سوزوکی ویتارا بخریم یا نیسان رونیز؟

سوزوکی ویتارا بخریم یا نیسان رونیز؟

رونیز و ویتارا دو شاسی‌بلند مطرح سال‌های نه‌خیلی دور که در آن ایام به قول قدیمی‌ها برای خود دبدبه و کبکبه‌ای داشتند؛ روزهایی که خبری از شاسی بلندهای پرزرق‌وبرق حال حاضر نبود.

رونیز نمونه سال ۱۳۸۸ و ویتارا ۲۴۰۰ دنده‌ای کلاس۵ تولید سال ۱۳۸۹ هر دو هزینه ای حدود ۷۵ میلیون تومان دارند و برای دوستداران شاسی بلندها قادر اند گزینه‌های مناسبی باشند. پیشتر به بررسی این دو خودرو پرداخته‌شده است.

نیسان رونیز حاوی ظاهر زمخت و محکم با این وجود هزینه ای ارزان بود و بدین جهت در بدو ورود توجه جوانان را به خود معطوف نمود. فروش زیاد این خودرو در ابتدای تولید در سال ۲۰۰۰ نشانگر شهرت این خودرو بود با این وجود این فروش در سال ۲۰۰۲ کمی کاهش یافت.

سوزوکی گرند ویتارا مشخصات متوسطی درمقایسه با دیگر خودروهای لوکس دارد. این خودرو ویژه جاده‌های ناهموار بوده و در سطح خود وسیله نقلیه ای مطمئن است. این خودرو در نخستین حضور خود در سال ۱۳۸۶ در مارکت ایران به دلیل هزینه مناسبی که داشت، با استقبال خوبی مواجه شد.

بااینکه بیرون رونیز به‌طورکلی دیزاین قدیمی دارد، با اینحال حاوی خصوصیت‌های بسیار قابل ملاحظه از قبیل گلگیرهای حاوی برجستگی لاستیک، جلوپنجره مشکی و سقف بلندتر درمقایسه با برخی از رقبا است.

طول خودروی رونیز برابر با ۴.۵۶ متر و ارتفاع آن حدود ۱۸۸ سانتی‌متر است. باربند آلومینیومی لوله‌ای آن حدود ۵۷ کیلوگرم وزن دارد و به علاوه از طرف دیگر این خودرو حاوی رکاب کناری لوله‌ای نیز هست که این مسئله دلیل گسترش زیبایی خودرو شده است. خودروی رونیز حاوی یک سبد جمع شونده به ظرفیت حدود ۱۴ کیلوگرم برای حمل لباس‌های خیس و کثیف و یا هر شی‌ء دیگری است.

با نگاهی به دیزاین جلوی ویتارا، چراغ‌های مستطیل شکل همراه با جلوپنجره به همراه چراغ‌های مه شکن دایره‌ای شکل و به علاوه از طرف دیگر قرار دادن لاستیک زاپاس روی درب عقب، ظاهری دلچسب و هماهنگ به این خودرو بخشیده است. در دیزاین جانبی، گلگیرهای پف‌کرده همراه با خطی که از درب عقب شروع‌شده و در گلگیر جلو محوشده همراه با رینگ‌های ۱۸ اینچی و هماهنگ با نمای کلی بدنه، طرحی دلچسب را بوجود آورده است.

نقد و بررسی محیط داخلی
سوزوکی ویتارا بخریم یا نیسان رونیز

رونیز یک خودروی ۵ نفره است. پشتی صندلی‌های عقب به‌صورت جداگانه تا می‌شوند. از دیگر قابلیت ها داخل خودرو می‌توان به محیط توری با ظرفیت دو دوچرخه کوهستان، جای قلاب، قلاب سقف و جعبه کمک‌های ابتدایی اشاره نمود. به علاوه از طرف دیگر می‌توان بر روی این خودرو کایاک و اسنوبورد نیز جا داد. در وقتی‌که صندلی‌های عقب را بخوابانید، محیط صندوق‌عقب خودرو حدود ۱۸۶۰ لیتر می‌رسد.

با توجه به داشبورد سوزوکی ویتارا با همان دیزاین قدیمی ده سال پیش و ساده‌، تسلط راننده در این خودرو روی دکمه‌ها به طرز شگفت‌آوری بالاست و قابلیت ها خودرو خیلی خوب همراه با هم قرارگرفته‌اند. بااین‌وجود، در تولید داخل این خودرو از پلاستیک‌های ارزان و سفت استفاده‌شده است. محیط جلوی پا برای صندلی‌های عقب کم است و صندلی‌ها، حاوی انحنای خوب و راحتی نبوده و درنتیجه در سفرهای طولانی دلیل خستگی می‌شوند. دید جلو و اطراف با استناد به بلند بودن شاسی، خوب و پذیرفتنی است، با اینحال از دید عقب با استناد به این‌که این خودرو کراس‌اور است انتظار چندانی نمی‌توان داشت.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

خودروی رونیز در قسمت عملکرد، فرمان‌پذیری و حتی راحتی خودرو از نمره خوبی دارا است. اگر این خودروی SUV تا این حد ویژه جوانان نبود، همه مالکین خودرو با همه اوضاع و سنین، آن را توصیه می‌دادند. فاکتورهایی از قبیل تنوع توانایی نگهداری تنها برای خریداران خانواده محور و جوانان مجردی که می‌خواهند دوستانشان را سوار کنند، مهم است.

رانندگی با خودروی ویتارا به خاطر موقعیت چیره راننده و شیشه پایین با لبه‌های مربعی شکل، راحت است. با اینحال باورنکردنی است که برخلاف سواری نه‌چندان خوب، این خودرو در سرپیچ‌ها خیلی خوب می‌پیچد. فرمان این خودرو خیلی جالب نیست و بااینکه ترمزی حدوداً خوب دارد، با این وجود احساس نمی‌کنید که سوار وسیله نقلیه ای خوب هستید. با اینحال خودروی گرند ویتارا حسن‌هایی هم دارد. مثلاً این خودرو در مسیرهای ناهموار عملکرد خوبی دارد، سیستم تعلیق آن خوب سفرهای طولانی است، حاوی دو محور دائمی بوده و گیربکس آن با دامنه پایین است. این خودرو با وزن کمی که دارد در جاده‌های ناهموار خوب رفتار می‌کند و در گل‌ولای گیر نمی‌کند.

نقد و بررسی ایمنی

برای رونیز ترمز ضد قفل به‌صورت استاندارد و کیسه هوای کنار پنجره به‌صورت سفارشی موجود بوده و به عبارتی می‌توان گفت؛ رونیز قابلیت ها چندانی در این زمینه ندارد.

از قابلیت ها استاندارد گرند ویتارا می‌توان به سیستم کنترل استقامت، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ضد قفل و چند کیسه هوای استاندارد اسم برد. تازه ترین اصلاحی که روی این خودرو صورت گرفت، در قسمت جلوی این خودرو برای حفظ بهتر جان عابران پیاده انجام شد.

نتیجه نهایی

اگر فکر می‌کنید خودرو برای سفرهای شهری و جاده‌ای و خارج از جاده (با این وجود با ناهمواری کم) دارید، ویتارا را انتخاب کنید و برای سفرهای جاده‌ای و بیابانی، بطور کلیً منطقی است که وسیله نقلیه ای پرتوان و بسیار پراستقامت مانند رونیز را انتخاب کنید.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس