معایب و مزایای روغن موتور سنتتیک چیست ؟

از مزایا و معایب روغن موتور سنتتیک چه میدانید؟ سنتتیک چیست ،روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک ،معنی سنتتیک ،روغن نیمه سنتتیک بهران ،روغن موتور تمام سنتتیک بهران ،هزینه روغن سنتتیک ،روغن موتور مینرال چیست

انتخاب خوب روغن موتور خودرو می­‌تواند تأثیر به‌­سزایی بر عملکرد و طول عمر اجزای مختلف خودرو داشته باشد. با این اوصاف، بسیاری از افرد بهره برداری از روغن­‌های سنتتیک را پیش نهاد می‌کنند.

امروزه موارد مختلف روغن موتورها تولید و ارائه می‌شوند و تشخیص روغن موتور خوب هر اتومبیل به امری دشوار بدل شده است. برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشیم نیاز است تا ابتدا با این روغن‌ها و وظایفشان آشنا شویم.

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم روغن موتورها به دو دسته‌ی اصلی سنتتیک (مصنوعی) و معمولی تقسیم می‌شوند. اختلاف میان این دو نوع را باید در نحوه‌ی تولید آن‌ها جستجو کرد. هر روغن موتور از دو جزء متمایز تشکیل شده است، جزء اول پایه‌ی اصلی روغن است و جزء دوم، افزودنی‌هایی است که به ترکیب اصلی اضافه می‌شود تا کالا نهایی حاصل شود. اختلاف اصلی روغن موتورهای معمولی و سنتتیک در ترکیب پایه‌ی آن‌هاست. ترکیب پایه در روغن موتورهای معمولی از نفت خام به دست می‌آید درصورتی که ترکیب پایه‌ی روغن‌های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی تولید بشر تشکیل می‌دهد. این نحوه‌ی تولید بطور کلیً دارای اختلاف، دلیل ایجاد خواص برتر در روغن‌های سنتتیک شده است.

برای درک خواص برتر روغن‌های سنتتیک ابتدا باید با وظایف اصلی روغن موتورها آشنا شویم. روغن‌ها دو وظیفه‌ی اصلی دارند، روان‌کاری و خنک‌کاری. در قسمت روان‌کاری، لایه‌ای از روغن سطح اجزای مختلف موتور را می‌پوشاند تا از اصطکاک اجزا با یکدیگر جلوگیری کند. در این بخش ضخامت لایه‌ی روغن اهمیت بینهایت زیادی دارد، این لایه نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. از جهت دیگر ضخامت این لایه به دمای کاری موتور وابستگی فراوانی دارد که این امر ناشی از خواص اجزای تشکیل دهنده‌ی روغن است. برای خنک‌کاری و همین‌طور روان‌کاری موتور اتومبیل نیاز است تا روغن درون اجزای مختلف جریان داشته باشد. جریان خوب روغن تابع از جمله مهمترین خواص روغن یعنی ویسکوزیته، یا گرانروی، است. هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد چسبندگی گسترش یافته و جریان روغن کاهش می‌یابد، از طرف دیگر با کاهش ویسکوزیته، لغزندگی و جریان روغن هر دو گسترش می‌یابند. به خاطر داشته باشید که لغزندگی زیاد مانع از تشکیل لایه‌ی روغن با ضخامت خوب بر روی اجزای موتور می‌شود. ویسکوزیته نیز خود تابعی از دما است و مقدار آن امکان دارد با تفاوت اندک دما به میزان فراوانی تغییر کند. هرچه ویسکوزیته‌ی روغن موتورها به تفاوت دمایی واکنش کمتری نشان دهند، آن روغن خوب‌تر است.

در حقیقت دلیل بهتری روغن های سینتتیک درمقایسه با روغن‌های معمولی در خاصیت ویسکوزیته‌ی آن‌ها خلاصه می‌شود. به این دلیل، یکی از ساده‌ترین تست‌های رایج، سرد کردن روغن‌ها تا دماهای بسیار پایین (حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه‌ی سلسیوس پایین صفر) و مقایسه‌ی ویسکوزیته‌ی آن‌ها است، که در این آزمایش پیوسته روغن‌های سنتتیک عملکرد درخشانی داشته‌اند. دلیل این عملکرد خوب را باید در مولکول‌های چنین روغن‌هایی جستجو کرد. به بیان ساده، روغن‌های سنتتیک ساختار مولکولی یکنواخت‌تری دارند (مشابه تیله) که این ساختار به مولکول‌ها اجازه می‌دهد تا به سادگی روی هم بلغزند درصورتی‌ که مولکول‌های روغن‌ معمولی را می‌توان به تاس‌هایی تشبیه کرد که برای لغزیدن بر روی یکدیگر با سخت مواجه هستند. طی بررسی ها به رفتار آمده، ۶۰ درصد از عیوب موتور خودروها در مواقعی رخ می‌دهد که دمای هوا پایین است و راننده در حال استارت زدن جهت روشن کردن خودرو است. در این لحظه اگر روغن موتور خوب نباشد قادر به روانکاری خوب نخواهد بود و لایه‌ای ضخیم از روغن که در اثر سرما روی اجزای موتور تشکیل شده است باعث آسیب رساندن به موتور در لحظه‌ی استارت خواهد شد.

با این وجود ضروری به ذکر است که هزینه بالای روغن‌های سنتتیک بزرگ‌ترین ایراد آن‌ها است که ممکن است بتوان به توجه به مزایایی از نمونه کاهش مصرف سوخت، گسترش عمر اجزای موتور و عدم ایجاد ته‌نشین در موتور از آن چشم‌پوشی کرد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,