مقایسه انواع نمونه پراید نسیم ،صبا ،پراید۱۴۱ ،پراید۱۱۱ ،پراید۱۳۱،پراید۱۳۲

زیباترین و بهترین پراید کدام است؟

  وقتی ۲۲ تیپ پراید در شش نمونه کلی از کارخانه سایپا بیرون می آید، به چه نحو از میان آنها، خودروی مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟ اختلاف این تیپ ها با یکدیگر در چیست؟ بعد از حدود ۲۰ سال از ورود پراید به مارکت کشور این خودرو امروز با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؟ عمده مشکلات فنی پرایدها در کدام بخش هاست؟ کدام نمونه ها پرطرفدار ترند و کدام نمونه ها کم استقبال؟ در این نوشته جواب این سئوالات را داده ایم.

پراید نسیم
بعد از تغییراتی که سایپا بر روی سپرها و چراغ های پراید سدان و هاچ بک اعمال کرد، این نمونه ها را با اسم های نسیم و صبا به مارکت ارائه کرد. نسیم همان نمونه هاچ بک است. این خودرو یک انجین ۱۳۲۳ سی سی انژکتوری دارد. موتور نسیم می تواند در دور ۵۵۰۰ ،۶۳ اسب بخار نیرو تولید کند. گیربکس این خودرو نیز پنج سرعته است. موتور چهار سیلندر این خودرو توانمند نیست با اینحال به دلیل وزن کم نسیم که به زحمت به ۸۰۰ کیلوگرم می رسد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو را به ۱۳.۷ ثانیه رسانده است. این شتاب حتی از بسیاری از تولیدات گران تر مارکت هم خوب است با اینحال گریز از مرکز این موتور عددی بیش از ۱۰۳ نیوتن متر نیست. بدین جهت باید در مسیرهای پر شیب با معکوس کشیدن های پی در پی کنار بیاید. جدید این زمانی بدتر می شود که خودرو با سرنشین کامل یا صندوق بار پر در حرکت باشد با اینحال مصرف سوخت ترکیبی کمتر از ۷ لیتر این خودرو فاکتوری است که دلیل می شود برای خریدش وسوسه شوید. طول کلی اش ۳۶۱۵ میلی متر و عرض آن ۱۶۰۵ میلی متر است. این ابعاد برای وسیله نقلیه ای که بیشتر درون ترافیک شهر تردد می کند بسیار فرضیه آل است. فرمان این خودرو هیدرولیک نیست و ترمزها نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند. نسیم، ترمز ABS هم ندارد. تهویه مطبوع و قفل مرکزی از دیگر قابلیت ها این خودرو هستند. بالاخره هم باید به شیشه های رنگی، شیشه گرمکن عقب و قالپاق های چرخ ها تحت نام قابلیت ها بسنده کنید. در ضمن سپرها نیز همرنگ بدنه نیستند.

http://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/211/1380/image/Pride%20Saba%20(1).jpg

پراید صبا
نمونه صبا را باید یک نسیم صندوق دار بنامیم. از لحاظ فنی این خودرو هیچ تفاوتی با نمونه نسیم ندارد و تنها صندوق عقب این خودرو است که دلیل تمایزش از نسیم می شود. با این وجود این صندوق عقب حدود ۶۵ کیلوگرم اضافه وزن را برای این خودرو به ارمغان آورده است که دلیل شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش به ۱۴.۵ ثانیه برسد تا کمی کندتر از نسیم باشد. با این وجود اگر با وزن بالا و در مسیرهای پر شیب تردد نکنید مصرف سوخت ترکیبی صبای شما بیش از ۷.۲ لیتر نمی شود. گریز از مرکز ۱۰۳ نیوتن متری موتور هم در دور ۲۸۰۰ در دست شماست. دستیابی به گریز از مرکز در دورهای پایین خود مزیتی در جهت کاهش مصرف سوخت است. طول این خودرو که یک سدان کوچک شهری است، به ۳۹۳۵ میلی متر و عرض آن به ۱۶۰۵ میلی متر می رسد. حجم مخزن سوختش مانند نمونه نسیم ۳۷ لیتر است. شیشه گرمکن عقب و شیشه بالابرهای برقی درب های جلو، به اضافه سیستم تهویه مطبوع از نمونه قابلیت ها این خودرو است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/07/5721__1.jpg
۱۴۱
این نمونه با تریم داخلی متفاوتی درمقایسه با نسیم و صبا ساخته شد. همین طور در شکل ظاهری و مخصوصا بخش عقب بدنه تجدیدنظرهایی صورت گرفت. ۱۴۱ در پنج تیپ مختلف ساخته شد. این خودرو از لحاظ فنی با نمونه صبا و نسیم تفاوتی ندارد و همان موتور ۱.۳ و گیربکس پنج سرعته این دو خودرو بر روی ۱۴۱ هم نصب می شود. مصرف ترکیبی آن هم حدود ۷.۲ لیتر در یکصد کیلومتر است. پرآپشن ترین ۱۴۱ تیپ EX اسم گذاری شده. این نمونه امکاناتی مانند، تریم داخلی تازه، چراغ مه شکن، بدنه بهینه شده، ایربگ راننده، قفل مرکزی، ترمز ABS ، فرمان هیدرولیک، سیستم ایمنی ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغ ها را به خریداران ارائه می کند. تیپ SX همه قابلیت ها گفته شده به جز ایربگ را دارد. در تیپ SL باید قید فرمان هیدرولیک و ایربگ را هم بزنید. در تیپ LX فرمان هیدرولیک به لیست قابلیت ها بازمی گردد با این وجود خبری از ایربگ نیست. کم آپشن ترین ۱۴۱ هم تیپ ST است چون فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ را به خریدار عرضه نمی کند.

حجم موتور: ۱.۳ (لیتر)
حداکثر قدرت: ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰دور در دقیقه
گیربکس: ۵ دنده دستی
ظرفیت مخزن سوخت: ۳۷ (لیتر)
مصرف سوخت در شهر:۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه: ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن: ۸۹۰ (کیلوگرم)
طول: ۳۸۷۳ (میلی متر)
عرض: ۱۶۰۵ (میلی متر)
ارتفاع: ۱۴۶۰ (میلی متر)

تیپ

ST

LX

SL

SX

EX

بدنه بهینه شده

دارد دارد دارد دارد دارد

داشبورد تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

صندلی تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

رودری‌های تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کنسول تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کولر

دارد دارد دارد دارد دارد

فرمان هیدرولیک

دارد

دارد

دارد

ABS

دارد دارد دارد دارد

ایربگ راننده

دارد

شیشه بالابر برقی جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

قفل مرکزی

دارد دارد دارد دارد دارد

رادیو CD با USB

دارد دارد دارد دارد دارد

چراغ مه‌شکن عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

رینگ آلومینیومی

دارد دارد دارد دارد دارد

کمربند ایمنی قابل تنظیم

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم ضد سرقت

دارد دارد دارد دارد دارد

سپر رنگی

دارد دارد دارد دارد دارد

درب بازکن صندوق عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

آینه‌های جانبی تاشو

دارد دارد دارد دارد دارد

تنظیم ارتفاع چراغ‌ها

دارد دارد دارد دارد دارد

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/07/5721__2.jpg
پراید ۱۱۱
۱۱۱ عضو چهارم خانواده پر جمعیت پراید است که از لحاظ فنی با دیگر عضو های خانواده اش تفاوتی ندارد. این خودرو از همان موتور ۱.۳ لیتری ۶۳ اسب بخاری و گیربکس پنج سرعته دستی سود می برد. وزن این خودرو حدود ۸۵۰ کیلوگرم است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۷.۲ لیتر است. با اینحال موضوع ای که دلیل استقبال مارکت از این خودرو شده است دیزاین ظاهری خوب و بدنه بهینه شده آن است. به طوری که بسیاری نظر دارند زیباترین پرایدی است که تا این لحظه ساخته شده است. این خودرو هم در پنج تیپ تولید می گردد. اگر یک ۱۱۱ تیپ EX را تهیه کنید، از امکاناتی از قبیل تریم داخلی تازه، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، ایربگ راننده، قفل مرکزی، رادیو CD و USB، کمربندهای ایمنی قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، برف پاک کن شیشه عقب، آینه ای تاشو و سپر و زه های هم رنگ بدنه برخوردار می شوید. در تیپ SX ایربگ حذف شده است. تیپ SL غیر از ایربگ فرمان هیدرولیک را نیز به خریدار عرضه نمی کند. نمونه LX فرمان هیدرولیک را در اختیارتان قرار می دهد با اینحال بجای آن ترمز ABS و ایربگ در این خودرو نیست. با اینکه بر اساس قانون در سال جاری همه نمونه های پراید باید تجهیز به ترمز ABS باشند. ST کم آپشن ترین تیپ ۱۱۱ است. در لیست قابلیت ها این تیپ فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ نیست.

حجم موتور : ۱.۳ (لیتر)
حداکثر قدرت : ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰دور در دقیقه
گیربکس : ۵ دنده دستی
ظرفیت مخزن سوخت : ۳۷ (لیتر)
مصرف سوخت در شهر : ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه : ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن : ۸۵۰ (کیلوگرم)
طول: ۳۹۵۲ (میلی متر)
عرض : ۱۶۰۵ (میلی متر)
ارتفاع: ۱۴۵۵ (میلی متر)

تیپ

ST

LX

SL

SX

EX

بدنه بهینه شده

دارد دارد دارد دارد دارد

داشبورد تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

صندلی تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

رودری‌های تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کنسول تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کولر

دارد دارد دارد دارد دارد

فرمان هیدرولیک

دارد

دارد

دارد

ABS

دارد

دارد

دارد

ایربگ راننده

دارد

شیشه بالابر برقی جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

قفل مرکزی

دارد دارد دارد دارد دارد

رادیو CD با USB

دارد دارد دارد دارد دارد

مه‌شکن عقب داخل سپر

دارد دارد دارد دارد دارد

رینگ آلومینیومی

دارد دارد دارد دارد دارد

کمربند ایمنی قابل تنظیم

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم ضد سرقت

دارد دارد دارد دارد دارد

تنظیم ارتفاع چراغ

دارد دارد دارد دارد دارد

گرم‌کن شیشه عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

برف پاک‌کن عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

سپر و زه هم‌رنگ بدنه

دارد دارد دارد دارد دارد

آینه‌های جانبی تاشو

دارد دارد دارد دارد دارد

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/07/5721__3.jpg
پراید ۱۳۱
پراید ۱۳۱ ورژن ای مقاوم شده از نمونه صبا است. ۱۳۱ تغییراتی با این وجود کوچک در نمای ظاهری و داخلی دارد. تریم داخلی تازه این خودرو دلیل شده یکنواختی کابین پراید تا حدود فراوانی از بین برود. در نمای ظاهری نیز گرافیک چراغ ها کمی محتاطانه تغییر کرده است. پیشرانه و گیربکس پراید ۱۳۱ هم مانند دیگر پرایدهاست. موتور ۱.۳ لیتری با ۶۳ اسب بخار نیرو و ۱۰۳ نیوتن متر گریز از مرکز این خودرو را به پیش می راند. وزن این خودرو ۸۳۰ کیلوگرم است و مانند دیگر پرایدهای مارکت ترمزهایش در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند. نمونه ۱۳۱ هم با پنج تیپ عرضه می شود. اگر یک ۱۳۱ تیپ EX تهیه کنید، در حقیقت وسیله نقلیه ای را انتخاب کرده اید که فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، ایربگ راننده، قفل مرکزی چراغ مه شکن، سیستم صوتی CD و پورت USB ، رینگ های آلومینیومی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، تنظیم نور چراغ ها و سیستم تازه توزیع هوا در اتاق را در اختیارتان قرار می دهد. با اینحال اگر SX را برگزینید می بایست از خیر ایربگ راننده بگذرید. در تیپ SL غیر از ایربگ راننده فرمان هیدرولیک را هم نخواهید یافت. LX فرمان هیدرولیک را به لیست قابلیت ها باز می گرداند با اینحال ترمز ABS و ایربگ را از لیست خود خارج می کند. تازه ترین و فقیرترین تیپ از لحاظ قابلیت ها هم تیپ ST است که به جز فرمان هیدرولیک و ترمز ABS، ایربگ هم از قابلیت ها درون کابینش حذف شده است.

حجم موتور : ۱.۳ (لیتر)
حداکثر قدرت : ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰دور در دقیقه
گیربکس : ۵ دنده دستی
ظرفیت مخزن سوخت : ۳۷ (لیتر)
مصرف سوخت در شهر :۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه : ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم ضد سرقت(Immobilizer) : دارد
وزن : ۷۹۰ (کیلوگرم)
طول: ۳۹۳۵ (میلی متر)
عرض : ۱۶۰۵ (میلی متر)
ارتفاع: ۱۴۵۵ (میلی متر)

تیپ

ST

LX

SL

SX

EX

کولر

دارد

دارد

دارد

دارد

دارد

فرمان هیدرولیک

دارد

دارد

دارد

ABS

دارد

دارد

دارد

ایربگ راننده

دارد

بدنه تقویت‌شده

دارد دارد دارد دارد دارد

شیشه بالابر برقی جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

قفل مرکزی

دارد دارد دارد دارد دارد

رادیو CD بدون پورت USB

دارد دارد دارد دارد دارد

چراغ مه‌شکن عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

رینگ آلومینیومی

دارد دارد دارد دارد دارد

داشبورد تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم ضد سرقت

دارد دارد دارد دارد دارد

رو دری‌های تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

صندلی تازه بدون تنظیم ارتفاع

دارد دارد دارد دارد دارد

کنسول تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم افزایش توزیع هوا

دارد دارد دارد دارد دارد

تنظیم زاویه نور جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/07/5721__4.jpg

پراید ۱۳۲
دیزاین این خودرو کمی با دیگر عضو های خانواده اش اختلاف دارد. شکل چراغ ها مخصوصا در عقب و خطوط دارای اختلاف ۱۳۲ را کمی دلنشین تر کرده است. با اینحال در قسمت قوای محرکه باز هم باید با همان موتور ۱.۳ و گیربکس پنج سرعته سر کنید با اینحال اگر نمونه دوگانه سوزش را تهیه کنید یک مخزن ۴۸ لیتری گاز هم درون صندوق عقب قرار می گیرد تا در مصرف سوخت و سلامتی محیط زیست تاثیر مثبت داشته باشد. با وجود این با مصرف گاز CNG حدود ۱۱ اسب بخار نیروی کمتر در دست دارید. وزن این خودرو که بدنه اش بهینه شده است در نمونه تک سوز به ۸۵۰ کیلوگرم و در نمونه دوگانه سوز به ۹۲۰ کیلوگرم می رسد. از لحاظ رده بندی تیپ ها و آپشن ها مانند دیگر نمونه ها است. مطابق معمول هم تیپ EX پر آپشن ترین و تیپ ST کم آپشن ترین پراید ۱۳۲ هستند.

حجم موتور : ۱.۳ (لیتر)
حداکثر قدرت : ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰دور در دقیقه
گیربکس : ۵ دنده دستی
ظرفیت مخزن سوخت : ۳۷ (لیتر)
مصرف سوخت در شهر : ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه : ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن : ۸۵۰ (کیلوگرم)
طول: ۳۹۵۲ (میلی متر)
عرض : ۱۶۰۵ (میلی متر)
ارتفاع: ۱۴۵۵ (میلی متر)

تیپ

ST

LX

SL

SX

EX

کولر

دارد

دارد

دارد

دارد

دارد

فرمان هیدرولیک

دارد

دارد

دارد

ABS

دارد

دارد

دارد

ایربگ راننده

دارد

بدنه تقویت‌شده

دارد دارد دارد دارد دارد

شیشه بالابر برقی جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

قفل مرکزی

دارد دارد دارد دارد دارد

رادیو CD بدون پورت USB

دارد دارد دارد دارد دارد

چراغ مه‌شکن عقب

دارد دارد دارد دارد دارد

رینگ آلومینیومی

دارد دارد دارد دارد دارد

داشبورد تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم ضد سرقت

دارد دارد دارد دارد دارد

رو دری‌های تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

صندلی تازه بدون تنظیم ارتفاع

دارد دارد دارد دارد دارد

کنسول تازه

دارد دارد دارد دارد دارد

سیستم افزایش توزیع هوا

دارد دارد دارد دارد دارد

تنظیم زاویه نور جلو

دارد دارد دارد دارد دارد

کارشناسان چه می گویند؟
سید سعید اردستانی از تعمیرکاران با سابقه این خودرو، بیان میکند: به نظر من کیفیت این ماشین در همه سال هایی که ساخته شده در حال نوسان بوده است. مثلاً در سال های ۸۴ تا ۸۶ کیفیت خوب بود و بعد مجددا ضعیف شد و اکنون کیفیت مونتاژ خوب است. ایشان اضافه کرد: در بحث فنی ما مراجعاتی داریم مثلاً در خصوص صدا از گیربکس در وقتی که خودرو خلاص است. این سخت ناشی از عدم کیفیت و دقت کافی در تولید دنده پایین گیربکس است. عده ای از پمپ بنزین های این خودروها نیز آن گونه که این امیدواری وجود دارد نیستند.حتی در نمونه های ۹۰ به بعد، پمپ بنزین زود خراب می شود و به صدا می افتد. بالاخره به حالت نیم سوز درمی آید و می سوزد. در نمونه های دوگانه سوز سخت گرما نداریم و فن دمای موتور را به خوبی پایین می آورد با این وجود خرابی استپر موتور گاهی از نمونه ایرادهای آن است. استپر موتور این خودرو در نمونه های دوگانه سوز، خوب رفتار نمی کند و دلیل می شود وقتی که خودرو در حالت گازسوز قرار دارد دور موتور نوسان کند و گاهی موتور خاموش شود. این خاموش شدن و نوسان کردن دلیل تغییر در فشار روغن و گسترش استهلاک می شود. این تعمیرکار زبده اضافه کرد: ما مراجعاتی در خصوص گسترش مصرف سوخت و خرابی حسگر اکسیژن نیز داریم. این حسگر که تاثیر مستقیم روی کارکرد ECU و پاشش سوخت دارد، کیفیت خوبی ندارد و چاره ای هم جز تعویض آن نداریم و دیاگ نمی تواند کمکی به ما بکند. ایجاد صدا و سخت جا رفتن دنده دو از دیگر موارد در عده ای از پرایدها است. ایشان بیان میکند عده ای پرایدها از ناحیه بلبرینگ کلاچ و دنده برنجی دنده دو با سخت روبه رو می شوند. جالب است که آب بندی کابین این خودرو هم آن طور که باید نیست. ما مراجعاتی نیز داریم برای کنترل نشتی آب به داخل کابین و یا صندوق عقب. این سخت ناشی از کیفیت بد لاستیک های آب بندی است. مثلاً لاستیک آب بندی دور درب پراید ۱۱۱ خود من در فصل سرما بیش از یک سانتی متر از طولش کم شده بود و نمی موفق شد کابین را آب بندی کند و اکنون که هوا گرم شده جدید سایز این لاستیک به اندازه استانداردش نزدیک شده است.نمونه های ۱۴۱ در بحث آب بندی نبودن لاستیک های اتاق سرآمد بقیه هستند. سید سعید اردستانی در خصوص جلوبندی اعتقاد دارد: جلوبندی این ماشین برای خیابان های ما دیزاین نشده است. اگر پراید در جاده های صاف و کم دست انداز حرکت کند می بینید که کیفیت جلوبندی این خودرو مخصوصا در قسمت میل موج گیر و بوش ها خوب است. با اینحال بعد از این همه سال، سایپا خوب است فکری به حال این بخش بکند. گسترش قطر و کیفیت اهرم ها و بوش ها می تواند کمک شایانی به گسترش کیفیت جلوبندی بکند. عده ای خودروها هم به دلیل شکستن سگدست و یا خرابی میل تعادل مراجعه می کنند. در قسمت سیستم تعلیق باید بگویم کیفیت قطعات در قبلی بهتر بود و مثلاً کمک فنرهای قدیمی دیرتر خراب می شدند. الان حتی خودروهای صفر کیلومتر هم گاهی در قسمت کمک فنرها بعد از مدت کوتاهی دچار نقص و ضربه به اتاق می شوند. وی بیان میکند: انتخاب های من از میان تولیدات پراید به ترتیب ۱۱۱ به دلیل زیبایی و هندلینگ خوب، ۱۳۱ به دلیل ارزانی قطعات بدنه درمقایسه با دیگر نمونه ها و بالاخره هم پراید صبا به شرطی که کم کارکرد و سالم باشد توصیه می کنند. با اینحال یوسف داوود پیری که دستی بر حریق خرید و فروش این خودرو دارد پیرامون مارکت پراید بیان میکند: این ماشین در قبلی با هزینه پایین ۱۰ میلیون تومانی اش در اصل جانشین پیکان شد. بدین جهت در بیشتر مواقع فروشش خوب بوده و نوسان هم در این یک سال واپسین داشته است با اینحال مردم به دلیل اینکه خودروی دیگری در این رنج از مارکت نیست.این ماشین را می خرند با اینحال هم اینک نمونه ۱۱۱ را مخصوصا جوانان بیشتر از دیگر نمونه ها می خرند. دومین پرایدی که مارکت به آن روی خوش نمایش داده، نمونه ۱۳۱ فول است که بدنه اش هم قوی تر شده است. سومین پراید پر فروش هم ۱۳۲ است که نمونه فول آن بیشترین فروش را دارد. مردم از دوگانه سوزهای پراید زیاد هم استقبال نکرده اند با اینکه مصرف سوخت این خودرو کلاً بالا نیست. ایشان بیان میکند: اگر یک پراید نمونه پایین کره ای داشته باشیم و سالم هم باشد حتی پنج روز هم در کنفرانس باقی نمی ماند و به دلیل کیفیت بالای قطعاتش بعد از گذشت چند سال هنوز هم خریداران خودش را دارد

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,