مقایسه تخصصی دنا با پژو پارس ؛کدام یک بهتر هست؟

خوب الان تصمیم گرفته ایم تا دو کالا خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو را به مساله بکشیم، یکی کالا ملی این خودروساز دولتی به شمار می آید(دنا) و دیگری کالا کمپانی خودروسازی پژو فرانسه است(پژو پارس) بدون هیچ شکی برای مقایسه دو خودرو باید به چند فاکتور دقت کرد. اول اینکه باید دو خودرو هزینه ای نزدیک به هم را دارا باشد. دوم آن که بایستی هم کلاس باشند، چرا که اگر این فاکتور را در نظر نگیریم بی شک هزاران خودرو چه در ایران و چه در خارج ایران می باشد که از دنا و پژو پارس بهتر و بی نقص تر هستند. لذا ما امروز با رعایت اعتدال و بی طرفی به بیان نقاط ضعف دنا و پژو پارس می پردازیم. نقاط ضعفی که نه تنها از نگاه صاحبنظران است حتی از نگاه استفاده کنندگان دنا و پژو پارس هم به حساب می آید.

در نگاه کلی پژو پارس کالایی است که همه ساله تفاوت اندکی را به خود می بیند و با فیس لیفت اندکی روانه مارکت می شود این خودرو فرانسوی در اول راه با اسم پرشیا شناخته می شد و کم کم نامش به پژو پارس تغییر کرد. به طوری که امروز در خیابان های ایران حضور چشمگیر و غیر قابل انکاری را دارد.
با اینحال کالا دوم یعنی دنا مانند پژو پارس قدمت ندارد و از ابتدا دهه ۹۰ شمسی پای به مارکت کشور نهاد با این وجود اول مقرر شده بود در سال ۱۳۹۱ ارائه شود با این وجود با بد قولی تولید کننده و با کمی تاخیر ارائه آن شروع گردید، دنا که یک خودرو ملی می باشد در انتهای سال ۹۵ شمسی تغییراتی بر خود دید و با فیس لیفت تازه عرضه شد، فیس لیفتی که با اسم دنا پلاس در سال ۹۶ ارائه خواهد شد. ضروری به ذکر است که دنا پلاس نخستین خودرو ملی حاوی سقف سانروف است.
در پایین به بیان محاسن و معایب پژو پارس و دنا خواهیم پرداخت. محاسن و معایبی که نه تنها از نگاه صاحبنظران است حتی از نگاه استفاده کنندگان پژو پارس و دنا هم است.

مراسم معرفی خودرو دنا پلاس

محاسن و معایب دنا:

معایب خودرو دنا شرح پایین می باشد:

  1. شتاب کم: شما در نظر بگیرید که موتور این خودرو ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد. حال این قدرت موتور را با وزن ۱۲۷۷ کیلوگرمی دنا مقایسه کنید، بی شک متوجه خواهید شد که این موتور توان این را ندارد که شتاب معقولی را برای خودرو شما ایجاد کند.
  2. موتور ضعیف: بی شک با خواندن متن بالا متوجه خواهید شد که باید آبی پوشان جاده ویژه کرج در پایین کاپوت این خودرو از موتور قوی تری بهره می بردند. حال از این مسئله هم که گذر کنیم به این نوشته می رسیم که موتور این خودرو موتور ملی EF7 است و این موتور معایبی هم چون صدای زیاد موتور(که با این وجود یکم عایق بندی در دنا بیشتر از سمند)، عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که منجر به این می شود که در دنده ۵ دنا گژکاری وجود داشته باشد و سخت دیگری که بعضا مالکین خودرو ملی(نه همه) از آن رنج می برند زود جوش بودن آن است.
  3. سیستم تعلیق: برای اینکه ارتعاشات کلی ماشین به سرنشینان انتقال پیدا نکند کارشناسان سیستم تعلیق را میان چارچوب شاسی و چرخهای خودرو قرار داده اند تا به این وسیله از احساس این ارتعاشات به وسیله سرنشینان جلوگیری کنند، در دنا این امر به خوبی صورت نپذیرفته است.
  4. کیفیت مونتاژ: کیفیت مونتاژ این خودرو کامل و بی نقص نیست به طرز مثال فاصله درز درب های دنا زیاد است که این خود مهر تاییدی بر گفتار ماست.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/5220__0.jpg

محاسن خودرو دنا به شرح پایین است:

  1. دیزاین داخلی: بی شک به اشتراک خودروهای هم هزینه مارکت، دنا از دیزاین خوب و معقولی دارا است. با این وجود کیفیت جنس کابین کمی شما را دلسرد می کند.
  2. ابزارهای رفاهی خوب درمقایسه با رقبا هم هزینه: در این دوره هزینه ای بی چون و چرا شما نخواهید موفق شد که وسیله نقلیه ای با این قابلیت ها رفاهی را پیدا کنید، با این وجود چند روز قبل سایپا خودروی تازه ای را پرده گشود که حاوی قابلیت ها رفاهی درخوری بود که بی شک در این بخش(قابلیت ها رفاهی) دنا را به مساله خواهد کشید.
  3. سیستم ترمز: هر ۴ چرخ دنا تجهیز به ترمز دیسکی است که با کمک ABS و EBD و با کمک بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی دارد.
  4. ایمنی: این خودرو حاوی آپشن های ایمنی بسیار درخوری است حال این آپشنها را با ترمز خودرو که در هم کنیم بیننده عملکرد خوب در این بخش خواهیم بود.
  5. زیست محیطی: دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ که توانایی پیشرفت به یورو ۵ را هم دارد یک نکته مثبت برای دنا شمرده می شود.
  6. فرمان پذیری خوب: بی شک در پیچ و خم جاده دنا بسیار خوب رفتار می کند و حس بی همتایی را در زمان رانندگی به شما خواهد داد حسی که در خودروهای هم رده مارکت ایران کمتر دیده می شود.
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/5220__1.jpg

محاسن و معایب پژو پارس:

پژو پارس

معایب خودرو پژو پارس به شرح پایین است:

  1. کیفیت تولید پایین: مونتاژ و کیفیت تولید خودرو پژو پارس هم به مانند دنا حاوی ایراد های بسیار فراوانی است که ایران خودرو باید درباره این مثال کمی تجدید نظر کند.
  2. قابلیت ها رفاهی کم: به اشتراک خودرو های هم رده شما بیننده قابلیت ها رفاهی کمی هستید که بی شک این بخش از معایب بسیار بد خودرو پژو پارس است.
  3. گرمای زیاد موتور: سیستم خنک کننده موتور پژو پارس تا وقتی که خوب و منطقی کار کند همه چیز درست پیش می رود و شما بیننده هیچ مشکلی نیستید با این وجود اگر سیستم خنک کننده برای یک لحظه اندک معیوب گردد و گرمای موتور زیاد شود فورا واشر سرسیلندر پژو پارس می سوزد و به اصطلاح پیستون می چسباند که تحت این شرایط، باز کردن قسمت بالایی موتور و تراش دادن سر سیلندر و تعویض پیستون ها الزامی می گردد و هزینه تعمیر فراوانی به کاربر وارد می سازد.
  4. موتور و مصرف سوخت ضعیف در نمونه پایه: ورژن ELX پژو پارس این ایراد را ندارد با اینحال نمونه کم هزینه این خودرو حاوی این ایراد است چرا که هم مصرف سوخت این نمونه بالاس و هم هماهنگی خوبی بین وزن خودرو و موتور(در حالت پایه) نیست که این موضوع دلیل شتاب کم شده است.
  5. هزینه نگهداری بالا: در کمال تاسف قطعات نسبی بر روی پژو پارس بی کیفیت است و شما بعد از مدت کمی باید قطعات این خودرو را به مرور تعویض کنید. با این وجود قطعات با کیفتی از پژو پارس در مارکت موجود می باشد.

 http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/5220__3.jpg

محاسن خودرو پژو پارس از نگاه کلی به شرح پایین است:

  1. دیزاین داخلی: اگر تندر ۹۰ خودروی افتضاحی از جهت دیزاین داخلی باشد پژو پارس در نقطه مقابلش قرار خواهد گرفت و از جهت دیزاین داخلی رنگ و روی ویژه و مخصوصی را درمقایسه با خودروهای هم رده اش دارد، با این وجود این را هم بگویم که چون خودروهای هم رده اش از پلاستیک خشک در کابینش استفاده شده است.(در کمال تاسف)
  2. فرمان پذیری خوب: در پیچ و خم و در سفر خودرو حاوی هندلینگ و با این وجود فرمان پذیری خوب و معقولی می باشد که به راننده و سرنشین حسی بهتری را درمقایسه با خودرو های هم رده اش می دهد.
  3. موتور مصرف سوخت پذیرفتنی در نمونه ELX: همان شکلی که که در قسمت معایب گفتیم این خودرو در نمونه پایه حاوی موتور ضعیف و با این وجود مصرف سوخت بالاست با این وجود این گزینه در نمونه بالاتر برعکس شده و با دارابودن موتور خوب شتاب معقولی را بوجود می آورد در ضمن مصرف سوخت خودرو هم در این نمونه پذیرفتنی است.

مقایسه پژو پارس و دنا در یک نگاه:

  • پژو پارس حاوی موتور XU7JP/L3 است(که حاوی حجم ۱۷۶۱ سی‌سی است)این موتور در نمونه پایه حاوی ضعف است و قادریم بگوییم که از قبیل دنا هماهنگی ضروری بین وزن و قدرت موتور صورت نپذیرفته است با اینحال در نمونه بالا همه چیز فرق می کند و بهتری با پژو پارس است. بی شک وزن بالا دنا در این بخش بلای جانش شده است. ضروری به ذکر است که هم پژو پارس و هم دنا گیربکس دستی ۵ سرعته را دارا هستند.
  • دنا در خودروهای هم هزینه خود در مارکت ایران یک بهتری خیلی محسوس را دارد که همگان به این واسطه مهندسین ایرانی این خودرو را می ستایند چرا که صندلی‌های دنا دلیل تسلط بیشتر راننده و سرنشین درمقایسه با خودرو گردیده است، به طوری که صندلی در زمان حرکت دلیل تسلط بالا راننده می شود. دنا در پیچ‌های مهلک جاده خیلی خوب و پذیرفتنی کار می کند و کنترل راننده تحت این شرایط بر روی خودرو بسیار بالاست. از این جهت لازم است بگوییم که دنا در این بخش به خوبی پژو پارس را پشت سر قرار داده است.
  • در قسمت قابلیت ها رفاهی هم دنا بسیار بهتر از پژو پارس رفتار کرده است و با دارا بودن آپشن های خوب، پژو پارس را در این بخش مغلوب خواهد نمود.
  • در قسمت دیزاین ظاهری و داخلی نمی توان گفت که بهتری با کدام یک است چرا که به نظر من از جهت جنس کابین که هردو از پلاستیک خشک سود بردند و از جهت دیزاین خواست بر انتخاب فرد تاثیر گذار است

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/5220__4.jpg

سخن پایانی:

خوب اگر بخواهیم نظر کلی خود را بیان کنیم باید بگوییم که بهتری با دنا خواهد بود چرا که با استناد به نقاط مثبت و منفی هردو به این نکته پی خواهیم برد که پژو پارس اگر بخواهیم جمع بندی کنیم از دنا ضعیف‌تر است، چرا که دنا ماشین خیلی بهتری از پژو پارس سال است. لذا اگر تصمیم گرفته اید که بین این دو خودرو یکی را انتخاب کنید باید بگویم که بر اساس اصول انتخاب پذیرفتنی دنا خواهد بود.

دنا

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,