مشابهت ها و اختلاف های پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ + تصویر

وقتی که صحبت از هاچ بک های کم بهای تولید داخل به میان می آید با تنوع چندان بالایی روبرو نخواهیم شد. پژو ۲۰۶ که نزدیک به دو دهه با همین دیزاین به مارکت ارائه شده مطمئنا پای ثابت این گروه خواهد بود با اینحال به اشتراک تولیدات سایپا نیز یک هاچ بک تازه با اسم تیبا ۲ یا تیبا هاچ بک به چشم می خورد که به لحاظ هزینه تا حدودی هم رده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قرار می گیرد. این خودرو که به لحاظ دیزاین بطور کلی به تیبا صندوق دار مشابهت دارد وقتی که خریداران دیگر از ظاهر تکراری پراید خسته شده بودند به مارکت آمد و فروش زیادی را نیز به چنگ آورد. در این نوشته تلاش داریم تا به مقایسه فنی این دو خودرو بپردازیم.

دیزاین بیرونی

تیبا دومین خودروی ملی است که در ایران تولید می شود. این کالا در سال ۸۸ و در شروع تحریم های بین المللی وارد مارکت شد که با استناد به اوضاع سخت تولید و واردات خودرو، کاهش قدرت خرید و ستوه خریداران از دیزاین یکنواخت و ایمنی پر حرف و حدیث پراید با استقبال خوبی هم مواجه گشت. ولی باید گفت، با اینکه تیبا با اسم زیبای ایرانی عرضه شد با اینحال با نگاهی به دیزاین خارجی این خودرو چندان نشانی از زیبایی و ظرافت در آن پیدا نمی کنید.

دیزاین این خودروی ملی با کمک گروه ایتالیایی IET و کمپانی آنجلینی دیزاین انجام گرفت و ورژن هاچ بک آن نیز با اسم تیبا ۲ بعد از چند سال با همان دیزاین و بدون کوچکترین تغییر به مارکت ارائه شد. نمای جلو تیبا ۲ با اینکه از چراغ های کشیده دارا است با اینحال اندازه کوچک جلوپنجره و فاصله بسیار آن با چراغ ها یک شکل ناهماهنگ را ایجاد نموده است. به توجه به انحناهای فراوان بر روی سپر، گلگیر و کاپوت تیبا ۲، این خودرو از نمایی اسپرت که از خودروهای هاچ بک این امیدواری وجود دارد، دارا نیست. با این وجود این مسئله بیشتر به دلیل الگو برداری از یک خودروی سدان برای دیزاین یک کالا هاچ بک است. در نمای عقب این خودرو نیز به توجه به تفاوت فراوان در سقف، قسمت عقب بدنه جانبی، چراغ ‌های عقب، درب پنجم و سپر درمقایسه با تیبای صندوق دار باز هم یک دیزاین خسته کننده و بدون هیجان را بیننده هستیم. در حقیقت آنچه بیش از سادگی در قسمت عقب تیبا ۲ به چشم می آید عدم تناسب چراغ های عقب با چراغ های جلو است که امروزه تحت نام یکی از اصول دیزاین خودرو مقرر کرده می شود.

آن سوی دیگر این مقایسه پژو ۲۰۶ قرار دارد که به توجه به سال های طولانی که از تولید آن می گذرد بازهم از جذابیت ویژه ای برای دوستداران خودروهای اسپرت دارا است و به توجه به تمام انتقاداتی که به دیزاین بدون تغییر آن وارد است با اینحال در مقایسه با بسیاری از تولیدات داخلی مانند پراید و تیبا ۲ نمای مدرن تری دارد. چراغ های جلو کشیده، استفاده خوب از خطوط منحنی و شیب دلنشین کاپوت از نمونه نکاتی هستند که به خوبی همراه با یکدیگر قرار گرفته اند و ممکن است در کمتر وسیله نقلیه ای مانند آن مشاهده شود. ولی باید گفت تکراری و ملال آور بودن این خودرو معضلی است که به پاشنه آشیل پژو ۲۰۶ مبدل شده است و باعث می شود عده ای خریداران از در تهیه آن دچار تردید شوند.

مقایسه دیزاین داخلی
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10943__1.jpg

دیزاین داخلی تیبا ۲ آنچه را که در نمای خارجی آن مشاهده کردید کامل می کند. در حقیقت با نشستن در اتاقک تیبا ۲ چیز جذابی مشاهده نخواهید کرد. فرمان ساده و قدیمی، روکش صندلی های بی کیفیت و پارچه ای، داشبورد به غایت ساده بهمراه استفاده بسیار از پلاستیک خشک یک جلوه ناامیدکننده را به نمایش می گذارد که حتی تطبیق رنگ داشبورد و صندلی ها نیز نتوانسته جذابیتی به آن ببخشد.

در طرف دیگر کابین پژو ۲۰۶ از یک دیزاین اروپایی دارا است که با اینکه سال ها از دیزاین آن می گذرد با اینحال برای خریداران ایرانی که دیزاین های تازه خودروهای اروپایی را کمتر به چشم دیده اند راضی کننده به نظر می رسد. ممکن است یکی از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ محیط کمی است که سرنشینان عقب را کمی آزار می دهد. در حقیقت فرم اتاقک این خودروی اسپرت و استفاده از ساختار منحنی شکل به هزینه کاهش محیط داخلی آن تمام شده است به شکلی که اگر سرنشینان جلو صندلی های خود را کمی عقب ببرند دیگر فضایی حتی برای قرارگیری پای سرنشینان عقب باقی نمی ماند.

مقایسه ویژگیهای تکنیکی


تیبا از پیشرانه ای ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر با حداکثر قدرت ۸۰ اسب بخار و گریز از مرکز ۱۲۶ نیوتن متر دارا است. این پیشرانه از موتور قدیمی نصب شده بر روی پراید قوی تر شمرده می شود و به یک گیربکس ۵ سرعته دستی تجهیز شده است. در طرف دیگر پژو ۲۰۶ حاوی پیشرانه ای به ظرفیت ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار قدرت و گریز از مرکز ۱۱۸ نیوتن متر است که اگر با کیفیت ورژن اصلی تولید شود چیزی کمتر از موتور تیبا ۲ نخواهد داشت.

مقایسه ایمنی دو خودرو

تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هر دو در تجهیزاتی مانند کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر مشترک هستند ولی باید گفت بر سر ضعف سیستم ترمز تیبا بازهم حرف و حدیث های فراوانی مطرح است. در طرف دیگر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از توانایی تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی جلو و سیستم قطع اتوماتیک سوخت در زمان حادثه دارا است که نقش مهمی در گسترش ایمنی خودرو دارند.

مقایسه هزینه

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10943__5.jpg
هزینه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا هاچ بک در مارکت ایران به ترتیب نزدیک به ۳۳ و ۲۷ میلیون تومان تخمین زده می شود. در حقیقت به توجه به تولیدات به روزتری مانند رنو ساندرو به اشتراک تولیدات داخلی، خرید تیبا ۲ یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تنها یک انتخاب میان بد و بدتر شمرده می شود. خودروهایی که به لحاظ دیزاین و ایمنی از استانداردهای روز دنیا دارا نیستند و از عبارت خودروی اقتصادی تنها هزینه پایین آن را به ارث برده اند. ولی باید گفت خرید تولیدات نزدیک به ۵۰ میلیون برای طیف وسیعی از مردم ایران امکان پذیر به نظر نمی رسد. با این وصف، برای کسانی که با هزینه کم در جستجوی کالایی اسپرت و جوان پسند می گردند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یک انتخاب خوب شمرده می شود. در طرف دیگر باید در نظر داشت که با اینکه این خودرو به لحاظ قطعات از کیفیت قابل قبولی دارا است با اینحال یک خودروی پر خرج شمرده می شود و هزینه تعمیر و قطعات آن نیز کمی گران تر از دیگر تولیدات داخلی است. نتیجه آنکه اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای کم خرج با هزینه نگهداری پایین تر هستید تیبا انتخاب پذیرفتنی تری به نظر می رسد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو