در مارکت خودروهای دست‌دوم، زانتیا بخریم یا مزدا۳۲۳؟

در مارکت خودروهای دست‌دوم، زانتیا بخریم یا مزدا۳۲۳؟

 زانتیا بخریم یا مزدا۳۲۳؟

اگر قصد خرید خودروی کارکرده دارید مزدا ۳۲۳ و زانتیا جز آن گروه از خودروهایی هستند که کیفیت حدوداً قابل قبولی دارند.

زانتیا SX2000 و مزدا ۳۲۳ نمونه سال ۸۵ این ایام حاوی هزینه ای حدودی ۳۰ میلیون هستند. اگر قصد خرید خودرو داشته و بودجه شما تقریبا ۳۰ میلیون تومان است؛ این دو گزینه قادر اند انتخاب‌های خوبی را برای شما رقم بزنند با اینحال بین این دو، انتخاب کدام‌یک خوب‌تر است؟ این نوشتار به بررسی این مسئله می‌پردازد پس با ما همراه باشید.

نمای ظاهری

در ابتدای ارائه مزدا ۳۲۳ ، نمای جلو خودرو دارای اختلاف و ساده‌تر بود به‌طوری‌که چراغ‌های جلو دیزاین ساده‌تر با زوایای شکسته و راهنمای جدا، جلوپنجره ساده‌تر، سپرهای صاف‌تر با دهانه‌ای عریض‌تر و پیوسته و در موتور صاف با دو خط که برجستگی کمی داشتند کارکرد خود را به چراغ‌های سربالا با دیزاین منحنی شکل، جلوپنجره هماهنگ با برنامه مزدا، سپرهای زیباتر با دهانه کوچک‌تر و مه‌شکن‌های جداشده از دهانه و در موتور با خطوط عمق داده‌شده در نمونه تازه و بهبودیافته، دادند. نمای جانبی مزدا ۳۲۳ ساده بوده و گلگیرها با لبه‌های برجسته دیزاین‌شده‌اند. نیمه پایینی درها درمقایسه با نیمه بالا کمی برجسته شده و نوار ضربه‌گیر باریکی بر روی آن نصب‌شده است.

بررسی سیتروئن زانتیا

زانتیا بااینکه دیزاین آن به حداقل دو دهه قبل بازمی‌گردد بازهم چهره دلنشین و دوست‌داشتنی‌‌ دارد. ظاهر آئرودینامیک با ارتفاع کم جلو در زانتیا نمونه ویژه در آن ایجاد کرده و در یک نگاه این خودرو را تیز و چالاک خواهید یافت. چرخ‌های جلو با خطوط عرضی موازی و سپر با شیب رو به عقب با دهانه‌‌ای ساده دیزاین‌شده‌اند. کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم می‌‌شود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان می‌‌کند. در نمای جانبی خطی مستقیم و ساده از عقب تا جلوی خودرو کشیده شده و نوار ضربه‌‌گیر نسبتاً عریضی متناسب با سپرهای جلو و عقب در این بخش قرارگرفته است.

نمای داخلی

مزدا 323

داخل مزدا ۳۲۳ ساده و هماهنگ بوده و کمی از دیزاین اسپرت دارا است. دیزاین داشبورد پذیرفتنی و کیفیت مطلوبی دارد و اجزا و ادوات به‌خوبی در آنجا قرار گرفته‌اند. قسمت میانی به‌صورت قابی شکل از دیگر بخش‌ها جداشده و از بالا ورودی‌های هوای اتاق و دکمه اخطار (جفت راهنما)، سیستم صوتی و ادوات مرتبط به سیستم سرمایش و گرمایش را در خود جای‌داده است. در پایین این بخش فضا برای قرار دادن وسایل کوچک تعبیه‌شده و در راستای آن در کنسول میانی دو جا لیوانی به‌صورت مخفی، دسته‌دنده و اهرم ترمزدستی قرارگرفته‌اند. صفحه کیلومتر شمار هم با جلوه‌ای معمولی در پایین سایه‌بانی یک‌تکه با داشبورد قرار داده‌شده است. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، نسبتاً بزرگ و راحت (به‌ویژه در جلو) هستند. رودری‌ها دیزاین خوب و قابل قبولی دارند. مزدا ۳۲۳ در نمونه فول که به نوعی تیپ ۵ عرضه‌شده از سانروف نیز سود برده است.

کابین زانتیا

داخل زانتیا نمودی قدیمی و کسل‌کننده دارد و گیرایی ویژه ای ندارد. سایه‌بان صفحه کیلومتر شمار تا سمت راست بخش میانی داشبورد امتدادیافته و نمایی عریض را به وجود آورده است. ورودی‌های هوای اتاق ساده و معمولی هستند که در قسمت میانی بطور کلیً بزرگ و در سمت راننده (ورودی سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روی‌هم قرارگرفته‌اند. بخش میانی داشبورد هم بطور کلیً ساده بوده و ادوات سیستم گرمایش و سرمایش، ساعت دیجیتال و کلید اخطار در این بخش قرارگرفته‌‌اند. فرمان زانتیا بزرگ است و کلیدهای مرتبط به سیستم صوتی روی آن تعبیه‌شده است. کنسول میانی هم بطور کلیً ساده بوده که اهرم‌های دنده و ترمزدستی و اهرم تنظیم ارتفاع (زانتیا در قسمت عقب حاوی کمک‌هایی با توانایی تنظیم ارتفاع است) در آنجای نهاده شده است. صندلی‌ها معمولی و راحت باروکش پارچه‌ای و تا حدی ارگونومیک هستند که در قسمت عقب فضا برای سر سرنشینان قدبلند تا حدی محدود است.

بررسی رانندگی

مزدا 323

مزدا ۳۲۳ با استناد به حجم موتور و توانش در حد خود سواری لذت‌بخشی را عرضه می‌دهد. ضمن آن‌که تعویض دنده‌ها به‌موقع انجام می‌شود و نمونه اتوماتیک در نوع خود خوب رفتار می‌کند و در نمونه دستی با استناد به ضریب دنده‌های خوب عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. هندلینگ و استقامت خودرو مطلوب است با این وجود در زمان عبور از ناهمواری‌های متعدد سیستم تعلیق عقب نسبتاً پر سروصدا جلوه می‌کند که برای سرنشینان عقب چندان خوشایند نخواهد بود. قدرت ترمز گیری در حد قابل قبولی قرار دارد (در نمونه‌های حاوی سیستم ABS) با این وجود در عقب (ترمزدستی) که فاقد ترمزهای دیسکی بوده و به‌جای آن از ترمزهای کاسه‌ای استفاده‌شده عملکردی معمولی را از خود نشان می‌دهد. در کل کیفیت قطعات، استهلاک پایین و سواری لذت‌بخش برای وسیله نقلیه ای در این کلاس رضایت‌بخش است.

زانتیا

زانتیا سواری دل‌چسب با شتابی مطلوب دارد و به دلیل سیستم تعلیق مخصوصش که نرم هم رفتار می‌کند ناهمواری‌ها را کم‌تر حس خواهید کرد. غیر از این در عبور از پیچ‌ها هم تعادل و استقامت خوبی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ترمز در مواقعی که ارتفاع کمک‌ها پایین است ضعیف رفتار کرده و تحت این شرایط هم ضربات حاصل از ناهمواری‌ها به بدنه منتقل خواهد شد. درست است که زانتیا شتاب مطلوب و قابل قبولی دارد با این وجود در صورت بهره برداری از جعبه‌دنده بهتر و به‌روزتر با ضریب دنده بهتر، شتاب گیری‌ها مطلوب‌تر و دل‌چسب‌تر نیز می‌گردید.

نقد و بررسی ارزش خرید

مزدا در مارکت به دلیل این‌که خودروهای کم استهلاکی شناخته‌شده‌اند، خریداران را به‌نوعی جذب خود می‌کنند. ۳۲۳ هم که از این سنت جدا نیست خریداران خود را یافته است، با این وجود به دلیل هزینه بالاتر، لوازم‌یدکی گران‌تر و مراکز خدمات بعد از فروش کمتر درمقایسه با خودروهای هم‌رده داخلی فروش خیلی خوبی را در آن وقت نداشت. بااین‌حال ظاهر متناسب خودرو چه در نمای داخل و چه در نمای خارج خریداران را به سوی خود می‌کشاند، ضمن اینکه جوان‌پسند هم بوده و عملکرد مطلوبی دارد.

زانتیا به دلیل ظاهر جوان‎پسند و خصوصیت‌های مخصوصش فروش خوبی را تجربه کرد و جزو خودروهای پرفروش مارکت در دهه ۸۰ شمسی شمرده می‌شود. اگر از نمای داخلی قدیمی آن صرف‌نظر کنیم و چندان به آن ارزش ندهیم می‌توان آن را گزینه خوبی برای خرید دانست. گفتن این موضوع در اینجا لازم است زانتیا در تازه ترین دوران لحظه ارائه‌اش مورد فیس لیفت ضعیفی قرار گرفت که اصلاً مورد استقبال واقع نشد و تنها تعداد محدودی از آن به مرحله تولید و فروش خودرو رسید.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس