رنو عظیم ترین واردکننده خودرو در ۹ ماهه امسال

عظیم ترین وارد کننده خودرو در ایران کدام است؟

 مدیرعامل انجمن وارد کنندگان خودرو از محاسبه واردات ۹ ماهه اول امسال اطلاع داد و گفت: محاسبه ۹ ماهه واردات خودرو برابر با ۵۵/۸۱۶ ابزار است. با این اوصاف رنو با گسترش ۱۴ درصدی سهم مارکت و کیا با کاهش ۱۱ درصدی سهم مارکت بیشترین و کمترین سهم مارکت واردات را به خود اختصاص دادند

فرهاد احتشام زاد در خصوص محاسبه واردات خودرو در آذر ماه گفت: محاسبه واردات خودرو در آذرماه نیز با کاهش شدید و به میزان برابر با فروردین سال جاری ثبت شده است.

رنو عظیم ترین واردکننده خودرو در ۹ ماهه امسال

وی با اشاره به میزان واردات خودرو با مجوز ویژه، تصریح کرد: از این تعداد شش هزار و ۷۳۹ ابزار مرتبط به تولید کنندگان داخلی و مجوزهای ویژه با ارزش ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. با این وجود با کسر محاسبه واردات به وسیله تولید کنندگان و مجوزهای ویژه میزان واردات بخش خصوصی به نسبت سال قبلی در دوره متناظر از لحاظ تعدادی یک درصد کاهش و از لحاظ  ارزشی دو درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار کرد: به علاوه از طرف دیگر عمده واردات به میزان ۶۹ درصد از امارات و پس از آن به ترتیب کره جنوبی، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان مقام های بعدی را داشته اند.

به گفته احتشام زاد،  ۷۹ درصد خودروهای وارد شده دربازه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هستند که با استناد به گسترش تعرفه واردات این گروه به میزان ۳۵ درصد، بیننده بیشترین تاثیر تعرفه در ماه های آتی بیننده خواهیم بود که دلیل گسترش هزینه بیشتر خودروها دربازار خواهد شد.

به گفته وی، ۳۶ درصد واردات از گمرک شهید باهنر و الباقی به ترتیب از منطقه ویژه بوشهر، بندر لنگه و معاونت واردات ترانزیت تهران بوده است. به علاوه از طرف دیگر گسترش تعداد گمرکات حاوی سهم بالا به میزان هشت گمرک، نمایش دهنده پراکندگی ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور است.

مدیرعامل انجمن وارد کنندگان خودرو  اضافه کرد: با این اوصاف مقام اول به رنو، مقام های بعدی را به ترتیب هیوندای و بعد از آن نیسان و تویوتا در یک رده (۹درصد)، کیا، سانگ یانگ، ب ام و، لکسس و بالاخره میتسوبیشی داراهستند.

به گفته احتشام زاد، بیشترین افزایش مرتبط به برند رنو با ۱۴ درصد سهم مارکت درمقایسه با دوره متناظر در سال قبلی است که بیشترین نزول سهم مارکت مرتبط به برند کیا با ۱۱درصد کاهش سهم مارکت است.

وی اظهار کرد: با استناد به تولید یک میلیون و ۳۴ هزار و ۸۸۱ ابزار خودرو سواری در سال جاری سهم مارکت خودروهای وارداتی برابر با ۵.۱ درصد و سهم مارکت بخش خصوصی از واردات خودرو برابر با ۴.۷ درصد بوده است. به عبارتی ۹۵.۳ درصد سبد مارکت وسیله نقلیه ای در دست تولید کنندگان است که این میزان تولید هم درمقایسه با سال قبلی ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل انجمن وارد کنندگان خودرو تصریح کرد: با استناد به سیاست اشتباه دولت مبنی بر تعیین مصوبه تازه به خودروهای متوقف شده در گمرک به دلیل بسته بودن غیر قانونی سایت ثبتارش، که مسبب آن نیز دفتر مقررات سازمان پیشرفت تجارت بوده است، نه فقط بعد از ابلاغ مصوبه تازه بیننده کاهش هزینه خودروهای وارداتی در مارکت نیستیم، حتی هزینه مارکت این خودروهای وارداتی مجاز، به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش داشته است و خودروهای غیر مجاز وارداتی با هزینه بالای ۴۰ هزار دلار بعضا  افزایش ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو