ساندرو استپ وی یا H30 کراس؟کدام یک خوب است؟

در مطالب قبلی خودرو، آزمایش های بلند مدتی از دانگ فنگ H30 کراس و رنو ساندرو استپ وی پخش کردیم. در این آزمایش ها از هر زاویه به بررسی خودروها پرداختیم و نکات مثبت و منفی آن ها را بیان نمودیم. حال در این خبر تصمیم گرفته ایم تا تجربه های خود را از این دو خودرو به میان آوریم و مقایسه های را با هم انجام دهیم.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8467__0.jpg
در نگاه اول لازم است بگوییم که هزینه کارخانه ای ساندرو استپ وی حدود ۷ میلیون تومان از H30 کراس بیشتر است. با این وجود با استناد به اوضاع مارکت آزاد، هزینه استپ وی به ۵۸ میلیون تومان رسیده و عده ای حواله فروش ها هم، H30 کراس را تا ۵۵ میلیون تومان معامله می کنند. از جهت دیگر در مارکت کشورهای در حال پیشرفت، دانگ فنگ H30 کراس با رنو یا داچیا ساندرو استپ وی در بیشتر مواقع رقابت داشته و از جهات متفاوتی مورد بررسی بنا شده است. به این دلیل در این بخش به مقایسه دانگ فنگ H30 کراس و رنو ساندرو استپ وی می پردازیم:
۱- کیفیت، عامل مهم انتخاب
در آزمایش های قبلی به این نکته رسیدیم که کیفیت دانگ فنگ H30 کراس در حد قابلی قبولی بوده و از جهت دیگر کیفیت رنو ساندرو استپ وی هم اثبات شده است. سابقه فروش این خودرو در مارکت اروپا و منابع جهانی نشان می دهد که قطعات استپ وی طول عمر بالایی دارند. یکی از اصلی ترین معیارهای کیفیت، طول عمر قطعات فنی و موتوری است. اگر قبول داشته باشیم که بر اساس گزارش ISQI کیفیت رنو ساندرو و تندر۹۰ از دیگر رقیبان کمتر از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است و از جهت دیگر سطح کیفی H30 کراس را در حد پژو ۲۰۶ بدانیم، قادر ایم نتیجه ای از این روابط و فرمول بدست آوریم که بالاخره کیفیت فنی ساندرو استپ وی از H30 کراس بیشتر است. از جهت دیگر سابقه خوب موتور K4M رنو درمقایسه با TU5 پژو مزید بر دلیل است تا استپ وی را با کیفیت تر عرضه کنیم. گیربکس اتوماتیک ساندرو استپ وی هم چند سالی است که در مارکت ایران حضور دارد و تنها در این ورژن بروز رسانی شده است. سابقه بهره برداری از این گیربکس، خبر از استهلاک پایین استپ وی دارد. از جهت دیگر هم گیربکس H30 کراس با مهندسی Aisin ژاپن همراه بوده که یکی از مشهور ترین کمپانی های قطعه ساز جهان است. با این وجود باید در نظر داشت که معلومات دقیقی مانند گیربکس ساندرو استپ وی برای جعبه دنده استپ گیت H30 کراس در ایران نیست. پس می توان بالاخره کیفیت فنی و مواد استفاده شده در رن ساندرو استپ وی را درمقایسه با دانگ فنگ H30 بهتر دانست.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8467__1.jpg
۲- از لحاظ دیزاین کدام خوب است؟
نه قادریم بگوییم که ساندرو استپ وی وسیله نقلیه ای دلچسب است و نه H30 کراس یک هاچبک دلربا! در این اوضاع بین دو وسیله نقلیه ای گیر اتفاده ایم که از لحاظ خیلی ها دلچسب هستند و از لحاظ خیلی های دیگر زشت! در نگاه کلی می توان رای زیبایی را به دانگ فنگ H30 کراس داد. چون بالاخره یک مجموعه نقاط دلنشین را رعایت کرده است و حداقل از خطوط دیزاین خسته کننده در آن کمتر دیده می شود. نگاه کلی این طور است که ساندرو استپ وی دیزاین یک خودروی اقتصادی را به اوج رسانده و تا جایی که شده در گرافیت مداد در دیزاین آن صرفه جویی شده است! با این وجود با نگاهی دقیق تر می توان فهمید که ساندرو کمی با اصول دیزاین مطابقت بیشتری دارد. مثلا چراغ عقب رنو ساندرو استپ وی به نسبت H30 کراس کوچک است و خیلی ها می گویند که حتی طراحان رنو برای داشتن یک چراغ دلچسب هم وقت نگذاشته اند. با این وجود شاید دوست داشته باشید بدانید که کارایی و حالت قرارگیری چراغ عقب روی ساندرو و ساندرو استپ وی نسبتا اصولی تر از چراغ کشیده دانگ فنگ H30 کراس است. یا در دیزاین کلی خودرو به گونه ای قلم روی کاغذ چرخیده تا زاویه ورود و خروج استپ ایشان در شرایطی بهتر از رقبا باشد و وقتی در حقیقت با آن روبه رو می شویم، می بینیم که استپ وی از H30 کراس زاویه ورود و خروج بهتری دارد و به اصطلاح اوور هنگ استپ وی مساعدتر دیزاین شده است.
با این وجود اگر از نگاه عمومی به H30 کراس نگاه کنیم، قادر ایم بگوییم که نسبتا این خودرو از ساندرو استپ وی زیباتر است و می تواند اقبال بهتری در نگاه مشتریانی که ظاهر را می پسندند داشته باشد.
۳– قابلیت ها کدام یک بیشتر به چشم می آید؟

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8467__2.jpg
مقایسه قابلیت ها رنو ساندرو استپ وی با دانگ فنگ H30 کراس، مانند مقایسه دو کشور بورکینافاسو و آفریقای جنوی می ماند! هر دو این خودروها در رده اقتصادی دیزاین و ساخته شده اند و قرار نیست توقع ویژه ای از آن ها داشته باشیم. با این وجود بیننده هستیم که هر یک اصول پایه خود را رعایت کرده اند. ساندرو استپ وی تحت نام یک خودروی اقتصادی از سری رنو قابلیت ها ویژه ای ندارد و حتی قادریم بگوییم، سطح قابلیت ها رفاهی آن از ساینا سایپا کمتر است. بجای آن کیفیت و طول عمر قطعات است که خریداران را راضی نگه می دارد. دانگ فنگ H30 کراس هم که از سری ای چینی به مارکت ایران آمده، قواعد جذب بازار را خوب دانسته و قابلیت ها رفاهی مناسبی را ارائه می کند. مانیتور، دوربین عقب، حسگر پارک عقب، سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک از امکاناتی است که H30 کراس درمقایسه با استپ وی بیشتر دارد. در بحث ایمنی H30 کراس به ایربگ های جانبی نیز تجهیز بوده و کمی سیستم ترمزگیری آن کامل تر است. با این وجود با استناد به کمی جستجو در محیط مجازی می توان متوجه شد که ساندرو استپ وی با دو کیسه هوا، ایمنی ثبت شده بهتری درمقایسه با H30 کراس دارد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8467__3.jpg
۴- اتاق کدام یک راحتتر است؟
اگر واقع بینانه به هر دو خودرو نگاه کنیم، هیچ کدام ارگونومی و چیدمان خوبی در کابین ندارند. تحت نام مثال صفحه نمایش H30 که برنامه ریزی شده است در زمان دنده عقب،پشت خودرو را نشان دهد و در موقع حرکت، رهیاب آن روی صفحه دیده شود، در قسمتی نصب شده است که چند سالی است در دیزاین داخلی خودرو منسوخ شده است و این ایام حس After Market بودن صفحه نمایش را به ما می دهد. به علاوه از طرف دیگر سیستم تهویه اتوماتیک هم در پایین ترین نقطه با صفحه نمایش جداگانه نصب شده که با توجه بوجود مانیتور، الزامی به داشتن صفحه نمایش مستقل برای سیستم تهویه دیده نمی شود. داخل ساندرو استپ وی هم همین طور است. تنظیمات سیستم تهویه دقیقا پشت دسته دنده بوده که در حقیقت جای مناسبی نیست. به علاوه از طرف دیگر دکمه های شیشه بالابر عقب بین دو صندلی جلو بوده که بیشتر زجر آور است. محیط پای سرنشین عقب در H30 کراس کمی خوب است و قادریم بگوییم که با توجه بوجود عده ای قابلیت ها، تجربه مسافرت با این خودرو لذت بخش تر از استپ وی به نظر می آید. با این وجود از جهت دیگر کابین ساندرو استپ وی نسبتا کم صداتر بوده با استناد به نوع دیزاین، حس آرامش بیشتری در اتاق آن احساس می شود.
۵- وقتی پشت فرمان باشی، همه چیز واضح می شود
وقتی تجربه رانندگیمان را با هر دو خودرو درمقایسه با هم مقایسه می کنیم، می بینیم که استقامت استپ وی و کنترل آن تا حدی بهتر و راحتتر از H30 کراس بوده است. از جهت دیگر شتاب ابتدایی H30 کراس را می توان کمی بهتر از ساندرو استپ وی دانست. مصرف سوخت هردو خودرو در یک بازه بوده و با رانندگی ملایم می توان در محدوده ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، بنزین سوزاند. در جاده های خاکی و نه چندان خراب قادریم بگوییم که ساندرو استپ وی تا حدی نرم تر بوده و کمتر سر و صدا می دهد.
در کل قادریم بگوییم که هر دو خودرو با استناد به هزینه می توانند خریداران فراوانی را داشته باشند. طبیعی است، کسانی که سر وقت دانگ فنگ H30 کراس می روند، سطح قابلیت ها ساندرو استپ وی و ظاهرش را نپسندیده اند و کسانی هم که استپ وی می خرند، کیفیت و استهلاک کم آن را درمقایسه با H30 کراس ترجیح داده اند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8467__4.jpg

ویژگیهای تکنیکی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
موتور ۱٫۶ لیتری K4M ۱٫۶ لیتری TU5
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۰۵
گریز از مرکز (نیوتون متر) ۱۴۰ ۱۴۲
گیربکس ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک با حالت برفی ۴ دنده اتوماتیک استپ گیت با حالت برفی و اسپرت و O/D
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر) ۸ ۷٫۰۷
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۸۰ ۱۸۵
شتاب صفر تا صد در اوضاع فرضیه آل (ثانیه) ۱۱٫۵ ۱۲٫۵
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۹۳ ۱۲۳۰
حجم باک (لیتر) ۵۰ ۵۱
فاصله محوری (میلی متر) ۲۵۸۹
طول/ عرض/ ارتفاع (میلی متر) ۴۰۲۲/ ۱۷۵۳/ ۱۵۸۴ ۴۳۵۱/ ۱۷۶۰/ ۱۵۲۸
مشخصات لاستیک ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۰۵/۵۰ R16
سیستم تعلیق جلو/ عقب مک فرسون/ اکسل مقطع H مک فرسون/ اکسل مقطع H
مشخصات ایمنی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
سطح ایمنی سه ستاره ایمنی از Euro Ncap بررسی رسمی انجام نشده است
تعداد کیسه هوا ۲ ۴
ترمز جلو/ عقب دیسکی- کاسه ای دیسکی – دیسکی
سامانه های کنترلی ABS-EBD ABS-EBD
حسگر پارک و دوربین عقب به روش آپشن دارد
قابلیت ها رفاهی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
سانروف ندارد دارد
تنظیم ستون فرمان در دو جهت در چهار جهت
سیستم تهویه دستی اتوماتیک
رایانه مسافرت دارد دارد
کروزکنترل قابل نصب به روش سفارشی قابل نصب به روش سفارشی
مانیتور/GPS/ بلوتوث به روش آپشن دارد
هزینه (تومان) رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
کارخانه ۵۲٫۵۵۰٫۰۰۰ ۴۵٫۳۰۰٫۰۰۰
مارکت ۵۶ الی ۶۱ ۵۲ الی ۵۵

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,