رنو ساندرو استپ‌ وی چه تفاوتی با ساندرو هاچ بک دارد؟

امروز تصمیم گرفته ایم به بررسی تخصصی رنو ساندرو و عرضه ویژگیهای تکنیکی و همجنین هزینه این هاچ بک که از بهترین هاچ‌ بک های باکیفیت موجود در ایران به‌ حساب می‌ آید، بپردازیم.

رنو ساندرو وسیله نقلیه ای هاچ‌ بک می باشد که از آذر ماه سال قبلی، به وسیله پارس خودرو که زیرمجموعه‌ ی سایپا است در مارکت کشورمان مورد ارائه قرار گرفته است. ساندرو که در مارکت اروپا با برند داچیا شناخته می‌ شود(داچیا ساندرو)، کالایی مشترک از رنو فرانسه و زیرمجموعه‌ ی رومانیایی رنو که داچیا اسم گذاری شده می باشد که نخستین بار در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی معرفی شد و هم اینک بعد از ۱۰ سال از نسل ابتدایی آن نسل دوم ساندرو در مارکت جهانی ارائه می­ گردد. داچیا ساندرو به غیر از مارکت ایران در کشورها­ی دیگر از قبیل، آمریکای جنوبی، مکزیک، روسیه، مصر و آفریقای جنوبی با اسم “رنو ساندرو” به مارکت ارائه می­ گردد.

داچیا ساندرو Dacia Sandero

رنو ساندرو نسل اول در سازمان بررسی تکنو سنتر (Technocentere) رنو (سازمان بررسی رنو که در اطراف شهر پاریس میباشد که خودروهای آتی‌ی رنو داخل این مرکز دیزاین می‌شوند) و با مشارکت مراکز مهندسی رومانی و برزیل دیزاین شده است.

رنو ساندرو­ ی نسل اول برای نخستین بار در کنفرانس خودرو فرانکفورت سال ۲۰۰۷ معرفی شد و ارائه اولین مجموعه این خودرو نخستین بار در همان سال در برزیل انجام شد. در سال ۲۰۰۸ رنو ساندرو در کنفرانس ژنو با اسم “داچیا ساندرو” برای ارائه در مارکت اروپا در معرض نمایش قرار گرفت. و پس از آن در سال ۲۰۰۹ کمپانی رنو تولید و ارائه­ ی رنو ساندرو با برند رنو برای بازارهای آفریقای جنوبی و روسیه شروع کرد و بعد از مدتی نیز در کشورهای شیلی و کلمبیا.

رنو ساندرو Renault Sanderoپلتفرم این هاچ­بک رومانیایی با توجه به تندر۹۰ می باشد و در کلاس B-segment یا خودروهای شهری کوچک قرار می گیرد.

مرکز تولید کمپانی رنو در کشور برزیل در اکتبر ۲۰۰۸ ، ۱۰ ماه بعد از ارائه‌ ی نخستین خودرو ساندرو در داخل این کشور، از کراس اووری با اسم رنو ساندرو استپ وی که با توجه به پلتفرم ساندرو بود پرده گشود. استپ وی برزیلی که پیشرانه ی ۱.۶ لیتر ۱۶ سوپاپ داشت برای ارائه در کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک و کلمبیا تولید شد.

رنو ساندرو Renault Sanderoنسل دوم رنو ساندرو که ورژن­ ی فیس­ لیفت شده­ ی نسل اول آن بود در سال ۲۰۱۱ میلادی با تغییراتی در دیزاین نمای ظاهری و داخلی آن، برای نخستین بار در مارکت کشور برزیل مورد ارائه قرار گرفت.

پارس خودرو از نیمه ی دوم سال ۹۴ رنو ساندرو نسل اول را بعد از توقف تولید در کشورهای گفته شده برای ارائه در ایران شروع کرده است.

دیزاین ظاهری رنو ساندرو

همان شکلی که که در قسمت قبل گفتیم، ساندرو با توجه به پلتفرم خودروی تندر۹۰  ساخته شده و به این خاطر مشابهت های فراوانی را بین این دو خودرو می توان مشاهده کرد. با این وجود ساندرو و تندر۹۰ به ۲ کلاس مختلف تعلق دارند، به همین خاطر واضح است که این خودروها از جهت طولی با هم اختلاف زیاد داشته باشند؛ با این وجود از لحاظ عرض  و ارتفاع خیلی مشابه به هم هستند. در چنین شرایطی ست که که فاصله ی موجود بین دو محور عقب و جلو ساندرو، حدود ۴۲ میلیمتر از تندر۹۰ کوتاهتر می­ باشد.

رنو ساندرو Renault Sandero

دیزاین ظاهری ساندرو مثل تندر۹۰ بطور کلی ساده می­ باشد. در دیزاین اکثر بخش­های بدنه­ ی خودرو از لبه­ های تیز استفاده شده است که قبلا هم به وفور در تندر۹۰ بیننده آن بوده ­ایم. در نمای جلو رنو ساندرو بیننده چراغ­های جلو­ی کشیده هستیم که به وسیله ­ی نوار کرومی که در بالای جلو پنجره قرار دارد، به هم وصل شده­ اند. در قسمت جلو پنجره هم از دیزاین ساده ­ای مثل دیگر بخش های نمای ظاهری رنو ساندرو استفاده شده است که با سپر جلو آن بطور کلی هماهنگ می­ باشد.

رنو ساندرو Renault Sandero یکی از مهمترین قسمت­های دیزاین که در قسمت  نمای جانبی رنو ساندرو قابل دیدن می­ باشد موج مقعر رو به بالا بر روی درها می­باشد و برجستگی­ های پایین گلگیر­های عقب و جلو که شبیه به تندر۹۰ می­باشد. از نمونه اختلاف های نمای ظاهری موجود بین ۲ نمونه اتوماتیک و دستی ساندرو پارس خودرو در رنگ زه های جانبی، آینه ها و دستگیره ی درها می­ باشد؛ در نمونه دنده اتوماتیک، مواردی که گفتیم را هم رنگ بدنه است، که در نمونه دنده دستی، این بخش ها تماما به‌ رنگ مشکی می­ باشند.

چراغ های عقب خودرو هم مثل تندر۹۰ عمودی هستند با اینحال با ظاهری بطور کلی دارای اختلاف و به همین خاطر ظاهر اسپرت‌ تری به خودرو داده ­اند.

رنو ساندرو Renault Sandero

دیزاین داخلی رنو ساندرو

دیزاین داخلی رنو ساندرو بطور کلی شبیه به به دیزاین کابین تندر۹۰ است و از نمونه اصلی ترین اختلاف‌ های آن ها می­توان به کار بردن نوارهای نقره ای رنگ اطراف دریچه‌ های تهویه، نشانگر سرعت که در این خودرو سفید رنگ می­ باشد و ظاهر قسمت داخلی غربیلک فرمان در رنو ساندرو اسم برد. انتقاد عمده­ ای که اکثر خریداران به تولیدات رنو دارند پیرامون دیزاین کسل کننده ­ی ظاهری و به‌خصوص داخل خودرو می­ باشد که این امر در ساندرو نیز قابل دیدن است. از نمونه عظیم ترین معایب این خودرو نبود تجهیزاتی مانند صفحه صفحه نمایش، سیستم مسیریاب، سیستم سرگرمی به روز و امکاناتی دیگر که در رقیبان چینی ساندرو موجود می­ باشد.

رنو ساندرو Renault Sandero

ویژگیهای تکنیکی رنو ساندرو

کمپانی پارس خودرو رنو ساندرو را تنها با پیشرانه ی K4M 696 ارائه می کند؛ که این پیشرانه‌ در خودروی تندر۹۰ نیز هم اینک استفاده می شود.

پیشرانه ی K4M 696  نصب شده بر روی رنو ساندرو چهار سیلندر با آرایش خطی می­ باشد و قادر به تولید توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می ­باشد و حداکثر گریز از مرکز آن ۱۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه می­ باشد.

رنو ساندرو در دو نمونه دستی و اتوماتیک به وسیله پارس خودرو ارائه می­ گردد؛ در نمونه دستی سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته می ­باشد، همزمان با اینکه در نمونه اتوماتیک از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته سود می برد.

رنو ساندرو Renault Sandero سیستم تعلیق محور جلوی رنو ساندرو، از سیستم تعلیق مک فرسون با بازوی جناقی سود می­ برد و سیستم تعلیق نصب شده در محور عقب این خودرو از سیستم نیمه‌ مستقل با فنرهای مارپیچ می­ باشد.

شتاب و مصرف سوخت رنو ساندرو

رنو ساندرو تنها در ۱۰٫۵ ثانیه در نمونه دستی و ۱۱٫۵ ثانیه در نمونه دنده اتوماتیک می تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. به علاوه از طرف دیگر این خودرو با ظرفیت باک ۵۰ لیتری که دارد. مصرف سوخت ترکیبی ساندرو در ورژن دنده دستی برابر با ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در نمونه دنده اتوماتیک حدود ۸.۳ لیتر مصرف سوخت دارد. حداکثر سرعت نمونه‌های دستی و اتوماتیک این خودرو به‌ترتیب ۱۷۵ و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

قابلیت ها رفاهی و آپشن های رنو ساندرو

ابزارهای رفاهی ساندرو خلاصه می­ شود به موارد محدودی چون

  • آینه‌های جانبی برقی گرم‌کن دار
  • چراغ مه‌شکن جلو
  • سیستم تهویه مطبوع
  • سیستم صوتی حاوی درگاه USB
  • کنترلر سیستم صوتی کنار غربیلک فرمان
  • ریموت کنترل و سیستم جلوگیری از سرقت

رنو ساندرو Renault Sanderoاگر شما در جستجوی وسیله نقلیه ای هستید که تجهیزاتی مانند سانروف، صفحه نمایش لمسی، مسیریاب ماهواره ای، کروز کنترل، کنترل استقامت و سیستم سرگرمی به روز که به موبایل هوشمند شما وصل بشه را داشته باشد، رنو ساندرو اصلا انتخاب خوبی برای شما نیست چون این خودرو بر خلاف خودرو های چینی بیشتر از آن که روی ابزارهای رفاهی تلاش نموده باشد، تمرکز خود را بر کیفیت سواری قرار داده است.

کیفیت سواری ساندرو

با شرایطی که گفتیم پلتفرم و پیشرانه رنو ساندرو با تندر۹۰ شبیه به است، و بدلیل آنکه تندر۹۰ در ایران جدای ظاهر زشت و نداشتن قابلیت ها به کیفیت سواری خوب مشهور است، ساندرو نیز همین کیفیت را داراست و حتی کیفیت تولید و سواری آن بیشتر از ال۹۰ می باشد.

بعد از روشن کردن موتور ساندرو متوجه آن خواهید شد که کابین خودرو در مقابل صدای موتور به خوبی عایق شده است و صدای خیلی مقداری به داخل کابین ساندرو می آید. شروع حرکت خودرو خیلی نرم و بدون تکان است، اگر هم سطح جاده پوشیده از برف یا یخ باشد با اکتیو کردن سیستم شروع حرکت در حالت برفی که دکمه آن همراه با اهرم تعویض دنده قرار دارد، سر خوردن خودرو را به حداقل می رسانید.

تعویض دنده ها بسیار نرم و بدون پرش و ضربه انجام می شود و بر خلاف اکثر گیربکس های چینی سر و صدایی ندارد. تنها در حالتی که تصمیم به تعویض و تغییر سریع دنده از D به R یا بالعکس را داشته باشید گیربکس ضربه ی کوچکی خواهد زد. پیرامون ترمز ها هم که باید بگوییم که عملکرد سریع و خیلی خوبی دارند.

ایمن بودن رنو ساندرو

رنو ساندرو حاوی کیسه‌ ی هوای راننده، کیسه ی هوای سرنشین جلو با امکان غیرفعال سازی آن، ترمز ضد قفل(ABS) به‌ همراه توزیع الکترونیکی ترمز(EBD) و کمربند ایمنی سرنشینان عقب سه نقطه ای است. به علاوه از طرف دیگر در صندلی­ های عقب برای نصب صندلی‌ کودک قلاب های ایزوفیکس(ISOFIX) هم مقرر کرده شده است.

موسسه یورو انکپ(Euro NCAP) در سال ۲۰۰۸ میلادی رنو ساندرو نسل اول را تحت آزمونهای خود قرار داد که این خودرو موفق به کسب سه ستاره ایمنی از این موسسه شد.

امیدواریم که ساندرو ساخته شده در ایران با کیفیت داچیا باشد نه رنو!!!!

ساندرو استپ‌ وی چه تفاوتی با ساندرو هاچ بک دارد؟

با شرایطی که قبلا گفتیم ساندرو استپ وی ورژن ی کراس اوور ساندرو می باشد که ساندرو استپ وی ساخته شده به وسیله پارس خودرو از لحاظ فنی هیچ فرقی با رنو ساندرو هاچ بک ندارد و از همان پیشرانه استفاده شده در رنو ساندرو (پیشرانه K4M 696) برخوردار می باشد. در قسمت نمای ظاهری ساندرو هاچ بک با ساندرو استپ وی هیج تفاوتی ندارد جز موارد جزئی که در افتر مارکت هم با هزینه کم یافت می شود شامل ضربه گیرهای مشکی رنگ پلاستیکی روی قوس گلگیرها، برداشتن زه جانبی، قسمت کرومی رنگ پایین درها که حالت رکاب(جای پا) دارند، قسمت های کرومی پایین سپرهای جلو و عقب و باربند روی سقف که در استپ وی می باشد و ظاهری کراس اووری به این خودرو داده است؛ که حسی را به تماشاگر انتقال می دهد که در مقایسه با ساندرو هاچ بک بلندتر می باشد. ارتفاع استپ وی از جهت فنی ۴ سانتی متر بلندتر از ورژن هاچ بک آن می باشد که این کار با بالا بردن کمک فنرها انجام شده است.

رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay
رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay

به علاوه از طرف دیگر پایین آینه هی جانبی رنو ساندرو استپ وی برچسب STEPWAY نصب شده است، با اینحال وقتی وارد کابین استپ وی می شوید، هیچ تفاوتی با ورژن هاچبک ساندرو پیدا نمی کنید.

هزینه ارائه رنو ساندرو و رقیبان آن

رنو ساندرو و به علاوه از طرف دیگر رنو ساندروی استپ در ایران شامل دو نمونه دنده دستی و دنده اتوماتیک ارائه می گردد؛ هزینه ساندرو دنده دستی برابر با ۴۳ میلیون تومان و هزینه ساندرو اتوماتیک ۴۹ میلیون تومان؛ هزینه ساندرو استپ وی دنده دستی برابر با ۴۶ میلیون تومان و هزینه ساندرو استپ وی دنده اتوماتیک ۵۲ میلیون تومان می باشد.

رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay
رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay

هم اینک از نمونه اساسی ترین رقیبان داخلی رنو ساندرو می توان به پژو ۲۰۷، ام‌وی‌ام ۳۱۵، برلیانس اچ ۲۲۰، برلیانس اچ ۳۲۰، هیوندای i۱۰ (مونتاژ کرمان موتور) اشاره نمود.

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,