فولکس واگن تیگوآن در طرف دیگر رنو کاجار + تصویر و مشخصات

نبرد کراس‌اوورهای پرطرفدار اروپایی

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

با شروع فروش فولکس‌واگن تیگوآن در ایران، بیننده ورود یک بازیگر تازه به مارکت رقابت کراس‌اوور‌های کشور هستیم، بازاری که در سال‌های واپسین افزایش فراوانی داشته است. رقیبان مستقیم تیگوآن در مارکت های جهانی، پژو ۳۰۰۸، نیسان قشقایی، مزدا CX5، اشکودا کودیاک و رنو کاجار است که هیچ کدام از رقبا هم‌اکنون در مارکت کشورمان حاضر نیستند. در مارکت ایران رقیبان اصلی فولکس تیگوان، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است که با استناد به هزینه هریک، این آزمون جای بحث و بررسی دارد؛ با اینحال ورود رنو کجار حریق این نبرد را داغ‌تر می کند. در اینجا ما هم به استقبال این نبرد می‌رویم و این دو خودروی هم قامت را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهیم.

رنو کاجار و فولکس واگن تیگوآن هر دو در کلاس کراس‌اوور‌های متوسط جای می‌گیرند، خودروهایی که با توجه به شاسی مشترک با دیگر تولیدات برند خود و درنهایت بر روی شاسی خودروهای سواری ساخته‌ شده‌اند و بیش از هر چیز خوب رانندگی در شهرها هستند. هر دو خودرو باهدف پوشش تقاضای رو به گسترش کراس‌اوورهای در مارکت اروپا و جهان ساخته شده‌اند و به دلیل ابعاد شبیه به، رقابت سختی را به هم دارند.

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

ابعاد و ظاهر؛ نبرد شروع می‌شود

هر دو خودرو از لحاظ ظاهری پیرو سبک دیزاین تولیدات دیگر کمپانی‌هایشان هستند و بدین جهت تیگوآن دیزاین ظاهری ساده‌تری درمقایسه با کاجار دارد با این وجود درنهایت هر دو خودرو ظاهری خوب و دوست‌داشتنی دارند.

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

ازنظر ابعاد، دو خودرو حدودا یکسان هستند و تیگوآن تنها ۳ سانتی‌متر کشیده‌تر است و فاصله محوری آن‌هم حدود ۴ سانتی‌متر بیشتر است تا از این حیث دو خودرو در موقعیت برابری قرار داشته باشند. هر دو خودرو برای یک خانواده چهار و یا حتی پنج نفره جادار هستند و مطمئنا کمبودی حس نمی‌کنید ضمن آنکه محیط بار مناسبی هم در هر دو می باشد، امری که برای خریدار کراس‌اوور‌ها مطمئنا مهم است. برای افزودن محیط بار به سادگی میتوانید صندلی‌های عقب را بخوابانید با این وجود در اینجا رنو اجرای مناسب تری دارد و با تا کردن صندلی‌های عقب محیط بطور کلی مسطحی به دست می‌آید و در طرف دیگر در تیگوآن صندلی‌های عقب با اندکی شیب قرار می‌گیرند.

قابلیت ها رفاهی و ایمنی؛ هر آنچه بخواهید

هر دو کمپانی در سال‌های واپسین در عرصه ارائه قابلیت ها رفاهی دست‌ودل ‌باز رفتار کرده‌اند و طیف کاملی از قابلیت ها را بر روی خودروهای خود نصب می‌کنند و قابلیت ها بیشتر را می‌توان به‌صورت آپشن تهیه کرد. با این وجود در این عرصه رنو در نمونه‌های استاندارد، قابلیت ها بیشتری ارائه می‌کند با این وجود درنهایت این قابلیت ها را می‌توان بر روی فولکس واگن هم سفارش داد. در بازارهای جهانی هر دو خودرو از سیستم صوتی و سرگرمی مناسبی دارا هستند که با یک نمایشگر بزرگ، معلومات ضروری را به راننده می‌رساند. سیستم صوتی هر دو خودرو خوب است؛ در رنو سیستم صوتی Bose را می‌بینید و فولکس واگن هم Fender را عرضه می‌کند. سیستم‌های کمکی راننده مانند پارک اتوماتیک، حسگر‌های جلو و عقب، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، سیستم اخطار نقاط کور، رادار جلو و … در هر دو خودرو بنمایش درآمده است.

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

هر دو خودرو ازنظر ایمنی در موقعیت مناسبی قرار دارند و در آزمایش‌های اروپایی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده‌اند. ازنظر ابزارهای ایمنی اکتیو و غیرفعال دو خودرو حدودا در سطحی یکسان قرار دارند و مجموعه کامل ایربگ‌ها، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو، سیستم کنترل استقامت و … را ارائه می‌کنند.

درمجموع در این بخش می‌توان دو خودرو را در موقعیت نسبتا یکسانی دانست و با این وجود اختلاف‌هایی قابل مشاهده است با اینحال درنهایت هر دو خودرو نمونه‌های کاملی در کلاس خود هستند.

موتور؛ نبرد وزن و قدرت

تنوع موتورهای رنو بیشتر از نمونه‌های ارائه شده از جانب فولکس واگن است و با این وجود به دلیل آنکه رنو بیشتر بازارهای اروپایی را هدف گرفته است، موتورهای دیزل متنوع‌تری بر روی کاجار نصب می‌شود. در طرف دیگر فولکس واگن بیشتر تیگوآن را برای بازارهای خارج از اروپا مقرر کرده و بدین جهت بر روی موتورهای بنزین سوز آن تمرکز کرده است. در عرصه قدرت موتور، کفه ترازو به نفع فولکس واگن سنگینی می‌کند چراکه موتورهای این کمپانی با حجم بیشتر، قدرت بالاتری دارند و با این وجود مصرف سوخت آن‌ها هم از موتورهای کاجار بیشتر است. هر دو خودرو طیف موتورهای تجهیز به توربوشارژر را ارائه می‌کنند تا از این طریق قادر باشند مصرف سوخت موتورها را کنترل کنند. تیگوآن ویژه مارکت اروپا با موتور ۱۴۰۰ لیتری ۱۵۰ اسب بخار تولید می کند، با اینحال در مارکت ایران با موتور دو لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت ۱۸۰ اسب بخار ارائه می‌شود. در طرف دیگر کاجار موتور بنزین سوز ۱۶۰ اسب بخاری را ارائه می‌کند که با این وجود ۱.۶ لیتر حجم دارد و از این حیث بازدهی آن درمقایسه با حجم بهتر از موتور فولکس واگن است. با این وجود رنو این قدرت کمتر را با وزن کمتر بدنه جبران می‌کند به‌گونه‌ای که رنو کاجار بسته به نوع موتور و سطح آپشن‌ها، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از تیگوآن است و همین موضوع دلیل می‌شود توان کمتر موتورهای رنو در لحظه حرکت چندان دیده نشود.

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

سیستم انتقال قدرت؛ به بیراهه بنگرید

هر دو خودرو با سری‌ای از گیربکس‌های دستی و اتوماتیک به بازارهای جهانی ارائه می‌شوند. خریداران اروپایی به دلیل هزینه پایین‌تر گیربکس‌های دستی معمولا علاقه به خرید نمونه‌هایی با گیربکس دستی دارند با اینحال به دلیل علاقه خریداران ایرانی به گیربکس‌های اتوماتیک، تیگوآن با گیربکس اتوماتیک وارد مارکت ایران شده است و کاجار هم در صورت ورود مطمئنا با گیربکس اتوماتیک ارائه خواهد شد. گیربکس اتوماتیک هر دو خودرو از تکنولوژی دو کلاچه سود می‌گیرد که می‌تواند تعویض دنده‌های نرمی را به ارمغان بیاورد ضمن آنکه با دلیل وجود کلاچ در این گیربکس‌ها، اتلاف نیرو مثل گیربکس‌های اتوماتیک عادی در آن‌ها قابل مشاهده نیست و با این وجود تعویض دنده‌ها نیز بسیار سریع خواهد بود. تیگوآن در بازارهای جهانی با گیربکس‌های ۶ و ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه ارائه شده است که نمونه‌های وارد شده به ایران از نوع ۷ سرعته هستند. کاچار هم با نسل تازه گیربکس‌های ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه رنو ارائه می‌شود تا از این نظر دو خودرو در یک سطح باشند.

هردوی این خودروها در کلاس کراس‌اوور‌های متوسط جای دارند و بدین جهت نباید انتظار یک رانندگی آفرود از آن‌ها را داشت. با این دیدگاه هر دو خودرو به‌صورت استاندارد در اروپا با ساختار دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند با اینحال هردوی آن‌ها را می‌توان به‌صورت دو دیفرانسیل هم سفارش داد تا اگر علاقه‌مند بودید گاهی از مسیر اصلی خارج شوید، مشکلی وجود نداشته باشد. تیگوآن ارائه شده در ایران از مجموعه دو دیفرانسیل است. با این وجود بازهم میتوانید از موقعیت تک دیفرانسیل هم برای کاهش مصرف سوخت در هر دو خودرو استفاده کنید با اینحال برای مواقع ضروری تنها با چرخاندن یک ولوم کوچک هر دو خودرو به نمونه‌های دو دیفرانسیل مبدل می‌شوند. رنو در این بخش غیر از این دو موقعیت، حالت Auto را ارائه می‌کند که بر طبق اوضاع موقعیت گریز از مرکز ارسالی به محورها را مدیریت می‌کند و در طرف دیگر فولکس واگن چند حالت پیش‌فرض برای سیستم دو دیفرانسیل مقرر کرده است که بسته به نوع مسیر انتخابی از جانب راننده، میزان گریز از مرکز مدیریت می‌شود. با این وجود دو خودرو اختلاف‌هایی در این بخش دارند با اینحال موقعیت کلی آن‌ها یکسان است و درنهایت سیستم به‌طور اتوماتیک میزان گریز از مرکز ارسالی به چرخ‌ها را مدیریت می‌کند تا خودرو بتواند از زمین‌های لغزنده و مسیرهای سخت عبور کند.

فولکس واگن تیگوآن در مقابل رنو کاجار

هزینه: برگ برنده فرانسوی

با این وجود رقابت دو خودرو تا حد فراوانی شانه‌به‌شانه پیش می‌رود با اینحال وقتی پای خرید دو خودرو به میان می‌آید اوضاع دارای اختلاف می‌شود چراکه در این جا رنو با هزینه کمتر درمقایسه با تیگوآن می‌تواند گزینه دلنشین‌تری برای خریداران باشد. در نمونه‌های فول آپشن و با توجه به این نکته که قابلیت ها‌ استاندارد کاجار اندکی بیشتر از تیگوآن است، اگر بخش عمده آپشن‌های موجود را در عرصه‌های رفاهی و ایمنی بر روی هر دو خودرو سفارش دهید رنو کاجار در اوضاع برابر حدودا سه هزار یورو ارزان‌تر از فولکس واگن تیگوآن است و همین موضوع می‌تواند برگ برنده بزرگی برای آن باشد. با این وجود هم اینک هزینه نهایی ارائه تیگوآن در مارکت ایران ۲۹۰ میلیون تومان مطرح شده و هنوز هم برنامه‌ای برای ارائه کاجار به مارکت مطرح نشده است، با اینحال با اوضاع حال حاضر تعرفه‌های واردات می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت ورود رنو کاجار، رنو بیش از ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر از تیگوآن فروخته خواهد شد و همین موضوع می‌تواند کفه ترازو را به نفع رنو سنگین کند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو