نیز با همراهی خطوط زاویه دار دماغه توانسته اند جذابیت اتومبیل را به نقطه اوج خود برسانند.

در قسمت کناری هم مواردی مانند آبش های روی گلگیرها و رینگ های اسپرت دلنشین با خطوط کم انحنا و ساده بدنه ترکیب شده اند و تلفیقی از وقار و هیجان را ایجاد نموده اند و در انتها چراغ های کشیده اپتیما بهمراه دیفیوزر سپر عقبی که اگزوزهای دوگانه را در خود جای داده حس و حال مسابقه را در دل تماشاگر تداعی می کنند که با این وجود ممکن است این موضوع با خصوصیت های فنی ورژن عرضه شده در کشور همخوانی چندانی نداشته باشد با اینحال از جهت تصویری چشم را نوازش می دهد.

جدای از همه اینها نکته ای که در باب ظاهر اپتیما می پسندم این است که طراحان کیا توانسته اند در تولید این کالا بدون بهره برداری از خطوط باورنکردنی و غریب و حجم های اغراق آمیز، اتومبیلی خوش قیافه ایجاد نمایند و بدین خاطر زیبایی اپتیما با یک پختگی محشر اجین شده.

خوب پس قادریم بگوییم که در این رده هزینه ای رقابت با اپتیما کار سختی خواهد بود؛ بخصوص که طرف مقابلش هم خودروسازی باشد که به برنامه های کسالت آورش عادت داریم!

با اینحال خبر خوب اینجاست که تیم دیزاین رنو هم دیگر آن تیم سابق نیست و تولیدات ساده پوش این برند اکنون لباس هایی دلنشین و پر زرق و برق به تن کرده اند.

تلیسمان نیز یکی از همین تولیدات تازه است که با طرحی فریبنده و چشم نواز، زبان منتقدین را حسابی کوتاه کرده. نکته مثبت دیگر اینکه طراحان رنو نیز از قبیل کیا، زیبایی بدور از خشونت را کافی ندانسته اند و بدین خاطر با ایجاد یک زیباروی عصبی و عبوس، اتومبیلی پر جذبه را روانه مارکت کرده اند.

دیزاین ناحیه جلویی تلیسمان با چراغ هایی دلچسب، دی لایت هایی ویژه و سپری اسپرت اجین شده که در ترکیب با هم واقعاً دلچسب از آب در آمده اند و کروم کاری های دماغه نیز حالت اسپرت اتومبیل را با خصوصیت های لاکچری ترکیب نموده.

به علاوه از طرف دیگر خطوط مهیج کار شده بر روی کاپوت برآمده اش هم به خوبی حس پویایی را به تماشاگر القا می نمایند.

در قسمت کناری سعی شده با یک مجموعه خطوط ساده و شیک متانت و سنگینی اتومبیل دارای اهمیت قرار گیرد با اینحال رینگ های دلنشین و برنامه آبششی روی گلگیرها اجازه نداده که در این سادگی زیاده روی شود و در انتها با چراغ هایی دم دار که گویی دارند به آرم کمپانی رنو اشاره می کنند مواجه می شویم که همراه با سپر عضلانی اش به خوبی جسارت موجود در کالبد تلیسمان را به تصویر کشیده اند با این وجود ممکن است بتوان گفت که «زلم زیمبو»های استفاده شده در تلیسمان کمی از اصالت اروپایی اش کاسته با اینحال خطوط کلی بدنه به حدی جدی و مصمم است که این تزئینات جانبی چیزی از ابهتش کم نکرده اند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__1.jpg

یکی از نکات خوب چهره تلیسمان این است که طراحانش در تولید این کالا، سلایق متفاوتی را مقرر کرده اند.

مثلاً فرقی نمی کند که شما بدنه اسپرت و خشن را بپسندید، یا متین و جدی و یا حتی فانتزی و زنانه! جزء هر یک از این مردم که باشید با ظاهر تلیسمان مشکلی نخواهید داشت.

از اینرو لازم است اقرار کنیم که تیم دیزاین هر دو اتومبیل، کارشان را به بهترین شکل انجام داده اند و در اینجا نظر شخصی شما برنده را واضح خواهد نمود.

دیزاین داخلی و آپشن ها

علیرغم قسمت بیرونی که در آن از اِلِمان های مشترکی مانند خشونت و حالت تهاجمی استفاده شده بود در داخل کابین با دو سبک دارای اختلاف روبرو می شویم.

کیا مقداری از حالت اسپرت بیرونی را در داخل نیز ادامه داده با اینحال انگار در میانه کار پشیمان شده و با کمی محافظه کاری سعی کرده محیطی عامه پسند را ایجاد نماید.

خوب حاصل کار هم با این وجود تا حدودی معمولی است با اینحال کم نقص از آب در آمده و حس و حال بودن در یک اتومبیل متوسط آلمانی را در فکر تداعی می کند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__2.jpg

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم در این کالا، خطوط ساده و کاربردی، به برنامه های شلوغ و پیچیده ای که در بسیاری از کره ای ها رایج است ترجیح داده شده که به نظر شخصی من در زمان زیاد حس آرامش بهتری (درمقایسه با آن کابین ها) برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد.

با اینحال با نشستن درون تلیسمان با داشبودی مدرن مواجه می شویم که تا حدود فراوانی به تولیدات ولوو مشابهت دارد.

در داخل رنو نخستین چیزی که نظرها را به سوی خود جلب می کند صفحه نمایش لمسی مرکزی است که تنظیمات فراوانی را در خود جای داده.

این سیستم چند منظوره ضمن خلوت نمودن داشبود از کلید های مختلف، ظاهر کابین را دارای اختلاف و بسیار پیشرفته نمایش داده است.

خطوط کلی دیزاین نیز بسیار ساده مقرر کرده شده اند که با این وجود این ترکیب با چهره وحشی تلیسمان کمی نا هماهنگ به نظر می رسد با اینحال به خودی خود بطور کلیً شیک و چشم نواز می باشد. یک نکته منفی کوچک هم این است که با تمامی این سادگی های ظاهری در ابتدای ورود به کابین رنو احساس می کنید که کار با ادوات کمی پیچیده است و به مقداری لحظه نیاز دارید تا با محیط داخلی اش اُخت شوید با اینحال خوب بعد از مدتی که به این موضوع عادت نمودید، از کار با تبلت میانی و آپشن های رنگارنگ تلیسمان لذت خواهید برد.

از لحاظ کیفیت متریال استفاده شده نیز باید بگوئیم که هر دو اتومبیل شرایطی نزدیک بهم دارند که با این وجود به حالت فرضیه آل نمیرسد با اینحال به نسبت رقیبان هزینه ای خوب است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__4.jpg

خوب پس در این بخش هم خواست شخصی شما واضح خواهد نمود که دیزاین مردانه و کمی اسپرت اپتیما خوب است و یا کابین متمدنانه و دارای اختلاف تلیسمان.

راستی در باب آپشن ها صحبت نکردیم. خبر خوب اینکه هر دو میهمان امروزمان لیست بلند بالایی از قابلیت ها رفاهی و ایمنی را پیش رویمان قرار داده اند. مثلاً مدلهای فول آپشن اپتیما و تلیسمان گزینه هایی از قبیل ایربگ های جلو/ جانبی/ پرده ای، سیستم های ترمز و استقامت شامل ABS, EBD, BAS, TCS و..، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه اخطار نقاط کور، سیستم پارک اتوماتیک، چراغ و برف پاک کن هوشمند، ترمز دستی الکترونیکی، نشانگر باد تایرها، آینه الکتروکرومیک، تهویه صندلی های جلویی و گرمکن تمامی صندلی ها، سقف پانوراما و سانروف چند حالته، درب صندوق هوشمند، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و بسیاری قابلیت ها دیگر را دراختیار قرار میدهند که بطور کلیً راضی کننده است.

ضمن اینکه تلیسمان با داشتن عده ای قابلیت ها دیگر از قبیل هدآپ دیسپلی (HUD)، ماساژور صندلی های جلویی و صفحه نمایش بزرگتر و حالت های متنوع تر رانندگی و.. سعی می کند بهتری خود را در قسمت آپشن به کالا کیا دیکته نماید با اینحال اپتیما هم بیکار ننشسته و در مدلهای فول آپشن با داشتن گزینه هایی مانند چراغشور، سیستم اخطار خروج از خط، شیفتر های پشت فرمان، اتوهلد و شارژر بیسیم و… نشان میدهد که هنوز هم شکست دادن کره ای ها در بحث قابلیت ها جانبی (با این وجود به شرط فول آپشن بودن خودرو) کار سختی است. (با این وجود گفتن این موضوع در اینجا لازم است که تلیسمان های اروپایی از آیتم‌های دیگری مانند سیستم Control4 و تابلو خوان و.. نیز سود میبرند که در کمال تاسف در ورژن آسیایی خبری از آنها نیست)

همچنینً تلیسمان از سیستم صوتی BOSE و اپتیما از برند Harman/kardon استفاده نموده اند که هر دو از لحاظ قدرت و تفکیک صدا جزء بهترین انتخاب های ممکن می باشند.

ایمنی

هر دو خودرو توانسته اند ۵ ستاره ایمنی موسسه EuroNCAP را بدست بیاورند؛ با اینحال اگر بخواهیم خیلی دقیق تر مورد تحلیل قرار دهیم، در قسمت سرنشینان بزرگسال و کودکان اپتیما اندکی بهتر رفتار نموده و در باب امنیت عابرین پیاده و سیستم های ایمنی اکتیو، تلیسمان تا حدودی موفق تر بوده است.
در عکس پایین میتوانید خلاصه ای از گزارش ایمنی این دو اتومبیل را مشاهده نمائید:

پیشرانه و قابلیت های حرکتی

خوب تا اینجا که رقابت شانه به شانه و بسیار نزدیک بهم پیش رفته با اینحال بالاخره به عظیم ترین اختلاف میان این دو که در پایین کاپوتشان مخفی شده بود رسیدیم!

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__5.jpg

کیا اپتیما ارائه شده در کشور حاوی یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری می باشد که توانایی دارد حداکثر ۱۷۷ اسب بخار را در دور ۶۰۰۰ آزاد نموده و در بیشترین حالت ۲۳۱ نیوتن متر گریز از مرکز را در دور ۴۰۰۰ در دست راننده قرار دهد (با این وجود نمونه GDI راندمان بهتری دارد).

خوب با این وجود که این اعداد و ارقام برای اندام درشت اپتیما شاهکار به حساب نمی آیند با اینحال برای کاربری های یک سدان خانوادگی کافی به نظر می رسند.

در حقیقت اگر با دیدن ظاهر اسپرت اپتیما در جو مسابقه قرار نگرفته اید و تنها نگران سبقت های معمول و شتابگیری در سربالایی ها هستید، خودروبانک به شما اطمینان میدهد که همین پیشرانه به سادگی پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__6.jpg

با اینحال کالا رنو با پیشرانه ای بطور کلیً دارای اختلاف پا به میدان نبرد قرار داده. با گشودن درب موتور تلیسمان، با یک انجین ۱.۶ لیتری مواجه می شویم که ممکن است در نگاه اول برای این هیکل و برچسب هزینه ای مضحک به نظر برسد با این وجود همین پیشرانه کوچک به کمک توربو شارژر توانسته ۱۹۰ اسب بخار را در دور ۵۷۵۰ در اختیارمان قرار دهد که حتی بیشتر از موتور ۲.۴ لیتری اپتیما است.

جدید این تنها شروع کار بود و با دیده عدد گریز از مرکز ۲۶۰ نیوتن متری که در دور موتوری بسیار پائین تر از کیا به نقطه اوج می رسد (در دور ۲۵۰۰) دیگر میتوانیم پرونده شتاب و سرعت را بسته و تلیسمان را برنده قطعی این بخش مطرح کنیم.

جدا از این گزینه، پیشرانه رنو بدلیل حجم کوچکتر و تکنولوژی بالاتر نیاز به سوخت کمتری دارد و علیرغم شتاب و سرعت بهتر بنزین کمتری (۶.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی) درمقایسه با اپتیما (حدود ۸ لیتر در اوضاع شبیه به) نوش جان می کند.

با این وجود ممکن است بگویید که مقایسه یک اتومبیل تجهیز به پرخوران با خودرو تنفس طبیعی کار خوبی نیست و بهتر بود در باب مدلهای توربو اپتیما صحبت می کردیم؛ با اینحال با استناد به اینکه هدف خودروبانک از انجام این مقایسات، دسترسی به بهترین انتخاب برای هموطنان است، مجبور شدیم همین نمونه قابل تهیه در تمام نقاط کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

راستی این نکته هم از قلم نیفتد که حتی برترین موتورهای توربو جهان نیز درمقایسه با مدلهای شبیه به تنفس طبیعی حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین و روغن از خود نشان میدهند و تحت فشار امکان دارد هزینه های بیشتری را روی دوش صاحب خود بگذارند.

پس اینجا یک نکته مثبت هم برای موتور اپتیما می باشد که ممکن است برای خیلی ها حتی از قابلیت های حرکتی نیز با اهمیت تر باشد.

تجربه رانندگی

هر دو اتومبیل با صندلی های راحت و دید نسبتاً مناسبشان وعده یک سواری خوب را به ما می دهند با این وجود صندلی های جلویی تلیسمان از لحاظ ارگونومی دیزاین بهتری دارند با اینحال بجای آن روی صندلی های عقبی اپتیما میزبانی خوب تری از سرنشینان صورت می پذیرد. در حقیقت ارتفاع کم انتهای سقف کالا رنو دلیل شده که سر سرنشینان قد بلند با سقف مماس گردد که این موضوع در اپتیما به این راحتی اتفاق نخواهد افتاد.

در باب کیفیت سواری و لذت رانندگی هم باید بگوئیم که هر دو نمره مناسبی را بدست می آورند با اینحال ولی باید گفت نکات مفنی هم دارند. مثلاً تلیسمان به توجه به اینکه به کمک لاستیک های پهن، شاسی خوب و انواع سیستم های کنترل استقامت به خوبی به اسفالت چسبیده با اینحال بدلیل سیستم تعلیق نیمه صلب عقبی که ضعف هایی درمقایسه با نمونه تمام مستقل دارد نتوانسته کیفیت سواری و حس خوب رانندگی در پیچ های تند را به بالاترین سطح برساند (اینجاست که دلمان میخواست نمونه اروپایی تجهیز به Control4 را در دست داشتیم).

ضمن اینکه رنو علیرغم سواری پذیرفتنی، در مواجهه با دست انداز های تیز، عملکرد ضعیفی داشته و ضربات را به سرنشینان منتقل می نماید با اینحال در طرف دیگر اپتیما هم در خصوص نرمی و لذت رانندگی شاهکار چندانی نکرده و به توجه به بهره برداری از سیستم تعلیق مستقل (مولتی لینک) در عقب، سواری بی نقصی در اختیارمان قرار نداده است با این وجود باید اقرار کنیم که نسل تازه اپتیما از این حیث درمقایسه با نسل قبلی پیشرفت مناسبی داشته با اینحال باز هم در باب کیفیت سواری در پس رقیب فرانسوی اش قرار می گیرد.
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8032__8.jpg

نکته منفی دیگر اینکه فرمان اپتیما معلومات کمی از جاده (درمقایسه با رنو) در دست راننده قرار می دهد که برای رانندگی های پر سرعت و هیجان انگیز کمی دلسرد کننده است. با این وجود به غیر از این ایرادهای کمی تا قسمتی سخت گیرانه، در کل هر دو خودرو عملکرد راضی کننده ای از خود نمایش دادند.

در باب قابلیت های حرکتی هم باید بگوئیم که در زمان رانندگی عادی و بدور از تنش، هر دو اتومبیل اوضاع مشابهی دارند و با واکنش های خوب گیربکس و پدال گاز و به علاوه از طرف دیگر عملکرد قابل اعتماد ترمز هایشان، لبخند رضایت را بر لبان راننده جاری می سازند با اینحال وقتی اوضاع را مقداری به حالت مسابقه ای نزدیک تر کنیم این تلیسمان است که با اسب و گریز از مرکز بالاتر لذت بیشتری از فشردن پدال گاز به ما هدیه می دهد.

در این اوضاع عملکرد گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تلیسمان نیز کمی برتر از جعبه دنده ۶ سرعته اپتیما ظاهر شد و کار را برای کیا سخت تر از قبل نمود. برای درک بهتر موضوع میتوانید ویدیو پایین را مشاهده نمائید:

خوب با شرایطی که ملاحظه کردید، تلیسمان علیرغم لگ ابتدایی توربو اش، موفق شد بهتر از اپتیما از جا کنده شود و پیشتر نیز موفق شد فاصله اش را به میزان زیادی گسترش دهد با این وجود این را هم فراموش نکنیم که این مقایسه در تهران صورت گرفته و با استناد به کمبود فشار هوا در تهران و حساسیت کمتر موتورهای پرخوران به این موضوع (درمقایسه با انواع تنفس طبیعی)، میزان اختلاف از آنچه در شهرهای ساحلی اتفاق می افتد کمی بیشتر شد.

قبل از ترک اتومبیل ها نگاهی هم به محیط صندوق عقب انداختیم که در باب تلیسمان طول بسیار زیاد آن ما را شگفت زده کرد؛ با اینحال در باب میزان گودی (ارتفاع) اپتیما اوضاع کمی بهتری را در دست مسافرانش قرار میدهد.

نتیجه گیری

باید اقرار کنم که هر دو خودرو، گزینه هایی دلنشین و دوست داشتنی هستند و با دیزاین دلچسب و آپشن های پر شمارشان دل هر خریدار را بدست خواهند آورد با اینحال ممکن است بتوان با یادآوری چند نکته انتخاب را قدری راحت تر نمود.

کیا اپتیما به خاطر حضور طولانی مدت چند نسل در کشورمان از مارکت دست دوم و فراوانی قطعات یدکی خوب تری سود می برد و موتور تنفس طبیعی نه چندان قدرتمندش نیز درعین حال که اجازه نمیدهد با کمبودی مواجه شوید، رسیدگی کمتری از شما طلب خواهد نمود

پس اگر با قابلیت های حرکتی متوسط اپتیما مشکلی ندارید قادر اید از این سدان تنفس طبیعی لذت ببرید با اینحال از طرف دیگر راندمان بالای موتور تلیسمان هم چیزی نیست که بتوان به سادگی ازآن گذر کرد، چرا که این اتومبیل علیرغم مصرف سوخت کمتر، قدرت و شتاب بسیار بهتری را در اختیارتان قرار میدهد و لذت رانندگی بیشتری را به شما هدیه خواهد داد.

با این وجود اگر اهل شیطنت و شتابگیری های گاه و بیگاه باشید بی تردید تلیسمان انتخاب خوب تری برای شما خواهد بود.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس