دی اس ۳ یا آلفارومئو میتو؟لوکس فرانسوی یا کوچولوی مغرور ایتالیایی

 شلوغی، ازدحام، ترافیک، عدم وجود جای پارک، این‌ها همگی معضلاتی است که این‌ایام مردم در کلان‌شهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر مسافرت کنند. افراد زیادی ترجیح می‌دهند…..

 شلوغی، ازدحام، ترافیک، عدم وجود جای پارک، این‌ها همگی معضلاتی است که این‌ایام مردم در کلان‌شهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر مسافرت کنند. افراد زیادی ترجیح می‌دهند یک خودروی سدان بزرگ و یا یک شاسی‌بلند فول‌سایز داشته باشند تا راحتی و آسایش را چه در سفرهای شهری و چه بین‌ شهر تجربه کنند. با اینحال حقیقت امر چیز دیگری است. امروزه کمپانی‌های خودروسازی بخشی از توان و نیروی خود را روی دیزاین و تولید خودروهای کوچک و شهری قرار داده‌اند تا قادر باشند در کلان‌شهرهای دنیا فروش خوبی را داشته باشند. از همین روی بیننده ارائه تولیدات گوناگونی از برندهای مطرح دنیا هستیم که شامل خودروهای اقتصادی و لوکس نیز می‌شوند.

مینی اصطلاحی است که به خودروهای هاچ‌بک کوچک اطلاق می‌شود که کاربری شهری داشته و برای استفاده روزمره در شهر مفید خوب هستند. در این عرصه بیننده خودنمایی برندهای مطرح اروپایی هستیم که علاوه‌بر مسائل عنوان‌ شده، لیستی از قابلیت ها رفاهی را در غالب یک خودروی کوچک شهری تحت عنوان هاچ‌بک لوکس به خریداران خود عرضه می‌کنند. چندسالی است که در کشور نیز بیننده ورود این دسته از خودروها هستیم. ممکن است یکی از پیشگامان در این عرصه را بتوان آلفارومئو میتو دانست که تحت نام وسیله نقلیه ای لوکس به اشتراک خیل عظیمی از خودروهای وارداتی از قبیل ستاره‌ای درخشید. به علاوه از طرف دیگر نمونه دیگری از گزینه‌های موجود در مارکت که اخیرا پا به خیابان‌های کشور قرار داده DS3 است. نکته قابل توجه در باب این خودرو، رقابت در بازاری است که رقیبان جدی ندارند و برای تصاحب مارکت تنها با یکدیگر رقابت می‌کنند. به علاوه از طرف دیگر باید متذکر شد که ورژن صفر کیلومتر آلفارومئو میتو دیگر در مارکت وجود نیست که همین ممکن است کار را برای دی اس ۳ کمی ساده تر کند، از جهت دیگر تجربه چندسال حضور در مارکت و به علاوه از طرف دیگر اعتبار برند ایتالیایی از دیگر نکات مثبت میتو به‌شمار می‌روند که پیشتر با بررسی دقیق هریک از این دو خودروها به یک نتیجه‌گیری کلی خواهیم رسید.

http://www.cartel.ir/hardwrite/img/orginal/13/44277126553305_435951993137051_747861816_n.jpg
عرضه هردو خودرو
پیش از هرچیز به عرضه کالا جدید‌وارد فرانسوی خواهیم پرداخت، دی اس ۳ کوچک‌ترین کالا سیتروئن و نخستین عضو خانواده DS است، این خودرو از سال ۲۰۱۰ تولیدش در کارخانه پویزی در نزدیکی شهر پاریس شروع شد. دی اس ۳ یک‌بار در سال ۲۰۱۱ و یک‌بار هم در سال ۲۰۱۴ آپدیت شد، به‌طوری‌که ظاهر حال حاضر این خودرو مدیون ورژن بروزرسانی شده سال ۲۰۱۴ است. با اینحال در سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفت تازه ای از آن عرضه شد که این امر باعث شد سیتروئن، این نمونه را به روش مخصوص در دست برند DS قرار دهد. میتو نیز کالا پرفروش و پرطرفدار کمپانی ایتالیایی آلفارومئو بوده که از سال ۲۰۰۸ تا اینجای کار روی خط تولید این تولیدکننده در شهر تورین قرار دارد.

آلفارومئو میتو در رده خودروهای سوپر مینی جای دارد که به اصطلاح هاچ‌بک سه در به آن گفته می‌شود. آلفا میتو حاوی چندین پیشرانه و جعبه دنده بوده که تنها یک ورژن از آن موفق شد به ایران راه بیابد.

بدنه‌ای کوچک، دلنشین و اسپرت

وجه اشتراک این خودرو را می‌توان در ظاهر کوچک و اسپرت آن‌ها دانست. این موضوع نیز باعث ده تا بسیاری از جوانان برای خرید این خودروها علاقه نشان دهند. از آنجایی که آلفارومئو یک کمپانی ایتالیایی است، انتظارات در باب دیزاین و عملکرد این خودرو دو چندان می‌شود. بدلیل آنکه این کشور از قبلی تا به امروز در عالم دیزاین اعم از دیزاین لباس و مد گرفته تا دیزاین در قسمت خودروسازی، شهره ویژه و عام است.

وقتی که به نمای بیرونی میتو می‌نگریم، متوجه خطوطی نرم و روان روی بدنه آن می‌شویم که حاکی از دیزاین دقیق و هوشمندانه آن است. ظاهر کوچک با اینحال در عین حال عضلانی و برجسته، میتو را به وسیله نقلیه ای دلچسب مبدل کرده است. از جهت دیگر اصلی‌ترین مشخصه خودروهای دی‌اس لوکس و ویژه بودن آن‌هاست، بدین جهت تمام تمرکز طراحان این کمپانی روی عرضه یک خودروی ویژه و دلچسب بنا نهاده شده است. این موضوع باعث شده تا با دیدن هریک از تولیدات دی‌ اس در خیابان، ناخودآگاه توجه‌تان به آن جلب شود. DS3 نیز از این مسئله مستثنی نیست، چرا که ویژه بودن و بکار بردن متریال فوق‌العاده با کیفیت در جای جای بدنه و کابین آن خود نمایی می‌کند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8935__1.jpg
در مقام مقایسه باید به این مسئله اشاره شود که دی‌اس از دیزاین بروزتر و مدرن‌تری درمقایسه با آلفارومئو میتو دارا بوده که این موضوع را می‌توان در نمای جلوی خودرو به خوبی مشاهده کرد. چراغ‌های دارای اختلاف و جلوپنجره مشبک مشکی رنگ که به وسیله نوار کرمی احاطه شده، همراه با چراغ‌های روزتاب عمودی تعبیه شده در طرفین سپر، چهره بطور کلیً جسور و تهاجمی به این مینی هاچ‌بک فرانسوی داده است. در آن سوی میدان میتو در نمای جلو از برنامه کلی آلفارومئو پیروی کرده و از چراغ‌های دایره‌ای با جلوپنجره منحصربفرد آلفا برخوردار بوده که با این وجود این برنامه نسبتا ساده‌تر و کلاسیک‌تر از دی‌اس ۳ به ذهن خطور میکند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8935__2

دیزاین میتو در نمای جانبی آن‌چنان ویژه نیست. تنها نکته‌ای که می‌توان گفت، برجستگی‌های بالای گلگیرهای آن است که بدنه را عضلانی کرده است. بجای آن نمای جانبی دی‌ اس ۳ جایی است که بیش از هر چیز توجه را به خود جلب می‌کند. با اینحال مساله‌ای که تاثیر بسزایی در هرچه دارای اختلاف‌تر نشان دادن این خودرو دارد، نحوه چیدمان ستون‌های خودرو علي الخصوصً ستون C یا همان ستون انتهایی است. ستون C تمام و کمال در شیشه عقب محو شده و ستون B خودرو به‌صورت نصفه و نیمه دیزاین شده است. در نمای عقب می‌توان سادگی دیزاین را وجه اشتراک هردو خودرو دانست که با این وجود همین مسئله باعث شده تا در نمای عقب مشابهت‌های فراوانی با یکدیگر داشته باشند. نشان هر دو کمپانی در مرکز درصندوق، اسپویلر اسپرت و دیفیوزر مشکی رنگ نصب شده پایین سپر از وجوه اشتراک میتو و دی‌ اس ۳ به‌شمار می‌روند. تنها اختلاف را می‌توان در نوع چراغ‌های هشدار این دو خودرو مشاهده کرد.

محیط داخلی، یکی لوکس و دیگری اسپرت

کابین این دو خودرو جایی است که اختلاف اصلی را می‌توان در آن یافت. از آن‌جایی که آلفارومئو اصولا یک برند اسپرت ساز بوده، می‌توان در جای‌جای کابین روح اسپرت بودن را لمس کرد. از همین روی در بدو ورود به کابین، قسمت فیبرکربنی داشبورد بیش از هر چیز دیگر توجه را به خود جلب می‌کند، به علاوه از طرف دیگر تودوزی قرمز رنگ نمونه دیگری از عواملی است که اسپرت بودن میتو را گوشزد می‌کند.

از طرف دیگر ماهیت و اصالت خودروهای دی‌ اس، لوکس بودن آن است که این مسئله را می‌توان در کابین دی‌ اس ۳ نیز باوجود اسپرت بودن مشاهده کرد. با بازکردن در خودرو و ورود به کابین، نخستین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، کیفیت بالای متریال بکار رفته در تمامی بخش‌های کابین است. از چرم مرغوب صندلی‌ها گرفته تا داشبورد چندتکه بزرگ و حجیم، همگی حس پرمیوم بودن را در کلاس یک خودروی هاچ‌بک کوچک به شما عرضه می‌کنند. در وصف دیزاین داخلی این خودرو، سه کلمه شیک، مدرن و راحت کفایت می‌کند. دیزاین داخلی این خودرو براساس طرحی متقارن انجام گرفته است. حضور یک نمایشگر لمسی و سه اهرم دایره‌ای شکل که وظیفه کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را برعهده دارد، از مشخصه‌های اصلی داشبورد شمرده می‌شوند. با این وجود از غربیلک فرمان D شکل موجود در کابین هم نباید به‌ راحتی گذشت، چرا که این نمونه فرمان برای یک خودروی جوان‌پسند محشر به ذهن خطور میکند. صندلی‌ها با ارگونومی بالا و از نوع چرم اعلای ناپا با برنامه بند ساعت ساخته شده‌اند که راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورند. برنامه کلی صندلی‌ها در این خودرو بسیار مشابه به برادران بزرگ‌تر DS3 یعنی DS5 و DS6 هستند که همین مسئله باز هم لوکس بودن را به سرنشینان القا می‌کند.

قابلیت ها رفاهی و آپشن‌ها

میتو تجهیز به سیستم Blue&me است که راننده می‌تواند با بهره برداری از تکنولوژی بلوتوث، موبایل خود را کنترل کند. به علاوه از طرف دیگر سیستم صوتی BOSE که کمپانی آلفارومئو برای این خودرو در نظرگرفته، آنچنان توانمند است که کابین کوچک میتو را مبدل به یک سالن اجرای موسیقی می‌کند. آلفارومئو، میتو را به سیستمی به اسم DNA تجهیز کرده که با بهره برداری از معلومات لحظه‌ای چند آیتم مانند فرمان، موتور و …، بهترین دینامیک حرکتی را برای این خودرو رغم می‌زند. میتو حاوی هفت کیسه هوا بوده که به خوبی تمامی کابین را پوشش می‌دهند و ایمنی سرنشبنان را تضمین می‌کنند. سیستم ترمز این خودرو از یک سری کامل سیستم‌های کمکی شامل ABS ، EBD ، ASR ، DST تشکیل شده است. از دیگر آپشن‌های موجود روی این خودرو، می‌توان به کروز کنترل، حسگر باران و نشانگر باد تایرها اشاره نمود.

با اینحال آن سوی میدان دی‌ اس ۳ که رقیب جدیدتری برای میتو به‌ حساب می‌آید، با ورژن‌های گوناگونی در مارکت جهانی ارائه می‌شود. اگر بخواهیم تمامی تیپ‌های این خودرو را اسم ببریم باید به موارد پایین اشاره کنیم. Stylish – Class – Efficiency Line – Status – Givenchy Le Make-up – Extremely Status – Efficiency – Efficiency Black – Efficiency BRM – Chronographes، با اینحال موضوع قابل توجه این است که کمپانی آرین‌موتور تنها ورژن Stylish را برای ارائه به مارکت داخلی انتخاب کرده است، که این ورژن اصطلاحاً در مارکت شیک گفته می‌شود. تیپ شیک حاوی قابلیت ها رفاهی نسبتاً خوبی بوده که از نمونه از آپشن‌های آن می‌توان به موارد پایین اشاره نمود. مه‌شکن چرخشی جلو، آینه الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغ‌های زنون جلو بهمراه دی‌لایت، هشداردهنده نقطه‌کور، سیستم کنترل استقامت، فرمان هیدرولیک با توانایی تنظیم ارتفاع و نزدیکی، سیستم صوتی حرفه‌ای HiFi با ۶ بلندگو و توانایی اتصال بلوتوث و سی‌دی‌ پلیر، صفحه نمایش ۷ اینچی تمام لمسی، دوربین عقب، حسگر پارک جلو و عقب، شش ایربگ شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، روکش چرم صندلی‌ها و تودوزی (با رنگ هاوانا یا قهوه‌ای مریخی) با برنامه بندساعت. باتوجه به موارد گفته شده می‌توان دی‌ اس ۳ را گزینه پیشرفته‌تر و مجهزتری درمقایسه با میتو دانست.

ویژگیهای تکنیکی و توانایی‌ها

تا این‌جای کار انتخاب بین این خودروها را می‌توان با توجه به خواست و نوع نیازها باتوجه به قابلیت ها رفاهی دانست. با اینحال اصلی‌ترین و ممکن است منطقی‌ترین راه برای انتخاب بین دو خودرو، بررسی و مقایسه از جهت فنی و عملکرد خودروست. آلفا میتو حاوی یک موتور توربوشارژر ۱۴۰۰ سی‌سی است. این موتور از تکنولوژی Multiair دارا است که با کمک همین تکنولوژی در سال ۲۰۱۰ موفق شد تحت نام بهترین موتور ۱.۴ لیتری انتخاب شود. پیشرانه این خودرو به خاطر سیستم توربوشارژ Garrett توانایی دارد نیرویی برابر با ۱۳۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند که برای این خودروی کوچک پذیرفتنی است. نیروی ساخته شده به وسیله جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

رقیب فرانسوی نیز حاوی پیشرانه‌های مختلف سه و چهار سیلندر با حجم‌های دارای اختلاف است. با اینحال نمونه‌ای که برای مارکت ایران مقرر کرده شده، پیشرانه سه سیلندر تجهیز به توربوشارژر است که با حجم ۱.۲ لیتر توانایی تولید ۱۱۰ اسب‌بخار نیرو و ۲۰۵ نیوتون‌متر گریز از مرکز را دارد. جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته که وظیفه انتقال قدرت را از موتور به چرخ‌های جلو برعهده دارد، در پاره‌ای از مواقع به زمان کاهش دنده با تاخیر رفتار کرده که این موضوع باعث می‌شود به زمان شتاب‌گیری درمقایسه با میتون کندتر ظاهر شود. با اینحال همین جعبه‌دنده در حالت رانندگی عادی و شهری به‌خوبی رفتار کرده و تعویض دنده‌ها را بدون کوبش و ضربه انجام می‌دهد.

وقتی که پشت فرمان میتوی ایتالیایی می‌نشنیم، دو گزینه رانندگی شهری و ریس را در مقابل داریم. با گزینش حالت درایو همه چیز آرام و بی سرو صداست. درباره این مثال عملکرد موتور بطور کلیً اقتصادی بوده و خوب رانندگی در شهر است. با اینحال با گزینش حالت ریس واقعاً میتو به یک خودروی اسپرت کوچک مبدل می شود که لذت رانندگی کردن با آن را دو چندان می کند. یکی از نکات قابل توجه آن، فرمان این خودروست که به سرعت حساس بوده و در سرعت‌های بالا مثل خودروهای اسپرت، عملکردی سفت‌تر و اسپرت‌تر را دارد. سیستم تعلیق خودرو به گونه‌ایست که سواری نرم و بدون عیبی را به سرنشینان عرضه می‌دهد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8935__6.jpg

در مقام مقایسه لازم است بگوییم که دی اس ۳ از جهت کیفیت و دیزاین حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد به علاوه از طرف دیگر سواری نرم و بی و صدا از مشخصه‌های اصلی دی‌ اس بوده که نمی‌توان این گزینه را در میتو یافت. با اینحال اگر از جهت شتاب و چابکی بخواهیم این دو خودروی کوچک و جمع و جور را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که میتوی ایتالیایی به دلیل فلسفه دارای اختلاف در تولید، بهتر از دی اس ۳ رفتار می کند. با اینحال در حقیقت دی اس ۳ وسیله نقلیه ای بمراتب لوکس تر و با استناد به ارائه آن به وسیله آرین موتور، حاوی خدمات خوب تری است.

بالاخره لازم است بگوییم که اگر در جستجوی ماشین گران قیمت و با امکاناتی در این رده هزینه ای هستید و قصد استفاده شهری و روزمره را دارید، دی اس ۳ خودروی مناسبی برای شما خواهد بود. با اینحال در طرف دیگر اگر گهگاه قصد گاز دادن و شتاب گیری را دارید و حاضر هستید برای آن خودروی کارکرده را با خدمات کمتر و کمبود قطعات را به جان تهیه کنید، میتو می تواند گزینه دلنشین تری برای شما باشد.

ویژگیهای تکنیکی
نمونه آلفارومئو میتو دی اس ۳
پیشرانه ۴ سیلندر توربو ۳ سیلندر توربو
حجم موتور ۱۳۶۸ سی سی ۱۱۹۹ سی سی
حداکثر قدرت ۱۳۵ اسب بخار در ۵ هزار دور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور
حداکثر گریز از مرکز ۲۵۰ نیوتون متر در ۲۵۰۰ دور ۲۰۵ نیوتون متر در ۱۵۰۰ دور
شتاب رسمی ۸.۴ ثانیه ۱۰.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۱۷۰ کیلوگرم ۱۱۹۳ کیلوگرم
هزینه حدود ۱۱۰ میلون تومان بسته به کارکرد حدود ۱۳۵ میلیون تومان

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,