سوناتا YF بخرم یا تویوتا کمری؟ + هزینه و مشخصات

سوناتا YF بخرم یا تویوتا کمری؟ + هزینه و مشخصات

مقدمه

سالهای سال بود که تنها رقیبان تویوتا کمری را هوندا آکورد و یا نیسان آلتیما تشکیل میدادند، با اینحال این ژاپنی خوش سابقه در دو سه نسل واپسین خود با رقیبی بسیار جدی به اسم هیوندای سوناتا مواجه شده است. در سالهای واپسین سرعت پیشرفت کره ای ها آنقدر زیاد شد که در عده ای بازارها گوی سبقت را از رقیبان ژاپنی و امریکایی ربوده و به موفقیت های بسیاری دست یافتند. مطمئنا بهره برداری از مردم مشهور و متخصصی مانند پیتر شرایر در قسمت دیزاین کیا هیوندای در دستیابی به این موفقیت تاثیر فراوانی داشته است. در مارکت ایران نیز کره ای ها حضور بطور کلی موفق تری درمقایسه با ژاپنی ها دارند که با این وجود بخش اعظم این موفقیت را مدیون هزینه خوب تر و قابلیت ها رفاهی بیشتر خود هستند. امروز در خودروبانک دو سدان پرفروش از شرق آسیا یعنی سوناتا نسل ششم و کمری نسل هشتم را در مقابل هم قرار دادیم تا ببینیم این دو مدعی چه برای رقابت با یکدیگر چه چیزی در چنته دارند.

سوناتا YF، مدعی کره ای

هیوندای سوناتا YF ششمین نسل از این خودرو به شمار می‌رود و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ روی خط تولید هیوندای قرار داشت. دیزاین هیوندای سوناتا YF رگه هایی از مرسدس بنز CLS را با خود بهمراه دارد که این تشابه باعث شد تا در ابتدای ورود به مارکت لقب CLS کره ای را بخود بگیرد. سقف خودرو حاوی حالتی کمانی بوده و با شیب تندی به صندوق عقب می رسد. در قسمت جلویی خودرو جلوپنجره ی بزرگ کره ای بارزترین مشخصه ی سوناتا است که مقداری به تولیدات فورد نیز مشابهت دارد با اینحال این مشابهت در همانجا و با رسیدن به چراغ های جلو به انتهای می رسد. دیزاین چراغ های جلو و عقب سوناتا نیز دلچسب و متناسب است و نمی توان ایرادی از آن ها گرفت. کابین سوناتا حاوی دیزاین جوان پسند و اسپرتی است. داشبورد و فرمان حاوی یک حالت X شکل هستند و اصول ارگونومی نیز در داخل کابین رعایت شده است. دیزاین نمایش دهنده های سوناتا به روشنی بهتر از کمری است و از دو استوانه تشکیل شده است. با اینحال یک ایراد بزرگ در کابین سوناتا می باشد و آن کیفیت مواد بکار رفته است. علي الخصوص سوناتای مورد تست حاوی تریم مشکی-کرم کابین بود و ضعف کیفی پلاستیک های داخل کابین آن بیشتر به چشم می آمد.
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/3487__0.jpg
خودروهای کره ای در مارکت ایران با بیشترین قابلیت ها رفاهی و ایمنی خود معرفی می شوند و اینجا نیز سوناتا با وجود این از گونه‌ی فول نبود با اینحال بازهم در موقعیت بهتری درمقایسه با کمری قرار دارد. قابلیت ها رفاهی سوناتا شامل، صندلی های چرمی تجهیز به گرم کن، سقف پانوراما، شیفتر دنده پشت فرمان و حافظه برای صندلی راننده است، که هیچکدام در کمری وجود ندارند. در قسمت ایمنی نیز در چنین موقعیتی هر دو خودرو توانسته اند از موسسه ی NHTSA امریکا پنج ستاره ی ایمنی دریافت کنند با اینحال سوناتا در این بخش امتیازات بیشتری بدست آورده است. سوناتا بصورت استاندارد به سیستم کنترل استقامت تجهیز است و شش عدد ایربگ دارد و در چنین شرایطی ست که که ایربگ جانبی و سیستم کنترل استقامت در کمری نسل هشتم بصورت آپشن معرفی می شود. با این وجود سیستم کنترل استقامت از سال ۲۰۱۴ بصورت استاندارد روی کمری قرار می گیرد.
سوناتا YF در مارکت ایران با نیروی محرکه چهار سیلندر خطی با حجم ۲.۴ لیتر معرفی شد. این پیشرانه از سری موتورهای چهار سیلندر هیوندای به اسم تتا است که حاصل هم کاری هیوندای با کمپانی های کرایسلر و میتسوبیشی تحت عنوان آلیانس جهانی موتور است. ضریب تراکم این موتور ۱۰.۵ به ۱ است و توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتون متر را دارد. این موتور از نوع DOHC بوده که به معنای وجود دو میل سوپاپ در بالا است. سوناتا از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ ها روی میل سوپاپ هوا سود می برد. تمام سیستم تایمینگ این موتور تولید کمپانی مشهور بورگ وارنر است. بلوک موتور سوناتا بطور کلی از آلومینیوم ساخته شده و برای دستیابی به استحکام بالا، در تولید آن از شیوه ریخته گری تحت فشار یا اصطلاحا دایکستینگ استفاده شده است. برای کاهش لرزش ها در این موتور از یک شفت بالانسر نیز سود گیری شده است. مانیفولد دود سوناتا نیز از نوع فولاد ضد زنگ است. نرم افزار مورد بهره برداری در ECU موتور تتا نیز تولید کمپانی آلمانی زیمنس است و EMS II اسم گذاری شده.
نیروی این موتور از روش یک گیربکس شش سرعته ی اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. عملکرد موتور و گیربکس برای یک استفاده ی روزمره خوب و پذیرفتنی است و تعویض دنده ها به نرمی و در آرامش کامل انجام می گیرد. با اینحال نباید انتظار فراوانی از سوناتا داشته باشید چون گیربکس سوناتا گاهی به فرمان راننده چندان اهمیتی نمی‌دهد و فرامینی را که از روش شیفترهای پشت فرمان به آن می‌دهید را اجرا نمی کند.
سیستم تعلیق سوناتا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است. هندلینگ سوناتا درمقایسه با کمری در موقعیت پایین تری قرار دارد ضمن اینکه در عرصه ی نرمی سواری نیز این کمری است که سواری نرم تری را ارایه می‌دهد. با اینحال اگر خیلی اهل فشار آوردن به خودرو نباشید هندلینگ سوناتا رضایت شما را جلب خواهد نمود مخصوصا اینکه سیستم کنترل استقامت نیز در مواقعی که احتمال از دست رفتن کنترل خودرو وجود داشته باشد به کمکتان می‌آید. فرمان خودرو نیز نرم و دقیق بوده و معلومات خوبی را از سطح مسیر به راننده منتقل می‌کند.
سوناتا از جهت ابعاد حاوی طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۸۲۰، ۱۸۳۵ و ۱۴۷۰ میلی متر است به توجه به داشتن فاصله ی محوری بیشتر (۲۷۹۵ میلی متر در مقایسه با ۲۷۷۵ میلی متر در کمری) با اینحال در بحث محیط سر، سرنشینان عقب سوناتا به دلیل فرم سقف حاوی محیط کمتری در بالای سر درمقایسه با کمری هستند. با اینحال محیط پای مناسبی در دست سرنشینان است.
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/3487__1.jpg

کمری، ژاپنی خوش سابقه

سوناتا و کمری در قسمت دیزاین بدنه از دو زبان بطور کلی دارای اختلاف استفاده می کنند. در سمت مقابل سوناتا، کمری با دیزاین محافظه کارانه و اصطلاحا شارپ خود قرار دارد. بر خلاف سوناتا که خطوط منحنی حرف اول را در بدنه ی آن می زنند در تویوتا کمری به وفور از خطوط تیز و زوایای تند استفاده شده است. دیزاین ظاهری سوناتا علاقه مندان بیشتری دارد و بروز تر از کمری به نظر می رسد با اینحال در دراز مدت این تویوتا کمری است که با برنامه ساده تر خود، دیرتر صاحب خود را خسته خواهد نمود.
ابعاد خارجی کمری در طول ، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴۸۵۰، ۱۸۲۰ و ۱۴۷۰ میلی متر است. دیزاین داخلی تویوتا کمری مثل بیرون آن ساده است و حدودا نکته ی مخصوصی در باب آن نیست با اینحال ایرادی نیز نمی توان از آن گرفت تنها نکته ای که به نظر نگارنده در کمری می موفق شد بهتر باشد برنامه بیش از اندازه ساده ی نمایش دهنده ها است. در مقابل، با این وجود نگاهی به خیابان ها به شما نشان خواهد داد که کدام دیزاین مقبولیت بیشتری بین خریداران دارد و این سوناتا است که توانسته علاقه مندان بیشتری را جذب خود کند. کمری هر چقدر در دیزاین از سوناتا عقب تر است با اینحال در قسمت متریال این ضعف را جبران کرده است.
قبلا در مقاله ی تست تویوتا کمری به معرفی بخش های فنی این خودرو پرداخته ایم که اینجا نیز به آن موارد اشاره خواهیم کرد. موتور تویوتا کمری درمقایسه با سوناتا حاوی جدود صد سی سی حجم بیشتر است که همین حجم بیشتر باعث شده تا قدرت و گریز از مرکز بیشتری به میزان ۱۸۰ اسب بخار و ۲۳۵ نیوتون متر را تولید کند. از مزایای موتور کمری درمقایسه با موتور سوناتا به جز قدرت و گریز از مرکز بالاتر باید به تداوم و طول عمر بیشتر و به علاوه از طرف دیگر بهره برداری از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود را اسم برد. کمری در لحظه رانندگی در مقایسه با سوناتا بطور کلی گوش به فرمان بوده و عملکرد سری ی موتور و گیربکس در کمری اسپرت تر از سوناتا است و در تست درگی که بین دو خودرو انجام دادیم کمری موفق شد سوناتا را شکست دهد که با این وجود در سرعت های بالاتر این اختلاف محسوس تر است. گیربکس کمری در مقایسه با سوناتا بیشتر به فرامین راننده رفتار می‌کند و این نیز از عواملی است که لذت رانندگی با کمری را بیشتر می‌کند با وجود این بخشی از این لذت فورا و با دیدن دیزاین بیش از اندازه ساده‌ی نمایش دهنده‌‌ها از بین می‌رود. پاشنه‌ی آشیل کمری با اینحال کمبود قابلیت ها رفاهی در مقابل بهای پرداختی آن است که ضعف بزرگی برای این خودرو به شمار می‌رود. اگر اقدام به تهیه یک سوناتای فول کنید گرمکن جلو و عقب، سقف پانوراما، سردکن جلو، تودوزی چرمی و دنده ی پشت فرمان را خواهید داشت که هیچ کدام از این موارد در کمری به چشم نمی خورند. کمری حتی حاوی پوشش چرمی صندلی هم نیست گرچه پوشش مخملی با کیفیت آن عده ای مزایا را با خود بهمراه دارد با اینحال در این رنج پرداختی خریداران معمولا به تودوزی چرمی علاقه دارند. با این وجود بجای آن کمری لذت سواری بیشتری را در پس این ظاهر ساده‌ی خود دارد و در نبود رقیبی قدری چون مزدا ۶ در مارکت کشور و به علاوه از طرف دیگر اگر هوندا آکورد را فاکتور بگیریم ضروری است بگوییم که هندلینگ و سواری کمری در این سگمنت بسیار خوب و رضایت بخش است و به نحوی ضروری است بگوییم که کمری توانسته تعادل بهتری را در قسمت قابلیت های حرکتی خود ایجاد کند.
در بحث مصرف سوخت نیز دو خودرو نتایجی بسیار نزدیک به هم دارند با اینحال کمری با اختلاف بسیار کمی مصرف کمتری از سوناتا دارد که به نظر نگارنده دلیل آن را باید در وجود سیستم لحظه بندی متغیر سوپاپ برای سوپاپ دود دانست که به موتور کمری اجازه می دهد کنترل دقیق تری را روی راندمان خود داشته و علیرغم حجم بیشتر سوخت کمتری از شما طلب کند.
http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/3487__2.jpg

نتیجه گیری

با نگاهی به وبسایت های فروش اتومبیل قادر اید مشاهده نمائید که یک کمری بسته به کارکرد و تیپ هزینه ای بین ۱۳۵ الی ۱۶۰ میلیون تومان و سوناتا نیز هزینه ای بین ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیون دارد که تا اینجای کار همه چیز به نفع سوناتا پیش رفته است. در این مقایسه قصد نداریم وسیله نقلیه ای را با اسم برنده و یا خودروی برتر معرفی کنیم چون خریداران باید با استناد به نیازها و انتظارات خود در جستجوی این دو خودرو بروند. اگر خودروی دست دوم مطمئنی را برای استفاده ی طولانی مدت تصمیم گرفته اید و قابلیت ها رفاهی و دیزاین ارزش چندانی برای شما ندارند و بجای آن بخواهید وسیله نقلیه ای با قابلیت حرکتی بهتر را داشته باشید کمری ماشین شماست، با اینحال اگر ارزش در مقابل بهای پرداختی، قابلیت ها رفاهی، دیزاین و در انتها مارکت دست دوم بهتر مد نظر باشد یک راست سر وقت سوناتا بروید. در انتهای ضمن تشکر از مالکین محترم خودروها و آقای افشین نیکوبخت که هماهنگی تست را انجام دادند، توجه شما را به جدول مشخصات دو خودرو جلب می کنیم.

ویژگیهای تکنیکی
نمونه هیوندای سوناتا YF تویوتا کمری
پیشرانه چهار سیلندر خطی چهار سیلندر خطی
حجم موتور ۲۳۹۵ سی سی ۲۴۹۴ سی سی
حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه ۱۸۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گریز از مرکز ۲۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ۲۳۵ نیوتون متر در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۱۰ ثانیه ۹.۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر در هر صد کیلومتر ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن ۱۴۵۱ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
هزینه ۱۱۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس