عمر مفید لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

آیا می دانید عمر لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

اگر شما هم مانند مردم زیادی نمی دانید که چه زمانی باید تایر های ماشینتان را تعویض کنید، خوب است بدانید که موقعیت تایرهای اتوموبیل شما به امنیت و کارآیی ماشین شما گره خورده است. لاستیک اتوموبیل شما یک عمر مفید دارد و نقطه ای فرا می رسد که کارآیی و چسبندگی خود را از دست می دهد و روی توانایی ترمز ها تاثیر منفی می گذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که به شما در تصمیم گیری برای تشخیص لحظه تعویض تایر ها کمک می کند.

 

 

۱ – در باب نقش آج های لاستیک خودرو بیشتر بدانید.

مهمترین نقش آج های تایر ماشین شما، منحرف کردن آب های پایین لاستیک و با این وجود گسترش چسبندگی خودرو به سطح زمین است تا مانع سر خوردن آن در جاده های خیس شود. وقتی که آج های لاستیک خودرو تقریبا ۱٫۶ میلیمتر ساییده شده و کاهش بیابند، تایر ها دیگر ایمن نیستند.

۲-به برنامه آج های لاستیک نگاه کنی

آج های لاستیک

 

بیشتر لاستیک ها حاوی “مهم های سایش آج” هستند. در لا به لای برنامه آج در قسمتهای فرو رفته، برآمدگیهایی پل مانند میبینیم که از سطح آج پایینتر است و وقتی که سطح آج با این مهم های سایش هم سطح شوند، لحظه تعویض لاستیک فرا رسیده است. که البنه حداکثر میزان مجاز سایش است و خوب است زودتر تعویض گردد.

۳– چک کردن میزان سایش آج با بهره برداری از “تست سکه”

عمق تایر خودرو

 

یک سکه ۱۰۰ تومانی زرد رنگ برنامه تازه را به طوری که عدد ۱۰۰۰ به سوی شما باشد، در لابلای آج لاستیک فرو کنید:

  • اگر  قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا ۱۳۹۰ معلوم شد، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است.
  • اگر عبارت ” ریال ” به طرز کامل واضح باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید.
  • اگر قسمتی از آج لاستیک، حتی قسمت کوچکی از عبارت “ریال” را نیز پوشانده باشد هنوز لحظه تعویض لاستیک فرا نرسیده است.

۴– از ابزار سنجش عمق آج استفاده کنید

عمق سنج لاستیک

اگر لاستیک شما “مهم سایش آج” نداشت و در بهره برداری از سکه نیز سردرگم شدید، قادر اید از یک وسیله ی اندازه گیری عمق آج استفاده کنید.

۵– به ساییدگی های غیر معمول لاستیک ماشین توجه کنید.

سایش غیر معمول می تواند نشانه ی این باشد که چرخ ها بالانس نیستند ونیاز به خدمات دارند.

  • اگر سایش لاستیک ها شدید باشد و لاستیک ها زودتر از معمول ساییده می شوند حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی اتوموبیل مراجعه کنید. بالانس نبودن چرخ ها غیر از وارد کردن صدمه به لاستیک ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می کند.
  • برای چک کردن موقعیت لاستیک اتوموبیل، چرخ هارا به وسیله فرمان به طرفین بچرخانید و به خوبی موقعیت آنها را معاینه کنید.

۶– لاستیک ها را حداقل هر ۶ سال یکبار تعویض کنید.

اگر مطمئن نیستید که چرخها نیاز به تعویض داشته باشند، با استناد به پیش نهاد  NHSTA (اداره امنیت ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا) حداقل لحظه تعویض لاستیک ها صرفنظر از میزان استفاده ۶ سال می باشد و حداکثر طول عمر لاستیکها ۱۰ سال است. در بیشتر مواقع جانب احتیاط را برای لاستیک هایی با طول عمر بیش از ۶ سال به اجرا درآورید.

  • طول عمر مفید چرخ ها از لحظه تولید در کارخانه شروع می شود نه لحظه خرید و نصب روی اتوموبیل.
  • با استناد به پیش نهاد  NHSTA هر ۸۰۰۰ کیلومتر چرخ های جلو را با عقب جا به جا کنید.
  • میزان دیگری برای لحظه تعویض لاستیک ها مقدار کیلومتر طی شده به وسیله خوردو است. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم خوب است هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر لاستیک ها تعویض شوند.

 نکته ها :

  • در خرید لاستیک های با سایز خوب دقت کنید. رینگ و لاستیک اتوموبیل باید با نوع و اندازه ی اتوموبیل شما تناسب داشته باشد.
  • در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در سطح و کناره لاستیک ها، بدون اتلاف وقت تایر ها را عوض کنید.
  • اندازه هر ۴ چرخ و حتی برنامه آجهای هر چرخ باید یکسان باشد. اگر اینطور نباشد به دیفرانسیل ماشین شما صدمه وارد می کند.
  • مطمئن شوید که باد چرخ ها تنظیم باشد. عدم تنظیم باد چرخها دلیل: مصرف بنزین بیشتر، سایش سریعتر لاستیک ها،  هندلینگ و کنترل ضعیف اتوموبیل می شود.
  • چرخ زاپاس را بیاد داشته باشید. تمام موارد گفته شده در باب چرخ زاپاس نیز صدق می کند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,