سایپا کوییک بخریم یا ساینا؟کدام یک خوب است ؟

مدتی‌ است که از ارائه ساینا به وسیله کمپانی سایپا قبلی با اینحال نمونه هاچ‌بک و ممکن است هم کراس آن با اسم تازه یعنی کوییک هنوز وارد مارکت نشده و برنامه ریزی شده است نخستین پیش فروش این خودرو در شهریور ۹۶ صورت بگیرد. بعد از ارائه کوییک، سایپا تصمیم گرفته است تا ساینا را هم با گیربکس اتوماتیک روانه مارکت کند. با ما در این نوشته همراه باشید تا این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.

دیزاین خارجی:
هر دوی این خودروها فیس‌لیفتی از تیبا‌ (۱و۲) را ارایه کرده‌اند و ظاهر این دو خودرو از نمای جلو و جانبی، (بدون توجه به صندوق عقب) بسیار مشابه به یکدیگر است.

دیزاین جلوی این دو خودرو اختلاف فراوانی ندارد و کاپوت و چراغ‌ها شبیه به هم هستند، با اینحال در قسمت جلو‌پنجره و سپر خودرو اختلاف‌هایی قابل مشاهده است. در کوییک با اینکه جلوپنجره کوچک‌تر دیزاین شده است و ممکن است کمی هم ما را یاد پراید‌های قدیمی بیندازد با اینحال دیزاین سپر کمی بهتر و پذیرفتنی‌تر است. دی‌لایت‌های کوییک همراه با مه‌شکن‌ها جلوه سپر را بهتر کرده‌اند. در صورتی‌که در ساینا دی‌لایت نیست.و دیزاین فرم مه‌شکن‌ها همراه خطوط اغراق‌آمیز اطرافش هماهنگی چندانی با دیگر اجزای خودرو ندارد. با تفاوت بوجود آمده در کوییک و بهره برداری از انحناهای منطقی‌تر و متناسب‌تر، سپر جلو با فرم کلی خودرو هماهنگ‌تر است.

نمای جانبی هیچ‌کدام از خودرو‌ها چنگی به دل نمی‌زند. در هر دو کالا، دیزاین سطح پایین تیبا با استفاده زیاد از منحنی‌های ملایم و یکنواخت قسمت سقف و ستون و درب عقب تکرار شده است. با اینحال کوییک با یک مجموعه تزئینات مثل فلاپ دور گلگیر و روف‌ریل، چهره یک خودروی “کراس” را به خود گرفته که ممکن است این مسئله برای عده ای از مردم دلنشین‌تر باشد و نمای جانبی این خودرو را برایشان قابل تحمل‌تر کند. کوییک با داشتن دستگیره‌های راحت‌ بازشو و حذف دستگیره‌های پول‌آپ قدیمی یک گام به جلو برداشته است. به علاوه از طرف دیگر رینگ‌های آلومینیومی کوییک زیباتر و جوان‌پسند‌ترند. با این وجود نباید از ظاهر یک‌دست‌تر و ساده‌تر ساینا نیز غافل شد، چرا که یک‌دست‌تر بودن آن می‌تواند دلیل شود دیر‌تر دل آدم را بزند.

و با اینحال در نمای عقبی دو خودرو که عمده اختلاف ظاهری این خودرو ها در این بخش قابل مشاهده است؛ کوییک حاوی دیزاین آپدیت‌تر و دلچسب‌تری‌ست‌. به خاطر کپی برداری با این وجود ضعیف از چراغ‌های خودرو‌های مجموعه X بی.ام.دبلیو، سایپا توانسته چهره کوییک را در نمای پشتی کمی دلچسب‌تر دیزاین کند. در شرایطی که نمای عقب ساینا با چراغ‌های کوچک زاویه‌دار با منطق دیزاین ابهام آمیز و خطوط عضلانی و منحنی‌های ناهماهنگ روی درب صندوق جذابیتی ندارد و چهره‌ای خسته‌کننده به خود گرفته است. به‌طور کلی می‌توان گفت با اینکه هر دو خودرو دیزاین ضعیفی داشته و با دیزاین روز دنیا فاصله فراوانی دارند با اینحال به هر حال می‌توان گفت که کوییک چهره‌ بهتر و مقداری به‌روز‌تر و جوان‌پسندتری بر رویش جای گرفته است.
کابین:
دیزاین داخلی این دوخودرو به هم مشابه بوده و هر دو کابین بسیار معمولی و کسل‌کننده هستند. پلاستیک مصرفی، نامرغوب و ناهمگون است و مونتاژ ضعیف سایپا، زیبایی ویژه ای ندارد. با این وجود سایپا تلاش کرده با تعبیه یک صفحه نمایش لمسی و تغییراتی در پشت آمپر فرمان، کمی هیجان را به کالا جدیدش اضافه نماید و غربیلک فرمان هم حاوی کنترل‌های مالتی مدیا بوده تا بدانیم که حداقل کوییک، تازه تر از ساینا است!

تزئینات، صندلی‌ها، رودری و تودوزی‌های هر دو خودرو شبیه به است و تنها در عده ای موارد کوییک حاوی رنگ‌های تیره‌تری است.

صفحه نمایش ۷ اینچی کوییک از لحاظ ابزارهای یک نقطه قوت برای این خودرو است با اینحال از منظر دیزاین واقعا چیزی نیست جز وصله ناجور برای این دیزاین ضعیف داخلی که خیلی بهتر می‌موفق شد در میانه داشبورد خلوت این خودرو قرار بگیرد و دیزاین بد دریچه‌های کولر را هم تغییر دهد.

فاصله محور به محور هر دوخودرو باهم برابر هستند لذا محیط سرنشینان در این دو خودرو یکسان است. با این وجود عرض خودروی کوییک بدون احتساب آینه‌ها کمی از ساینا بیشتر مطرح شده که این مسئله به‌خاطر وجود تزئینات روی گلگیر‌هاست و به معنای بزرگ‌تر بودن اتاق کوییک به‌نسبت ساینا نیست.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8253__3.jpg
ویژگیهای تکنیکی :
علیرغم اینکه در کشورهای مختلف برای یک خودرو پیشرانه‌های متفاوتی مقرر کرده می‌شود و به روش انتخابی با هر کالا ارائه می‌شوند با اینحال در ایران شرایط کمی فرق دارد و یک موتور برای خودرو‌های مختلف استفاده می‌شود. در ساینا و کوییک هم این موضوع صدق می‌کند و موتور استفاده شده در این خودروها همان موتور M15 تولید کمپانی مگاموتور است که آن را در خودروی تیبا و تیبا‌۲ (به علاوه از طرف دیگر در انواع پراید با این وجود با کمی اختلاف) هم دیده بودیم. این موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۳ccدارای ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸نیوتون-متر گریز از مرکز است. هر دو خودرو حاوی گیربکس ۵ سرعته دستی شبیه به هستند. به علاوه از طرف دیگر کوییک گیربکس اتوماتیک CVT تولید کمپانی پانچ را هم ارایه می‌دهد. بر اساس اخبار، ساینا نیز برنامه ریزی شده است در آتی با گیربکس اتوماتیک CVT و یا ATM چهار سرعته عرضه شود. هر دو خودرو از لحاظ آلایندگی و مصرف سوخت در یک سطح قرار دارند. در کوییک ورودی گاز موتور برقی شده و در تیپ‌های حاوی گیربکس اتوماتیک از فرمان برقی نیز استفاده شده است که نقطه قوتی برای آن است.
تجربه رانندگی :
با اینکه موتور این خودروها ضعیف و قدیمی است و راندمان بالایی ندارد با اینحال می‌توان با آن کنار آمد. زمان اکتیو کردن سیستم تهویه مطبوع هم نزول توان موتور آن‌چنان زیاد نیست. عایق‌بندی‌های ساینا آن‌چنان خوب نیست و صدای باد در خودرو می‌پیچد، کوییک هم یقینا همین وضع را خواهد داشت.
با استناد به اختلاف وزنی اندک این دو خودرو در تیپ‌های حاوی گیربکس دستی، شتاب یکسانی را می‌توان توقع داشت. شتاب ۰تا۱۰۰ این دو به‌طور رسمی مطرح نشده است با اینحال بر اساس منابع غیر رسمی هر دو خودرو قادر اند سرعت خود را در ۱۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. موضوع دیگر بحث گیربکس CVT در کوییک است که معلوم نیست بعد از ارائه، این گیربکس با این موتور ضعیف و خصوصیت‌های ماهوی گیربکس CVT چه‌طور از آب دربیاید. گیربکس‌های CVT به دلیل حرکت و شتاب گیری خودرو در دور موتور ثابت، رانندگی یکنواختی را عرضه می‌دهند که برای افرادی که به نزول و خیز دور موتور و صدای آن عادت دارند، می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد. از جهت دیگر به دلیل بهره برداری از تسمه در ساختار این گیربکس‌ها، گاهی اوقات سروصدای زیادی و ناخوشایندی شنیده خواهد شد. به علاوه از طرف دیگر هزینه‌های تعمیر و نگهداری این گیربکس‌ها بالا بوده و نیاز به تعمیرکاران کارشناس دارد.

به هر حال خبرها حاکی از آن است که این گیربکس‌ در آزمایش‌های انجام گرفته عملکردی شبیه به با حالت دستی دارد و مشکلی از بابت ضعف در اجرا نیست با اینحال باید پیوسته در نظر داشت که یکی از معایب گیربکس‌های CVT این است که در دور موتورهای بالا توان و کشش ضروری را به دلیل بهره برداری از تسمه نخواهند داشت، از اینرو موتور ضعیف بهمراه گیربکسی کم‌توان می‌تواند همه چیز را خراب کند. باید منتظر بود و دید که گیربکس‌های بلژیکی سایپا چه عملکردی را به‌نمایش خواهند گذاشت.

قابلیت ها و ابزارهای :
در این بخش قبل از واضح شدن مشخصات ساینا اتوماتیک هنوز کوییک یک سر و گردن بالاتر است و قابلیت ها مناسبی را ارایه می‌دهد. برای مقایسه ورژن فول‌آپشن هر دو خودرو را در نظر داریم. هردو خودرو حاوی ترمزهای ABS ,‌EDB و ۲ ایربگ هستند. غیر از آن کوییک از سیستم ترمز کمکی BA نیز سود می‌برد و کنترل استقامت خودرو را نیز می‌توان به روش آپشن برای کوییک سفارش داد که در معرض نمایش گذاشته است از لحاظ ایمنی از ساینا خوب است. کوییک از لحاظ قابلیت ها رفاهی تمامی ابزارهای موجود در ساینا را دارد و غیر از آن‌ها طیف قابل قبولی از ابزارهای دیگر شامل کروز‌کنترل، سیستم ورود بدون سوئیچ، استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۷‌اینچی لمسی، دوربین دنده‌ عقب، سیستم مسیریاب، بلوتوث‌، فرمان برقی و… را به‌همراه خود دارد. در جدول ذیل ابزارهای نصب‌شده برای بهترین تیپ این دو خودرو را “براساس کاتالوگ کمپانی تولید کننده” می بینید که با این وجود یک مجموعه از آن‌ها تنها در ایران آپشن شمرده می‌شوند!

هزینه :

در بحث هزینه این دو خودرو مشابهت فراوانی به هم ندارند، چرا که ساینا SE با هزینه ۲۸ میلیون تومان و کوییک در نمونه دنده‌­ای با هزینه ۳۳ میلیون تومان و اتوماتیک با هزینه ۴۰ میلیون تومان، اختلاف هزینه فراوانی باهم دارند. اینکه این اختلاف هزینه‌ها منصفانه است یا نه بحث دیگری است.
نتیجه‌گیری
به طرز قطع نمی‌توان گفت که کوییک خوب است یا ساینا چرا که این دو خودرو با رنج هزینه ای دارای اختلاف و قابلیت ها رفاهی دارای اختلاف ارائه شده‌اند و مارکت هدف خود را با توجه به نیاز‌های مختلف خریداران مقرر کرده‌اند. با استناد به دیزاین بدنه و کابین، ویژگیهای تکنیکی، ابزارهای و از همه مهمتر هزینه؛ باید دید که خرید کدام خودرو منطقی‌تر است؟ دیدیم که کوییک دیزاین آپدیت‌تر و جوان‌پسند‌تری دارد و قابلیت ها و ابزارهای کامل‌تری را هم عرضه می‌دهد با اینحال باید در نظر گرفت که برای بهره برداری از تمام این قابلیت ها بایستی ۱۲ میلیون تومان بیشتر از ساینا پرداخت کرد. با استناد به هزینه تمام‌شده تولید برای کارخانه و کیفیت و صحت عملکرد ابزارهای به‌کار‌ رفته که بر روی کوییک نصب شده؛ آیا واقعا این مبلغ ارزش آن را دارد؟ ضمن اینکه همان‌طور که گفتیم کارایی گیربکس CVT روی موتور M15 این خودروها هنوز واضح نیست و نیاز دارد تا امتحان خود را پس بدهد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,