رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا کدام یک خوب تر هست ؟

رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا کدام یک خوب تر هست ؟

در محدوه ۲۰۰ میلیون تومان; رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا ،مقایسه رنو تلیسمان باسوناتا ،درگ رنو تلیسمان ،موتور و گیربکس، دارای اختلاف ،هزینه هیوندای سوناتا ،مشخصات رنو تلیسمان  ،قابلیت ها هیوندای سوناتا

پارسا اسلامی- رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در مارکت سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند با اینحال با ورود تلیسمان به جهان رنو، ورق بطور کلیً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان بیننده تحولی در تولیدات رنو بودیم و این خودرو به یکی از پرطرفدار‌ترین سدان‌های مارکت مبدل شده است. وانگهی از سمت دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، وسیله نقلیه ای که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های مارکت کشور بوده و با این وجود فروش نسل حال حاضر‌اش با نوساناتی همراه شد با اینحال هنوز هم یکی از پرطرفدار‌ترین‌های مارکت است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه وسیله نقلیه ای برای نبرد با شرقی‌ها را ارائه کرده‌اند.

موتور و گیربکس، دارای اختلاف

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8607__0.jpg

رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا

در عرصه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه دارای اختلاف را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و وانگهی از سمت دیگر موتوری با حجم کوچک و بهینه شده به وسیله توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. با این اوصاف هیوندای ترجیح داده برای نمونه‌های ارائه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس بهره ببرد و از این حیث هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری سود می‌برد. این موتور که به شکل وسیعی در دیگر تولیدات هیوندای و با این وجود در خودروهای برند کیا هم مورد بهره برداری قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتون متر گریز از مرکز تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور ۱.۶ لیتری توربو سود گرفته که می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتون متر گریز از مرکز تولید کند. همزمان با اینکه هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گریز از مرکز روانه مارکت کرده است. با این وجود هیوندای در عرصه موتور در بازارهای جهانی توانمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (۱.۶ لیتری و ۲ لیتری) توربو هم به مارکت ارائه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور ۲ لیتری توربو آن می‌توان ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

قابلیت ها

http://www.chababs.com/big/hyundai-sonata10-12-14%20(6).jpg

خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از قابلیت ها به مارکت ارائه می‌شوند و در مارکت ایران ‌هم این مسأله در بیشتر مواقع یکی از بهتری‌های آن‌ها در طرف دیگر رقبا بوده تا جایی که برخی از قابلیت ها خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای لوکس‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در معرض هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم قابل مشاهده است و این خودرو در مارکت ایران با سطح بالایی از قابلیت ها ارائه شده است. در طرف دیگر رنو معمولاً خودروهایی با تداوم و بی‌دردسر ارائه می‌کند که در عرصه قابلیت ها رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین قابلیت ها بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان با اینحال این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی ارائه شده که به سادگی می‌تواند با رقیبان کره‌ای خود در مارکت رقابت کند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8607__2.jpg

دیزاین داخلی و خارجی

رنو تا همین در سالهای گذشته بود که در عرصه دیزاین یک کمپانی محافظه‌کار بود و دیزاین‌های این کمپانی با این وجود معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد با این وجود اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند با اینحال با عرضه تلیسمان تغییر کرده است . برنامه چراغ‌های جلو دیگر امضای تولیدات رنو است و آن را بر روی دیگر تولیدات این کمپانی هم می‌بینیم ضمن آنکه همین مسئله در باب دیزاین چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با سود‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی دلنشین و مدرن را به وجود آورده است.

در طرف دیگر هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از مجموعه قبل از فیس‌لیفت است) سبک دیزاین بطور کلی متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی وسیله نقلیه ای با دیزاین اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک دیزاین نسل قبلی با این وجود منتقدانی داشت با اینحال درمجموع موفق شد موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل دیزاین ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.

نبرد در جاده

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8607__3.JPG

در لحظه راندن دو خودرو اختلاف‌ها بیشتر می‌شود. اختلاف قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست با اینحال در رفتار تلیسمان اجرای مناسب تری از خود نشان می‌دهد. با گسترش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گریز از مرکز بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. با این اوصاف گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا با اینحال رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر هزینه خرید، تلیسمان با تفاوت واپسین نرخ ارز، در نمونه‌های ۲۰۱۸ گران‌تر از سوناتا است که با این وجود هنوزً نمونه‌های ۲۰۱۸ آن ارائه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع ممکن است بتوان بازهم اختلاف مسیر دو خودرو را گفت، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و از این حیث می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و کسانی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.

tj7zrlq9h3oy80sjd65q.jpg

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس