مخترع نخستین خودروی هوشمند الکتریکی در جهان کیست ؟

جمشید آرین کجاست ،بیوگرافی جمشید آرین اصل ،نامه جمشید آرین به رهبر ،خودروهای جمشید ارین ،حکم جلب جمشید آرین

جمشید آرین

جمشید آرین اصل، فرضیه پرداز و مخترع ایرانی خودروهای الکتریک هوشمند است که در سال ۱۳۳۹ در شهر تهران به دنیا آمده‌است.

اختراعات

جمشید آرین سال ۱۳۸۱ برای اولین بار در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی ایران حضور یافت و خودروی هوشمند الکتریکی ساخته شده به وسیله خود را با اسم Aryana 792 عرضه کرد. بر اساس معلومات موجود در مقاله پخش شده مورخ ۸ دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی سایت اینترنتی درایو، جمشید آرین اصل مخترع ایرانی است که اختراع تکنولوژی شارژ سریع هوشمند به اسم ایشان ثبت شده‌است
در مقاله‌ای که ۱۲ اوت سال ۲۰۰۶ به وسیله لورنا ادواردز پخش شده، خودروی تولید جمشید آرین مورد استقبال قرار گرفته‌است. مقاله ذکر می‌کند که آرین به استرالیا رفته و در آنجا نمونه ابتدایی دومین خودروی الکتریکی هوشمند خود را که iEV800 نامگذاری کرده، ساخته‌است. این خودرو با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل باتری طی می‌کند و شتاب صفر تا صد آن ۷٫۵ ثانیه می‌باشد.
جمشید آرین به فعالیت‌های خود در استرالیا و س‍‍‍پس آلمان ادامه داد و بعد از گذشت ده سال از خروج ایشان از ایران، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، که برنامه‌هایی برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور داشت، جمشید آرین به ایران برگشت
بعد از بازگشت جمشید آرین به ایران، ایشان اختراع خود را بر روی یک خودروی سمند پیاده کرد و با آن بیش از ۵۰۰ کیلومتر را از تهران تا اصفهان طی کرد.
به علاوه از طرف دیگر، جمشید آرین یک ابزار خودروی تیبا را به سیستم برقی تولید خود تجهیز کرده (با اسم تجاری iEV1-IR) و بهمراه یک ابزار شارژ هوشمند پرتابل در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲۰۱۲ در کشور سوئیس کمپانی کرد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/10288__0.jpg

بازخوردها

بعد از موفقیت‌های فوق، مدیرعامل جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد دستور می‌دهد که هزینه تولید ۱۰۰ خودروی برقی و ۲ ایستگاه شارژ آن به جمشید آرین داده شود. با اینحال در دولت بعد و در ۱۴ تیر ۱۳۹۴ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنایع از وجود شخصی به اسم جمشید آرین اظهار بی‌اطلاعی می‌کند

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/10288__1.jpg

نامه معصومه ابتکار

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ جمشید آرین به برنامه تلویزیونی ثریا در شبکه افق از تلویزیون دولتی ایران دعوت شد. با استناد به مباحث مطرح شده در برنامه، این برنامه تلویزیونی خبرساز شد. جمشید آرین در این برنامه با عرضه مستنداتی فاش کرد که در سال ۱۳۸۱ معصومه ابتکار بعنوان مدیرعامل وقت سازمان محیط زیست ایران، کتباً طی نامه‌ای رسمی به ایشان مطرح کرده‌است که خودروهای برقی هیچگونه آتی‌ای ندارند.ولی باید گفت معصومه ابتکار مطرح کرد که:

نامه منسوب به اینجانب جعلی است و از جاعلان آن شکایت کرده و مسئله را مورد پیگیری قرار خواهم داد. در این نامه نه‌تنها امضا بطور کلیً جعلی و غیر حقیقی است، حتی ادبیات نامه و عنوان استفاده شده برای امضاکننده نیز سابقه نداشته‌است. وی جمشید آرین را متقلب خواند

جوابیه جمشید آرین به نامه معصومه ابتکار

جمشید آرین در پیامی در خرداد ماه ۱۳۹۵ این سخنان معصومه ابتکار را جواب داد. در جوابیه جمشید آرین آمده‌است:

اینجانب در تاریخ ۲۵ خرداد به متن دروغ، گزارش خلاف واقع و شبهات وارد شده در پست خانم ابتکار در ۸ صفحه با جزئیات مستدل و مستند جواب دادم. دو نامه خانم ابتکار و نامه‌های وزیر نفت و سازمان گسترش وزارت صنایع خود اسنادی هستند که حاکی از یک اشتباه بزرگ در نگاه خوشبینانه و در نگاه دقیق دادستان کل می‌تواند تحت نام یک خیانت ملی به حساب بیاید. خانم دکتر ابتکار نگذاشتند تکنولوژی مهم و استراتِژیکی که پیشرو در سیستم حمل و نقل ما بوجود می‌آورد در کشور ما تأسیس، اجرا وگسترش یابد تا امروز ما بااشتغال بیش از سه میلیون نفر دراین بخش بزرگ صنعتی، با کاهش مصرف حداقل ۲۸ میلیون لیتر بنزین مورد توجه ریاست سازمان محیط زیست) منتج به عدم ورود آلودگی هوا گردد. جرم سنگین خانم ابتکار دو نامه است که در سال ۱۳۸۱ در سربرگ سازمان محیط زیست صادر شد و امروز بعد از ۱۵ سال با جسارت و اهانت بر روی آن تأکید دارند. سر کار خانم ابتکار، قبل از مطرح شکایت شما، اینجانب از دادستان کل تحت نام مدعی العموم تقاضا کردم بر اساس قانون بنیادی وارد این پرونده حساس ملی شود تا منافع ملی و سلامتی مردم که با اشتباهات شما از بین رفته و به هشدار افتاده را مورد رسیدگی قرار دهد.

جواب مجری برنامه ثریا به نامه معصومه ابتکار

در تیرماه ۱۳۹۵ محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا، در جواب به ماجرای تکذیب‌نامه خانم ابتکار بعد از هفت ماه نوشت:

ادعای خبر اصلی، اتفاقات علم و تکنولوژی این روزهای کشور نه اعتصاب غذای یک مخترع تولیدکننده خودروهای الکتریک است، نه ماجرای سوخت‌های فسیلی و وابستگی کشور به واردات بنزین، نه راه حل بلندمدت آلودگی هوای کلانشهرها، نه عقب ماندگی صنعت خودروی کشور و نه مسئله جعل یک نامه. اینها هیچ‌کدام خبر اصلی نیستند. یک مشت تیتر یک هستند برای ژورنالیست‌ها و خبرنگاران و مطبوعاتی‌ها. اصل موضوع چیز دیگری است. جریان مساله‌های پیشرفت ایران پر است از امثال آرین‌ها و برخوردهای اینچنینی مدیران. جریان اصلی که این همه حواشی آن است، نحوه برخورد مدیران در دولت‌های مختلف با مساله‌ها و نیازهای کشور و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی است.

در آذرماه ۱۳۹۵ حکم جلب جمشید آرین به جرم جعل امضای معصومه ابتکار بوسیله دادسرای ناحیه ۲ تهران صادر شد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/10288__3.jpg

اعلامیه تشکل‌های دانشجویی

در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۳۹۵ چندین عدد از تشکل‌های دانشجویی کشور در پشتیبانی از جمشید آرین اعلامیه‌ای صادر کردند. در متن این اعلامیه آمده‌است:

تصدی گری دولت در این صنعت باعث ایجاد رانت و فساد وسیعی شده که بی تردید عامل اصلی موقعیت اسفبار حال حاضر آن است. یکی از نمودهای این فساد عمیق، عدم توجه به ظرفیت‌های نخبگان کشور در این عرصه می‌باشد، با اینحال این ایام اسم یکی از این نخبگان بر سر زبان هاست، جمشید آرین اصل. کسی که به گواه سخنانش در سال ۱۳۸۱ در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ صداوسیما، وقتی که کمپانی‌های مانند تسلا اصلاً وجود نداشتند، روند حرکت صنعت خودرو در جهان را به خوبی به سوی خودروهای الکتریکی پیش بینی کرده‌است.

با این وجود این فرضیه در حد حرف باقی نماند و در سال ۱۳۸۱ نخستین خودروی هوشمند الکتریکی جهان در ایران ساخته شد: آریانا ۷۹۲. فرصتی طلایی که با خیانت مافیای خودرو از کشور گرفته شد و جمشید آرین با تهدید، تطمیع و تعطیلی کارخانه‌هایش مجبور به ترک کشور شد. با اینحال وی بازهم ایستاده‌است، خود را تابع نظام و رهبری می‌داند، در جستجوی زدودن این فساد از صنعت خودرو و ایجاد زیرساخت حقیقی برای پیشرفت آن است و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و رفتار، مسئولین کشور را به مساله اقدام و رفتار دعوت می‌کند: من خودروی هوشمند الکتریکی با اسم iEV8 را با یک تیم دانشگاهی منتخب خودم از دانشگاه‌های تمامی ایران در مدت تنها ۶ ماه می‌سازم، که رکورد سرعت جهان را بشکند، بی توجه به حتی یک ریال کمک مالی دولت ایران، تنها به یک شرط: مردان سیاسی و مسئولین باغیرت کشور ایران، از هر جناحی که هستند، به جای حرف، به رفتار به پنج درخواست مرا در تحقق اقتصاد مقاومتی اجابت کنند. ایشان مردانه پای حرف خود ایستاده و نتایج این انقلاب صنعتی را تضمین می‌کند. با اینحال جالب است که بجای پشتیبانی، حکم جلب ایشان صادر می‌شود، آن هم با شکایت مقام مسئولی که وظیفه پشتیبانی از این دست نخبگان را دارد، مدیرعامل سازمان محیط زیست؛ و به جرمی که اصلاً قابل باور نیست، جعل امضا! این در حالیست که خانم ابتکار امروز بازهم مطالب همان نامه‌ای را تکرار می‌کند که ادعای جعلی بودن آن را دارد. در برهه‌ای که مسئولین کشور باید واقعیات کشور و جهان را بیش از قبل درک کرده و به چشم‌اندازهای علمی و اقتصادی نظام جمهوری اسلامی که نمود آنها پیوسته در مطالبات رهبری پدیدار است متمرکز باشند، مشاهده می‌کنیم که چنین همتی برای اقدام و رفتار در این زمینه از آنها قابل مشاهده نیست. مگر نه این است که دغدغه مندی و تلاش در جهت حل دغدغه های اقتصادی، صنعتی، محیط زیست و به علاوه از طرف دیگر ارتقاء سطح علمی و کیفی محیط علمی و نخبگانی از مصادیق پیشرو گری و مدیریت و کار جهادی است؟ در این بین مطالبهٔ ما دانشجویان این است که مسئولین برای یکدفعه هم که شده با پشتیبانی و اعتماد به این نخبهٔ علمی، قدمی در راستای تحقق انقلاب صنعتی پایدار، که در حقیقت تجلی ای از اقتصاد مقاومتی است، بردارند.

ما با مطرح پشتیبانی خود از تمام نخبگان مؤمن و پیشرو کشور، و به طرز ویژه جمشید آرین اصل، خواستار شفاف شدن جزئیات این ماجرای تاسف بار، و رسیدگی عادلانه پرونده این مخترع نیز هستیم. والسلام علی من التبع الهدی

محکومیت جمشید آرین و تأیید جعلی بودن نامه پخش شده در برنامه ثریا به وسیله دادگاه

با توجه به خبری که در تیرماه ۱۳۹۶ در پایگاه آگاهی رسانی سازمان حفاظت محیط زیست پخش شد، جمشید آرین اصل با توجه به حکم دادگاه محکوم به جزای نقدی و شلاق شد. با این شرایط وی «به لحاظ جعل به پرداخت مبلغ هجده میلیون ریال و به لحاظ بهره برداری از سند مجعول به پرداخت هجده میلیون ریال هر دو تحت نام جزای نقدی به نفع صندوق دولت و از بابت نشر اکاذیب به تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم گردید».

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/10288__4.jpg

منابع

ویکی پدیا ،جام جم ،خبرگذاری بسیج ،مشرق ،روزنامه رسالت

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو